دیدار نمایندگان خاص با رئیس جمهور/ترجیح باهنر به واعظی توسط اصلاح طلبان/ روحانی قدرت مطلقه می‌خواهد؟

گروه سیاسی الف،   3980228160 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

دیدار نمایندگان خاص با رئیس جمهور/ترجیح باهنر به واعظی توسط اصلاح طلبان/ روحانی قدرت مطلقه می‌خواهد؟

تحلیل عباس عبدی از جلسه روحانی با سیاستمداران

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی درباره دیدار فعالان سیاسی با رئیس‌جمهور از بالا بودن میانگین سنی حاضرین در جلسه انتقاد کرد. عباس عبدی در اعتماد نوشت: «اگر قرار باشد به ۴۰ سال پيش يا دهه اول انقلاب برگرديم، تقريبا همه اين افراد جز دو، سه نفرشان كه در آن زمان كم‌سن و سال بودند ديگران از فعالان و كنشگران و مسوولان آن زمان بوده‌اند. اكنون در پايان دهه چهارم جز چند نفر را نتوانسته‌اند به درون ساختار خود راه دهند. اشتباه نشود، منظورم اين نيست كه به صورت آگاهانه يا خودخواهانه و انحصارطلبانه رفتار كرده‌اند.

شايد هم چنين باشد. ولي منظور بنده اين وجه قضيه نيست، زيرا پديده‌اي به اين عمومي را نمي‌توان با عوامل انگيزه‌اي توجيه كرد. بايد گفت كه آنان در چارچوب ساختاري كه متاثر از گزاره‌هاي ذهني و رفتاري است، در عمل به اين نقطه رسيده‌اند كه افراد ديگري را نتوانسته‌اند درون خود جذب كنند.

اين وضعيت به معناي پايان خط است. بخش جوان جامعه در مسير ديگري حركت كرد و اتفاقا چون نتوانست مسير خود را درون ساختار رسمي پيدا كند، زاويه تفاوت مسير خود را بيشتر و بيشتر كرد و به كلي از ساختار فاصله گرفت.

نسل جديدتر كه فاصله‌اش بسيار بيش از آن است كه قابل تصور نسل انقلاب باشد؛ نمونه‌اش آواز جنتلمن است كه آهنگي غيررسمي و زيرزميني است، ولي گويي همه دانش‌آموزان متولد دهه ۱۳۹۰ آن را همراه با حركت موزونش بلد هستند و اگر دروس مدرسه را اين قدر خوب از حفظ بودند، بعيد بود كه كسي كمتر از ۲۰ نمره بياورد!»

***

روحانی به نمایندگان وقت ملاقات نمی‌دهد

عبدالرضا هاشم‌زایی، نماینده تهران در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، ضمن اشاره به دیدار رئیس‌جمهور با فعالان سیاسی کشور، گفت: آقای روحانی برای گذاشتن جلسه با فعالان سیاسی دیر شروع کرده است؛ برای مثال در مجمع نمایندگان تهران طی سه سال اخیر جلسه‌ای با آقای روحانی نداشته‌ایم.

او ادامه داد: اوایل انقلاب که بنده هم نماینده بودم به راحتی می‌توانستیم با رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر وقت ملاقات کنیم و کمتر از یک یا دو روز وقت ملاقات تنظیم می‌شد. اما متاسفانه در حال حاضر نمایندگان به صورت انفرادی نمی‌توانند با رئیس‌جمهور ملاقات کنند، وقت ملاقات نمی‌دهند مگر اینکه افراد خاصی باشند.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه چه کسانی می‌توانند با روحانی دیدار انفرادی داشته باشند، تاکید کرد: نمی‌دانم، احتمالاً کسانی که با دفتر رئیس‌جمهور ارتباطات قوی‌تری داشته باشند. اما ما در مجمع تهران به صورت انفرادی یا چند نفری ملاقاتی با رئیس‌جمهور نداشته‌ایم، در صورتی که در گذشته به این شکل نبود و یک نماینده با هر مقامی که می‌خواست می‌توانست ملاقات کند.

***

نعیمی‌پور: مجلس دهم ملاک اصلاح‌طلبی نیست

محمد نعیمی‌پور نماینده مجلس ششم و فعال سیاسی اصلاح‌طلب به اعتماد گفت: «واقعيت امر اين است كه اصلاح‌طلبي يك طيف گسترده است و هيچ‌وقت مانيفست مشتركي نداشته است. براي نمونه اصلاح‌طلبان حامي سيدمحمد خاتمي بخشي از اين طيف هستند اما كسان ديگري هم در اين طيف حضور دارند كه به آنها نيز اصلاح‌طلب اطلاق مي‌شود اما حامي خاتمي نيستند، چون نه سازمان سياسي قوي در كشور وجود دارد نه شرايط كشور به شكلي است كه احزاب در آن مورد توجه قرار بگيرند عده‌اي در يك اصول كلي با يكديگر اشتراك دارند.

نبايد فراموش كرد كه وقتي استصواب صورت مي‌گيرد و انتخابات برمبناي فرديت است نه حزب و تشكيلات به صورت ناگزير و لابد عده‌‌اي به مناصب سياسي چون نمايندگي پارلمان مي‌رسند. كساني كه نه امتحان پس داده‌اند و نه كار سياسي كرده‌اند. وقتي به مناصب جديد دست مي‌يابند شرايط جديدي را تجربه مي‌كنند كه در اين شرايط جديد يا محافظه‌كار مي‌شوند يا ساكت يا در اجراي منويات‌شان دچار مشكل مي‌شوند. بنابراين اينكه مجلس دهم را مثال بزنيم و بگوييم اصلاح‌طلبان محافظه‌كار شده‌اند، ملاك مناسبي نيست. در واقع اكت‌هاي سياسي مجلس دهمي‌ها ملاك و معيار مناسبي براي قضاوت در مورد محافظه‌كار شدن اصلاح‌طلبان نيست. اگر 30 نفر به صورت حزبي و تشكيلاتي و سازمان‌يافته به مجلس راه مي‌يافتند، مي‌توان اين‌گونه تحليل كرد اما وقتي ليستي قلع‌‌وقمع مي‌شود و نهادي وجود دارد كه مي‌گويد از بين اين افراد مشخص ليست انتخاباتي بدهيد و مردم هم از بين آنها انتخاب كنند، اين اتفاق‌ها محتمل است و نمي‌توان انتظار برآيند قوي داشت... لذا ما به عنوان اصلاح‌طلب نمي‌توانيم خود را به خاطر مجلس ملامت كنيم. همين ظرفيت وجود داشته است.»

بدون شک بیان چنین دیدگاهی آن هم چند ماه قبل از انتخابات، رونمایی دوباره از سیاست دائمی اصلاح طلبان مبنی بر عدم پذیرش مسئولیت چالش های فعلی برای جذب آرا است. در واقع با کارنامه ای که دولت یازدهم و دوازدهم و مجلس دهم داشته اند، اصلاح طلبان پایگاه رای خود را به شدت ناامید و منزوی کرده اند؛ به همین دلیل امثال تلاش می کنند با ارائه چنین نظریاتی طرفداران خود را از انزوا خارج و به مشارکت در انتخابات پیش رو تحریک و ترغیب کنند.

***

حاجی: ائتلاف با باهنر بهتر از واعظی است

مرتضی حاجی، وزیر آموزش و پرورش در دولت اصلاحات به مهر گفت: «ما اگر اصل را بر منافع ملی قرار دهیم می‌توان از منافع محدودتر صرف‌نظر کرد، بنابراین اصلاح‌طلبان حاضر به ائتلاف با اعتدالیون خواهند بود. به نظر می‌رسد کشور در شرایطی قرار دارد که باید طیف‌های معتدل با یکدیگر همکاری داشته باشند. البته اگر تَکرَوی شود و پایبندی به توافقات کم باشد یا اصلاً وجود نداشته باشد، نشان دهنده این است که فرهنگ کار تشکیلاتی و حزبی، به خوبی جا نیفتاده است.

بنابراین انقدر بین اعتدالیون و اصلاح‌طلبان زاویه وجود ندارد که حاضر به ائتلاف با یکدیگر نباشند.

بله، اخیراً هم یک جمعی گفتگوی ملی راه انداخته‌اند و موضوعات مربوط به منافع ملی را مطرح می‌کنند. البته ممکن است تا ۱۰ سال دیگر هم به نتیجه مشترک نرسند اما به هرحال به این نتیجه رسیده‌اند که باید در کنار یکدیگر بنشینند و به گفتگو بپردازند.

آیا شما انتقاداتی که اصلاح‌طلبان از آقای واعظی و حزب اعتدال و توسعه دارند را قبول دارید؟ اصلاح‌طلبان معتقدند این طیف موجب جدایی بدنه اصلاحات از دولت شده است.

بله، چون آنچه باید اتفاق می‌افتاد، رخ نداد ولی این مسئله نباید باعث شود که اصل موضوع را نادیده بگیریم. ممکن است اِشکال موضوع به چند نفری که یک طیف را اداره می‌کنند، برگردد. باید در گفت‌وگوها به این قبیل مسائل پرداخته شود.

بنابراین به عقیده شما هدف طیف آقایان نوبخت و واعظی جدایی اصلاح‌طلبان از دولت و آقای روحانی نیست.

من اصولگرایان معتدل را محدود به این آقایان و حزبشان نمی‌دانم، چرا که باید به فراتر از این مسائل فکر کنیم. به طور مثال ممکن است با آقای باهنر بتوان بهتر کنار آمد تا آقای واعظی چرا که باهنر، مشکلات، ضرورت همکاری و نزدیکی مشترک را در جاهایی دقیق‌تر دیده است تا برخی افراد که فقط نگاه حزبی خودشان را دارند.»

ائتلاف با باهنر بهتر از واعظی است/ شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نمی‌تواند مطالبه‌گر حقوق مردم باشد!

***

مشکلات اقتصادی با مسئولین کنونی حل نخواهد شد

روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به گرانی‌های اخیر در ماه رمضان از دولت انتقاد کرد و نوشت: «تردید نباید کرد که دولت به یک پالایش گسترده و عمیق در بالاترین سطوح اجرائی به‌ویژه مسئولین اقتصادی نیاز مبرم دارد. با اینهمه تخلف، کم‌کاری، سوءاستفاده و فساد که در دستگاه‌های اقتصادی و نظارتی دیده می‌شود، آقای رئیس‌جمهور منتظر چه سند و مدرکی برای اثبات ناکارآمدی وزرای اقتصادی است؟ قطعاً اگر دولت مستقر کنونی با این مسئولین اقتصادی به کار خود ادامه بدهد مشکلات اقتصادی حل نخواهند شد. فرصت بیش از دو سال باقیمانده از دولت کنونی که فرصت کمی نیست نباید با این ناکارآمدی‌ها تلف شود. از این فرصت می‌توان با ایجاد تغییرات ریشه‌ای و بنیادی در مسئولین اقتصادی، به اقتصاد سروسامان داد، اعتماد مردم را جلب کرد و نقشه دشمن را که در صدد است با حربه اقتصادی به ما ضربه بزند، نقش بر آب کرد.»

***

روحانی قدرت مطلقه می‌خواهد؟

ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در واکنش به اظهارات روحانی به نامه نیوز گفت: انقلاب وقتی پیروز شد، بعد از مدتی بازرگان دائم در تلویزیون اعلام می کرد «کار دست دولت نیست». حالا بازرگان یک نمونه بود. احمدی نژاد و هاشمی رفسنجانی هم نمونه های دیگر ریاست دولت بودند که هر چقدر قدرت و اختیار هم می گرفتند می گفتند «کم است». آخرش هم دیدیم چه مسائلی را ایجاد کردند. این افراد قدرت مطلقه را می خواهند که با دموکراسی جور در نمی آید.

وی افزود: کشورهایی که بر مبنای دموکراسی نهادهای متعدد دارند قدرت بین این نهادها توزیع شده است، رئیس جمهور چاره ای ندارد جز اینکه برای اداره کشور این نهادها را برای همراهی با دولت قانع کند. همین الان در آمریکا مگر همه امور دست ترامپ است؟ او برای اداره کشور هر روز باید با نهادهای مختلف قدرت اعم کنگره، سنا، سیا، اف بی آی، ارتش و غیره چانه زنی و رایزنی کند. هر کدام از این نهادها تا حدی حرف رئیس جمهور را گوش می دهند.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: دموکراسی همین است و پایبندی به آن سخت است. البته مردم به رئیس جمهور رأی می دهند اما تابع دولت نیستند، اگر دولت بخواهد از حدود اختیاراتش خارج شود جلوی آن می ایستند. اینکه روحانی هم بخواهد مظلوم نمایی کند اوضاع خراب تر می شود چون دیگر کسی حرف او را گوش نمی کند.

***

ربیعی سخنگوی دولت می‌شود؟

دیده‌بان ایران نوشت: «اواخر هفته گذشته رییس دفتر رییس جمهور درباره انتخاب سخنگوی دولت، گفت: این موضوع بررسی شده است و یک نفر هم نامش مطرح است که خود آقای رئیس جمهور ان‌شاءالله اعلام می‌کنند.

پس از این اظهار نظر بود که موضوع انتخاب علی ربیعی به عنوان سخنگوی جدید دولت بار دیگر مطرح شد و طبق شنیده ها سخنگویی دولت دوازدهم در ادامه راه به وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی سپرده می شود که بعد از دوره وزارت به عنوان مشاور در دفتر رئیس جمهور حضور دارد و قوه مجریه را کمک می کند.»

***

ضرغامی: شورای عالی انقلاب فرهنگی بی‌صاحب است

ضرغامی در یک سخنرانی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی مدتی بی‌صاحب است، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی که باید حداقل یک هفته در میان جلسه تشکیل دهد و بزرگ‌ترین نهاد سیاست‌گذاری فرهنگی کشور است، متأسفانه در این دولت کلاً بی‌صاحب است.

وی افزود: جلسات گاهاً یک ماه ، دو ماه، سه ماه و حتی چهار ماه تشکیل نمی‌شود و هر چقدربه رئیس جلسه تذکر داده می‌شود که این جلسات مهم است رئیس جمهور می‌گوید من به دلیل اینکه از دو نفر(عزت‌الله ضرغامی و حسن رحیم‌پور ازغدی) خوشم نمی‌آید و این‌ها در جلسه تند و صریح صحبت می‌کنند جلسات را تشکیل نمی‌دهم.

ضرغامی اظهار داشت: فعلاً به دلیل لج و لجبازی این جلسات تشکیل نمی‌شود، مشخص نیست صاحب این شورا چه کسی است؟ البته اخیراً رهبر معظم انقلاب تذکر جدی فرمودند که طبق آئین‌نامه اگر رئیس‌جمهور نخواهد جلسه را تشکیل دهد نایب رئیس باید جلسه را برگزار کند.

ضرغامی: جلسات شورایعالی انقلاب فرهنگی به دلیل لج‌بازی برگزار نمی‌شود/ ماجرای تذکر به روحانی

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۱۲۰۱۱۲۳:۰۲:۳۲ ۱۳۹۸/۲/۲۸
چرا نمایندگان مجلس که منتخب مردم هستند نسبت به گرانی افسارگسیخته در بازار، تخلفات خودروسازان داخلی و... عکس‌العمل نشان نمی‌دهند؟ مگر حضور نمایندگان در مجلس برای پیگیری مطالبات مردم از دولت و... نیست؟
ناشناس۹۱۲۰۱۳۲۳:۰۳:۵۱ ۱۳۹۸/۲/۲۸
چرا روغن کامیون‌ طی یک هفته از 150 هزار تومان به 250 هزار تومان افزایش یافت؟ این روغن‌ها که وارداتی نیستند.
ناشناس۹۱۲۰۴۳۲۳:۲۹:۱۹ ۱۳۹۸/۲/۲۸
روزنامه جمهوری اسلامی: مشکلات اقتصادی با مسئولین کنونی حل نخواهد شد! ببین آش چقدر شور شده که داد آشپزها هم در آمده! حالا چه فایده؟
ناشناس۹۱۲۱۸۳۰۶:۳۱:۱۱ ۱۳۹۸/۲/۲۹
از این شورای چه قدر حقوق میگیری؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  21. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  22. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  23. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

پربحث‌های هفته

  1. این صدای اقتدار ایران است ...

  2. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  3. وحدت ملی با وعده صادق

  4. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  5. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  6. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  7. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  8. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  9. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  13. اسراییل چه باید بکند؟ 

  14. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  15. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  20. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  23. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  24. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  25. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

آخرین عناوین