راهکار جایگزین وزارت بازرگانی/کارگروه تلفیقی با محوریت وزارت

گروه اقتصادی الف،   3980229180

نماینده مردم درگز گفت: راهکار مناسب برای برطرف کردن ضعف فعلی در امور بازرگانی وزارت جهاد و کشاورزی ایجاد کارگروه تلفیقی با محوریت وزارت جهاد و کشاورزی است.

به گزارش فارس؛‌ چند ماهی است طرح تشکیل وزارت بازرگانی از سوی دولت مطرح شده است در این خصوص با عبدالله حاتمیان، چهره سیاسی اصلاح طلب و نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی که از مخالفان این طرح است به گفتگو نشستیم.

حاتمیان با اشاره به مخالفت حداکثری سیاسیون با این طرح بیان کرد: وزارت بازرگانی یک نهاد کاملا واردات محور است و با ایجادش به تولید داخلی ضربه خواهد خورد و رانتهای عظیمی درکنار این وزارت‌خانه شکل خواهد گرفت.

 وی تصریح کرد: وزارت بازرگانی قطعا نخواهد دانست که کشور چه مقدار تولید داخلی دارد و یا چه سازکاری در بحث تنظیم بازار داریم و نهایتا تولیدکنندگان متضرر خواهند شد، ما قبلا این ضربه‌ها را به پیکر تولید کشور تجربه کرده‌ایم.

نماینده مردم درگز در مجلس گفت: وزارت جهادکشاورزی به طور میانگین تا به امروز عملکرد مورد قبول داشته است ولی حواشی، دخالت‌ها، مسائل و مشکلات مربوط به وضعیت فعلی کشور مثل تحریم باعث شده که پیوستگی اجرایی در واحد‌های بارزگانی وزارت جهاد و کشاورزی دچار اختلال شود.

وی در ادامه اظهار داشت: در شرایط امروز کشور اگر وزارت بازرگانی در کار بود ما شاهد از بین رفتن تولید و تولید کننده با ایجاد رانتهای بزرگ می‌بودیم. امروز با شرایط آرمانی فاصله داریم ولی قطعا با وزارت بازرگانی وضعیت از شرایط فعلی هم بدتر می‌شد.

در کار وزارت جهاد و کشاورزی دخالت می‌شود

حاتمیان در خصوص نظر کارشناسان درباره ضعف وزارت جهاد و کشاورزی که باعث شده برخی به دنبال احیای وزارت بازرگانی باشند گفت: وزارت جهاد و کشاورزی در بحث بازرگانی اختیار کامل ندارد و برخی دیگر از ارگانهای نظام مثل وزارت صمت هم در این موضوع دخیل هستند لذا چون تصمیم واردات و صادرات به صورت مطلق با وزارت جهاد کشاورزی نیست قطعا نمی‌تواند بصورت کامل موضوعات را مدیریت کند اگر بخواهم مصداقی از این دخالت‌ها بیاورم حدود 2 سال پیش ما شاهد واردات برنج با امضای آقای شریعتمداری به کشور بودیم.

صرف داشتن تخصص تجارت به تنظیم بازار کمک نمی‌کند

وی در این خصوص که گفته می‌شود نیرو‌های وزارت جهاد و کشاورزی تخصص لازم را در بحث بازرگانی ندارند بیان کرد: ممکن است نیرو‌های وزارت جهاد و کشاورزی در امر خالص تجارت متخصص نباشند ولی مرجع مورد اطمینان برای دانستن مقدار و زمان واردات و اینکه چه تولید کنیم و چقدر و چه زمانی صادر کنیم، وزارت جهاد و کشاورزی است و قطعا فقط با تخصص تجاری نمی‌توان بازار را تنظیم کرد.

تحریم یکی از دلایل اختلال در واحد بازرگانی وزارت جهاد است.

نماینده مردم درگز در مجلس با اشاره به تاثیر شرایط امروز کشور درعملکرد وزارت جهاد و کشاورزی اظهار داشت: تحریم و شرایط جنگ اقتصادی امروز کشور قطعا تنظیم درست بازار را دچار مشکل می‌کند به طور مثال قصد داشتیم گوشت را از طریق دریا برای تنظیم بازار به کشور وارد کنیم ولی نتوانستیم.

کارگروه تلفیقی با محوریت وزارت کشاورزی راه جایگزین ایجاد وزارت بازرگانی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص راهکار پیشنهادی برطرف شدن ضعف فعلی بازرگانی در وزارت جهاد و کشاورزی گفت: پیشنهاد می‌شود کارگروهی ویژه تشکیل شود که از تجربیات تجاری وزارت صمت و ارتباطات وزارت خارجه استفاده شود ولی نکته مهم این است که فرمان باید در دست وزارت جهاد و کشاورزی باشد.

حاتمیان با اشاره به ایجاد رانت‌های احتمالی بعد از احیای وزارت بازرگانی اظهار داشت: در صورت ایجاد وزارت بازرگانی احتمالا شاهد رانت‌های عظیمی در کشور خواهیم بود مثلا افرادی را شاهد خواهیم بود که ارز 4200 تومانی دریافت می‌کنند ولی کالا را با قیمت ارز 10000 تومانی عرضه می‌کنند یا ارز 4200 می‌گیریند ولی واردات نمی‌کنند، یا کالا را احتکار می‌کنند و همینطور احتمال دارد اقلام اساسی را زمانی که کشور نیاز مبرم به آن اقلام دارد صادر کنند و کشور را در شرایط جنگ اقتصادی به خارج مهتاج کنند.

سوءاستفاده‌گران منتفع از این طرح خائن به مردم و کشورند

وی در خصوص افرادی که با ایجاد رانت و فشار قصد دارند از ایجاد وزارت بازرگانی منتفع شوند، گفت: این افراد خائنین به مملکت و مردم هستند که مثلا ارز 4200 دریافت می‌کنند 100هزار تن واردات انجام می‌دهند و 20هزار تن آن را به دولت می‌دهند و 80هزار تن را در بازار سیاه و با حداکثر قیمت به فروش می‌رسانند.

حاتمیان ادامه داد : من قصد ندارم نگاه منفی به این موضوع داشته باشم و شاید کسانی که به دنبال ایجاد مجدد وزارت بازرگانی هستند استدلال‌های فنی برای اصرار خود دارند ولی تا به امروز ما هیچ استلال قوی و فنی برای دفاع از این طرح نشنیده‌ایم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرد: ما برای تنظیم صحیح بازار باید هم تولیدکننده را در نظر بگیریم هم مصرف کننده، باید توجه کنیم ممکن است افرادی در کشور باشند که ندانند تولیدکننده‌ای هم در کشور هست و حق حیات و اشتغال دارد و یا شاید افرادی باشند که فقط شرایط مصرف‌کننده را در نظر بگیرند و به امنیت اقتصادی، تولید داخلی، بازی‌هایی که با وابستگی ما به خارج بر سر ما خواهد آورد، توسعه پایدار، تحریم و جنگ اقتصادی و ... کوچک‌ترین توجهی نداشته باشند.آیا عمل به نظرات این افراد کار صحیحی است؟

کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس صراحتا با این طرح مخالف است

وی در پایان با اشاره به اینکه برخی از کمیسیون‌ها به کلیات این طرح رای داده‌اند، گفت: کمیسیون‌های دیگر مثل کمیسیون اجتماعی که به کلیات ایجاد وزارت بازرگانی رای داده‌اند، به صورت تخصصی به موضوع نگاه نمی‌کنند و اگر این طرح به صحن راه پیدا کند نظر کمیسیون کشاورزی به علت تخصصی بودن موضوع ارجحیت دارد و کمیسیون کشاورزی با کلیات و جزئیات این موضوع صراحتا مخالف است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین