شکست پروژه ایران هراسی آمریکا در عراق

گروه جهان الف،   3980229202 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

واکنش مقامات عراقی به تلاش های مقامات کاخ سفید برای فاصله انداختن میان این کشور و ایران در شرایط کنونی نشان از شکست پروژه ایران هراسی آمریکا در عراق دارد.

به گزارش مهر،  بررسی تحولات اخیر در منطقه به ویژه اقدامات آمریکا در قبال عراق و رابطه این کشور با ایران نشان می‌دهد که مقامات آمریکایی به فاصله انداختن میان ایران و عراق دل خوش کرده و بار دیگر بر روی یک اسب مرده شرط بندی کرده اند.

شرایط کنونی منطقه که از یک سو شاهد سخنان جنگ طلبانه مقامات آمریکایی و از سوی دیگر استقبال برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مانند عربستان و امارات و بحرین از متشنج کردن خاورمیانه است به تازگی شاهد موج جدیدی از تلاش‌های ناکام آمریکا برای دشمن جلوه دادن ایران در برابر عراق و فاصله انداختن میان دو کشور دوست و برادر است.

این تلاش‌ها به حدی جدی بوده که رسانه‌های آمریکایی اذعان کرده اند که «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا در سفر ناگهانی هفته پیش خود به بغداد در گفتگو با مقامات عراقی تأکید کرده است: واشنگتن به دنبال درگیری با ایران نیست، اما بغداد باید یا طرف ما باشد یا هیچ کس. وزیر خارجه آمریکا همچنین به مقامات عراقی گفته است اگر بغداد نمی‌تواند طرف آمریکا باشد، نباید علیه منافع آمریکا هم عمل کند، به عبارت دیگر باید بی‌طرف باشد.

این در حالیست که آمریکا به تازگی با اجرای یک شوی نمایشی سعی کرده با اعمال فشار بر مقامات عراقی و ناامن جلوه دادن این کشور کاری کند تا بغداد به خواسته‌های نامشروع واشنگتن در قبال دشمنی با ایران تن دهد. در همین راستا یک منبع در کنسولگری آمریکا در اربیل اعلام کرد که ۲۰۰ تن از کارکنان سفارت آمریکا در بغداد و کنسولگری این کشور در اربیل که مأموریتشان آموزش سربازان عراقی است، این کشور را ترک کردند. این منبع اعلام کرد که این اقدام آن‌ها بعد از درخواست سفارت آمریکا برای خروج کارمندان غیرضروری از عراق تا زمان آرام شدن اوضاع صورت گرفت.

هم چنین ارتش آمریکا اعلام کرد که نیروهای این کشور در قالب ائتلاف بین‌المللی مدعی مقابله با داعش در عراق با توجه به تهدیدات احتمالی از سوی گروه‌هایی در منطقه به حالت آماده باش درآمدند. فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی در بیانیه‌ای مدعی شد اطلاعاتی امنیتی دال بر وجود تهدیداتی جدی علیه نیروهای آمریکا در نزد سازمان‌های اطلاعاتی این کشور موجود است. بیل اوربان، سخنگوی فرماندهی مرکزی نیروهای مسلح آمریکا در خاورمیانه و آسیای مرکزی (سنتکام) نیز اعلام کرد، نیروهای آمریکایی در بالاترین سطح هشدار و در حالت آماده باش هستند.

این اقدامات نمایشی آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که مقامات عراقی بارها اعلام کرده اند هرگز اجازه نخواهد داد از خاک این کشور اقدامی علیه هر کشور همسایه دیگری از جمله ایران صورت پذیرد. عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق نیز بارها اعلام کرده که بغداد هرگز اجازه نخواهد داد این کشور تبدیل به سکویی برای حمله و تجاوز به دیگر کشورها شود.

در همین راستا سفیر عراق در روسیه اعلام کرده که عراق کشوری مستقل است و تنها بر اساس منافع ملی خود تصمیم گیری می‌کند. مسماً ما اجازه نخواهیم داد که طرف آمریکایی از خاک کشور ما برای حمله به ایران استفاده کند. البته ما امیدواریم که هرگز چنین اتفاقی نیفتد. ما مایل نیستیم که جنگ ویران‌کننده دیگری در منطقه خاورمیانه رخ دهد. در همین رابطه «سعد جواد قندیل» سفیر عراق در تهران نیز گفت: عراق در رابطه خود با ایران به آمریکا باج نخواهد داد و ما تحریم‌های یکجانبه کاخ سفید را غیرقانونی می‌دانیم. هشدارهای آمریکا بدون اطلاع دولت عراق انجام می‌شود و آنها علت هشدارهای خود را به بغداد اعلام نمی‌کنند. درواقع، خود آمریکا باید پاسخگوی هشدارهایش به آمریکایی‌ها در داخل خاک عراق باشد.

مسئولان عراقی بارها اعلام کرده اند که این کشور بعد از شکست عناصر تروریست در مرحله گذشته در حال حاضر در مرحله بازسازی و توسعه به سر می‌برد و کشاندن عراق به یک درگیری و یا دسته بندی که به متشنج کردن اوضاع در خاورمیانه بیانجامد به هیچ عنوان به نفع این کشور نخواهد بود و بغداد به شدت با آن مخالف است.

دبیر کل مقاومت اسلامی نجباء نیز نسبت به اقدامت دشمنان برای دور کردن عراق از محور مقاومت هشدار داده است. شیخ «اکرم الکعبی» با اشاره به نبرد رسانه‌ای علیه ارزش‌ها، هشدار داد که دشمنان می‌خواهند جامعه عراق منفعل باشد و از محور مقاومت فاصله بگیرد.

 

سیاستمداران و مسئولان سیاسی عراق از این حد نیز فراتر رفته و تلاش دارند تا با تصویب قانونی در پارلمان این کشور زمینه اخراج نظامیان آمریکایی از عراق را فراهم آورند. «کریم علیوی»، عضو کمیته امنیت و دفاع در پارلمان عراق، اعلام کرد که قرار است در جلسه پارلمان همه تجاوزاتی را که نیروهای نظامی آمریکا در عراق از زمان حضورشان به بهانه گروه تروریستی داعش مرتکب شده‌اند، بررسی شود. این نماینده عراقی افزود کمیته امنیت و دفاع و همچنین شماری از نمایندگان حاضر در ائتلاف‌های «الفتح و سائرون» قصد دارند لایحه اخراج نیروهای خارجی از عراق به ویژه نظامیان آمریکایی را مطرح کنند.

در هر صورت باید گفت که مقامات کاخ سفید و متحدان منطقه‌ای آنها که به اختلاف افکنی میان دو همسایه دوست و برادر یعنی عراق و ایران با هدف تحقق منافع سیاسی خود در خاورمیانه و متشنج کردن منطقه دل خوش کرده اند باید در حساب و کتابهای خود بازنگری کرده و با واقعیت منطقه و روابط میان این دو کشور که از دیرباز پیوندهای دینی، مذهبی، تاریخی و فرهنگی آنها را به هم وصل می‌کند کنار بیایند.

هم سیاستمداران ایرانی و عراقی و هم ملت‌های دو کشور بارها نشان داده اند که هرگز همبستگی و اتحاد و روابط دوستانه میان خود را به وعده‌های دروغین آمریکا نخواهند فروخت. در این میان به عنوان مثال می‌توان به حمایت بی سابقه اهل تسنن عراق از ایران در برابر تهدیدات آمریکا و فتوای بی سابقه عالم اهل تسنن عراق درباره ایران در خصوص اینکه همه باید آماده دفاع از ایران باشیم اشاره کرد.

در واقع باید گفت که مقامات آمریکایی بیشتر بر روی جنگ روانی و جو سازی از طریق ایران هراسی در عراق حساب باز کرده اند که با پاسخ و واکنش محکم مقامات این کشور و احزاب سیاسی و مذهبی و ملت عراق رو به رو شده اند. واشنگتن از دیرباز رؤیای دور کردن عراق از محور مقاومت از جمله ایران را در سر می‌پروراند که باید بگوییم اینبار نیز تلاش‌های کاخ سفید که نماینده خود یعنی مایک پمپئو را مسئول این پرونده کرده ناکام ماند.

دیدگاه کاربران

پیما۹۱۳۵۱۶۱۹:۴۸:۴۶ ۱۳۹۸/۲/۲۹
ایران رو عراق باید مثل ناتو پیمان جنگی و برادری امضاء کنن.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. کمی دیر نیست؟

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

      پربحث‌های هفته

      1. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

      2. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

      3. روسفیدی «هنیه»

      4. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

      5. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

      6. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

      7. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

      8. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

      9. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

      10. نتايج عمليات وعده صادق

      11. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

      12. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

      13. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

      14. چند عضو خانواده هنیه در حملات رژیم صهیونیستی شهید شده‌اند؟

      15. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

      16. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

      آخرین عناوین