شورای رقابت دوباره قیمت‌گذار خودرو شد

گروه اقتصادی الف،   3980230076 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

با توجه به اینکه وعده خودروسازان و وزیر صنعت برای ساماندهی بازار و کنترل قیمت‌ها عملی نشد، مجلس در مصوبه جدیدی، قیمت‌گذاری خودروها را دوباره به شورای رقابت سپرد و به این ترتیب خودروسازان دیگر نباید تعیین‌کننده قیمت باشند.

شورای رقابت دوباره قیمت‌گذار خودرو شد

به گزارش فارس، با آزادسازی قیمت خودرو طی ماه‌های اخیر، خودروسازان و وزیر صنعت وعده داده بودند که بازار و قیمت خودروها را کنترل کنند، اما این وعده عملی نشد و سیر صعودی قیمت خودرو در بازار و کارخانه همچنان ادامه یافت.

در نتیجه نمایندگان مجلس برای حمایت از حقوق مردم و مشتریان بازار خودرو روز گذشته در مصوبه جدیدی قیمت‌گذاری خودرو را دوباره به شورای رقابت واگذار کردند. البته این بار دیگر محدوده قیمتی برای خودروها تعریف نشده و برخلاف سال‌های قبل که شورا فقط برای خودروهای با قیمت کمتر از ۴۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌کرد، این بار محدوده قیمتی برای شورا تعیین نشده است. 

این تصمیم از آنجا ناشی شد که تنش در بازار خودرو طی ماه‌های اخیر تشدید شده و در این وضعیت، قیمت‌گذاری خودرو در کارخانه معادل ۵ درصد زیر قیمت بازار باعث شده تا کارخانه و بازار تشدیدکننده قیمت یکدیگر باشند.

نابه سامانی در بازار خودرو هرچند مدتی است به اوج خود رسیده اما در سال‌های گذشته نیز به شکل‌های مختلف شاهد بروز مشکلاتی در این بازار بوده‌ایم که منجر به ورود شورای رقابت به موضوع قیمت‌گذاری خودرو شده بود، اما بالابودن قیمت تمام شده تولید خودرو در مقایسه با کشش بازار و توان خرید مردم طی سال‌های گذشته باعث شد تا خودروسازان همواره بر طبل آزادسازی قیمت‌ها بکوبند و خواستار خارج شدن نرخ‌گذاری خودرو از دست نهادهای تنظیم کننده قیمت باشند.

این در حالی بود که طبق نظر شورای اقتصاد، بازار خودرو در ایران یک بازار انحصاری است و به همین دلیل قیمت‌ها باید توسط یک رگولاتور تعیین و تنظیم می‌شد.

در نتیجه خودروسازان هیچ‌گاه نتوانستند این شورا را برای آزادسازی قیمت تولیداتشان متقاعد کنند.  در این شرایط سال گذشته شاهد آزادسازی قیمت خودروها بودیم که البته چگونگی این آزادسازی چندان شفاف نشد و فقط برخی عنوان کردند که این موضوع طبق نظر سران سه قوه اتفاق افتاده است، اما در جدیدترین اظهار نظر رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در این مورد عنوان شده که دلیل این اتفاق، برداشت نادرست وزیر سابق صنعت از ابلاغیه شورای اقتصادی سران قوا بوده است.

وی در این مورد گفت: آنچه که وزیر سابق ­­صنعت، معدن و تجارت ­از ابلاغیه شورای اقتصادی سران قوا درباره قیمت گذاری خودروها برداشته کرد ­­و قیمت‌گذاری­ را از شورای رقابت گرفت­­، قبول نداریم و براساس ماده 58 به دلیل بازار انحصاری خودرو شواری رقابت باید قیمت خودرو را تعیین کند.

شیوا ادامه داد: این موضوع را در قالب شکایت به دیوان عدالت اداری فرستاده ایم اما تاکنون پاسخ آن داده نشده است.

وی ­دولتی بودن شرکت‌های خودروساز را مشکل ساختاری صنعت خودرو دانست و افزود: دولت باید سهام خود را در­ صنعت خودروسازی­ واگذار کند.

شیوا گفت: صنعت خودروسازی باید خودش مشکلاتش را حل کند و تا زمانی که روند کنونی ادامه داشته باشد سال به سال زیان انباشته خودروسازان اضافه می شود.

به گفته وی، سهام دولت در صنعت خودروسازی 20 درصد است اما با احتساب همین سهام عدالت، سه صندلی اعضای هیئت مدیره خودروسازان در اختیار دولت است.

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری خودروسازان در بخش‌های بی ارتباط با صنعت خودرو و همچنین بانکداری برخی خودروسازان موجب هزینه های بسیار بالای آنها شده است.

وی با بیان اینکه کارایی پایین از جمله مشکلات صنعت خودرو است، گفت: زمانی که بازار انحصاری­ است و قیمت را فقط خودروساز تعیین می کند قیمت‌گذاری خودروها ۵ درصد زیر قیمت بازار بی معنی است زیرا اگر خودروساز عرضه را کم کند، قیمت بازار افزایش می‌یابد و اگر عرضه افزایش یابد، قیمت کم می شود. بنابراین قیمت بازار را خودروساز مشخص می کند. 

رئیس شورای رقابت ادامه داد: قیمت گذاری خودروها ۵ درصد زیر قیمت بازار از ابتدا اشتباه بود­ زیرا در وضع کنونی بازار معنا ندارد و انحصارگر همیشه در پی قیمت بالا است.

وی افزود: باید برای ساماندهی بازار به هم ریخته خودرو یک فکر اساسی شود.

شیوا گفت: تا زمانی که تولید افزایش نیابد، نمی توان براساس دستورالعمل قمیت خودرو را کاهش داد.

وی با بیان اینکه باید محدودیت های عرضه را کاهش دهیم، افزود: خودروسازان هزینه های اضافه غیر مرتبط با تولید دارند که موجب انباشت زیان آنها شده است.

وی گفت: خودروسازان می گویند یک سوم نیروی انسانی آنها مازاد ­و سرمایه گذاری های که انجام داده اند، زیان‌ده است.

وی با بیان اینکه 95 درصد خودروهای کشور بازار انحصاری دارند، درباره مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی برای لغو تعرفه واردات خودروهای هیبریدی نیز گفت: اجرای این مصوبه با توجه به شرایط کنونی و توقف واردات خودرو، امکان‌پذیر نیست و اولویت باید ساماندهی وضع خودروهای داخلی باشد.

*  خودروهای ایرانی سه برابر قیمت جهانی فروخته شده‌اند، باز هم خودروسازان 50 هزار میلیارد تومان بدهی دارند

محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این مورد گفت: اجرای مصوبه مجلس درباره ساماندهی صنعت خودرو با توجه به ممنوعیت واردات خودروها امکان‌پذیر نیست.

وی گفت: این طرح ابتدا ساماندهی بازار خودرو بود که­ به طرح ساماندهی صنعت خودرو تبدیل شد.

منصوری با بیان اینکه طبق این مصوبه از خودروهای پرمصرف عوارض­ بیشتری دریافت می شود، اظهار داشت: عرضه و تقاضا در بازار خودرو باید متعادل شود، ما مسئول بدهی انباشته شده خودرو سازان نیستیم.

وی اضافه کرد: 95 درصد قطعه سازان خودرو زیر فشار­ هستند و فقط ۵ درصد آنها به دلیل قرار گرفتن روابط به جای ضوابط وضع خوبی دارند.

وی گفت: قطعه ساز باید پولش را بگیرد اما خودرو ساز به دلیل بدهی، پول قطعه ساز­ را نمی‌دهد.

منصوری ادامه داد: تا زمانی­ که خودروسازی دولتی است، وضع همین روند را دارد، زیرا کسی که در زیان یک شریک نباشد، آن مجموعه را زمین می زند.

وی با بیان اینکه صنعت خودرو باید متولی داشته باشد و کسانی که در این صنعت اشتباه کرده اند باید تاوان دهند، گفت: صنعت خودروسازی در حالی که سه برابر قیمت جهانی خودرو فروخته است، 50 هزار میلیارد تومان بدهی دارد.

وی افزود: برای تحویل خودرو به اشخاصی که در نوبت هستند باید جلوی فروش نقدی خودرو گرفته شود.

منصوری اضافه کرد: خصوصی سازی باید از دولت گرفته شود و نهادی حاکمیتی ­این مسئولیت را به عهده بگیرد، زیرا دولت ها اصل 44 را درست اجرا نکرده‌اند.

منصوری گفت : برای رفع محدودیت در عرضه خودرو باید خودروهایی که با 50 هزار کیلومتر کارکرد ­­و با پلاک ایران در مناطق آزاد اسقاط می شوند را وارد کشور کنیم.

وی افزود: برای کاهش قیمت خودرو دولت باید خودرو وارد کند.

* سایپا 20 هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد

عبدالله رضیان، نماینده مجلس نیز در­ این مورد گفت: طرح ساماندهی بازار خودرو سال گذشته و زمان ممنوعیت واردات خودرو برای کاهش تعرفه واردات و ایجاد رقابت ارائه شده اما کمیسیون صنایع و معادن مجلس­ با بخش های زیادی از آن مخالفت و طرح جدیدی را ارائه کرد. البته­ اجرای این طرح­ در شرایط عادی امکان‌پذیر است .

وی گفت: هدف طرح ساماندهی، صنعت و بازار خودرو است و اجرای آن به تصمیم شورای اقتصادی سران قوا باز­ می گردد.

رضیان ادامه داد: با وجود ایرادهایی که به صنعت خودروسازی کشور وارد است ناچاریم به دلیل ممنوعیت واردات، صنعت خودروسازی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تامین نقدینگی از جمله­ مشکلات خودروسازان است، افزود: به عنوان نمونه شرکت سایپا 20 هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد.

وی با بیان اینکه 800 هزار نفر در صنعت قطعه سازی خودرو فعالند که باید این شغل ها حفظ شود، اضافه کرد: ارزش قطعات هفت قطعه ساز کشور 50 درصد تولید قطعه سازان خودرو کشور است.

رضیان گفت: تامین قطعات وارداتی­ که 30 درصد قطعات صنعت خودرو سازی را شامل می شود از مشکلات جدی تولید خودرو است.

وی ادامه داد : در حالی که در دی سال گذشته تولید شرکت سایپا به 600 خودرو رسیده بود اما در هفته گذشته این شرکت 2 هزار و 69 دستگاه خودرو تولید کرد.

وی افزود: 5 تا 7 درصد خودروها به وسیله خودروسازان قیمت گذاری می شود اما­ قیمت 95 درصد خودروها را دلالان قیمت گذاری می کنند.

رضیان اضافه کرد: ­در شرایط کنونی که واردات ممنوع است باید تولید را افزایش دهیم.

وی گفت: به گفته یکی از مسئولان سایپا، پرایدی که 38 میلیون تومان قیمت گذاری شده برای این شرکت 43 میلیون تومان تمام می شود که شورای رقابت باید آن را بررسی کند.

* شورای رقابت طبق مصوبه جدید مجلس، مسئول قیمت‌گذاری خودرو است

وی افزود: طبق مصوبه جدید مجلس، شورای رقابت مسئول قیمت گذاری خودرو است و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید قیمت های خارج از کارخانه را کنترل کند.

وی با بیان اینکه نیاز کشور به خودرو نیاز کاذب است، گفت: شرکت های تولیدکننده خودرو ظرفیت افزایش تولید را دارند و باید به آنها کمک کنیم.

رضیان با بیان اینکه مشکل صنعت خودروسازی، تامین قطعات وارداتی است، افزود: خودروهای وارداتی ۷ درصد نیاز بازار خودرو را تامین می‌کند.

رضیان گفت: قیمت گذاری بر اساس پنج درصد زیر قیمت بازار­ خودرو باید ملغی ­شود زیرا ممکن است قیمت این بازار را نیز خودروسازان تعیین کنند.

عناوین مرتبط

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۱۴۲۹۴۱۱:۱۲:۱۰ ۱۳۹۸/۲/۳۰
اقتصاد دست آقا زادها داماد زادها و ژن های خوب افتاده همه جا هستند و دارند مملکت رو چپاول میکنند هیچ اراده ای هم نیست که جلوشون رو بگیره هر کسی هر چقدر بتونه از مام میهن میکنه ومیبره برا خودش سر آخر ما میمونیم و ما با جوابی که نداریم به نسل بعدمون بدیم چرا اینقدر بی عرضه بودیم به فرزندانمون چی بگیم؟
ناشناس۹۱۴۶۷۱۱۴:۲۵:۵۵ ۱۳۹۸/۲/۳۰
شورای رفاقت منظورتونه دیگه
ناشناس۹۱۴۳۴۵۱۱:۳۷:۱۴ ۱۳۹۸/۲/۳۰
خودتون مسخره کردید..
میثم۹۱۴۳۵۹۱۱:۴۳:۵۲ ۱۳۹۸/۲/۳۰
واقعا مضحکه،
ناشناس۹۱۴۳۷۰۱۱:۴۸:۳۸ ۱۳۹۸/۲/۳۰
بابا جمع کنید این مسخره بازی رو ! تنها دارید این مردم بدبخت رو هر بار با یک عنوان جدید میدوشید
ناشناس۹۱۴۳۹۴۱۱:۵۹:۰۲ ۱۳۹۸/۲/۳۰
این دولت اشرافی حامی ثروتمندان و دشمن فقراست . کی میشه مردم خلاص شن از دست این دولت
ناشناس۹۱۴۴۰۶۱۲:۰۴:۲۱ ۱۳۹۸/۲/۳۰
دولت هر دم بی تدبیر
شهروند۹۱۴۶۰۶۱۳:۳۳:۰۸ ۱۳۹۸/۲/۳۰
دولت بی تدبیروناامید!!!
ناشناس۹۱۴۴۵۶۱۲:۳۶:۱۹ ۱۳۹۸/۲/۳۰
اين مصوبه مشكل قيمت در بازار را حل نمي كند. بايست دو اقدام داشت: تامين قطعه هاي ناقصي، چون خودور زيادي توليد شده و كسري جزئي قطعه دارند اقدام جدي در ساخت داخل
ناشناس۹۱۴۷۸۳۱۵:۲۷:۴۱ ۱۳۹۸/۲/۳۰
چقدر ساده لوح هستید کدام تولید کدام ماشین نکنه عکس دو سه هزار ماشین نشانت دادن فکر کردی سیصد هزار تا امروز اعلام شد هر دو شرکت ورشگسته هستند و پول ندارن بدن به طلبکاران و پول ندارن برای پس دادن پول پیش خروش
ناشناس۹۱۴۵۰۲۱۲:۴۹:۵۴ ۱۳۹۸/۲/۳۰
با توجه به سابقه عملکرد ضعیف شورای رقابت (که به شورای رفاقت معروف شده بود) جای خوشحالی ندارد. خصوصاً اینکه ترکیب اعضایش هم تغییری نکرده است.
مازندرانی۹۱۴۵۶۱۱۳:۱۰:۱۷ ۱۳۹۸/۲/۳۰
دو شرکت خودرو سازی داریم که هردو دولتی و مافیا این وسط شورای رقابت دیگه چی سیغه ای هست؟

پربحث‌های دیروز

  1. خط ویژه ژن های خوب برای ورود به دانشگاه

  2. رهبر کره‌شمالی سوار بر اسب سفید

  3. پیشنهاد روحانی برای برگزاری رفراندوم/ درخواست حسین فریدون از قوه قضائیه/تحلیل عباس عبدی از آمدنیوز

  4. درخواست حسین فریدون پیش از ورود به زندان

  5. زندگی زنان و مردان منطقه چرنوبیل ۳۳ سال پس از حادثه

  6. پاسخ مدیرعامل سابق فارس به ادعاهای خلاف واقع وزیر خارجه: جز خسارت محض چه چیزی به ارمغان آوردید؟/ طنز تلخ است که نگرانی دیروز ما، امروز از زبان شما غلیظ تر جاری می‌شود

  7. یادآوری نشریه آمریکایی از پیروزی ایران بر آمریکا در یک جنگ شبیه‌سازی شده با رمز الله اکبر !

  8. اعتراض دانشجویان در مراسم آغاز سال تحصیلی

  9. روحانی: چرا برای فارغ‌التحصیلان شغل نیست؟

  10. واکنش شمس الواعظین به هویت شغلی روح الله زم

  11. حسین فریدون به زندان منتقل شد

  12. واکنش عطاءالله مهاجرانی به دستگیری روح الله زم

  13. روحانی: تنها راه آینده و سرنوشت کشور انتخابات است/ دانشگاه را به بخش خصوصی نزدیک کنیم

  14. بازیکنان بحرین بعد پیروزی برابر ایران چه گفتند؟

  15. نامه صالحی امیری به FIFA درباره بی‌احترامی به سرود و پرچم ایران

  16. حقایقی جالب درباره وجود موجودات فضایی در فضا

  17. دروغ‌های پینوکیویی ترامپ به روایت «حقیقت سنج» واشنگتن پست

  18. قیمت مسکن در ارزان‌ترین منطقه تهران/ نرخ خانه‌های ۴۰ متری در پایتخت + نمودار

  19. برایان هوک: دنبال درگیری با ایران نیستیم/توافق جامع می‌خواهیم

  20. حضور روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها

  21. بازرسی هیئت امنای دانشگاه آزاد، سه ماه پیش خواستار ابطال مصوبه تبعیض‌آمیز شده بود + سند

  22. انتقاد روزنامه جوان از مجری صداوسیما

  23. تکذیب ارتباط و یا دیدار روح‌الله زم با آیت‌الله سیستانی

  24. ادعای همسر زم: روح‌الله به بغداد رفته بود!

  25. سخنگوی دولت: دستگیری «زم» موجب اتهام زنی‌های جدید نشود/ تحت تحریم گفت‌وگو نمی‌کنیم

پربحث‌های هفته

  1. شکار بزرگ سپاه/ روح الله زم سرشبکه آمدنیوز دستگیر شد

  2. حضور زنان در ورزشگاه‌ها و مطالبه ما از دولت

  3. دفاع از یک اشتباه؛‌ چرا؟!

  4. انتقاد از مجازات خفیف دختر پورشه سواری که گفت: کشتم که کشتم، دیه‌اش را می‌دهم

  5. تصویری از کانال "آمدنیوز" پس از دستگیری روح‌الله زم

  6. یک عکس؛‌ یک شرح | آفریدگار کماندار و تیرهایی رو به آینده! ...

  7. شوخی کاربران فضای مجازی با پراید

  8. پیشنهاد لاریجانی به رئیسی و روحانی برای محرمانه ماندن اطلاعات مالی مسئولان

  9. قوانین نباید مردم را مجرم کند

  10. درس‌هایی که باید از ماجرای روح الله زم گرفت

  11. خط ویژه ژن های خوب برای ورود به دانشگاه

  12. طرح نمایندگان برای حذف زبان انگلیسی از برنامه مدارس

  13. پایان بلندپروازی های یک آقازاده...

  14. جزئیات حمله موشکی به نفتکش ایرانی در نزدیکی بندر جده عربستان

  15. دادستان کشور‌: در برخورد با فساد با هیچ‌کس تعارف نداریم/ روز گذشته ۵ قاضی فاسد اخراج شدند

  16. تهدید رئیس موساد به ترور حسن نصرالله و سردار سلیمانی؛ فرمانده سپاه قدس تهدیدی بزرگ برای اسرائیل است

  17. طلسم منامه باز هم نشکست؛ شکست تلخ ایران مقابل بحرین در اولین آزمون جدی ویلموتس

  18. بانوان پرشور، ملی‌پوشان قدردان و تلاش ناکام برای فتنه‌گری

  19. انفجار در نفتکش ایرانی در دریای سرخ/ اطلاعیه شرکت ملی نفتکش/ هیچ حریقی رخ نداده و خدمه همگی سالم‌اند

  20. فقط ۱۵۰۰ روانپزشک برای ۸۰ میلیون ایرانی/ وزارت بهداشت برنامه ندارد ؛ هیچکس هم مشکل روانی ندارد!

  21. تصویری از نمای ویلای شبنم نعمت‌زاده

  22. سخنی با رئیس‌جمهور حقوقدان

  23. دیوار انحصار وکالت ترک برداشت

  24. درگیری فیزیکی رئیس هیئت مدیره مترو با کارمند معترض

  25. نماینده اسبق و مدیر فعلی با حقوق ۸۵ میلیون در یکی از وزارتخانه ها/ به رغم ممنوع الخروج بودن این فرد وی به خارج رفت

آخرین عناوین