5413 شهر و روستای کشور از سیل آسیب دید

گروه اجتماعی الف،   3980305010

رئیس مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: در حوادث سیل اخیر، 273 شهر و پنج هزار و 140 روستا در کشور آسیب دید.

به گزارش فارس ، مجید عبداللهی شنبه‌شب در نخستین نشست شهرداران استان سمنان اظهار کرد: یکی از اساسی‌ترین مواردی که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفت، موضوع برگشت منابع شهرداری‌هاست که از آن‌ها جدا شده بود و به برکت تلاش مسؤولان خوشبختانه به شهرداری‌ها بازگشت.‌

وی تصریح کرد: ماده 6 قانون برنامه ششم توسعه که حدود سه هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار را شامل می‌شد، سال گذشته از شهرداری‌ها منفک شد و این مهم امسال با تلاش مسؤولان مرتبط مجدد به شهرداری‌ها بازگشت.

رئیس مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افزود: بخش نخست این اعتبار یعنی حدود 197 میلیارد تومان توزیع و به حساب شهرداری‌ها واریز شده است.‌

عبداللهی بیان کرد: 20 درصد از منابع شهرداری‌ها که به‌صورت ملی وصول و به همان صورت نیز توزیع می‌شود، مربوط به عوارض مالیات بر ارزش‌افزوده است.

وی با بیان اینکه یک درصد از تعداد شهرهای کشور بالغ بر 36 درصد از جمعیت کل کشور را در خود جای داده‌اند، گفت: 36 درصد از جمعیت کل کشور در 9 کلان‌شهر سکونت دارند.‌

رئیس مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اضافه کرد: 73 درصد از تعداد شهرهای ایران کمتر از 10 درصد جمعیت شهری را در خود جای داده است و 91 شهر کشور بالای 100 هزار نفر جمعیت دارند.

عبداللهی اضافه کرد: از مجموع یک هزار و 283 شهر کشور، بالغ بر یک هزار و 180 شهر زیر 100 هزار نفر جمعیت را در خود جای داده‌اند؛ 906 شهر کشور زیر 20 هزار نفر جمعیت دارند.‌

وی ادامه داد: تمرکز شهری باعث ایجاد الگوی نخست شهری شده است و خوشبختانه این مقوله در استان سمنان کمتر مشاهده می‌شود.‌

رئیس مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ادامه داد: تناسب جمعیتی و توزیع طبقه‌بندی در شهرهای کشور بسیار نامتقارن بوده و بر همین اساس آهنگ مهاجرت نیز آهنگی بسیار جدی است.

عبداللهی گفت: از سال 65 تا سال 85 مهاجرت از سمت روستاها به شهرهای مرکز استان بوده؛ اما در حال حاضر مهاجرت از روستا به روستا و مهاجرت از روستا به شهرهای کوچک و همچنین مهاجرت از شهر کوچک به شهر بزرگ مشاهده می‌شود که این امر به شکل پلکانی در حال انجام است.

وی تصریح کرد: تعداد سه هزار و 977 روستا در کشور در حریم شهری بوده و این زنگ خطری برای کشور محسوب می‌شود؛ چراکه رشد جمعیت در این روستاها حدود چهار درصد است در حالی که رشد جمعیت در مراکز استان‌ها حدود 2.17 و متوسط رشد شهری 1.22 است.

رئیس مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بیان کرد: در حوادث سیل اخیر، 273 شهر و پنج هزار و 140 روستا در سطح کشور آسیب دیدند. تقویت مطالبات شهروندان ازجمله مواردی است که شهرداری‌ها باید مدنظر قرار دهند.

عبداللهی بیان کرد: تلفن 137 شهرداری‌ها به‌عنوان یک پل ارتباطی میان مردم و شهرداری‌هاست که نباید به‌عنوان یک راه یک‌طرفه مورداستفاده قرار گیرد؛ باید تلاش کرد تا در گام اول نیازهای شهروندان را تشخیص داده و برای رفع آن برنامه‌ریزی و در عین حال از خود شهروندان نیز نظرخواهی کنیم.‌

وی ادامه داد: وزارت کشور در سال جاری تمرکز جدی خود را در حوزه آموزش شهروندی معطوف کرده است؛ منابع مربوط به ماده 6 برنامه ششم یا تبصره دو ماده 39 امسال بر اساس قانون مطابق با شاخص جمعیت توزیع خواهد شد.

رئیس مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اضافه کرد: 20 درصد از سهم ماده 6 برنامه ششم به‌صورت متمرکز در قالب پروژه‌های عمرانی شهری و روستایی به روال سابق و با همکاری و هماهنگی استانداری توزیع خواهد شد.

عبداللهی افزود: هماهنگی‌های مربوط به سهمیه مربوط به بند (ه) تبصره یک قانون بودجه برای قیر به انجام رسیده و توزیع خواهد شد. صندوقی در سازمان شهرداری‌ها موجود است که امکان پرداخت وام چهار درصد را برای شهرداری‌ها فراهم می‌آورد.

وی ادامه داد: برنامه 20 شهرداری مراکز استان‌های کشور مصوب شده و لازم است تا مابقی شهرها نیز این برنامه پنج‌ساله را جدی بگیرند.

رئیس مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افزود: شهرداری‌ها و دهیاری‌ها یا چند دهیاری به‌صورت جمعی می‌توانند شرکت بازیافت تأسیس کنند؛ دولت بازیگر خوبی برای حوزه‌های محلی نیست، بلکه این‌گونه اقدامات باید از سوی شهرداری‌ها انجام شود.

عبداللهی گفت: کار ما تسهیلگری و هماهنگی فرآیندها و نظارت بر اقدامات است؛ نیروی انسانی شهرداری‌ها 2.5 تا سه برابر از پست‌های سازمانی آن‌ها بیشتر است و هر چه اعتبار تزریق کنیم، صرف حقوق می‌شود.

وی افزود: باید تلاش کنیم تا نقش مردم بر شهرداری، شورا بر شهرداری و نقش حاکمیتی آن حفظ شود. مسائل مربوط به اساسنامه‌های ماده 84 یا 54 حل شده است و ظرف دو هفته آینده ابلاغیه وزیر کشور ارسال خواهد شد.

رئیس مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور یادآور شد: یک درصد از منابع اعتباری شهرداری‌ها و سه درصد از اعتبارات دهیاری‌ها باید صرف آموزش شود.‌

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین