‌استاندارد خودروهای داخلی در سراشیبی پرپیچ و خم کیفیت؛ وقتی کیفیت فدای مصلحت می‌شود

گروه اقتصادی الف،   3980305014 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

فاصله استاندارد کیفیت خودروهای فعلی داخلی با استانداردهای جهانی و حتی با خودروهای کشورهای منطقه بر همگان آشکار است، این موضوع لزوم تغییر در عملکرد خودروسازان را بیش از پیش نشان می‌دهد.

تسنیم نوشت: ایمنی خودرو یکی از موضوعاتی است که خودروسازان بزرگ دنیا در بحث فروش و رقابت با همتایان خود آن را مدنظر قرار می‌دهند که بررسی وضعیت ایمنی خودروهای ساخت داخل نشان از آن دارد، خودروسازان داخلی به دلیل عدم رقابت در بازار خودروی کشورمان و همچنین قدیمی بودن محصولات تولیدی، چندان توجهی به بحث ایمنی ندارند.

بر همین اساس در یکسال گذشته درباره پایین بودن کیفیت برخی خودروهای داخلی که در سطح کیفی تک ستاره قرار دارند گزارش‌های بسیاری منتشر شده که به دنبال این انتقادات شورای سیاست‌گذاری خودرو تعداد استانداردهای اجباری خودرو را از استانداردهای 52 گانه فعلی به 83 استاندارد افزایش داد تا خودروسازان مجبور به ارتقای کیفیت تولیدات خود شوند.

بر اساس زمان‌بندی اعلام‌شده از سوی سازمان ملی استاندارد در آن زمان، خودروسازان فرصت داشتند تا ابتدای دی‌ سال 96، تعداد 61 مورد از استاندارد‌های مدنظر را رعایت کنند و پس از آن تا ابتدای تیر سال 97 دو مورد دیگر به این 61 مورد اضافه شود و نهایتا با اضافه شدن 22 مورد استاندارد خودرویی جدید تا ابتدای دی‌ سال 97 ، در مجموع 85 مورد استاندارد خودرویی باید در خودرو‌های تولید داخل و وارداتی رعایت شود.

متأسفانه در این رابطه تجربه چند دهه مماشات، ایجاد انحصار و حمایت‌های مداوم از خودروسازان داخلی مانند ارائه وام‌های کلان و کم بهره بانکی و اعمال تعرفه‌های سنگین بر خودروهای وارداتی نتیجه‌ای جز تحمیل بار هزینه‌های گزاف خرید خودروهای غیراستاندارد برای مردم به ویژه قشر متوسط و ضعیف جامعه نداشته است و پس از گذشت سال‌ها‌ی متوالی و با این میزان حمایت و انحصار، یا همچنان به تولید خودروهای با تکنولوژی سه دهه پیش مشغولند و یا کشور به بزرگ‌ترین واردکننده خودروهای بی‌کیفیت چینی در جهان تبدیل شده و یا در اوج خلاقیتشان خط تولید خودروهای از رده خارج سایر کشورها را خریداری و وارد کشور کرده‌اند.

در این میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی 29 اردیبهشت پارلمان و در جریان بررسی طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو، ماده (6) این طرح در خصوص استانداردسازی خودروها و قطعات آنها را از مجموع 239 نماینده حاضر، با 171 رأی موافق، 8 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع تصویب کردند.

طبق ماده (6) این طرح، سازمان ملی استاندارد مکلف است در اجرای استانداردهای مصوب مرتبط با خودروهای وارداتی، ساخت داخل و قطعات آنها در هر سال به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که از واردات و تولید خودروهای خارج از استانداردهای مذکور جلوگیری نماید، همچنین شماره‌گذاری خودروها توسط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران منوط به تأیید سازمان ملی استاندارد است.

عدم رعایت نکات ایمنی در بسیاری از خودروهای داخلی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: خودروسازان برای ارتقای کیفیت خودروها باید شبانه‌روز تلاش و اندیشه کنند نه اینکه با وزش بادی به فکر گرانی خودرو و سودهای هنگفت خود باشند.

حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی با اشاره به نارضایتی مردم نسبت به کیفیت خودروهای ساخت داخل، اظهار داشت: خودروسازان باید به دنبال طراحی خودروهای با کیفیت بالا باشند.

وی با تأکید بر اینکه چنانچه خودروسازان کیفیت خودروهایشان را بهبود نبخشند، صدمات بسیاری به آنها وارد می‌شود، افزود: خودروسازان باید مبتکران، مخترعان و طراحان بسیاری که در کشور هستند را به کار گیرند تا به آنها در تولید خودروهای با کیفیت کمک کنند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس با بیان اینکه برخی از تولیدکنندگان خودرو برای ایمنی خودرو اقدامات کارآمدی انجام نمی‌دهند، گفت: خودروسازی در کشور رویکرد دولتی داشته به همین علت از نظر نخبگان خارج از محدوده تولید، نتوانستیم استفاده کنیم.

وی درباره کیفیت نامناسب خودروهای داخلی، بیان کرد: مسئولان و مدیران دو شرکت خودروسازی از جمله سایپا و ایران خودرو باید به طور حتم از کارشناسان خارج از مجموعه خودروسازی خود استفاده کنند تا خودروسازی ما از این وضعیت رها شود.

موسوی لارگانی با بیان اینکه ایمنی خودرو باید در اولویت فعالان خودروساز قرار گیرد، گفت: سلامت مردم از هر اقتصادی با اهمیت‌تر است، اما متأسفانه نکات ایمنی در بسیاری از خودروهای داخلی در کشور رعایت نمی‌شود.

وی ادامه داد: ما در این مرز و بوم نخبگان فراوانی داریم که می‌توانند با ارائه طرحی بحران پیش‌روی مسیرهای اقتصادی را بردارند و با رفع بحران‌ها، شاخص اقتصادی کشور را افزایش دهند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: کیفیت امکانات ایمنی خودرو باید در صنعت خودروسازی لحاظ شود، زیرا اگر خودرو کیفیت مناسب را نداشته باشد در بلندمدت مشتریان خود را از دست می‌دهد.

وی با بیان اینکه کیفیت صنعت خودرو از مدت‌ها قبل دغدغه بسیاری از مشتریان است، گفت: شرکت‌های خودروسازی باید دو اصل ایمنی و فنی را با رعایت استانداردهای خودروسازی در کشور هدفمند کنند.

خودروسازان به جای افزایش کیفیت خودرو در حال مقابله با مردم

موسوی لارگانی با انتقاد از اینکه خودروسازان به جای افزایش کیفیت خودرو در حال مقابله با مردم هستند، اظهار داشت: متأسفانه طی سال‌های گذشته خودروسازان تلاش لازم را برای ارتقاء کیفیت تولیدات نداشتند، به عنوان نمونه پلیس راهور ایرادات بسیاری به موضوع ایربگ‌ها وارد کرد، اما خودروسازان هنوز این مشکلات را رفع نکرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه باید امکانات ایمنی خودرو در این صنعت لحاظ شود، افزود: چنانچه خودرو کیفیت مناسب نداشته باشد در بلندمدت مشتریان خود را از دست خواهد داد، اما با افزایش کیفیت، به طور قطع مردم رغبت بیشتری برای خرید تولیدات داخلی خواهند داشت.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس بیان کرد: تمام خودروهای داخلی گاهی تعمیرات جزیی دارند، اما موارد امنیتی و آپشن‌های ضروری در آنها به درستی رعایت نشده است.

وی گفت: تغییر شکل و شمایل خودروها در داخل نمی‌تواند کیفیت خودرو را افزایش دهد، باید از کارشناسان داخلی و خارجی، مهندسان، سازنده‌های موتور و مکانیک‌ها دعوت شود تا با ارائه طرح‌های نوین در ارتقای هر چه بهتر کیفیت خودروها مشارکت کنند.

موسوی لارگانی افزود: نسلی که قرار است فرزندانی تربیت کرده تا ایران را در آینده مدیریت کنند با نبود کیفیت خودروهای داخلی جان با ارزش خود را از دست می‌دهند و خودروسازان باید برای ارتقای کیفیت خودروها شبانه‌روز تلاش و اندیشه کنند نه اینکه با وزش بادی به فکر گرانی خودرو و سودهای خود باشند.

لزوم رعایت استانداردها در تولید قطعات خودرو داخلی

رئیس انجمن خودرو نیرو محرکه خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره بر لزوم رعایت استانداردها در تولید، افزود: هر کدام از قطعات خودرو استاندارد خاص خود دارد ضمن اینکه برای ارتقا کیفیت باید استانداردها به روز شود.

ابراهیم احمدی پیرامون اینکه اداره استاندارد برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی درصدد نصب آپشن‌های جدید است، اظهار داشت: استانداردهای نوین بی‌تأثیر بر هزینه‌ قیمت‌ها نیست.

وی در پاسخ به اینکه آیا خودروهای تولید داخل از استانداردهای داخلی برخوردارند، افزود: خودرو استاندارد مربوط به جامعه متعادل از همه نظر است، کیفیت خودرو با استاندارد داخلی در حد آسفالت ایران نسبت به آسفالت خیابان‌های آلمان است.

رئیس انجمن خودرو نیرو محرکه خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان اضافه کرد: براساس گزارش‌های پلیس 1.5 درصد تصادفات و مرگ‌و میرها در جاده‌ها علت آن خودرو می‌تواند باشد چرا که درصد بالایی از حوادث و کشته‌‌های جاده‌ها منتهی به خواب‌آلودگی راننده، انحراف به چپ، سبقت بی‌جا ختم می‌شود و این مسئله را نمی‌توانیم فقط به نبود استانداردهای خودروها داخل نسبت داد.

وی در ادامه افزود: هر کدام از قطعات خودرو استاندارد خاص خود دارد ضمن اینکه برای ارتقا کیفیت باید استانداردها به روز شود.

احمدی با اشاره به اینکه اکنون قطعات مختلفی از کشورهای هند و چین در بازار وجود دارد که در برخی موارد نمونه‌های ایرانی به مراتب از خارجی‌ها مطلوب‌تر است، بیان کرد: برای تمام شرکت‌های تولیدکننده قطعه در دنیا قیمت پایین در اولویت قرار دارد و آنها با کاهش هزینه‌ها و حمایت دولت قطعات با کیفیت و مناسب تولید می‌کنند، حمایت خاصی از تولیدکنندگان نمی‌شود، بازار قطعات خودرو به شدت رقابتی بوده تا جایی که ضعیف‌ترها خیلی زود از گردونه خارج می‌شوند.

وی پیرامون اینکه صنعت خودروسازی تلاش می‌کند که با شرایط فعلی با چنگ و دندان حیات خود را حفظ کند و حداقل با 70 درصد تولیدات گذشته خود بازگردد، گفت: در سال‌های اخیر نه تنها مزیت‌های این صنعت دیده نشده است، بلکه به طور مداوم اعتماد به نفس تولید کننده را در این عرصه گرفته‌اند.

رئیس انجمن خودرو نیرو محرکه خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان اظهار داشت: مسئولان در حمایت از تولیدکنندگان داخلی باید با تدابیری لازم برای رونق تولید داخل برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات اساسی را پیگیری کرده و تعرفه‌های سنگینی را برای واردکنندگان خودروها لحاظ کنند.

وی درباره کیفیت قطعات خودرو داخلی، افزود: کیفیت مقوله‌ای است که با قیمت رابطه مستقیم دارد و اکنون قطعات مختلفی از کشورهای هند و چین در بازار وجود دارد که در برخی موارد نمونه‌های ایرانی به مراتب از خارجی‌ها مطلوب‌تر است.

احمدی ادامه داد: پیش از این در حوزه خودرو، برندهای با کیفیت وارد می‌شد، اما اکنون ورود خودروهای چینی اشتغال در صنعت خودرو را با خطر مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه طی نوسانات شدید ارزی قیمت مواداولیه تولید خودرو اعم از آلومینیوم، فولاد و مس با افزایش 3 برابری و پلیمر با رشد 4 برابری قیمت‌ها روبه‌رو بوده است، گفت: خودروسازان مواداولیه را گران خریداری می‌کنند و تولیدات آنها روزبه‌روز پایین‌تر می‌آید.

رئیس انجمن خودرو نیرو محرکه خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان اظهار داشت: با افزایش نرخ مواداولیه قطعات خودرو در شرایط فعلی نه می‌توانیم مواد مورد نیاز خودروسازان را وارد کنیم و نه می‌توانیم به‌دلیل نبود و گرانی مواد آنها را بسازیم و از سوی دیگر با وجود خریداری، فروشنده‌ای نیست پس واحدهای قطعه‌ساز عملاً ورشکسته و تعطیل هستند.

وی افزود: در شرایط فعلی هنگامی که خودروسازان نمی‌توانند خودروها را تحویل بدهند و چنانچه هم درصدد واگذاری باشند با عدم فروش به قیمت اصلی باید ضررهای بسیاری را متقبل شوند.

احمدی با اشاره به اینکه کلمه خودکفایی در هیچ صنعتی معنا ندارد، بیان کرد: تمام صنایع دنیا به هم وابسته‌اند کدام کشور است که به تنهایی خودکفایی داشته باشد.

وی با بیان اینکه اشتغالزایی صنعت خودروسازی داخلی ایران بسیار بالاست، افزود: در شرایط فعلی این صنعت با معضلات بسیاری دست و پنچه نرم می‌کند و واردکنندگان خودروهای خارجی نه تنها خودروسازان داخلی را دچار آسیب و ورشکستگی می‌کنند بلکه میلیون‌ها شغل را از بین می‌برند.

لزوم اجرای قانون ارتقای کیفیت خودرو و قطعات

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: سال‌هاست با ابزار تعرفه از صنعت خودروسازی حمایت کردیم، چرا مردم هر روز از کیفیت خودروها ناراضی‌تر می‌شوند؟

حمیدرضا فولادگر با اشاره به اینکه متأسفانه امروز صنعت خودرو با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند اظهار داشت: در سال‌های گذشته پیش‌نویسی برای تعیین سند جامع استراتژی خودرو نوشته شد، اما این سند به صورت رسمی نتوانست الزامی برای خودروسازان جهت ارتقاء کیفیت و توسعه فعالیت‌ها باشد.

وی پیرامون اینکه در حال حاضر هر خودروسازی برنامه خاصی برای خود دارد، افزود: اگر بخواهیم با خودروسازان مطرح خارجی همکاری داشته باشند، باید برنامه‌های خود را به صورت بلندمدت تعریف کرده و به آنها نیز سیاست‌های راهبردی خود را اعلام کنیم تا در ادامه بی‌عهدی قراردادهای گذشته تکرار نشود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در حال حاضر خودروهای داخلی با قیمت‌های فعلی هیچگونه رقابت جدی با خودروهای خارجی ندارد باید با ارتقاء کیفیت شرایط رقابتی در صنعت خودرو ایجاد شود.

فولادگر درباره اینکه دولت‌ سال‌هاست که از ابزار تعرفه برای حمایت از تولید داخل استفاده می‌کند، گفت: در حال حاضر نه تنها این حمایت‌ها نتایج مثبتی برای صنعت خودرو نداشته بلکه گله‌مندی مردم از محصولات هر روز در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه باید در مشارکت با شرکت‌های خارجی انتقال تکنولوژی در اولویت قرار گیرد، اظهار داشت: متاسفانه در بخش صادرات و واردات نیز برنامه روشنی در بخش خودرو نداریم، این موضوع عاملی شده تا زمزمه تغییر تعرفه خودرو التهاباتی را در بازار به وجود آورده و طبعاً در ادامه افزایش قیمت‌ها آن هم به صورت غیرمنطقی ایجاد شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بر لزوم اجرای قانون ارتقاء کیفیت خودرو و قطعات تاکید کرد و افزود: اگر قطعات تولیدی دارای کیفیت مناسبی باشد در نهایت محصول  باکیفیتی راهی بازار خواهد شد.

تردیدی وجود ندارد که ارتقای کیفی خودروها مطابق با استانداردهای روز دنیا، با افزایش هزینه تمام شده و  افزایش قیمت خودرو همراه خواهد بود و ممکن است در آینده قیمت‌ها به میزانی افزایش یابد که برای بسیاری از خانوارها، تهیه و خرید خودرو دشوار و سخت‌تر از گذشته شود اما بدون تردید، ارتقای کیفی و تامین استانداردهای لازم برای خودروهای تولید داخلی، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

دیدگاه کاربران

اسدی۹۲۲۵۳۰۰۹:۱۴:۱۹ ۱۳۹۸/۳/۵
مهمترین استاندارد خودرویی تست تصادف است که الزامی نیست.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین