افزایش رضایت‌مندی از خدمات ارزش افزوده موبایل

  3980301074

ابوذر مهرمنش، مدیر کل سرویس‌های ارزش افزوده همراه اول، طی مقاله‌ای که در سایت فن‌آوران منتشر شد، به افزایش 10 درصدی شاخص رضایت مشترکین در پاییز سال 97 نسبت به زمان مشابه در سال 96 اشاره نمود. وی اعلام کرد با اقدامات کنترلی و ساماندهی که در دو سال گذشته انجام شده، شاخص نرخ ثبت شکایت کاربران به ازای هر 100هزار کاربر خدمات ارزش افزوده همراه اول در سال 97 نسبت به سال 96 کاهش چشمگیر 58 درصدی داشته است. نکته قابل توجه اینکه نرخ این شکایات در کشورهای توسعه‌یافته بالاتر از ایران است؛ برای مثال روند نرخ تولید شکایت مشترکین خدمات دیجیتال همراه اول از خدمات ارائه شده تمام اپراتورهای موبایل کشور انگلیس (که اطلاعات همه اپراتورهای آن در دسترس بود) در دوره‌های زمانی مشابه کمتر بوده است.

شایان ذکر است که در صنعت خدمات ارزش افزوده در ایران بیش از 400 شرکت خدمات ارزش افزوده موبایل و ده‌ها هزار کارمند مشغول به کار می‌باشند. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در سال‌های آینده این صنعت می‌تواند رشد چشمگیری داشته باشد و سهم بزرگی از بازار کسب و کار آنلاین را به خود اختصاص دهد.

در ادامه مهرمنش افزود: " بر اساس حجم صد و چند میلیارد دلاری بازار جهانی محتوای دیجیتال و نسبت  تولید ناخالص ملی ما به مقدار آن در دنیا، ایران باید بازاری حدودا یک میلیارد دلاری در تولید محتوای دیجیتال داشته باشد." همچنین: " حضور در بازارهای خدمات دیجیتال بین‌المللی یک فرصت مهم برای کسب درآمد و نیز ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی‌است که با توجه به افزایش قیمت ارز با یکی از ساده‌ترین اشکال صادرات در قالب ارائه محتوای دیجیتال از اهمیت و اولویت فوق‌العاده‌ای برخوردار است."

این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2024 ارزش بازار خدمات ارزش افزوده موبایل عددی بالغ بر 1100 میلیارد دلار خواهد بود. باتوجه به نیاز مبرم کشور به ارزآوری از طریق صادرات خدمات و کالاهای غیرنفتی، به ویژه در حوزه دیجیتال، می‌توان با سرمایه‌گذاری و تسهیل فرایندارائه خدمات در این حوزه، از پتانسیل بالقوه ان بهربرداری مناسب نمود.