اختیارات و تصمیمات اقتصادی که معطل اجراست

مهدی حسن‌زاده،   3980302117 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
اختیارات و تصمیمات اقتصادی که معطل اجراست

طی روزهای اخیر رئیس‌جمهور چند بار به صورت تلویحی و گاهی صریح خواستار افزایش اختیارات خود شده است. از جمله صحبت‌های ۳۰ اردیبهشت ایشان در همین زمینه است که با تأکید بر این که امروز برای مدیریت بهتر شرایط نیازمند تمرکز قدرت و تصمیم گیری هستیم، اظهار کردند: «در دوران جنگ تحمیلی نیز در مقطعی که با مشکل مواجه شدیم، شورای عالی پشتیبانی جنگ ایجاد شد و همه اختیارات در دست این شورا بود و حتی مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه نیز در تصمیم‌گیری آن شورا دخالتی نداشتند و امروز هم در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم.»

واضح است که در شرایط جنگی، وحدت فرماندهی یک ضرورت است. چه جنگ نظامی باشد و چه جنگ اقتصادی. همچنین واضح است که در شرایط جنگ اقتصادی، بیشترین فشار مدیریت به بخش اجرایی وارد می‌آید و ضروری است بخش اجرایی برای مدیریت اقتصاد کشور اقدامات فوری انجام دهد. به ویژه در بخش‌هایی از جمله ارز و نفت، تصمیمات سریع برای مواجهه با حملات دشمن ضروری است.

در مواجهه با چنین شرایطی از ابتدای سال گذشته، شورای هماهنگی اقتصادی قوا راه افتاد تا بتواند تصمیمات اقتصادی را که نیازمند هماهنگی قواست اتخاذ کند. این شورا با حضور سران قوا و ترکیبی از ۱۰ مقام دولتی، چهار مقام از مجلس و سه مقام از قوه قضاییه، تصمیمات مهم اقتصادی کشور را اتخاذ می‌کند و مواردی را که نیاز به تصویب مجلس داشته باشد، با فوریت به مجلس می‌فرستد.

این شورا با مجوز رهبر انقلاب و به ریاست رئیس‌جمهور، عملا بخشی از اختیارات اداره کشور را در اختیار دارد و به ویژه در زمینه اصلاح تصمیمات غلط ارزی، مصوبات مهمی داشته است. به این ترتیب، بخشی از افزایش اختیارات نسبت به شرایط عادی، اعمال شده است. در چنین شرایطی طرح اختیارات بیشتر آن هم در حالی که به وضوح مشکل کشور معطلی دولت در تصمیمات اقتصادی براساس همین اختیارات موجود است، محل تامل و سوال  است.

کافی است تصمیمات مهم دولت در یک سال اخیر و تصمیمات بر زمین مانده‌ای که با اختیارات فعلی دولت قابل اجراست، مرور شود. تصمیم تعیین نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی و اختصاص ارز برای همه نیازهای ارزی با این نرخ و چهار ماه دوام این تصمیم غلط، مهم‌ترین مصداق تصمیمات غلطی است که با اختیارات موجود گرفته شده است. فقط همین تصمیم و تغییر آن و تغییری که در ریاست بانک مرکزی به عنوان سیاست گذار ارزی اتخاذ شد و همتی به جای سیف، ریاست بانک مرکزی را برعهده گرفت، نشان می‌دهد که تا چه‌اندازه تصمیمات دولت درباره تغییر سیاست‌ها و افراد مهم است.

اکنون نیز تصمیم درباره حمایت غذایی و اختصاص کالابرگ الکترونیک به جای ارز ۴۲۰۰تومانی برای اقلام غذایی با وجود نظر کارشناسی مثبت برخی از دستگاه‌های دولتی و حتی تکمیل سامانه مورد نیاز توسط بانک مرکزی، ماه هاست معطل اجراست. تصمیمی که علاوه بر جلوگیری از هدررفت ارز ۴۲۰۰ تومانی، در شرایط تورم سنگین ۸۰درصدی خوراکی ها، حمایت غذایی بسیار خوبی از خانوارهای محروم و حتی متوسط ایجاد می‌کند.

اکنون ابلاغ رهبر انقلاب برای اصلاحات ساختاری، مالیات بر عایدی سرمایه، اصلاحات در نحوه اختصاص یارانه انرژی و برخی دیگر از تصمیمات مهم اقتصادی، در دستور کار دولت و دیگر قواست و دولت در برابر تصمیمات مهمی قرار دارد که می‌تواند با توجه به اختیارات ویژه شورای هماهنگی سران قوا و همراهی که دیگر قوا داشته‌اند، این تصمیمات را اجرایی کند.

در چنین شرایطی، طرح نیاز به اختیارات فراتر، آن هم به صورت کلی، کمکی به رفع مشکلات اساسی کشور نمی‌کند. همه منتظرند تا دولت براساس همان اختیارات فعلی خود که اختیارات قابل توجهی است و عزل و نصب مدیران اقتصادی، تدوین لوایح، تصمیمات مهم اقتصادی و بسیاری از اختیارات دیگر را شامل می‌شود، تصمیمات اقتصادی مهم را بگیرد.

منبع: خراسان

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۱۸۸۸۵۱۵:۵۷:۵۰ ۱۳۹۸/۳/۲
چطور بی اختیار هستند ، اما یک سوم ذخیره ارز و طلای کشور رو با رانت ۴۲۰۰ تومانی بر باد دادند؟!
ناشناس۹۱۸۸۸۷۱۵:۵۹:۱۱ ۱۳۹۸/۳/۲
اتفاقا مشکل امروز کشور ، ناشی از دادن اختیارات ویژه به ایشان است..
ناشناس۹۱۸۸۸۸۱۶:۰۰:۴۲ ۱۳۹۸/۳/۲
مانند بچه ها بهانه می اورند و مسوولیت ناپذیرند...واقعا که تاسف اوره ....
ناشناس۹۱۸۸۹۶۱۶:۰۷:۴۷ ۱۳۹۸/۳/۲
تنبل ترین دولت انقلاب بوده.با یه مشت وزیر پیر
ناشناس۹۱۸۹۰۷۱۶:۲۴:۵۱ ۱۳۹۸/۳/۲
آقایان رفتن توافق عدم گسترش گازهای گلخانه ای امضا کردند دیگه نمیتونیم نیروگاه بسازیم همین باعث ضرر اقتصادی میشه
ناشناس۹۱۸۹۳۳۱۶:۴۷:۲۷ ۱۳۹۸/۳/۲
دولت حاشیه ساز...
علی 671۹۱۸۹۴۰۱۶:۵۸:۲۷ ۱۳۹۸/۳/۲
وقتی خود رئیس جمهور توانایی انجام این اختیارات را ندارد و نمی تواند فرماندهی و تصمیم در ست بگیرد و مغرورانه از دیگر آگاهان کمک نمی گیرد .نتیجه اش همین سر در گمی می باشد .چرا این آقا ضعف خودش را به پای نظام می نویسد .چراوقتی از اقنصاد اطلاع کامل ندارد از اقتصاد دان هایی که تمایل به هدایت و همکاری دارند .غرورش اجازه نمی دهد که راهنمایی و کمک می گیرد و مثل موریانه دور خودش می پیچد و با افرادی غیر مطلع و بله قربان گو می خواهد این کشتی شکسته به دست خودش را با غرور به ساحل برساند که وامانده و غیر ممکن است .نتیجه گرانی و زجر مردم در کنارش .استیفا دهد و خود و ملت را رها سازد .شاید فرجی شود ..
ناشناس۹۱۸۹۴۲۱۷:۰۰:۰۰ ۱۳۹۸/۳/۲
بسیار سفر باید تا پخته شود خامی*****صوفی نشود صافی تا در نکشد جامی حسن تا جام برجام را سر نکشد دست از سر این ملت بر نمیدارد فقط خدا کند جام زهر نباشد و شربت باشد
ناشناس۹۱۹۰۰۴۱۷:۴۷:۲۵ ۱۳۹۸/۳/۲
حسرت بزرگی دارم و آن این است که چرا وضعیت ( حال و آینده مملکت و ملت ایران ) باید در سیاسی بازی های ناسالم ( گروه ها و دسته ها و جناح های به اصطلاح سیاسی ) شکل بگیرد .
ناشناس۹۱۹۰۴۴۱۸:۲۹:۱۹ ۱۳۹۸/۳/۲
اعطای اختیارات بیشتر به دولت مساوی خواهد بود با نابسمانی های بیشتر و تقدیم دو دستی ایران به آمریکا
امید۹۱۹۰۸۹۱۹:۰۸:۱۷ ۱۳۹۸/۳/۲
بسم الله الرحمن الرحیم چرا این همه فلسفه بافی ؟ روحانی این کاره نیست و نمی تواند برای اقتصاد کاری انجام دهپ. روحانی فقط به درد این می خورد که یک جایی سخنرانی باشد و برود برای اینکه چند نفر خوششان بیاید حرفهایی را بزند. فقط همین کار را می داند و لاغیر .
ناشناس۹۱۹۱۰۷۱۹:۳۲:۴۲ ۱۳۹۸/۳/۲
دقیقا مثل اون ضرب المثل که میگه چای معطل قنده حسنم معطل چی هستی چشم بهم بزنی دو سال پایانی هم تمام است انشالله که مملکت را به پرتگاه هول ندید
ناشناس۹۱۹۱۱۰۱۹:۳۴:۰۷ ۱۳۹۸/۳/۲
اگر اینطوری قراره مملکت اداره بشه که همه توانایی اداره مملکت رو دارند!
ناشناس۹۱۹۱۱۶۱۹:۴۱:۴۰ ۱۳۹۸/۳/۲
تصمیمات اشتباه دولت اقتصاد کشور را به این روز انداخته
ناشناس۹۱۹۱۳۹۲۰:۱۳:۴۲ ۱۳۹۸/۳/۲
دولت قانون شفافیت حقوق و مزایای مدیران، قانون مالیات برخانه های خالی قانون شفافیت مالی که همه جزو وظایف و اختیارات معطل مانده آن است اجرا کند، اختیار اضافی پیشکش.
ناشناس۹۱۹۱۵۰۲۰:۲۴:۴۱ ۱۳۹۸/۳/۲
کدام اختیارات ؟
ناشناس۹۱۹۲۰۰۲۱:۴۳:۱۱ ۱۳۹۸/۳/۲
چرا جمله تصمیمات غلط ارزی را تکرار میکنید. همه این تصمیمات برنامه ریزی شده بوده و دولت و بانکها رو از ورشکستگی نجات داده
ناشناس۹۱۹۲۳۷۲۲:۴۳:۱۶ ۱۳۹۸/۳/۲
شما هم جناب روحاني اگر تمام اختيارات در اختيار تان باشه باز اگر كاري خراب بشه خواهيد گفت من از اولش بدبين بودم و مبرا از همه چيز و خلاص
ناشناس۹۱۹۳۷۰۰۲:۲۱:۳۰ ۱۳۹۸/۳/۳
اختیار بیشتر از این ؟که مملکتو بفروشی ؟هر بچه ای میدونه الان باید با سرعت تمام برای گوش مالی این اروپاییهای نجس انرژی هسته ای رو پیش ببری
ناشناس۹۲۱۳۵۱۱۴:۳۳:۰۴ ۱۳۹۸/۳/۴
جناب روحاني از اختياراتي که داري درست و به نفع ملت استفاده کن اختيارات ويژه طلبت
ناشناس۹۲۱۶۶۲۱۶:۴۴:۳۶ ۱۳۹۸/۳/۴
حراج ذخایر طلای کشور و غارت ذخایر ارزی ( دلار 4200 تومانی جهانگیری ) کم اختیار نبود . به جای اختیار می بایست عزل و مجازات و محاکمه شوید بابت تمام وعده های دروغ ریاست جمهوری
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین