سفیر فرانسه: روابط محکمی با حزب‌الله داریم

گروه جهان الف،   3980228102

سفیر فرانسه در لبنان در مصاحبه‌ای با یک روزنامه سعودی تأکید کرد، این کشور میان شاخه نظامی حزب‌الله و شاخه سیاسی آن تفاوت قائل است و درباره تنش‌های اخیر میان ایران و آمریکا، با شاخه سیاسی حزب‌الله صحبت کرده است.

سفیر فرانسه: روابط محکمی با حزب‌الله داریم

به گزارش فارس، «برونو فوشه» سفیر فرانسه در لبنان در گفت‌وگویی با روزنامه سعودی «الحیاة» به سوالاتی درباره «خلع سلاح حزب الله»، تحریم‌های آمریکا علیه این جنبش، برخی ادعا درباره خطر تنش نظامی در منطقه و تحریم‌های آمریکا علیه ایران پاسخ داد.

سفیر فرانسه ضمن اعلام اینکه کشورش با حزب‌الله لبنان روابطی محکم دارد، میان شاخه سیاسی و نظامی حزب‌الله تمایز قائل شد و گفت، کشورش در خصوص حزب‌الله با آمریکا هم‌نظر نیست. 

او با اشاره به افزایش تنش‌های اخیر در منطقه اعلام کرد که پاریس با ایران و حزب‌الله صحبت کرده و از ایران می‌خواهد که از توافق هسته‌ای خارج نشود زیرا به گفته او این کار «خطرناک» است. 

بخشی از مصاحبه:

روابط محکمی با شاخه سیاسی حزب‌الله داریم

الحیاة: دبیرکل سازمان ملل در گزارش اخیر خود مجددا بر ضرورت خلع سلاح حزب‌الله تأکید کرد؛ به نظر شما در سایه افزایش نزاع آمریکایی-ایرانی این موضوع ممکن است؟

فوشه: این یک مرجع مهم برای ما و بخشی از سیاست‌های ما در این کشور است، مقامات مشروع را به رسمیت می‌شناسیم، از ارتش لبنان و انحصار سلاح در دست ارتش حمایت می‌کنیم؛ ما روابط محکمی با شاخه سیاسی حزب‌الله، نه شاخه نظامی آن داریم. ما باید بر این اصل تکیه کنیم زیرا محتوای قطعنامه ۱۵۵۹ و ۱۷۰۱ هم همین است، باید یک راهبرد دفاعی ایجاد شود، میشل عون به اجرایی شدن این موضوع تعهد داده و بر اساس اطلاعات من، حزب الله نیز با آن مخالف نیست؛ ما به رئیس‌جمهور در دور جدیدی از مذاکره کمک می‌کنیم. پیچیدگی‌های منطقه‌ای نباید مانع اجرایی شدن این مبدأ راهبردی شود. درست است که فضای منطقه‌ای، موضوع را پیچیده می‌کند اما این بدان معنا نیست که باید خودمان را از این اصل اساسی محروم کنیم.

«ساجد جاوید» وزیر کشور انگلیس اسفندماه گذشته (۱۳۰۷)   با صدور ابلاغیه‌ای حزب‌الله لبنان اعم از شاخه سیاسی و نظامی آن را به عنوان یک «گروه تروریستی» اعلام و فعالیت این گروه در انگلیس را ممنوع کرد.

حزب‌الله بخش مهمی از ملت لبنان است

الحیاة: به انعکاس‌های سیاسی و اقتصادی تحریم‌های حزب‌الله (توسط آمریکا) بر لبنان چگونه می‌نگرید و آیا پاریس درباره این موضوع با واشنگتن صحبت کرده است؟

فوشه: تحلیل ما از حزب‌الله با تحلیل آمریکا (از این جنبش) یکی نیست؛ واشنگتن، حزب‌الله را تروریستی می‌داند و اخیرا بریتانیا نیز به آن اضافه شده است. (اما) رئیس‌جمهور ماکرون بار دیگر تأکید کرد ما میان شاخه سیاسی و نظامی حزب‌الله تفاوت قائل هستیم؛ با شاخه نظامی آن تماسی نداریم اما معتقدیم باید درباره اوضاع با شاخه سیاسی حزب‌الله صحبت کنیم زیرا بخش مهمی از ملت لبنان در پارلمان و دولت است. صحبت (با حزب‌الله) درباره ضرورت عدم پاسخگویی به تحریک‌ها و عدم تنش «مفید» خواهد بود. این در راستای همان صحبت‌های فرانسه با ایران و عربستان است که تلاش می‌شود با ارتباط با تمام بازیگران، دیدگاه‌ها به هم نزدیک شود.

درباره تنش‌های اخیر میان ایران و آمریکا، با حزب‌الله صحبت کردیم

الحیاة: پیچیدگی‌های منطقه‌ای پس از موضع اخیر ایران درباره توافق هسته‌ای خطر تنش نظامی را مطرح کرده است؛ آیا می‌توان لبنان را از آن استثنا کرد؟

فوشه: ما  اول با ایران و دوم با حزب‌الله درباره درگیری میان ایران و آمریکا صحبت می‌کنیم؛ به ایران می‌گوییم به خاطر خروج ایران از توافق هسته‌ای متأسفیم زیرا توافقی خوب بود علیرغم اینکه ما معتقدیم باید پس از تاریخ انقضایش در ۱۰ سال بعد باید تکمیل و شامل مسائل منطقه‌ای و موشک‌های بالستیک نیز شود. همانطور که به ایران می‌گوییم از این توافق خارج نشود زیرا خطرناک است. پاسخی که رئیس‌جمهور روحانی چند روز پیش داد ممکن است به «لغزش» منجر شود. از نظر من همه آنچه در دو روز گذشته رخ داده به یکدیگر مرتبط هستند؛ ما نباید توهم داشته باشیم زیرا وارد بازی‌های کوچک واقعا خطرناک شده‌ایم . زمانی به ایران گفتیم شما تنها نیستید و دیگران توافق هسته‌ای را ترک نخواهند کرد، با شما برای ایجاد یک مکانیسم در مقابل تحریم‌های آمریکا به نام «اینستکس» (ساز و کار مالی اروپایی با ایران برای ادامه مبادلات تجاری) در فرانسه تلاش می‌کنیم و (این موضوع) ایجاد اتاق‌های موازی در تهران را می‌طلبد. این سازوکار به تصویب متون مربوط به شفافیت مالی بر اساس «پالرمو» و «کارگروه اقدام ویژه مالی» ( GAFI یا FATF ) توسط ایران بستگی دارد.

سفیر فرانسه در ادامه گفت: این پیام‌های ما به ایران با دور دوم پیام‌ها به حزب‌الله همزمان بود. به آنها گفتیم شما با ایران در ارتباط هستید، خطرناک بودن وضعیت را می‌دانید و ممکن است به جایی کشیده شوید که لبنان نیز با شما کشیده شود، از این موضوع برحذر باشید زیرا خطرناک است. اما من معتقدم با قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست تروریسم و توقف لغو معافیت‌های مربوط به صادرات نفت، ایران حس می‌کند که محاصره شده و عکس‌العملش در قبال این محاصره به مسابقه‌ای به سمت تاریکی پیش می‌رود.

دولت ترامپ از زمان روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۱۷، اعمال فشار بر ایران را در دستور کار خود قرار داده است و در یکی از گام‌های نخست، از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) خارج شد. یک سال بعد، دولت ترامپ در اقدامی بی‌سابقه و غیرمتعارف، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار داد. ایران نیز در اقدامی متقابل، نیروهای فرماندهی مرکزی آمریکا را در لیست گروههای تروریستی قرار داد.

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید بامداد ۱۶ اردیبهشت در بیانیه‌ای از اقدام تحریک‌آمیز کشورش در اعزام یک ناوگروه رزمی به غرب آسیا خبر داد اما اعلام کرد که کشورش  تمایلی برای جنگ با ایران ندارد.

اقدامات آمریکا درباره قدس و جولان را قبول نداریم

الحیاة: موضوع مزارع شبعا بار دیگر مطرح شده، آیا ممکن است تلاش‌هایی در راستای عقب‌نشینی اسرائیل از مزارع شبعا و تحویل آن به «یونیفل» (نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان) انجام شود تا پس از آن وضعیت این منطقه حل شود؟

فوشه: طرح این مسأله تکرار می‌شود که متاسفانه آمریکا به گام‌های خود ادامه می‌دهد، گام‌هایی که از انتقال سفارت به قدس آغاز شد و تا به رسمیت شناختن جولان توسط اسرائیل ادامه پیدا کرد، این موضوع قابل قبول نیست زیرا با قانون بین‌الملل و مواضع ما تطابق ندارد. جولان، سرزمینی اشغال‌شده است نه سرزمینی اسرائیلی. شناسایی حاکمیت اسرائیل بر این منطقه مورد رضایت ما نیست. مسأله مزارع شبعا بار دیگر مطرح شده زیرا اقدامات آمریکا نامناسب است. امیدواریم مذاکراتی میان طرفین برای حل اختلافات  انجام شود و همچنین توافقی درباره مرزهای دریایی و زمینی صورت بگیرد؛ تا زمانی که این توافق شکل نگیرد، یونیفل به حضور خود ادامه خواهد داد.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا  ۵ فرودین ۱۳۹۸ در اقدامی مغایر با قطعنامه‌های سازمان ملل با امضای اعلانیه‌ای حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان اشغالی سوریه را به رسمیت شناخت؛ مزارع شبعا در جولان اشغالی قرار دارد. جولان اشغالی، بخشی از استان القنیطره است که رژیم صهیونیستی در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ اشغال کرد و در سال ۱۹۸۲ آن را به عنوان بخشی از خاک خود اعلام کرد اما از آن زمان تاکنون قطعنامه‌های سازمان ملل و همچنین شورای امنیت سازمان ملل جولان را بخشی از خاک سوریه و منطقه اشغال شده خوانده‌اند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین