یک راه مناسب رونق تولید

جعفر قادری،   3980229037 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
یک راه مناسب رونق تولید

احداث ازاد راهها در چارچوب قانون«احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانکها و سایر منابع مالی و پولی کشور» قابل اجرا است. قبلا احداث آزادراهها در این قانون بگونه ای طراحی شده بود که اگر یک سرمایه گذار علاقه مند به احداث آزادراه باشد، باید حتما در کنار ازادراه مسیر جایگزین را نیز احداث میکرد تا اگر کسی تمایل به استفاده از آزادراه نداشته باشد بتواند از مسیر جایگزین استفاده نماید. در مجلس نهم بنده طرحی را به مجلس ارائه کردم که در مواردی که حجم ترافیک زیاد نیست و نیازی به پیش بینی مسیر جایگزین وجود نداشته باشد بتوان با اصلاح مشخصات فنی و ارتقاء آن، بزرگراه را به آزادراه تبدیل و زمینه استفاده از مسیر با مشخصات آزادراهی فراهم کرد.

باپیگیری 4 ساله ام، خوشبختانه این طرح در سال 94 در قالب تبصره ۶ الحاقی به قانون قبلی، از تصویب مجلس شورای اسلامی گذشت و تبدیل به قانون شد. با تصویب این قانون زمینه تبدیل هر بزرگراه به آزادراه با استفاده از سرمایه گذاری بخش غیر دولتی با شرایط آسانتری فراهم شد. انتظار می رفت همچنانکه این قانون در بیان مورد استقبال وزیر راه و شهرسازی وقت قرار گرفت در عمل هم به اجرا درآید ولی مشکلات مدیریتی و اجرایی در این وزارتخانه باعث شده تا اراده ای برای اجرای این قانون وجود نداشته باشد.

در کل کشور با سرمایه گذاری دولت تعداد زیادی بزرگراه احداث شده که هیچ امکانی برای درآمدزائی دولت ندارد و دولت ناچار است که هرساله مبالغ زیادی را صرف حفظ و نگهداری این بزرگراهها نماید. محدودیت منابع بودجه ای باعث شده تا عملا کمتر امکانی برای توجه دولت به راهها، خصوصا راههای روستایی و شهرهای کوچک وجود داشته باشد. با این وضعیت عقل و منطق ایجاب میکند که دولت احداث راههای بین شهرهای بزرگ را در قالب آزادراه به بخش غیردولتی واگذار و ساخت راههای روستائی، فرعی و اصلی را خودش متعهد شود.

اگر دولت در راستای عمل به این قانون مصوب، هر بزرگراه موجود را به کنسرسیومی متشکل از تامین کنندگان آهن، فولاد، قیر، سیمان، سیستم روشنائی معابر و شرکتهای راهسازی واگذار و در قالب قرارداد چند ساله از آنها بخواهد که با آورده خود و بدون نیاز به کمترین نقدینگی، با اصلاح شیبها، پیچها، نصب روشنائی معابر، گاردریل و تقاطع غیر همسطح، این بزرگراه را به آزاد راه تبدیل کند و با دریافت عوارض در طول چند سال هزینه تبدیل بزرگراه به آزادراه را از خودروهای عبوری گرفته و پس از دریافت اصل و فرع سرمایه گذاری آزادراه را به وزارت راه و شهرسازی واگذار نماید، همه از این مدل واگذاری طرح منتفع خواهند شد.

تبدیل بزرگراه به آزادراه با سرمایه گذاری بخش غیر دولتی، باعث افزایش سرعت، کاهش تلفات جانی و مالی، کاهش مصرف سوخت و کاهش زمان سفر شده و بعد از تحویل پروژه به وزارت راه و شهرسازی منبع جدید درآمدی برای این وزارتخانه در جهت تمرکز بر روی احداث جاده های روستایی و فرعی و اصلی برای این وزارتخانه فراهم میکند. علاوه بر اینها تبدیل شدن کشور به کارگاههای مختلف راهسازی ناشی از تبدیل بزرگراه به آزادراه رونق زیادی در تولید و کسب و کار ایجاد میکند.

اجرای این قانون و فعال کردن بخش راه به علت داخلی بودن نیازهای بخش راهسازی نیاز به ارز ندارد و با توجه به ارتباطات پسین و پیشین بخش راه با سایر بخشهای اقتصادی تحرک زیادی در سایر بخشهای اقتصادی ایجاد میکند. علاوه بر اینها بهبود راهها و کاهش هزینه های حمل و نقل و تلفات جاده ای، فشار کمتری به حمل و نقل هوایی وارد کرده و باعث تقویت بخش توریسم و ارزآوری بیشتر برای کشور میشود.

اگر اراده ای برای رونق تولید در کشور وجود دارد این حوزه یکی از حوزه های مستعد و دارای مزیت نسبی خصوصا برای سالهای رکودی فعلی است. اگر این بخش فعال شود، ظرفیتهای بلااستفاده صنعت سیمان، فولاد، قیر، شن و ماسه و شرکتهای راهسازی مورد استفاده قرارگرفته و تحرک زیادی در اقتصاد کشور ایجاد میشود. براستی چرا دولت در این زمینه اقدام جدی نمی کند؟ آیا این مدل کارها نیاز ارزی دارد و یا دولت منتظر است که دیگران اقدام نمایند؟

عناوین مرتبط

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۱۲۳۴۱۰۹:۲۴:۴۴ ۱۳۹۸/۲/۲۹
راه رونق تولید همان است که ژاپن در سال 1950 و پس از جنگ دوم و کره جنوبی در 1980 شروع کرد، احتمام به یکی از صنایع مادر مانند کشتی سازی و صد البته ارایه تسهیلات بانکی با سود کمتر از 10 درصد. اگر یک صنعت مادر مانند کشتی سازی برای دولت هدف گذاری گردد با توجه به مزیتهای ایران در داشتن سواحل اقیانوسی، تولید 20 میلیون تن فولاد و داشتن بیشترین فارغ التحصیل مهندسی در غرب آسیا، همه صنایع وابسته از فولاد و معدن تا برق و عمران و حتی بخش های خدماتی مانند بیمه و بانک فعال می شوند و فقط کافیست نهادهای دولتی مانند شرکت ملی نفت کش، شستا، سازمان بازنشستگی کشوری، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام که توان مالی دارند اقدام به سفارش کشتی های نفتکش و اقیانوس پیمای فله بر و کانتینری را به سازندگان داخلی بدهند، آنگاه می توان رونق تولید را در اقتصاد ایران دید...
ناشناس۹۱۲۳۵۷۰۹:۳۲:۴۵ ۱۳۹۸/۲/۲۹
جامعه ما مصرف گرا است و تولید جایی در آن ندارد.
ناشناس۹۱۲۴۹۹۱۰:۳۲:۰۳ ۱۳۹۸/۲/۲۹
پیشنهاد را نخوانده نظر دادی کل کشورهایی جهان این کار میکنند بعنوان مثال رفتن به شمال یا رشت با سرعت 110 و جاده باز و صرفه جویی در بنزین و استهلاک ماشین و وقت بهتر است یا پرداخت 20 هزار تومان که فقط اندازه بنزین بیخودی سوز در جاده مردم باید با فگر باز و محاسبه اقتصادی فکر و رد یا تایید نظرات کند
ناشناس۹۱۲۵۰۴۱۰:۳۳:۱۰ ۱۳۹۸/۲/۲۹
مصرف گرایی هم میتواند به افزایش تولید منجر شود.
ناشناس۹۱۲۵۰۵۱۰:۳۴:۰۳ ۱۳۹۸/۲/۲۹
فقط فکر حقوق پرسنل و کارکنان رو نکردید تویاین وضعیت اقتصادی!! شرکتها نقدینگی ندارند.
ناشناس۹۱۲۵۵۷۱۱:۰۰:۳۳ ۱۳۹۸/۲/۲۹
توسعه راه آهن الویت دارد.
ناشناس۹۱۲۶۳۹۱۱:۳۶:۳۲ ۱۳۹۸/۲/۲۹
تولید در دست انداز برو کراسی و بدون تسهیلات گیر میکند
ناشناس۹۱۲۶۹۰۱۱:۵۸:۰۵ ۱۳۹۸/۲/۲۹
زحمت بکشید یک طرحی هم برای رونق ساخت مسکن توسط کنسرسیوم ها و با پول خود مردم بدهید . با کمک دولت و با دادن زمین مناسب که در ایران کم نیست و رفع نواقص مسکن مهر، بخش مسکن را از رکورد خارج کنید و با یک تیر سه هدف را بزنید مسکن ، اشتغال و ازدواج مواد و مصالح و کارگر و مهندس داخلی هستند و هیچ نیاز به ارز ندارند

پربحث‌های دیروز

  1. عراق ۲ - ایران ۱ / شاگردان ویلموتس زور بردن نداشتند

  2. روایت شهید مطهری از چهره واقعی بحث چند همسری

  3. محمود صادقی: رئیس هلال احمر آلوده به فساد است اما روحانی او را نگه داشته است

  4. گزارش غلط دانش آموز به والدین کار دست معلم داد

  5. قبح‌شکنی‌های سریالی برخی از نمایش‌ها

  6. طرح معیشت ملی در آستانه اجرا/ افزایش قیمت بنزین در ازای بسته حمایتی

  7. مورالس: آماده بازگشت به کشور هستم/ همچنان رئیس‌جمهوری بولیوی هستم

  8. روزنامه چینی: ناآرامی های بولیوی، نتیجه دخالت مستقیم آمریکا

  9. رئیس سازمان اطلاعات سپاه: مفسدان اقتصادی فراری را به کشور بازمی‌گردانیم

  10. عضو هیئت رئیسه مجلس: نحوه ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن عقلانی نبود

  11. تشدید اعتراضات به انتخاب «آنز» بعنوان رئیس‌جمهور موقت بولیوی؛ یک نفر کشته شد

  12. سرنخ جدید از ترافیک ناگهانی تهران

  13. تیم ملی فوتبال ایران در جایگاه سوم گروه

  14. برای نخستین بار/ ۳۲ محکوم امنیتی با پیشنهاد جداگانه رئیس قوه قضاییه مشمول عفو، تخفیف و تبدیل مجازات شدند

  15. پیام صادقیان ۱۵ سال محروم شد

  16. واتس‌اپ، مقصر افت شارژ گوشی‌های اندرویدی!

  17. بیمه‌شدگان مشاغل آزاد تامین اجتماعی بخوانند

پربحث‌های هفته

  1. سهمیه‌بندی بنزین آغاز شد/ بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومان، بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومان

  2. چرا روحانی عصبانی است؟

  3. پاسخ منطقی قوه قضائیه به سخنان روحانی چه باید باشد؟

  4. جشن تولد ۷۱ سالگی روحانی در بالای ابرها

  5. مشکلات کشور برجای خود باقی است حتی اگر آمریکا به دوست خوب ما تبدیل شود !...

  6. پزشکان کلاه خود را قاضی کنند، مردم توان افزایش تعرفه‌های درمانی را ندارند

  7. عراق ۲ - ایران ۱ / شاگردان ویلموتس زور بردن نداشتند

  8. امیرآبادی‌فراهانی: زنگنه با وجود ارتشاء در پرونده کرسنت دوباره وزیر شد/ روحانی دستگیری برادرش را تاب نیاورد

  9. شعار اعتراضی مردم یزد: روحانی حیا کن آمریکا رو رها کن

  10. مقایسه قیمت بنزین در ایران با همسایگان و دیگر کشورها

  11. بگویید و مردم را خلاص کنید !

  12. بررسی آخرین نظرسنجی‌ها درباره دولت روحانی/ افت بی‌سابقه محبوبیت رئیس‌جمهور

  13. چند نکته درباره انتقادات روحانی از قوه قضائیه و مبارزه با فساد

  14. نوبخت: پرداخت منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین به خانوارها/ یارانه جدید ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان

  15. جرم حداد عادل چیست؟

  16. "چَت" جنجالی سعید ملایی با فدراسیون جهانی/ سناریو از پیش طراحی شده برای پناهندگی + سند

  17. توسعه نیروگاه بوشهر، توقف ناپذیری قطار هسته ای ایران

  18. در برجام تضمین های کافی نگرفتیم/ روحانی بد شانسی آورد/ امروز که در موضع قدرت هستیم بهترین زمان برای حل و فصل مسایل مان است

  19. استیگلیتز: آثار و نتایج آزادسازی بازار سرمایه، نفرت انگیز بوده اند/ مردم حق دارند که حس کنند فریب خورده اند

  20. روحانی: پرونده‌سازی برای افراد هنر نیست!/ با هم دوست باشیم

  21. جانباز قمی پس از خودسوزی، فوت کرد

  22. چه کسانی عراق و لبنان را به این روز انداختند؟!

  23. علی مطهری: حکومت اسلامی می‌تواند در موضوع «چندهمسری»دخالت کند

  24. درددل های مردم با وزیر کار روحانی درباره بیکاری

  25. پاره کردن پلاکارد دانشجویان منتقد در سخنرانی دیروز رئیس جمهور

پربحث‌های هفته

  1. سهمیه‌بندی بنزین آغاز شد/ بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومان، بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومان

  2. مقایسه قیمت بنزین در ایران با همسایگان و دیگر کشورها

  3. نوبخت: پرداخت منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین به خانوارها/ یارانه جدید ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان

  4. استیگلیتز: آثار و نتایج آزادسازی بازار سرمایه، نفرت انگیز بوده اند/ مردم حق دارند که حس کنند فریب خورده اند

  5. درددل های مردم با وزیر کار روحانی درباره بیکاری

  6. جزئیاتی از میدان جدید نفتی نام‌آوران/ زنگنه: حجم مخزن تازه کشف شده ۲۲میلیارد بشکه است

  7. هشدار مجدد همتی به سرمایه گذاری در بازار ارز/ خریدار نداریم؛ عامل گرانی یکباره دلار چیست؟

  8. روحانی: هرجا بتوانیم با مذاکره مشکل مردم را حل کنیم یک ثانیه صبر نخواهم کرد

  9. اخذ مالیات از سود سپرده‌ها توازن را بهم نمی‌زند  

  10. افزایش قیمت برخی خودروها/ پراید ۱۱۱ به ۵۲ میلیون تومان رسید + جدول

  11. سازمان مالیاتی: وکلا دو ماه دیگر برای نصب کارتخوان فرصت دارند

  12. معاون سازمان امور مالیاتی: ۶۰درصد پزشکان از مالیات فراری‌‎اند/ ۳۵هزار تا ۴۰هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم

  13. طرح معیشت ملی در آستانه اجرا/ افزایش قیمت بنزین در ازای بسته حمایتی

  14. سر جدتان قانون مالیات بر عایدی سرمایه را به نتیجه برسانید

  15. آقای وزیر برنامه شما برای مقابله با فساد و تعارض منافع در خودرو سازی کشور چیست؟

  16. قیمت دلار تا شب عید چقدر می‌شود؟ + جدول

  17. دلیل ورشکستی ۸۰ درصد از شهرداری‌های کشور

  18. همتی: بانک‌ها نباید برای رمز دوم از مردم هزینه‌ای بگیرند

  19. آغاز ثبت‌نام مسکن ملی در تهران از هفته آینده + جزئیات ثبت‌نام

  20. سخنگوی سازمان تعزیرات: خودروسازها در روند کاهش قیمت خودرو خلل ایجاد کردند/ برخی دندانپزشکان به دلار هزینه از بیماران دریافت می‌کنند

  21. زمزمه‌های بودجه۹۹؛ دلار ۸ هزار تومانی و فروش نفت بالاتر از ۵۰۰ هزار بشکه

  22. بودجه جاری سال ۹۹ کل کشور بدون نفت بسته شد

  23. ۳ خودرو جایگزین ۴۰۵ مشخص شد

  24. دلار سد مقاومتی دوم را می‌شکند؟

  25. دژپسند: شرایط اقتصادی رو به بهبود است/ امسال ۲۴.۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم

آخرین عناوین