تله استیضاح ترامپ برای دموکرات‌ها

امیرعلی ابوالفتح،   3980304022
تله استیضاح ترامپ برای دموکرات‌ها

با وجود پایان تحقیقات رابرت مولر درباره پرونده دخالت روسیه در انتخابات 2016 آمریکا ، بار دیگر موضوع احتمال استیضاح دونالد ترامپ در کانون جدال های سیاسی و حزبی در آمریکا قرار گرفته است.

هم اکنون بیش از هر زمان دیگری طی دو سال و نیم ریاست جمهوری ترامپ ، وی به آغاز روند استیضاح نزدیک شده است . نانسی پلوسی ، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان چند روز پیش بعد از شرکت در نشستی با هدف بررسی نحوه برخورد ترامپ با تحقیقات رابرت مولر درباره دخالت روسیه در انتخابات 2016 آمریکا گفت ، به نظر می رسد که رئیس جمهوری درباره این تحقیقات لاپوشانی کرده و ترامپ فاقد اعتماد برای کار با دموکرات هاست .

در مقابل نیز دونالد ترامپ ، بحث های اخیر کنگره بر سر موضوع لاپوشانی حقیقت در خصوص تحقیقات رابرت مولر را مسخره‌بازی پلوسی توصیف و اعلام کرد تا زمان به پایان رسیدن تحقیقات درخصوص پرونده روسیه ، از همکاری با دموکرات ها خودداری خواهد کرد .

اکنون به نظر می رسد ترامپ به اندازه یک مو، با استیضاح فاصله دارد و اگر در نهایت نانسی پلوسی زیر فشار دموکرات های رادیکال همچون الکساندرا اوکازیو-کورتس کوتاه بیاید ، دستور آغاز رسیدگی به تخلفات دونالد ترامپ را صادر خواهد کرد . در این صورت ، ابتدا موضوع در کمیته قضایی مجلس نمایندگان که در کنترل دموکرات هاست ، به بحث گذاشته می شود و درخواست برای محاکمه رئیس جمهوری به تصویب این کمیته خواهد رسید. سپس تمامی اعضای مجلس نمایندگان به موضوع خواهند پرداخت که با توجه به برتری عددی دموکرات ها ، به احتمال قریب به یقین ، طرح استیضاح ترامپ در صحن مجلس نمایندگان نیز تصویب خواهد شد .

با این حال ، مشکل برای دموکرات ها پس از ارجاع پرونده از مجلس نمایندگان به مجلس سنا ، جایی که جمهوری خواهان در آن برتری شکننده ای دارند ، بروز خواهد کرد . با توجه به شدت مجادلات سیاسی - ایدئولوژیکی در آمریکا که این کشور را دوپاره کرده است  سناتورهای جمهوری خواه حتی در صورت وجود مدارک غیر قابل کتمان از تخلفات قانونی ترامپ و لاپوشانی های وی در خصوص تحقیقات رابرت مولر ، به محکومیت و برکناری رئیس جمهور هم‌حزبی خود رای نخواهند داد ؛ به ویژه این که چنین اتفاقی ، پیروزی در انتخابات 2020 را تقریبا غیر ممکن خواهد کرد .

در عین حال ، ترامپ نیز برای مقاومت در برابر درخواست های دموکرات های کنگره مبنی بر ارسال اوراق مالیاتی یا حضور مشاوران سابقش به منظور ادعای شهادت در برابر اعضای کنگره ، نیم نگاهی هم به انتخابات 2020 دارد. به عبارت دیگر ، گویی ترامپ به گونه ای در حال تحریک جریان رادیکال در حزب دموکرات است تا آنان را به آغاز فرایند استیضاح رئیس جمهوری وادار کند ؛ آن هم علیه فردی که در عرصه اقتصادی دستاوردهای قابل قبولی داشته است و جریان بانفوذ و قدرتمند محافظه کاری در آمریکا به پیروزی مجدد وی در انتخابات آینده به شدت دل بسته اند. 

شکست دموکرات ها در استیضاح و برکناری ترامپ - موضوعی که با توجه به برتری جمهوری خواهان در سنا محتمل به نظر می رسد - ناکامی احتمالی آنان در انتخابات نوامبر 2020 را تقویت خواهد کرد ؛ مگر این که دموکرات ها برای پرهیز از مواجهه با چنین شکستی ، روند رسیدگی به پرونده تخلفات احتمالی ترامپ را به بعد از انتخابات 2020 و در صورت پیروزی مجدد وی در این انتخابات موکول کنند . به هر حال ، آن چه مسلم است این که سایه شمشیر استیضاح به این زودی ها از سر چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکاکنار نخواهد رفت.

 

منبع: خراسان

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین