برجام؛ ترامپ و توافق جدید

محمد صفری،   3980301034 ۵۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
برجام؛ ترامپ و توافق جدید

بین اوباما و ترامپ نمی‌توان تفاوتی در رفتار و سیاست‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران قائل شد، ساختار حکومتی در آمریکا خط مشی را روشن کرده است. اگر تصور شود که میان رؤسای جمهور در آمریکا تفاوت وجود دارد و برخی از آنها سیاست‌های درستی اتخاذ می‌کنند و برخی دیگر نه، یک اشتباه بزرگ است که ادامه چنین تصور و خیالی تبعات زیادی نیز درپی خواهد داشت. 

هر رئیس‌جمهوری از هر یک از احزاب با نفوذ در آمریکا بر سر کار باشد، تغییر در سیاست‌ها و رفتارهای آنها در مسائل سیاست خارجی و نوع برخورد با کشورهای دنیا ایجاد نخواهد شد، سیاست‌ها تبیین شده و به همه رؤسای جمهور در آمریکا دیکته می‌شود و هیچ‌یک از آنها حق نادیده گرفتن آن را ندارد. جمهوری اسلامی ایران در طول عمر چهل ساله خود تاکنون چندین رئیس‌جمهور و دولت در آمریکا را به خود دیده و نمیتوان تفاوتی بین آنها یافت. همه رؤسای جمهور در آمریکا خواهان سرنگونی جمهوری اسلامی و نابودی ایران بوده و هستند، از جیمی کارتر تا دونالد ترامپ، یک دولت و رئیس‌جمهور را نمی‌توان یافت که دست به توطئه، دشمنی و تهدید علیه ایران نزده باشد. 

پس از آن که توافق هسته ای در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما به امضا رسید، با روی کار آمدن دونالد ترامپ این توافق که از ابتدا متزلزل بود، نابود شد، خروج آمریکا از برجام که ۱۸ اردیبهشت سال گذشته اتفاق افتاد هیچ تغییری در نوع رفتار آمریکا علیه ایران ایجاد نکرد. 

تحریم‌های اقتصادی و تهدیدات، همیشه از سوی آمریکا علیه ایران وجود داشته است و چنین سیاستی در میان همه رؤسای جمهوری آمریکا بوده است. تنها تفاوتی که می‌توان در میان رؤسای جمهوری آمریکا و دو حزب جمهوری خواه و دموکرات دید، تفاوت در نوع اجرای آن سیاست‌ها است، یکی با رفتار تند و افراطی سعی دارد تا طرف مقابل را تحت فشار قرار دهد و دیگری با روش‌های به ظاهر دوستانه و با پنبه سر بریدن. نتیجه هر دو روش یکی است، تحت فشار قرار دادن ایران و وادار کردن به تمکین در مقابل خواسته‌های آمریکا که در ادبیات آمریکایی، نرمال کردن جمهوری اسلامی ایران گفته می‌شود.

توافق هسته‌ای که میان ایران و ۱+۵ به امضا رسید، توافقی بود که همه خواسته‌های ایالات متحده را برآورده می‌کرد. متن و محتوای آن پیش از آن که مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ به پایان برسد، در اندیشکده‌های آمریکا آماده شده بود. وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای دولت باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین آمریکا گفته بود؛ «وقتی ما تصمیم به مذاکره با ایران گرفتیم، قبل از آنکه مذاکرات را شروع کنیم، یک توافقنامه کامل ۱۰۰ صفحه‌ای نوشتیم؛ بنابراین [از قبل] می‌دانستیم به چه چیز‌هایی می‌خواهیم برسیم. این توافقنامه به طرز باورنکردنی، مفصل و فنی بود.» 

آمریکا در زمان دولت کنونی با خروج خود از برجام، بدون توجه به تعهداتی که برای اجرای آنها داده بود، اکنون علاوه بر فشارهای سیاسی و اقتصادی به جمهوری اسلامی ایران، عنوان می‌کند که قصد دارد تا یک توافق تازه با ایران داشته باشد. پایگاه خبری «میدل‌ ایست‌‌آی» مدعی شده وزیر خارجه آمریکا در سفر اخیر خود به عراق از طریق نخست ‌وزیر این کشور برای تهران پیام فرستاده و در این پیام گفته که خواستار جنگ با ایران نیست بلکه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد یک توافق هسته‌ای جدید با ایران امضا کند تا بتواند آن را توافق خودش بنامد.

اما همه اقداماتی که علیه جمهوری اسلامی ایران وجود دارد تنها یک هدف را دنبال می‌کند و آن هم تضعیف ایران در راستای اهداف و سیاست‌های آمریکا است. توافق در حال حاضر وجود دارد، توافقی که دولت چند سال از عمر خود را صرف آن کرد اما نتیجه ای که باید به دست می‌آمد، حاصل نشد. چرایی آن هم، غیر قابل اعتماد بودن آمریکا است، که اگر دولت تدبیر و امید چنین اعتمادی به آمریکا نداشت، مذاکرات به توافق نمی‌رسید و اگر اکنون فشارهای اقتصادی و سیاسی علیه ایران افزایش یافته و ادامه دارد و ادعا می‌شود تأثیرگذار است، به خاطر کم‌توجهی و بی‌توجهی به داخل است. 

فرض کنیم که ایران به پیام پومپئو وزیر خارجه آمریکا پاسخ مثبت داد و یک توافق تازه هسته‌ای با آمریکا امضا کرد. چه تضمینی وجود دارد که دولت بعدی آمریکا با این توافق، موافق باشد؟! 

آیا دولتی که از توافق هسته‌ای خارج شده و دیگران را نیز وادار به همراهی با خود میکند، میتواند قابل اعتماد باشد تا یک توافق تازه با او امضا شود؟ 

آیا با روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید در ایالات متحده پس از ترامپ، نمی‌توان تصور داشت که او نیز همچون ترامپ توافق دوران او را زیر پا بگذارد و خواهان یک توافق جدید دیگر با ایران باشد؟ 

این دور تسلسل تا چه زمانی می‌تواند ادامه داشته باشد؟ آمریکا توافق هسته‌ای نیاز ندارد چراکه توافق هسته‌ای وجود دارد، کاخ سفید به دنبال توافقات دیگری همچون موشکی و منطقه‌ای است. خواسته‌های آمریکا از ایران را نمی‌توان نقطه پایانی برای آن در نظر داشت، در هر دوره و زمان، این خواسته‌ها افزایش می‌یابد، در حالی که در قبال تعهداتی که باید از سوی ایران اجرا شود، هیچ اقدام مثبتی از سوی آمریکا دیده نمی‌شود.

حتی اگر در زمان اوباما توافق و پیمان‌های محکمتری از برجام به امضا رسیده بود، باز هم رئیس‌جمهور بعدی آمریکا آنها را نقض می‌کرد. مشکل اکنون نگاهی است که برخی در داخل به آمریکا دارند و مذاکره و مصالحه را تنها راه‌حل می‌دانند در حالی که این راه‌حل نیست بلکه سمی است که می‌خواهد به رگ جمهوری اسلامی ایران تزریق شود. 

منبع: سیاست‌روز

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۱۶۹۸۱۰۹:۲۴:۵۳ ۱۳۹۸/۳/۱
آقای بعیدی‌نژاد سفیر کشورمان در انگلیس در مورد برجام اظهارنظر کرده و به دولتمردان انگلیسی که دشمنان قسم‌خورده نظام محسوب می‌شوند اطمینان داده که ایران تحت هیچ شرایطی از برجام خارج نخواهد شد. ایشان چرا و با چه مجوزی ایران و ایرانیان را در مقابل دشمن ناتوان جلوه داده است.
ناشناس۹۱۷۳۰۷۱۲:۱۱:۵۱ ۱۳۹۸/۳/۱
انگلیسیا دشمن قسم خورده ملت و هستند.
ناشناس۹۱۷۳۳۹۱۲:۲۳:۰۹ ۱۳۹۸/۳/۱
چه کسانی باعث نابودی برجام شدند.
ناشناس۹۱۷۵۸۸۱۴:۲۵:۵۹ ۱۳۹۸/۳/۱
آن کسانی که به امضاء جان کری اعتماد کردند و تضامین لازم رو از دشمن نگرفتن باعث شکست برجام شدند.
دیبا۹۱۷۷۱۲۱۵:۳۲:۴۹ ۱۳۹۸/۳/۱
و جاسوسهای نفوذ کرده از نایاک و... که مانع اخذ تضمین شدند
ناشناس۹۱۷۷۲۸۱۵:۴۵:۳۱ ۱۳۹۸/۳/۱
چرا فرافکنی میکنی شما یک طرفه برجام اجرا کردید وقتی نوبت اجرای وعده های طرف مقابل از برجام کنار کشید کره شمالی هم مفهمه که باید توافق گام به گام انجام بده
ناشناس۹۱۷۳۶۸۱۲:۳۵:۱۳ ۱۳۹۸/۳/۱
نگفته ایران تحت هیچ شرایطی از برجام خارج نمیشه، گفته فعلا واکنش ها در چارچوب برجام هست.
ناشناس۹۱۷۷۱۵۱۵:۳۵:۴۶ ۱۳۹۸/۳/۱
توجیه ذیگه کافیه !
ناشناس۹۱۷۴۹۵۱۳:۳۶:۳۱ ۱۳۹۸/۳/۱
قول روحانی به موگرینی برای ماندن در برجام باعث شد تا ترامپ با خیال راحت از برجام خارج شود.
ناشناس۹۱۶۹۸۴۰۹:۲۷:۳۱ ۱۳۹۸/۳/۱
وقتی آمریکا از برجام خارج شده و اروپایی‌ها هم به تعهدات خود در برجام عمل نکرده‌اند باقی‌ماندن ایران در برجام چه‌معنایی دارد؟
ناشناس۹۱۷۱۱۲۱۰:۳۰:۵۲ ۱۳۹۸/۳/۱
ایران پیشنهاد بدهد اول مجلس امریکا یک قانون تصویب کند که روسای جمعوری نتوانند معاهدات بیت المللی را نقض کنند سپس برای مذاکره ببینند نظرات اولیه انان چیست اگر صلاح بود وارد گفتگو شوند
فرشید۹۱۷۴۲۸۱۳:۰۴:۳۶ ۱۳۹۸/۳/۱
برادر عزیز کسی نمی تواند آمریکا را از معاهدات بین المللی خارج کند. ترامپ فقط از توافقاتی خارج شد که اوباما به آنها پیوسته بود که اغلب آنها به رغم مخالفت های شدید کنگره که در آن زمان جمهوری خواهان اکثریت داشتند توسط اوباما آنهم بیشتر جهت کسب وجهه و اعتبار شخصی آنها را امضا کرده بود. حال ترامپ آمده و توافقات قبلی من جمله برجام را ملغی اعلام کرده است.
ناشناس۹۱۶۹۸۶۰۹:۲۸:۱۲ ۱۳۹۸/۳/۱
رهبر معظم انقلاب با استدلال قوی فرمودند که هیچ ایرانی باشعوری دنبال مذاکره با آمریکا نیست. بنابراین باید در عقل و شعور آن مدیر و مسئولی که راه‌حل مشکلات را مذاکره با آمریکا می‌داند شک کرد.
ناشناس۹۱۷۱۲۵۱۰:۳۵:۱۸ ۱۳۹۸/۳/۱
شک !!؟؟ برای چی شک کنیم!؟ شما یقین داشته باش شعور ندارند. البته شاید هم ما رو .... فرض کردن میخوان با مذاکره دوباره یه مقدار نفت فروخته بشه و دوباره از دلار 4200 استفاده کنن.
سلام۹۱۶۹۸۹۰۹:۲۸:۳۱ ۱۳۹۸/۳/۱
خوب ظاهرا دولت تدبیر و امید پیامهای ترامپ و خود دریافت کرده که اصرار داره اختیتاراتش بیشتر بشه تا بتونه مشکلاتو حل کنه؟!! آقای روحانی باز هم دتبال مذاکره است به نظر میرسه که برجام درس عبرت نشده
حمید۹۱۶۹۹۹۰۹:۳۴:۲۱ ۱۳۹۸/۳/۱
سلام باید اول تکلیف برجام روشن بشه بعد برجام های بعدی طرح بشه تازه، نه این که بخایم بر سر موضوعات بعدی توافق کنیم. این گوشاله برجام پس از 6 سال که وقت دولت رو گرفت هنوز گاو نشده
مسعود۹۱۷۰۰۳۰۹:۳۶:۳۷ ۱۳۹۸/۳/۱
بی دقتی در نگارش و ضعف شدید متن برجام باعث سواستفاده ترامپ و ضربات مهلک به ایران شد ظاهرا این ضعف نگارش، متن ماموریت اصلی جاسوسها بود
بستانی۹۱۷۰۱۱۰۹:۴۰:۲۰ ۱۳۹۸/۳/۱
اروپا هم با یک کلمه متاسفم جا زد و عملا خارج شد این لجاجت و معطلی و مرگ تدریجی اقتصاد را تمام کنید
مهرداد رجبی۹۱۷۰۱۷۰۹:۴۴:۱۲ ۱۳۹۸/۳/۱
ما فقط یک راه برای مقابله با سیاست های تجاوزکارانه آمریکا علیه ایران داریم؛ به خاطر سربلندی و استقلال ایران فقط و فقط روی افزایش تقویت توان داخلی: براساس نیروهای انسانی، منابع خدادادی طبیعی و استعدادهای ناشاخته و پنهان کشور تمرکز و توجه کنیم. همه ما فارغ از هر گرایش دینی، مذهبی و اندیشه ای که داشته باشیم باید با اتحاد ملی " برای مردم و برای استقلال ایران بزرگ تلاش های در حد فدارکاری جان داشته باشیم". نه آمریکا، نه چین و نه روسیه و نه هیچ کشور دیگری به فکر مردم و کشور ما نیست و هر کشوری به دنبال منافع ملی خودش است. باید دست از شعار و هیا و هو و سود جویی و منفعت طلبی فردی برداریم و هرشب را با این فکر که برای بهتر شدن اوضاع مردم و بهبودی شرایط کشور؛ فردا را چگونه باید آغاز کنم. با این تفکر ما یک ملت مستقل و آزاد و کشوری آباد و سربلند خواهیم داشت. مهرداد رجبی - دکترای انرژی
ناشناس۹۱۷۳۲۱۱۲:۱۸:۰۸ ۱۳۹۸/۳/۱
با این مسئولینی که هر روز اختلاسی از اطرافیانشان به گوش می رسد مگر می شود پیشرفتی کرد دلت خوش است.
ناشناس۹۱۷۵۷۹۱۴:۲۰:۵۰ ۱۳۹۸/۳/۱
شما انتظار داری آمریکا برای شما کاری کند؟
مهرداد رجبی۹۱۷۷۷۷۱۶:۲۷:۱۸ ۱۳۹۸/۳/۱
من و شما و دیگران اگر در انجام وظیفه ای که بر عهده داریم درست باشیم مطمئن باش مسئولین ما درست می شوند. باید از خودمان شروع کنیم و اولین گام این است که دروغ نگوییم. فقط یک کار ساده که تمرین دروغ نگفتن باشد را همه رعایت کنیم مطمئن باش که 90% مشکلات مردم و کشور حل می شود. مهرداد رجبی
نخود هر آش۹۱۷۳۳۶۱۲:۲۲:۴۴ ۱۳۹۸/۳/۱
درسته برادر ، فرمايشات شما عين صوابه ... اتفاقاً مردم كشور آفتاب تابان ... يعني مردم ژاپن هم در مورد كشورشان همين نظر دارند و سال هاست كه از كوچك و بزرگ به آن عمل مي كنند !!
ناشناس۹۱۷۰۲۰۰۹:۴۵:۰۶ ۱۳۹۸/۳/۱
ما به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی نباید با آمریکا مذاکره کنیم ما باید قدرت خود را به آمریکا نشان دهیم
ناشناس۹۱۷۰۳۱۰۹:۴۹:۰۳ ۱۳۹۸/۳/۱
هرگونه مذاکره و چانه زنی بر سرقدرت دفاعی و موشکی باعث گسترده شدن سایه جنگ بر سر کشور می شود و به صلاح مملکت نیست .
ناشناس۹۱۷۰۳۲۰۹:۴۹:۱۵ ۱۳۹۸/۳/۱
امتیازدهی جدید به اسم برجام توهین بزرگیست مگر تا الان در برابر نقدهای ما چه دادند به ما؟ اول صورتحساب مرحله قبل را کاملا نه با شکولات تحقیرامیز اینستکس تسویه کنید بعد
ناشناس۹۱۷۰۳۵۰۹:۴۹:۴۴ ۱۳۹۸/۳/۱
با چاقوکش مذاکره نخواهیم کرد.
ناشناس۹۱۷۰۳۹۰۹:۵۰:۵۰ ۱۳۹۸/۳/۱
بحث موشکی بحث امنیت ملی ماست و قابل مذاکره و معامله نیست .
پریسا۹۱۷۲۷۲۱۱:۴۶:۵۷ ۱۳۹۸/۳/۱
منفی ها نشان میدهد بعضی مخاطبان سایتهای فارسی اصلا خواهان امنیت ایران نیستند اینها از کدام کشورها به اخبار ما سرک میکشند و نظر و نمره میدهند
ناشناس۹۱۷۰۵۹۱۰:۰۴:۰۸ ۱۳۹۸/۳/۱
شما هم به مردم آدرس غلط می دهید. اساساً برجام یک آدرس غلط است که بود و نبودش مساله واقعی و موثر کشور نیست و کسانی که بر برجام می تازند نیز فریب این بازی کثیف را خورده اند. مساله اول مملکت فساد داخلی است. عفونتی که نظامهای مالی، اداری و اجتماعی را فراگرفته
سعید۹۱۷۰۶۲۱۰:۰۵:۲۸ ۱۳۹۸/۳/۱
حدود یک سال ونیم زمان ریاست اوباماکه برجام هم امضا شده بود عملا از برجام هم ارتباطات بانکی و صنعتی قابل توجهی از برجام منافعی عاید ایران شده بود؟ پس صبر کنیم ببینم که فرضا دور بعد ترامپ انتخاب نشود و به فرض محال همان دولت اوباما هم سر کار بیاید باز هم چیزی گیر ما نمی آید.
امیر۹۱۷۰۶۶۱۰:۰۷:۰۷ ۱۳۹۸/۳/۱
ترامپ خودش هم مونده چی میخاد یه روز میگه شماره دادم یه روز میگه ایران تا آمادگی نداره تماس نگیره، یه روز دیگه هم میگه جنگ میکنیم، ثبات عقلی نداره یا جنگ روانی راه انداخته ما هم که مسئولین عزیز در خواب.
سیاوش۹۱۷۰۸۰۱۰:۱۷:۲۹ ۱۳۹۸/۳/۱
یانکی بی ادب از یک توافق که به امضای رئیس جمهور کشورش رسیده رفته بیرون اونوقت میخاد یه توافق دیگه با ایران امضا کنه.
ناشناس۹۱۷۰۸۱۱۰:۱۷:۳۱ ۱۳۹۸/۳/۱
اگر تفاوتی میان اوباما و ترامپ نیست،چرا اوباما با ایران به توافق برجام می رسد و ترامپ از برجام خارج می شود؟!
ناشناس۹۱۷۲۰۰۱۱:۰۷:۰۵ ۱۳۹۸/۳/۱
ادامه ماموریت اوباما را ترامپ انجامک داد و فنر گرانی را که به شکل مسکنی فشرده شد را رها کرد
ناشناس۹۱۷۵۰۰۱۳:۳۹:۰۵ ۱۳۹۸/۳/۱
برجام چالش هسته ای ایران با غرب را به چالش موشکی و منطقه ای تعمیم و گسترش داد و ترامپ برای امتیازگیری در این دو مبحث از برجام خارج و تحریم ها را تشدید کرد.
ناشناس۹۱۷۷۹۳۱۶:۴۴:۰۸ ۱۳۹۸/۳/۱
استاد!چالش هسته ای که با برجام در دوره اوباما پایان یافت و به تصویب ۶ کشور بزرگ و شورای امنیت سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی هم رسید تا اینکه ترامپ آمد و همه چیز را بصورت یک جانبه برهم زد...
ناشناس۹۱۷۱۷۳۱۰:۵۵:۰۷ ۱۳۹۸/۳/۱
اگه ظریف و روحانی هستن که میرن واسه مذاکره. جمع اصلاح طلبان همینطورین
ناشناس۹۱۷۲۱۷۱۱:۱۵:۴۳ ۱۳۹۸/۳/۱
نفس مذاکره خوب است اما با کی؟ توسط کی؟ توسط تیم مردود؟ از تجربیات استفاده کنیم
ناشناس۹۱۷۴۸۹۱۳:۳۳:۴۷ ۱۳۹۸/۳/۱
امریکا و اروپا در مذاکرات اهداف خود را دنبال می کنند و بدنبال لغو تحریم ها و تامین منافع ایران نیستن .
ناشناس۹۱۷۵۵۶۱۴:۰۸:۱۷ ۱۳۹۸/۳/۱
نفس مذاکره به طور کلی خوب است اما در مواردی که خود قبول مذاکره نشانه ضعف و شکست باشه، خوب نیست
ناشناس۹۱۷۱۹۹۱۱:۰۶:۲۱ ۱۳۹۸/۳/۱
تصمیم خود را بگیریم یا بریم سمت جنگ یا با همه کشورها صلح کنیم
ناشناس۹۱۷۲۳۹۱۱:۳۰:۲۶ ۱۳۹۸/۳/۱
خودت هم میدونی جنگ نمیشه الکی جو نده فقط دلالهای دلار و کالا از این جنگ هراسی سود میبرند
ناشناس۹۱۷۴۹۳۱۳:۳۵:۰۳ ۱۳۹۸/۳/۱
با دشمن بدعهد و پیمان شکن مذاکره نخواهیم کرد جنگ هم نخواهد شد.
ناشناس۹۱۷۵۵۸۱۴:۰۹:۱۰ ۱۳۹۸/۳/۱
چرا ذهنتان بین این دوگانه گرفتار شده؟ ترفند رسانه‌های دشمن روی بسیاری از مخاطبین اثر گذاشته
کاوه۹۱۷۳۴۰۱۲:۲۳:۲۵ ۱۳۹۸/۳/۱
سلام متاسفانه دولت محترم انگار مزه شکست برجام به دهنش شیرین اومده که میخاد باز هم مذاکره کنه اونم با کی ترانپ
ناشناس۹۱۷۳۴۴۱۲:۲۴:۵۷ ۱۳۹۸/۳/۱
چه کسانی باعث نابودی برجام شدند.
سلام۹۱۷۵۲۰۱۳:۵۳:۰۷ ۱۳۹۸/۳/۱
بقال سر کوچه برجام قرار نبود که به ایران بهره ای برسونه . اگر اطلاع داشته باشید جان کری وزیر خارجه دولت اوباما چند روز پیش گفته بود در زمان اوباما هم قرار نبود برجام ادامه داشته باشه، گفته میخاستیم از برجام خارج بشیم تا به ایران فشار بیاریم تا برجامهای بعدی رو هم بپذیره.
ناشناس۹۱۷۵۵۹۱۴:۱۰:۳۴ ۱۳۹۸/۳/۱
برجام از ابتدا ناقص الخلقه متولد شد وقتی از فردای امضای آن، اوباما قوانین تحریمی جدید وضع کرد و کسی نتوانست اعتراض کند همه چیز روشن شد
ناشناس۹۱۷۵۹۰۱۴:۲۹:۳۷ ۱۳۹۸/۳/۱
نوزاد برجام از روز اول مرده بدنیا آمد زیرا امضاء جان کری تضمین بود و دیگر هیچ !
ناشناس۹۱۷۳۸۱۱۲:۴۴:۲۵ ۱۳۹۸/۳/۱
به جای این قدر قیل و قال کردن و تکرار و تاکید و اصرار بر استدلال های یک طرفه یه همه پرسی برگزار کنید ببینید نظر مردم چیه.
حامد۹۱۷۵۱۳۱۳:۵۰:۴۱ ۱۳۹۸/۳/۱
پس تلاشای آقای روحانی داره خودشو نشون میده همین چند روز پیش بود گفت همه پرسی برگزار بشه. بازم انگار تبلیغات و سخنانی که در ظاهرخوشایند مردم هستش اثر گذار شده
ناشناس۹۱۷۵۹۳۱۴:۳۱:۰۰ ۱۳۹۸/۳/۱
بشرطی که اگر نظر مردم عدم مذاکره بود سطل زباله آتش نزنید !
ناشناس۹۱۷۴۸۴۱۳:۳۱:۵۲ ۱۳۹۸/۳/۱
یا ما یا امریکا روی زمین جنگ جنگ تا رفع فتنه از جهان
ناشناس۹۱۷۵۶۱۱۴:۱۱:۳۵ ۱۳۹۸/۳/۱
سالها است که این جنگ برقراره و ادامه داره تا نابودی دشمنان اما جنگ از نوع نظامی نیست
مهرداد رجبی۹۱۷۵۸۹۱۴:۲۶:۰۴ ۱۳۹۸/۳/۱
الان مطئمن شدم که اخبار و رسانه های ما چقدر توسط منافقین, وطن فروشان و خائنین کنترل و دنبال می شود. اولین کاری که باید در کشور کرد ایجاد یک شبکه اینترنت داخلی است که برای وصل شدن به فقط از طریق کد ملی و اثر انگشت ممکن باشد. مهرداد رجبی
ناشناس۹۱۷۷۶۱۱۶:۱۵:۴۱ ۱۳۹۸/۳/۱
امر دیگه ای باشه؟ نظارت مستقیم جهت ایجاد ترس در مردم و جلوگیری از بیان نظرات مخالف. احسنت به این همه درایت شما جناب اقای دکترای انرژی!!!
باهر۹۱۷۸۸۲۱۸:۱۷:۰۸ ۱۳۹۸/۳/۱
سگ زرد برادر شغاله. یهود و نصار از تو راضی نمیشوندمگر اینکه کاملا تسلیم آنها شوی وازعقیده خود دست برداری!! فقط تسلیم محض در برابر کدخدایان غربی میخواهند وبس!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین