چه کسانی خودرو را گران کردند؟

گروه اقتصادی الف،   3980302115 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

موج افزایش قیمت خودرو چند وقتی است که بازار این محصول را فرا گرفته و از سال ۹۶ که ثبات نسبی در بازار حاکم بود دیگر شاهد کاهش یا ثبات قیمت نبوده‌ایم.

چه کسانی خودرو را گران کردند؟

موج افزایش قیمت خودرو چند وقتی است که بازار این محصول را فرا گرفته و از سال ۹۶ که ثبات نسبی در بازار حاکم بود دیگر شاهد کاهش یا ثبات قیمت نبودیم. افزایشی که جدا از تأثیرات مختلف، خودروسازان داخلی هم  به بهانه های مختلف و بدون گرفتن تاییدیه از نهادهای مربوطه اقدام به افزایش قیمت خودروها کردند. هر چند این افزایش قیمت در حاشیه بازار رخ داده است، اما خودروسازان هم از این افزایش قیمت استقبال و محصولات خود را روز به روز گران کردند.

پرسشی که مطرح می‌شود این است که چه عواملی در چند وقت اخیر باعث افزایش سرسام آور قیمت خودروهای داخلی شده است و دولت و مردم چقدر در این افزایش قیمت نقش داشته‌اند؟

بازار خودرو در تسخیر دلالان/ وزارت صنعت نظاره‌گر است

عبدالله رضیان، عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر خودروسازان قیمت‌ محصولات را تعیین می‌کنند و وزارت صنعت، معدن و تجارت فقط نظاره‌گر است و هیچ تصمیم‌گیری نمی‌کند  و روش دستوری به کار نمی‌برد.

رضیان تصریح کرد: در حال حاضر  از صفر تا ۱۰۰ بازار خودرو در تسخیر دلالان است و وزارت صنعت تلاشی برای ساماندهی بازار خودرو و برخورد با سودجویان انجام نمی‌دهد و عملاً تنظیم بازار خودرو را به دلال‌ها و واسطه‌ها سپرده است که به هیچ وجه قابل قبول نیست.

 عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: مثل تمام پرونده‌های شبهه‌دار که دستگاه قضایی به آن ورود می‌کند، باید به موضوع خودرو هم ورود کرده و برخورد شدیدی با متخلفان  و کسانی که فضا را برای دلالی و سودجویی فراهم کرده‌اند، داشته باشد.

رضیان با بیان اینکه افزایش ساعتی قیمت خودرو التهاب روانی به جامعه تزریق می‌کند، گفت: ۷ درصد بازار در اختیار شرکت‌های تولیدی خودروسازی است و ۹۳ درصد بازار شامل خودرو‌هایی است که از کارخانه خارج شده و به عنوان خودروی دست دوم معامله می‌شود، در واقع خرید و فروش این نوع خودرو، قیمت خودرو را در بازار تعیین می‌کند.

عطش بازار خودرو، گرانی چهارچرخ‌ها را رقم زد/ وجود ۷۰ هزار خودرو در انبار‌های ایران خودرو

بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی هم گفت: در حال حاضر فروش نقدی خودروسازان ۵درصد زیر قیمت بازار است با این روش هرچه قیمت بازار افزایش یابد منافع خودروسازان بیشتر تأمین می‌شود، به همین دلیل ممکن است خودروسازان تعمدی از عرضه خودرو به بازار خودداری کنند تا عطش بازار را افزایش داده و گرانی خودرو را رقم بزنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر خودروسازان به راحتی ۲۰ درصد از حجم تولیدات خود را به فروش نقدی اختصاص می‌دهند در حالی که تعهدات قبلی خود را با بهانه نبود قطعه به مشتریان تحویل نمی‌دهند.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جریان بررسی طرح ساماندهی بازار خودرو برای جلوگیری از سوءاستفاده خودروسازان از آشفتگی بازار، مقرر شد؛ خودروسازان موظف شوند هنگام فروش، قیمت تمام شده خودرو، درصد سود و قیمت قطعی را محاسبه و به شورای عالی رقابت اعلام کنند و تخلف از این امر جرم محسوب شده و متخلف به یکی از مجازات‌های تعزیری درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی مصوب ۹۲/۲/۱ محکوم شود. با تحقق این مهم قیمت گذاری خودروسازان راستی آزمایی می‌شود و آشفتگی بازار تا حدودی بهبود پیدا می‌کند.

وی درباره تأثیر واردات خودرو در ساماندهی بازار، گفت: می‌توان برای واردات خودرو از ارز منشا خارجی استفاده کرد به ویژه اکنون که ۷۰ هزار خودرو در انبار‌های ایران خودرو موجود است و با بهانه‌هایی مانند نبود قطعات از عرضه خودرو خودداری می‌کنند. آزاد شدن واردات خودرو قیمت چهارچرخ‌ها را به شدت کاهش می‌دهد، البته این واردات باید با نظارت صورت گیرد تا رانت ایجاد نشود.

دولتی بودن، خودروسازان را تنبل کرده است

رضا شیوا، رئیس شورا و مرکز ملی رقابت نیز، گفت: همان‌طور که همیشه گفتم، مشکل اصلی بازار خودروی کشور دولتی بودن آن است، چرا که خودروسازان را تنبل کرده است و اگر سهام دولت به خودروسازان واگذار شود، آنها مجبورند مشکلات خود را، خود حل کنند.

وی افزود: اجرای مصوبه اخیر مجلس برای ساماندهی صنعت خودرو در حال حاضر امکان پذیر نیست و باید در قدم اول وضعیت خودروهای داخلی را ساماندهی کرد، چرا که با این طرز تعیین قیمت خودرو که پنج درصد زیر قیمت بازار است جز بالا رفتن روز به روز قیمت‌ها هیچ مسیر جدیدی برای ثبات در این بازار درست نمی‌شود. خودروسازان یکی از دلایل گرانی خودرو هستند و برای بهبود وضع موجود باید انحصار برداشته شود و تا زمانی که تولید خودرو را  افزایش ندهند، نمی‌توان قیمت خودرو را کاهش داد.

فروش فوری به مثابه فروش بلیت بخت آزمایی است

محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: این تفاوت قیمت باعث ایجاد رانت شده و مردم را به حضور در این میدان تشویق می‌کند. اکنون برخی نمایندگی‌های فروش، برای فروش روزانه خودرو استعلام کرده و معتقدند قیمت این کالا لحظه به لحظه افزایش پیدا می‌کند در این شرایط نقش سازمان حمایت از مصرف کننده، تعزیرات و دستگاه‌های قضایی بسیار مهم است، چرا که می‌توانند با نظارت و برخورد با متخلفان بساط دلالان را جمع کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر با ثبت نام در فروش فوری، هر فرد می‌تواند سود کلانی به دست آورد با وجود این سود فضا آشفته‌تر شده و سودجویان تمام توان خود را برای سوءاستفاده به کار می‌برند در واقع این نوع فروش به مثابه بردن بلیت بخت آزمایی است که هیچ کجای دنیا دیده نمی‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم باید چندین سال کار کنند تا بتوانند خودروی بی‌کیفیت داخلی خریداری کنند، تأکید کرد: خودروسازان باید فروش نقدی را متوقف کرده و به تعهدات قبلی عمل کنند تنها راهکاری که می‌تواند از رانت و حضور دلالان در بازار خودرو جلوگیری کند، توقف فروش نقدی خودروسازان است. در حال حاضر خودروسازان باید فروش نقدی را متوقف کنند تا بازار به ثبات برسد و تنها تعهدات قبلی را به مردم تحویل دهند.

علت افزایش قیمت خودرو، دلالان رابطه‌ای بین خودروسازان و بازار هستند

مهدی معینی، یکی از فعالان بازار خودرو در خصوص افزایش قیمت خودروها گفت: به غیر از دلالان رابطه‌ای که بین خودروسازان و بازار هستند، کسی باعث افزایش قیمت خودرو نیست. افرادی با لابی کردن در نمایندگی‌های فروش خودرو و وعده دادن برای پرداخت سود به نمایندگی‌ها، خودروها را دریافت و با قیمت دلخواه به بازار عرضه می‌کنند.

این فعال بازار خودرو افزود: مردم، نمایشگاهداران و دلالان خرید خودرو هر چقدر هم خودرو بخرند باز حجم آن به میزانی نیست که بتواند در تغییر قیمت‌ها تأثیرگذار باشد، بنابراین نتیجه میگیریم که سودجویانی آشنا با خودروسازان از طریق رانت، بازار خودرو را به این وضع انداختهاند و راه حل آن هم ورود قوه قضاییه به این موضوع است.

معینی تصریح کرد:عملکرد سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان در چند وقت اخیر بسیار ضعیف بود و هیچ نظارتی از این دستگاه در بازار دیده نشده است، این در حالی است که اگر قیمت خودرو های داخلی را در چند ماه گذشته رصد کنیم کاملا مشهود است که خودروسازان خیلی نرم یک میلیون - یک میلیون قیمت محصولات خود را افزایش می‌دادند و کسی هم حرفی نمی‌زد.

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۱۸۸۰۱۱۴:۲۹:۵۱ ۱۳۹۸/۳/۲
مردم خودرو را گران کردند. پول پرستانی که از صبح تا شب می گردند تا ببینند از کجا می توانند بدون زحمت پول در بیارند. آنهایی که فقط خودشان را می بینند و ضربه به اقتصاد کشور و هموطنانشان ارزنی برایشان اهمیت ندارد.
ناشناس۹۱۸۸۱۸۱۴:۴۵:۴۴ ۱۳۹۸/۳/۲
چه کسانی خودرو را گران کردند مردمان نادانی که به هر نرخی خریدند اگر کمپبن نه به گرانی با اتحاد شکل بگیرد همین خودرو ها را به نرخ دلار 1200 تومان انهم با اقساط بلند مدت و اشناتیون می دهند
ناشناس۹۱۸۸۲۷۱۴:۵۶:۱۸ ۱۳۹۸/۳/۲
همان کسانی که بقیه چیزها را گران کردن
ناشناس۹۱۸۸۹۱۱۶:۰۲:۳۲ ۱۳۹۸/۳/۲
همان دزدهایی که خانه و دارو و میوه و پوشاک و دلار و پوشک و و و و و و و را گران کردند..خیلی آشنا هستند..
ناشناس۹۱۸۹۰۶۱۶:۲۳:۳۹ ۱۳۹۸/۳/۲
خریداران
ناشناس۹۱۸۹۸۵۱۷:۳۳:۵۹ ۱۳۹۸/۳/۲
الف خواهشا منتشر کن مهر ماه برای خودم یک تیبا ثبت نام کردم با موعد تحویل هفته۴ اردیبهشت.دیروز پیامک اومد که دعوتنامه صادر شده.بعد از مراجعه به سایت قیمت نهایی با احتساب سود مشارکت ۴۰۷۰۰۰۰۰ تومان فاکتور شده.درحالی که برای موعد تحویل بهمن و اسفند که البته هنوز هم تحویل نگرفته اند قیمت ۳۲ و ۳۴ میلیون لحاظ شده بود.من هم تمام سعی خودم رو کردم و ۲۰ میلیون اماده کردم ک با احتساب ۱۴ میلیون پیش پرداخت به حساب شرکت واریز کنم. وزیر خواب صمت بیدار شو.جلوی این راهزنی شرکتی رو بگیرید.
ناشناس۹۱۹۰۳۱۱۸:۱۴:۴۵ ۱۳۹۸/۳/۲
چه کسی خودرو را گران کرد؟! دشمن !
ناشناس۹۱۹۰۴۲۱۸:۲۷:۱۳ ۱۳۹۸/۳/۲
بزرگترین دلال صنعت خودرو. خود دولت و وزارت صنایع است
ناشناس۹۱۹۱۱۳۱۹:۳۹:۰۵ ۱۳۹۸/۳/۲
این موج افزایش قیمت ها نه گذاشت ماشین بخرم نه ازدواج کنم ...خلاصه حال مارو گرفت....
ناشناس۹۱۹۱۲۰۱۹:۴۸:۲۲ ۱۳۹۸/۳/۲
همه چیز سه برابر خواهد شد غیر از حقوق حقوق بگیران و سپرده های مردم که یک سوم شده است. سالهاست که این نکبت تکرار می شود.
مجید۹۱۹۱۶۲۲۰:۴۵:۰۶ ۱۳۹۸/۳/۲
پس چرا سلطانهای خودرو رو اعدام نمیکنید زورتون به چند تا خرده پا میرسه
ناشناس۹۱۹۳۹۴۰۳:۵۱:۳۷ ۱۳۹۸/۳/۳
دولت
همشهری۹۲۰۰۷۶۱۸:۳۸:۲۸ ۱۳۹۸/۳/۳
دولت .وزیر صنعت .مجلس .خودروسازها دست دردست هم دادند جیب خود را کردند اباد
ناشناس۹۲۰۷۶۲۱۰:۵۱:۱۳ ۱۳۹۸/۳/۴
افزایش قیمت توسط خودروسازان و با حمایت قاطع وزارت صنعت
سعید۹۲۰۸۵۶۱۱:۳۱:۵۵ ۱۳۹۸/۳/۴
دولت محترم و برای سود بیشتر؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین