پوتین درباره ایران دقیقا چه گفت؟

گروه جهان الف،   3980228093 ۳۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
پوتین درباره ایران دقیقا چه گفت؟

سفر ناگهانی مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به سوچی برای دیدار با ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف، رئیس‌جمهور و وزیر خارجه روسیه موضوعات مختلفی را در بر می‌گرفت. روسیه و آمریکا با توجه به تنش‌های به وجود آمده در سراسر دنیا، این روزها صحبت‌های زیادی با یکدیگر دارند و حالا که گزارش بازرس مولر درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ منتشر شده و به نظر می‌رسد مسکو از دخالت در انتخابات آمریکا تبرئه شده، مسؤولان دولت ترامپ تلاش دارند به هر نحو ممکن دوباره رابطه خود با روسیه را به وضعیت مطلوب برسانند.

این بار اما موضوعات مختلفی وجود داشت که در جلسه پوتین با پمپئو مورد بحث قرار گرفت. وزیر خارجه آمریکا در شرایطی به سوچی سفر کرد که تنش‌ها در منطقه خلیج‌فارس و بین ایران و آمریکا بالا گرفته است. رسانه‌های وابسته به دموکرات‌ها در آمریکا که به دنبال درگرفتن جنگ در منطقه بودند تا نشان دهند ترامپ نمی‌تواند به وعده‌های انتخاباتی‌اش عمل کند، از این سفر استفاده کرده و همزمان با ورود پمپئو به سوچی، خبر از درگیری‌های احتمالی آمریکا و ایران در منطقه و احتمال روانه شدن ۱۲۰ هزار نیروی آمریکایی به خلیج‌فارس دادند.

این در شرایطی بود که پمپئو قبل از سفر به روسیه تلاش کرد در جلسه وزرای خارجه کشورهای اروپایی که در بروکسل برگزار می‌شد، نشان دهد مواضع اتحادیه اروپایی با آمریکا درباره ایران مشترک است. اروپایی‌ها که می‌دانستند پمپئو تنها به دنبال گرفتن عکس یادگاری در این جلسه است تا جنگ روانی خود علیه ایران را پیش ببرد، از این حرکت استقبال نکرده و با او عکس نگرفتند. خبرگزاری‌ها نیز گزارش دادند مسؤولان اتحادیه اروپایی بحثی جدی را با وزیر خارجه آمریکا درباره سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا داشتند.

در این شرایط پمپئو راهی سوچی شد تا راهی برای پیش بردن اهداف آمریکا در منطقه پیدا کند. با این حال به نظر می‌رسد آنطور که انتظار داشت در روسیه نیز نتوانست به هدف خود دست پیدا کند. پوتین و لاوروف از بهتر شدن روابط واشنگتن و مسکو استقبال کردند اما در همین حال پوتین به صراحت بیان کرد برجام آخرین فرصت آمریکا برای مذاکره و همکاری با ایران بوده و مسکو نمی‌تواند در همه عرصه‌ها و بویژه حفظ برجام، نقش آتش‌نشان را بازی کند و در میانه آتشی که واشنگتن به راه انداخته، به فکر نجات برجام باشد.

آنطور که خبرگزاری راشاتودی گزارش داده، پوتین بیان کرد: «مسکو نمی‌تواند توافق هسته‌ای ایران را که هم اینک به خودی خود در حال فروپاشی است، حفظ کرده و نجات دهد». او در ادامه افزود: «از بین رفتن توافق هسته‌ای به خاطر اقدامات آمریکا بوده و اروپا نیز نتوانست در این باره واکنشی نشان دهد». بر اساس گزارش راشاتودی، پوتین در دیدار نخست‌وزیر استرالیا اظهار داشته: «در حالی که مسکو معتقد است برجام باید حفظ شود، در عین حال بر این عقیده است که توافق باید توسط تلاش‌های تمام کسانی که آن را امضا کرده‌اند رعایت شده و حفظ شود. روسیه گروه آتش‌نشان نیست. ما نمی‌توانیم همه جا برویم و هر چیزی را که به ما ربطی ندارد نجات دهیم».

بر اساس این گزارش، پوتین مسؤولیت از بین بردن توافق هسته‌ای را تنها بر عهده آمریکا ندانست و اروپا را نیز به جهت اینکه نتوانسته برای حفظ برجام کاری انجام دهد، سرزنش کرد. او بیان کرد: «آمریکایی‌ها از توافق بیرون آمدند، توافق در حال از هم پاشیدن است و کشورهای اروپایی نیز توانایی انجام کاری را ندارند. آنها نمی‌توانند با ایران همکاری کنند و برای اقتصاد این کشور کاری انجام دهند».

برخی رسانه‌های آمریکایی به دنبال این بودند نشان دهند سفر پمپئو در راستای هماهنگی با مسکو در جهت افزایش نیروهای آمریکایی در خلیج‌فارس بوده اما آنطور که رسانه‌ها از جلسه وزرای خارجه ۲ کشور و جلسه مشترک‌شان با پوتین گزارش کرده‌اند، بار اصلی مسائل مرتبط با ایران بر محور مخالفت روسیه با تنش‌های منطقه‌ای و مقصر دانستن آمریکا قرار داشته است.

اختلاف میان پمپئو و بولتون 

به نظر می‌رسد هوشیاری ایران در مقابل تهدیدات آمریکا باعث شده که اختلافات بین اعضای تیم ترامپ- بولتون-پمپئو بیش از پیش شود. همین چند روز پیش بود که با انتشار خبر احتمال فرستادن ۱۲۰ هزار نیروی آمریکایی به خلیج‌فارس و تنش‌های به وجود آمده در منطقه، ترامپ شخصاً وارد میدان شد و این خبر را رد کرد. بعد از آن رسانه‌ها عنوان کردند تندروی‌های بولتون در نهایت باعث اخراج او از کاخ سفید خواهد شد و این مساله بزودی رخ خواهد داد.

حالا نشریه پولیتیکو خبر از ایجاد اختلاف بین جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ و مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور داده است. شاید به همین دلیل باشد که بعد از ایستادگی تهران بر موضع خود و دیدارهای بی‌نتیجه پمپئو با مسؤولان اتحادیه اروپایی و روس‌ها، رسانه‌ها از افزایش اختلافات در درون مثلث سیاست خارجی آمریکا یعنی ترامپ، بولتون و پمپئو خبر می‌دهند. پولیتیکو در گزارش خود بیان کرده جاه‌طلبی‌های بولتون ۷۰ ساله در مقابل مایک پمپئوی ۵۵ ساله که قصد دارد سیاست خارجی آمریکا را همگام با نظرهای ترامپ به پیش ببرد، سبب ایجاد اختلاف بین این دو شده است.

بر این اساس انتشار خبر فرستادن نیرو به خلیج‌فارس کار بولتون بوده و این در حالی است که ترامپ و پمپئو از این کار رضایت نداشته‌اند. آنها در وضعیت تنش فوق‌العاده با ایران قرار گرفته‌اند و برخی اخبار تایید نشده درباره تهدیدهایی که ایران می‌تواند برای آمریکایی‌ها در منطقه داشته باشد، باعث شد وزارت خارجه آمریکا از برخی نیروهای خود بخواهد سریعاً عراق را ترک کنند.

شاید بولتون و ترامپ قصد داشتند جنگ روانی علیه ایران به راه انداخته و به قول خودشان «بازی جوجه» به راه بیندازند تا ایران را وادار به مذاکره کنند اما در نهایت به قول نشریه امریکن‌کانزروتیو، این کاخ سفید بود که در این بازی زودتر پلک زد و ترس خودش را از ایران نشان داد.

منبع: وطن امروز

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۱۱۱۳۳۱۳:۰۲:۳۳ ۱۳۹۸/۲/۲۸
چقدر خوشخياليد شماها كه فكر ميكنيد پوتين پشت ما وايميسه
ناشناس۹۱۱۲۷۷۱۴:۱۳:۵۶ ۱۳۹۸/۲/۲۸
وطن فروشهای داخلی و دو تابعیتی هایی که سخنگوی آمریکا در ایران شده اند , قطعاً از خارجیهایی که منافع کشور خودشان را دنبال میکنند بسیار بدتر و کثیف تر هستند
ناشناس۹۱۱۴۶۲۱۵:۵۰:۱۳ ۱۳۹۸/۲/۲۸
هنوز مرکب شش امضاء روس در تحریم ایران خشک نشده،
متخصص فک و صورت۹۱۱۴۹۸۱۶:۱۰:۴۶ ۱۳۹۸/۲/۲۸
پوتین اشغالگر عددی نیست راجع به ایران صحبت کنه فک شو میاریم پائین
ناشناس۹۱۱۶۳۷۱۷:۳۲:۴۹ ۱۳۹۸/۲/۲۸
چرا هر وقت نظری برخلاف رای شما هست آنها را وابستگان خارجی می نماید. اگر اینطور است پس شما که از روسیه و حمایت هایش خوشتان می آید کمونیست هستید و جوجه توده ای
من۹۱۱۳۷۲۱۵:۰۴:۳۷ ۱۳۹۸/۲/۲۸
ما فکر نمیکنیم که پوتین پشت ما می ایستد ما فکر میکنیم چون روسها و ایران منافع مشترک در منطقه دارند پس میتوانیم از آنها استفاده کنیم کما اینکه تا حالا استفاده کردیم خوشحال شما هستید که امضای کری رو تضمین میدونستید و هنوز به نتایج مذاکره با ترامپ امیدوار هستید
ناشناس۹۱۱۶۹۱۱۸:۲۹:۰۲ ۱۳۹۸/۲/۲۸
روسيه و امريكا دو سر قيچي هستند با هم ميبُرند
ناشناس۹۱۱۱۵۱۱۳:۱۵:۲۰ ۱۳۹۸/۲/۲۸
آقا تو این گرونی حیفه که ماستا رو واسه ماست مالی کردن استفاده کنید!!!
ناشناس۹۱۱۱۶۵۱۳:۲۲:۴۸ ۱۳۹۸/۲/۲۸
خوب شکر ، پس همه چی آرومه ؟
ناشناس۹۱۱۱۷۰۱۳:۲۵:۱۳ ۱۳۹۸/۲/۲۸
از بیان آتش نشان ما باید فکر کار خودمان باشیم .
ناشناس۹۱۱۱۷۸۱۳:۲۸:۴۷ ۱۳۹۸/۲/۲۸
کوری عصاکش کور دیگر مگه روسیه خودش تحریم نیست
ناشناس۹۱۱۳۶۷۱۵:۰۰:۴۱ ۱۳۹۸/۲/۲۸
لابد این وسط جناب روباه پیر و مکار انگلیس چشم داره و بینا هستش
ناشناس۹۱۱۴۲۷۱۵:۳۲:۲۲ ۱۳۹۸/۲/۲۸
میزان دموکراسی است
ناشناس۹۱۱۵۴۷۱۶:۴۲:۴۰ ۱۳۹۸/۲/۲۸
خانم ملکه مادرزاد!
ناشناس۹۱۱۵۸۰۱۶:۵۹:۰۹ ۱۳۹۸/۲/۲۸
و لابد میزان دموکراسی هم آمریکا و انگلیس !!!
ناشناس۹۱۱۱۸۲۱۳:۳۱:۰۴ ۱۳۹۸/۲/۲۸
پوتین همان سیاست همیشگی روسیه (خنجر از پشت) رو در پیش گرفت البته و صد البته چراغ سبز ایشون برای افزایش تولید نفت و جبران فقدان نفت ایران در بازار باعث دلگرمی ترامپ در عدم تمدید معافیت های نفت ایران شد. الف جان به حکم آزادی بیان درج کن
ناشناس۹۱۱۱۹۶۱۳:۳۹:۱۷ ۱۳۹۸/۲/۲۸
پوتین گفت که روسیه آتشنشان نیست که هرجا اتفاقی افتاد ، آتش را خاموش کند . معنی این حرف واضح است چرا .. در صدد توجیه کردن حرفهای متحد به اصطلاح استراتژیک ایم؟؟
ناشناس۹۱۱۳۰۶۱۴:۲۶:۱۱ ۱۳۹۸/۲/۲۸
جنگ چيز خوشايندي نيست اما ..
ناشناس۹۱۱۳۳۲۱۴:۳۹:۳۳ ۱۳۹۸/۲/۲۸
(به نظر می‌رسد هوشیاری ایران) دلخوش به چه چیزهای هستید. کدام هوشیاری؟ با این وضعیت آچمز که داریم روسیه هم مثل همیشه از پشت به ما خنجر زد.
ناشناس۹۱۱۳۹۱۱۵:۱۴:۰۶ ۱۳۹۸/۲/۲۸
امریکا و اروپا که به تعهدات برجامی شون عمل نکردند به ایران خنجر زدند روسیه نمی تواند یک تنه برای حفظ برجام تلاش نماید.
علی۹۱۱۴۰۴۱۵:۱۹:۲۴ ۱۳۹۸/۲/۲۸
پوتین فقط دنبال ۴ چیز اصلی برای خود است و بس . ۱_ لغو تحریم اشغال کریمه ۲ _ ماندن در سوریه برای جلوگیری از رسیدن خط لوله گاز ایران و قطر به اروپا از طریق خاک سوریه ۳ _ کمک به اسرائیلی که سه میلیون یهودی ثروتمند و با نفوذ روس تبار و اسلاو تبار را در خود جای داده ۴ ،_ گرفتن سهمیه نفت ایران از اوپک در بازار جهانی
ناشناس۹۱۱۴۱۱۱۵:۲۳:۱۹ ۱۳۹۸/۲/۲۸
من نمیدونم از یه سوراخ چند بار باید گزیده بشیم تا بفهمیم روسیه بدترین متحد ممکن در دنیای سیاست است . این از وضعیت نیروگاه بوشهر . این از خیانتشان در سوریه و هزار شاهد دیگر . روسیه همیشه در بزنگاههای سخت با کارت ما بازی کرده است و همیشه ما را فروخته .
ناشناس۹۱۱۴۳۳۱۵:۳۴:۴۷ ۱۳۹۸/۲/۲۸
۹۰ درصد مشکلات ما از دو استعمارگران پیر روسیه و انگلیس است که در قدیم هم دو سوم خاک ایران را جدا کردند ، هموطن تاریخ را با دقت بخوان
شاهرخ۹۱۱۵۲۹۱۶:۳۰:۴۲ ۱۳۹۸/۲/۲۸
کاملا درست می گی مخصوصا تاریخ معاصر که اگه آمریکا نبود شمال کشور پس از جنگ جهانی دوم برای روسیه بود و اگه آمریکا نبود نفت هیچ وقت ملی نمی شد.
ناشناس۹۱۱۵۹۵۱۷:۰۳:۵۵ ۱۳۹۸/۲/۲۸
و آمریکا را هم اضافه کن که هواپیمای مسافری ما را هدف قرار داد ، صدام را برای حمله به ایران تحریک و کمک کرد ، تکنولوژی ساخت سلاحهای شیمیایی را در اختیار صدام قرار داد و بیش از سی سال هم هست که ملت ما را تحریم کرده است.
ناشناس۹۱۱۷۳۷۱۸:۵۴:۵۶ ۱۳۹۸/۲/۲۸
درسته روس و انگلیس به ایران خیانتها کرده اند ولی دلیل خوبی برا چشم پوشی از جنایات آمریکای جهان خوار نیست
شهریار۹۱۱۴۴۹۱۵:۴۳:۰۰ ۱۳۹۸/۲/۲۸
الان همه اینا رو که گفتی میدونستیم، تیتر زدی "پوتین درباره ایران دقیقا چه گفت؟" فکر کردیم یه چیزی جدیدی کشف کردی از نظرها نهان مانده است!...
ناشناس۹۱۱۴۵۳۱۵:۴۵:۱۰ ۱۳۹۸/۲/۲۸
روسیه سه چیز برای فروش دارد. گاز، نفت و سلاح. به لطف ما بازار هر سه بسیار گرم شده و دیگر نیازی به ما ندارد. ممکن است ته مانده این روابط را در وقت مناسب با یک رای ممتنع بفروشد...
ناشناس۹۱۱۴۶۰۱۵:۴۹:۴۳ ۱۳۹۸/۲/۲۸
میشه صحبت ها پوتین یک جا بنویسید و بدون تحلیل ..و تفسیر صحبت ها توسط همکاران شما..
ناشناس۹۱۱۶۵۶۱۷:۵۶:۵۳ ۱۳۹۸/۲/۲۸
مردم دارن از دست میرن با این اقتصاد.دلخوش به حرفای پوتین موتین نباشین.امریکا هم اینجوری هم ما را نگه داره بین زمین وآسمون تا دوسال دیگه پدر مردم درمیاد.البته مسوولان باحقوق چند ده ملیونی مقاومت میکنن ولی مردم دیگه نفسای آخرشونه.
محمد ۱۲۳۹۱۱۷۲۸۱۸:۵۱:۰۰ ۱۳۹۸/۲/۲۸
من فکر میکنم این دوستان که نظر منفی میدن یا رای منفی به این متن میدن اصلا متنو نمی خونن و تعصبی رای میدن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین