خوش چشم: باید مشخص شود ظریف با چه مجوزی با آمریکایی‌ها دیدار کرده است

گروه سیاسی الف،   3980303154 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

تحلیلگر مسائل بین الملل در واکنش دیدار محمدجواد ظریف با یک سناتور دموکرات آمریکایی، با بیان اینکه باید مشخص شود که این دیدار بر اساس کدام مجوز انجام شده و محتوای آن چه بوده، گفت: همراهی با ندای ضد بولتونی دموکرات‌ها ره به جایی نمی‌برد.

خوش چشم: باید مشخص شود ظریف با چه مجوزی با آمریکایی‌ها دیدار کرده است

«سید مصطفی خوش‌چشم» تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با فارس، در خصوص دیدار محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه با  خانم "دایان فینشتاین" سناتور دموکرات در سفر اخیرش به نیویورک، عنوان کرد: در ابتدا به نظر می رسید که این، یک دیدار منفرد و براساس ابتکار عمل فردی شخص وزیر خارجه بوده که البته به جهت هزینه‌های بالای آن، همین یک دیدار نیز نیازمند مجوز بوده است، اما پاسخ نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در نیویورک، حاکی از وجود روندی از دیدارها در طول زمان است که قطعاً چنین روندی، نیازمند مجوز از مراجع بالادستی سیاستگذار است و لذا باید مشخص شود که با توجه به تصمیم نظام و تأکید موکد مقام معظم رهبری بر عدم انجام هرگونه مذاکره‌ای با طرف‌های آمریکایی، این سری از دیدارها بر اساس کدام مجوز صورت پذیرفته و محتوای آنها چه بوده است.

*چه کسی می‌داند که اگر دموکرات‌ها بر سر کار بیایند به برجام موجود بازخواهند گشت

وی با تأکید بر این نکته که استراتژی القاءشده از سوی دموکرات‌ها و اروپایی‌ها برای صبر ایران تا هنگام انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال آتی به دلایل متعددی برای کشور بسیار مضر است، گفت: چه کسی می‌تواند بگوید که ترامپ در انتخابات بعدی پیروز نخواهد شد؟ و چه کسی می‌داند که اگر دموکرات‌ها بر سر کار بیایند، به برجام موجود بازخواهند گشت؟ چرا که اکثراً خواستار برجامی بروزشده و ارتقاءیافته هستند که مشخص است مجدداً به دنبال مذاکره هستند و نه انجام تعهدات قبلی خود.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل اضافه کرد: حتی تیم کری و اوباما هم تصمیم به خروج از برجام بعد از 2 تا 3 سال و در صورت ادامه‌نیافتن مذاکرات بر سر مسائل منطقه‌ای و موشکی داشتند. از همه مهم‌تر آنکه این نگاه منفعل‌ساز بوده و شاید یکی از دلایلی که انفعال زیادی در اقدام مؤثر برای برطرف‌کردن مشکلات اقتصادی به چشم می‌خورد، ناشی از همین نوع نگاه باشد.

خوش‌چشم یادآور شد: البته این احتمال نیز هست که هدف از انجام این دیدارها استفاده از ظرفیت‌های موجود در داخل جامعه آمریکا و در میان قانونگذاران برای ایجاد شکاف در دستگاه حاکمه این کشور باشد، اما اینکه نمایندگی جمهوری اسلامی بیان داشته این روال، یک روال ازپیش‌موجود بوده، به‌شدت از چنین احتمالی می‌کاهد.

«علیرضا میریوسفی» سخنگو و رایزن مطبوعاتی دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک در خصوص انتشار خبر دیدار محمدجواد ظریف با «دایان فینشتاین» سناتور دموکرات عنوان کرده است: «این جلسه در راستای روند عادی (نرمال) جلسات نمایندگی ایران با اعضای کنگره انجام شده است.»

 

خوش‌چشم گفت: ما در وضعیت نه‌جنگ و نه‌صلح با آمریکا به سر می‌بریم و پس از 40 سال جنگ اقتصادی، سیاسی، امنیتی، سایبری و روانی آمریکا با جمهوری اسلامی، شکی نیست که آمریکا، دشمن و یک کشور متخاصم است و همانند همه کشورهای دیگر، انجام دیدار با دشمن در ذیل قوانین و مقررات خاصی قرار دارد، به ویژه آنکه پس از نهی مشخص رهبری در این خصوص، چنین دیدارهایی سوالات و شبهات بسیاری را در افکار عمومی جهانیان برای ما ایجاد می کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: البته وظیفه وزارت خارجه استفاده از تمامی ظرفیت های موجود در عرصه دیپلماسی برای پیشبرد اهداف کشور و دستیابی به منافع ملی است و دیدارهای وزیر محترم خارجه با مقامات کشورهای گوناگون به‌ویژه در ایام اخیر نیز در راستای انجام همین وظایف بوده است، اما دیدار با مقامات کشور متخاصم از این مسئله مستثنی است.

وی افزود: اینکه دستگاه دیپلماسی باید با سفر به کشورهای گوناگون، واقعیت امر را برای ایشان ترسیم کرده و ایشان را قانع سازد که در این تقابل، جمهوری اسلامی، تمامی راه‌های دیپلماتیک موجود برای پایان‌دادن به تنش‌ها را به شکل حداکثری پیموده است و همچنین سعی‌کند تا با ترسیم خطرات موجود و هزینه‌های این خطرات برای همه کشورهای جهان، ایشان را در راستای اهداف جمهوری اسلامی به حرکت درآورد، قطعاً جزو وظایف وزارت امور خارجه است، اما دیدار با مقامات آمریکایی که کشور دشمن و طرف متخاصم است، برآورده‌کننده چنین هدفی نیست.

خوش‌چشم همچنین خاطرنشان کرد: شیوه مورد استفاده سناتور فینشتاین برای جلب توجه رسانه‌ها و فاش‌ساختن چنین دیداری، حاکی از وجود یک پروژه عمدی توسط یک یا دو طرف برای ارسال پیام به افکار عمومی آمریکا بوده، اما با توجه به اثرگذاری اندک چنین اقدامی در فضاسازی در جامعه آمریکا و در فضای سیاسی واشنگتن، محاسبه سود و هزینه حاکی از ضرر بالای چنین اقدامی است؛ اولاً دموکرات‌ها با، یا بدون چنین دیدارهایی، خط خود را ادامه می‌دهند، و ثانیاً تولید تأثیر در چنین سطحی اندک و یا حتی کسب اطلاع از وضعیت داخلی جامعه سیاسی در آمریکا از راه‌های به مراتب بی‌هزینه‌تر و به شکل غیر مستقیم قابل انجام است.

وی یادآور شد: این بار دومی است که طی یک ماه گذشته، سؤالات بسیاری برای افکار عمومی جهانیان در خصوص تغییر راهبرد مقاومت و عدم مذاکره از سوی جمهوری اسلامی با آمریکا به وجود آمده است، آن هم در شرایطی که ما به‌شدت نیاز داریم تا آمریکا تاکتیک قاطعیت محض را در راهبرد مقاومت از ناحیه ایران ملاحظه کند.

به گفته خوش‌چشم، همراهی با این ندای ضد بولتونی دموکرات‌ها که تنها جان بولتون را پلیس بد می‌داند، قطعاً اشتباه بوده و ره به جایی نمی‌برد.

این کارشناس مسائل آمریکا گفت: زمانی اروپا پلیس خوب و آمریکا پلیس بد بود، زمانی اوباما پلیس خوب و ترامپ پلیس بد بود و حالا ترامپ پلیس خوب است! توجه به این نکته حائز اهمیت است که در فضای واشنگتن نیز چنین سیاست‌هایی نمی‌تواند ترامپ را به راهی متفاوت سوق دهد؛ این دقیقاً خود ترامپ است که با آگاهی کامل، ابتدا از بولتون قول می‌گیرد که نباید به‌سوی جنگ واقعی بروی و سپس او را استخدام می‌کند تا از سوابق او برای ارعاب جمهوری اسلامی و تغییر محاسبه در تهران استفاده کند.

*ترامپ در این خیمه‌شب‌بازی، شخصاً عروسک‌گردان بولتون است

وی گفت: این بولتون نیست که می‌خواهد ترامپ را بازی بدهد، بلکه ترامپ خود شخصاً عروسک‌گردان به نام بولتون است و بازی ایجاد فاصله بین او و شخص رئیس جمهور دقیقاً همان چیزی است که ترامپ می‌خواهد؛ چرا که آن روز که وی در استراتژی فشار برای تعاملِ منتهی به تحدیدِ تهران شکست بخورد، با دمیدن به همین تبلیغات این شکست را به پای بولتون خواهد نوشت و خود از مسئولیت خواهد گریخت.

خوش‌چشم در پایان بیان کرد: لذا به نظر می‌رسد که اقدامات ما در این عرصه، دارای استراتژی عمیقی نیست. گاه برخی اقدامات و سیاست‌های به‌ظاهر ناشی از ابتکار عمل، در حقیقت تا حدی تحت تأثیر نگاه و تفکرات القاءشده صورت می‌پذیرد. برای سنجش میزان حضور این نقص، دو سوال اول باید جواب داده شود.

پایگاه خبری «پالیتیکو» روز پنج‌شنبه مدعی شد که «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چند هفته پیش در جریان سفرش به نیویورک، با «دایان فینشتاین» سناتور مطرح دموکرات دیدار کرده است.

دفتر این سناتور آمریکایی در مورد شام کاری فینشتاین و ظریف، گفته است که این دیدار با «مشورت با وزارت خارجه» آمریکا صورت گرفته است. در بیانیه دفتر این سناتور آمده است: «دفتر پیش از این دیدار با وزارت خارجه در تماس بود تا هم به آن‌ها اطلاع دهد که این دیدار صورت می‌گیرد و هم آخرین اطلاعات را از فعالیت‌های ایالات متحده و ایران دریافت کند.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۲۰۲۰۹۲۱:۲۶:۰۶ ۱۳۹۸/۳/۳
دمکراتها به برجام باز نمیگردن
ناشناس۹۲۰۲۱۴۲۱:۳۴:۱۵ ۱۳۹۸/۳/۳
شمای کارشناس نفست از جای گرم درمیاد. از حال و روز مردم خبر نداری
ناشناس۹۲۰۲۲۰۲۱:۳۹:۲۵ ۱۳۹۸/۳/۳
در علن و پشت تریبون و توئیتر : فحش و ناسزا و پرخاش و دری وری در خفا : مذاکره
ناشناس۹۲۰۲۳۰۲۱:۵۰:۲۲ ۱۳۹۸/۳/۳
قطعا ایشون وزیر امور خارجه هستن و اختیاراتشون به اندازه ای هست که نیازمند به کسب اجازه از شما نیستن
ناشناس۹۲۰۲۴۲۲۲:۱۳:۳۵ ۱۳۹۸/۳/۳
مگه وزیر امور خارجه باید برای دیدارهاش مجوز بگیره؟ مگه باید محتوای دیدارهاشو به هر کسی بگه؟
ناشناس۹۲۱۱۳۵۱۳:۰۶:۲۰ ۱۳۹۸/۳/۴
بله که باید پاسخگو باشه
محمد قاسمی۹۲۰۲۴۵۲۲:۱۹:۵۵ ۱۳۹۸/۳/۳
با اینکه ظریف بی کفایتی اش رو در برجام نشون داد ولی مذاکره با دموکرات ها کار بسیار درستی است و ترامپ رو در اجماع سازی خلع سلاح خواهد کرد.
ناشناس۹۲۰۲۵۷۲۲:۳۴:۱۶ ۱۳۹۸/۳/۳
چی میگید؟ بابا طرف وزیر خارجه س. باید مجوز بگیره؟
ناشناس۹۲۰۲۵۹۲۲:۳۵:۰۹ ۱۳۹۸/۳/۳
ببخشيد که از شما مجوز نگرفته!
ناشناس۹۲۰۲۹۲۲۳:۰۹:۵۰ ۱۳۹۸/۳/۳
بنده خدا ، وزیر امور خارجه است ، اونوقت میگی با چه مجوزی دیدار کرده ?!!!
ناشناس۹۲۰۳۱۶۲۳:۴۴:۲۹ ۱۳۹۸/۳/۳
باید ازما اجازه میگرفت وقتی با رییس جمهور هماهنگ هست همین کافیه قرار نیست از جای دیگه اجازه بگیره.این بابا مثلا وزیر خارجه هست نه دستور بگیر شما.
ناشناس۹۲۰۳۲۰۲۳:۵۲:۳۱ ۱۳۹۸/۳/۳
ظریف قابل اعتماد نیست
ناشناس۹۲۰۳۳۶۰۰:۰۸:۱۵ ۱۳۹۸/۳/۴
نمی دانم وزیر امور خارجه کیست آیا باید ایشان از همه اجازه بگیرند
ناشناس۹۲۰۳۴۸۰۰:۲۷:۳۱ ۱۳۹۸/۳/۴
همان کسی که مذاکرات عمان در سال 91را اجازه داد ، این مذاکره را هم اجازه داد . لازم نیست شما کاسه داغتر از آش باشید .
ناشناس۹۲۰۳۵۶۰۰:۳۴:۲۹ ۱۳۹۸/۳/۴
آقای ظریف نیازی به مجوز ندارن ایشون خود مجوزن
ناشناس۹۲۰۳۶۱۰۰:۴۱:۳۶ ۱۳۹۸/۳/۴
مذاکره و دیدار هیچ گاه و در هیچ شرایطی بد نیست
ناشناس۹۲۰۳۶۳۰۰:۴۳:۱۵ ۱۳۹۸/۳/۴
بازهم گول دموکرات‌ها را خوردید
محسن۹۲۰۳۶۷۰۰:۴۶:۱۱ ۱۳۹۸/۳/۴
تو این اوضاع فقط تو یکی کم بودی
ناشناس۹۲۰۳۹۶۰۱:۲۶:۱۴ ۱۳۹۸/۳/۴
با مجوز خواست مردم تو با چه مجوزي با وزير مملكت اينطوري حرف ميزني؟
ناشناس۹۲۰۳۹۷۰۱:۲۶:۳۶ ۱۳۹۸/۳/۴
با این مجلس ، ظریف با اسرائیل هم مذاکره میکنه
ناشناس۹۲۰۴۷۲۰۴:۰۶:۵۹ ۱۳۹۸/۳/۴
بوی متعفن خیانت بیش از پیش مردم رو آزار میده هر روز بدتر از دیروز
ناشناس۹۲۰۵۶۱۰۸:۲۲:۱۷ ۱۳۹۸/۳/۴
بايد از شما اجازه ميگرفت ؟
ناشناس۹۲۰۵۹۳۰۹:۰۲:۳۰ ۱۳۹۸/۳/۴
برو بابا این حرفها واسه ملت نون و آب نمیشه
ناشناس۹۲۰۶۲۱۰۹:۲۰:۴۸ ۱۳۹۸/۳/۴
ایشون اقای ضعیف هستن دیگه. سالها با این حضرات دمخور بوده نمک گیرشونه
ناشناس۹۲۰۶۲۷۰۹:۲۷:۰۲ ۱۳۹۸/۳/۴
ای کاش نمایندگان فقط در حوضه تخصصی خودشان اظهار نظر میکردند و نه در هر مورد!
ناشناس۹۲۰۶۴۴۰۹:۳۹:۱۰ ۱۳۹۸/۳/۴
ما هم برای اینکه روی سیاست های آمریکا تاثیر داشته باشیم مثل عربستان و اسرائیل باید لابی کنیم ی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  11. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

  25. نگاهی به جایگاه و موقعیت ارتش شاهنشاهی

آخرین عناوین