خرید میوه شاید وقتی دیگر

گروه سلامت الف،   3980226030 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه‌ها و سبزی‌ها خطر ابتلاء به بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی - عروقی و سرطان‌ها را کاهش می‌دهند و نقش مهمی در محافظت از بدن در برابر آلودگی هوا دارند.

به گزارش ایسنا، یک رژیم غذایی سالم رژیمی است که از طریق تأمین نیازهای تغذیه‌ای بدن با سطح کالری مناسب، خطر ابتلاء به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد و به ارتقای سطح سلامت کمک می‌کند.

دریافت ناکافی میوه و سبزیجات از مهم‌ترین عوامل خطر در بیماری‌های مزمن و غیرواگیر است و سالانه افراد زیادی در اثر مصرف ناکافی میوه و سبزیجات جان خود را از دست می‌دهند و یا دچار ناتوانی می‌شوند.

تغذیه سالم و سرشار از میوه و سبزیجات بسیار مهم است، چرا که میوه‌ها و سبزی‌ها به علت داشتن ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها، فیبر و مقادیر کم چربی و کالری نقش قابل توجهی در پیشگیری از انواع سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی – عروقی دیابت و چاقی دارند و از پیشرفت این بیماری‌ها جلوگیری می‌کنند. همچنین میوه‌ها و سبزی‌ها به رشد بهینه کودکان نیز کمک می‌کنند.

اما حدود یک سالی است که قیمت میوه در خراسان‌شمالی به مقدار قابل توجهی افزایش یافته است بطوری‌که در برهه‌ای از زمان قیمت موزه به کیلویی ۱۸ هزار تومان، سیب هشت هزار تومان و … رسید و همین امر سبب شده تا مردم خرید میوه و سبزی را کاهش دهند.

یکی از میوه فروشان بجنورد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به افزایش قیمت میوه در این استان از سال گذشته تاکنون گفت: میزان خرید میوه از سوی مردم از میوه فروشی‌ها کاهش یافته است.

وی افزود: در گذشته تعداد زیادی از مردم زمانیکه به میوه فروشی‌ها مراجعه می‌کردند چند نوع از میوه را خریداری می‌کردند اما هم اکنون افرادی که قصد خرید میوه دارند به خرید یکی دو نوع از میوه بسنده می‌کنند.

وی ادامه داد: افرادی نیز هستند که جلوی درب میوه فروشی می‌ایستند و به قیمت میوه‌ها نگاهی می‌اندازند و رد می‌شوند.

اسماعیل وحدانی رئیس اتحادیه میوه و تره بار بجنورد نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه میوه فروشان خرده فروش خرید میوه و سبزی‌های مورد نیاز خود را از میدان میوه و تره بار بجنورد انجام می‌دهند، تصریح کرد: در حال حاضر میزان خرید میوه و سبزی از سوی مغازه‌های خرده فروش این شهر از غرفه‌های میدان میوه و تره بار تا ۴۰ درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه کاهش میزان خرید میوه و سبزی از سوی میوه و سبزی فروشی‌های این شهر سبب شده تا تعدادی از غرفه‌های عرضه میوه و سبزی در میدان میوه و تره بار بجنورد نیز تعطیل شود، گفت: ۹۰ غرفه در این میدان وجود دارد که از این تعداد ۲۰ غرفه غیرفعال شده اند.

وحدانی با تصریح بر اینکه نبود سرمایه کافی برای خرید بار میوه و سبزی موجب شده تا برخی از غرفه‌ها غیرفعال شوند، افزود: در گذشته هر غرفه دار برای خرید یک محموله بار میوه رقمی حدود ۱۰ میلیون تومان بها پرداخت می‌کرد این درحالیست که این رقم در حال حاضر به حدود ۵۰ میلیون تومان رسیده است.

وی تصریح کرد: پایین آمدن میزان خرید میوه و سبزی از سوی مردم نیز موجب شده تا میزان خرید بار میوه و سبزی از سوی میوه و سبزی فروشی‌ها نیز کاهش یابد.

این مسئول تاکید کرد: در حال حاضر قیمت میوه افزایش یافته اما قیمت سبزی فله افزایش نیافته است اما به علت اینکه توان خرید مردم کاهش یافته میزان خرید سبزی نیز کم شده است به طوری‌که طی امروز دو کامیون حامل بار سبزی وارد یکی از غرفه‌ای این میدان شده اما مقدار ناچیزی از آن به فروش رفته است.

نسرین علیزاده، کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: هر فرد ایرانی در طول روز نیازمند مصرف دو تا چهار واحد میوه و سه تا پنج واحد سبزی است.

وی گفت: طبق مطالعات انجام شده در سال ۹۵ در این استان، ۴۹ تا ۵۰ درصد مردم این استان دریافت سبزی و میوه کافی را داشته اند و مابقی به اندازه کافی دریافت نکرده اند، اما با افزایش قیمت میوه و سبزی طی یک سال گذشته بدون شک میزان مصرف میوه و سبزی توسط مردم این استان از رقم مذکور کاهش بیشتری یافته است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۰۹۱۱۲۱۰:۳۲:۱۳ ۱۳۹۸/۲/۲۶
اقتصادلیبرالی وتزهای اقتصاددانهای کت وشلواری که کاررو به اینجا کشوند .سیب 8000تومنی وگوجه فرنگی 5000تومنی ومیوه خوب ومقبول بالای 10000تومن .خدا رحمت کند مرحوم عالی نسب رو که تئوریسین اقتصادی دولت در دوران جنگ بود وهشت سال کشور رو در شرایط جنگی وتحریم اداره کردند وحالا با میلیاردها تومن درآمد باید مردم ایران حسرت میوه داشته باشند.یک عده هم که البته مدیران وکلا کارگزاران کشورند به حقوقها ومزایای میلیونی وچند صد میلیونی دلخوشند وافسوس .
ناشناس۹۰۹۱۲۳۱۰:۴۱:۲۳ ۱۳۹۸/۲/۲۶
گوشت و ماهی و میوه تفریح و حتی در صورت بیماری رفتن به دکتر را هم حذف کردند
ناشناس۹۰۹۱۶۲۱۱:۰۱:۵۸ ۱۳۹۸/۲/۲۶
بله ديگه ما مردم فقط نگاه ميكنيم فقط نگاه.به خدا نميدونيم چطور روشون ميشه اين قيمتا رو بگن.....................البته فعلا تا اطلاع ثانوي شرمنده خانواده هستيم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین