4 دلیل موسویان برای تبلیغاتی و بی فایده بودن ‌مذاکره با آمریکا

  3980230123 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

سیدحسین موسویان دیپلمات پیشین کشورمان درخواست ترامپ برای مذاکره را تبلیغاتی دانسته و معتقد است هر مذاکره ای در این مقطع بی‌فایده است. او می‌گوید :

4 دلیل موسویان برای تبلیغاتی و بی فایده بودن ‌مذاکره با آمریکا

من در چهل سال گذشته همیشه معتقد به کاهش تشنج میان آمریکا و ایران بوده‌ام و افزایش خصومت و دشمنی را مفید ندانستم و نمی‌دانم. اما در چند ماه گذشته در چند مقاله و مصاحبه گفتم که در مقطع فعلی مذاکره جواب نمی‌دهد چون

اولاً، مذاکره تحت فشار و تهدید حداکثری، به معنی ضعف و تسلیم است که مغایر با روحیه و غیرت ایرانی و اسلامی ملت ایران است. از این رو آمریکا باید به اصل احترام و عدم مداخله پایبند شود که دست از زورگویی و تهدید نداشته است.

ثانیاً، هرچند ترامپ تشنه گفت‌وگو و مذاکره است اما چهره‌های کلیدی دولت او، دنبال تغییر نظام هستند و مذاکره نمی‌خواهند و طرح تمایل به مذاکره هم یک کار تبلیغاتی است. بنا بر این باید طرف آمریکایی تکلیف خود را روشن کند که هنوز نکرده است.

ثالثاً، هیچ تضمینی هم وجود ندارد که به فرض مذاکره و توافق، طرف آمریکایی بدان پایبند باشد، پس باید تضمین‌های محکم در مورد پایبندی آمریکا وجود داشته باشد که ندارد.

رابعاً، فرض کنیم همه این موارد هم قابل حل باشد، تا زمانی که در داخل یک اجماع و هماهنگی وجود نداشته باشد، هیچ مذاکره‌ای به نتیجه نمی‌رسد. در شرایط فعلی اتحاد و وحدت داخلی از اولویت اول برخوردار است.

معاون پیشین سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به این پرسش که دلیل رفتارهای عجیب ترامپ چیست که از یک طرف تحریم و از طرف دیگر درخواست مذاکره و تماس از سوی ایران را مطرح می‌کند، اظهار کرد: جان بولتون قبل از ورود به کاخ سفید طرح "فشار حداکثری" را مکتوب به ترامپ داد.

در این طرح به ترامپ پیشنهاد کرده که از برجام خارج شوید، تحریم‌های حداکثری را آغاز کنید، مرتب پیشنهاد آمادگی برای مذاکره را مطرح کنید، مطمئن باشید که ایرانی‌ها رد خواهند کرد، آن وقت تحریم‌ها را افزایش دهید و بدین ترتیب در افکار عمومی جهانی هم توپ در زمین ایرانی‌ها خواهد بود که حاضر به گفت‌وگو نیستند. از این رو بسیاری از سیاستمداران و رسانه‌های بزرگ و کارشناسان و اساتید برجسته آمریکایی و حتی اروپایی‌، روسی و چینی وارد میدان شده‌اند که دست جبهه جنگ طلب را نزد افکار عمومی آمریکا و دنیا باز کنند و مانع این توطئه شوند و به ترامپ فشار بیاورند که بولتون را از کار برکنار و جناح جنگ‌طلب را منزوی کنند.

وی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: آن عده‌ای که اصرار می‌کنند جان بولتون دنبال جنگ نیست و جنگ طلب نیست، در واقع متوجه باشند که در کدام جبهه کار می‌کنند..

موسویان ادامه داد: این پروژه از یک سال قبل کلید خورده و در حال اجراست. آخرین گفته ترامپ که طرف ایرانی به من زنگ بزند و خبر سی ان ان که کاخ سفید شماره تلفن هم از طریق سفارت سوئیس به تهران داده نیز بخشی از جنگ تبلیغاتی علیه ماست. از این رو ایران هم باید ابتکار متقابل داشته باشد. برای مثال در پاسخ به درخواست تماس و دادن تلفن توسط طرف آمریکایی، تهران هم می‌توانست تلفن بدهد و بگوید اگر آقای ترامپ کاری دارد، زنگ بزند. بعید است ترامپ زنگ بزند اما در افکار عمومی جهان مطرح خواهد شد که تهران به شما شماره داده و اگر جدی هستید زنگ بزنید. اما در کارزار دیپلماسی عمومی و در جهت آرایش جنگی متقابل در بخش دیپلماسی عمومی و افکار عمومی، این‌گونه اقدامات، پرتاب کردن توپ به زمین ترامپ است. حالا اگر ترامپ هم زنگی زد که نشان از اقتدار ایران خواهد بود و ما ضرر نخواهیم کرد.

وی در پاسخ به این‌که اظهارات سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه که گفته است، کاخ سفید تلفن ما (ایران) را دارد و اگر کاری دارند زنگ بزنند خاطرنشان کرد: این موضع ناشی از شناخت درست از جنگ تبلیغاتی آمریکا و در جهت دفع این توطئه است.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۱۴۷۲۲۱۴:۵۲:۳۴ ۱۳۹۸/۲/۳۰
مذاکره با آمریکا ممکنه از لحاظ سیاسی بی فایده باشه ولی از شدت جو روانی حاکم در اقتصاد کم میکنه !!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین