مناظره روحانی با رئیس‌جمهور!

عبدالله گنجی،   3980225055 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
مناظره روحانی با رئیس‌جمهور!

‌هم رئیس‌جمهور محترم به خاطر دارند و هم نیروهای مؤمن به انقلاب اسلامی فراموش نکرده‌اند که ایشان در پنج سال اول مسئولیت چه‌ها گفتند و چه انگشت‌هایی در چشم نظام کردند و چه ادبیات و کنایه‌هایی را نسبت به مشروعیت نظام و وفاداران خط مقدم آن به زبان آوردند و…، اما از زمستان ۱۳۹۶ و تشدید جنگ روانی دشمن تا کنون بارها رئیس‌جمهور خواستار وحدت؛ همگرایی و اتحاد شده‌اند تا بتوانیم هم مقابل دشمن بایستیم و هم با اجماع ملی مشکلات کشور را بهتر حل کنیم. نگارنده از مدعیان جدی عمل به توصیه رئیس‌جمهور بوده‌ام و تلاش کردیم به آنچه مدنظر ایشان است عمل کنیم. اما هر از گاهی خود ایشان به میدان می‌آید و این قاعده را به هم می‌ریزد و انسان نسبت به صدق مطالبه اولیه ایشان دچار بحران تحلیل می‌شود.

رئیس جمهور در دیدار رمضانیه با سران دو جناح کشور در پاسخگویی به مشکلات، از نبود وزارت بازرگانی تا نبود اختیارات گلایه کردند و حسرت عدم اجازه مواجهه با اوباما را خوردند و «نمی‌شود» و «نمی‌گذارند» را که در ادبیات دو رئیس‌جمهور قبلی هم دیده می‌شد به عنوان پاسخ برگزیدند و هیچ‌گاه از «نمی‌توانیم» استفاده نکردند.

گزاره «دولت اختیار ندارد» یا «بنده اختیار ندارم» بیشتر در حوزه نخبگی بازتاب دارد تا عوام و پیش از آنکه دیگری از آن آسیب ببیند خود ایشان زیر سؤال می‌رود. چرا؟

یادم هست در دهه ۶۰ در معیت یک فرمانده بسیج به یک حوزه مقاومت رفتیم. فرمانده از مسئول حوزه پرسید فلان مأموریت و فلان تدبیر را چه کرده‌اید؟ و طرف پاسخ داد: روزی ۱۰ لیتر بنزین به ما می‌دهد با این چه می‌شود کرد؟ و فرمانده پاسخ داد خیلی خب بفرمایید با همین ۱۰ لیتر بنزین چه کرده‌اید؟ الان داستان رئیس‌جمهور محترم ماست که با همین اختیاراتی که قبول دارید، چه کرده‌اید؟ اولین سؤالی که پرسیده می‌شود اینکه اگر اختیار ندارید چطور وارد میدان شدید؟ مگر نظام، ساختار و ملاحظات آن را نمی‌شناختید؟ شما که از روز اول انقلاب در مرکزیت نظام بودید و با روابط عرفی و ساختاری آن آشنا هستید، چرا این شناخت را در تصمیم خود برای حضور در میدان لحاظ نکردید؟

دومین مشکلی که ایجاد می‌کند رئیس‌جمهور را جهت مناظره مقابل خودش قرار می‌دهند و سؤال می‌شود: اگر شما علم به عدم اختیار داشتید و فرمودید «والله اگر مشکلات کشور قابل حل نبود نمی‌آمدم؟» و فرمودید «تمام مسئولیت مذاکرات با بنده است» و عکس و تیتر یک رسانه‌های کشور شد، چگونه باید تحلیل شود؟ انصافاً خواسته شما که مذاکره برای حل مسئله هسته‌ای بود در نظام اجابت نشد؟ و گسترده‌ترین مذاکرات تاریخ ایران را انجام ندادید؟ و بعد هم اعتراف نکردید اگر مقام معظم رهبری مانع نمی‌شدند، امتیازات بیشتری می‌دادید؟

آنقدر شما بر مذاکره به‌عنوان تنها راه‌حل مسائل کشور تأکید کردید که گویی «مذاکره اسم رمز اداره کشور» است. اما باز از اینکه با اوباما در یک کادر قرار نگرفتید حسرت می‌خورید.

سوم اینکه اختیارات امروز سران قوا فراتر از قوانین و اختیارات معمول است. این عبارت را همسویان رئیس‌جمهور گفتند که: «اختیاراتی که آیت‌الله خامنه‌ای به سران قوا داده اگر به چوب خشک می‌داد کاری انجام می‌گرفت».

چهارم: گیریم مذاکره را مانع شدند یا اجازه نمی‌دهند صهیونیست‌ها را به رسمیت بشناسید، اما مردم نمی‌پذیرند که طرح و برنامه زندگی آنان در حوزه تولید، توزیع و خدمات و دیوان‌سالاری با دولت نیست. همین الان چطور اختیار یافتید قیمت مرغ تا ۹ هزار تومان پایین بیاید و شکر و خرما هم قیمت نزولی یابد؟ از همین اختیارات درباره مشکلات دیگر مردم استفاده کنید. چطور قبل از شروع تحریم امریکا در ۱۵ مرداد ۹۷ ارز به ۱۸ هزار تومان رسید، اما بعد از شروع عملی تحریم با همت دکتر همتی ارز کنترل شد؟ آیا اختیارات شما یا رئیس بانک مرکزی قبلی متفاوت بود یا بعد از حضور همتی اختیارات تغییر یافت؟ این مثال مهمی از نوع مدیران، توان، تلاش و خلاقیت آنهاست. امید است اگر در این ۶۰ روزی که به اروپا مهلت داده‌اید نتیجه‌ای حاصل نشد، دیگران یا دشمن را مقصر ندانید و سناریوهای بعدی را در آستین داشته باشید. اکنون همه ملت ایستاده‌اند و رنج گرانی را تحمل می‌کنند تا عزت و غرور ملی خود و نظام را حفظ کنند.

همه نخبگان کشور نیز در خدمت شما هستند. اگر دولت کارآمد باشد با تیتر یک سایت یا روزنامه نمی‌تواند زمینگیر شود و به محاق برود. زیرا همان ملتی که شما را برگزیدند شعور تحلیل ادامه مسیر را هم دارند. امروز و در شرایط فعلی و سخت کشور همه شما را می‌فهمند، کسی در حال حاضر از شما توسعه نمی‌خواهد. عقلانیت را با جسارت توأم کنید، در روشنفکری را ببندید و ۲۵ قلم کالای اساسی مورد نیاز ملت را برای پیشگیری از له شدن مستضعفین در اختیار دولت قرار دهید. این توقع زیادی از دولت نیست، زیرا دولت بزرگ‌ترین سرمایه‌دار کشور است. از تجربه گذشتگان استفاده کنید و تاریخ را مانند اصلاح‌طلبان ثبت نفرمایید. تا خاتمی رئیس‌جمهور بود می‌گفتند تدارکاتچی است، الان که سال‌ها از آن گذشته است وی را منشأ تحول و جلوگیری از جنگ، ایجاد شوراهای اسلامی و… می‌دانند و این تعارضات با هم در اذهان می‌نشیند.

مشاهده کردید که این هفته که از لاک دفاعی بیرون آمدید، اروپا به چه تکاپویی افتاده است. وزیر خارجه امریکا فی‌البداهه تغییر مسیر سفر می‌دهد. بیشتر کلمه تکراری مقامات امریکا عدم درگیری با ایران است. برای این سطح مبارزه برای تأمین منافع ملی به پیش بروید. همه ارکان کشور امروز در اختیار تدابیر شماست. همانگونه که در سیل این‌گونه عمل کردند، در تحریم و دور زدن تحریم نیز در کنار شما هستند. اما مسئولیت محوری با دولت است.

منبع: جوان

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۰۷۶۱۴۱۰:۲۵:۴۹ ۱۳۹۸/۲/۲۵
از یک تدارکاتچی نباید انتظار بیشتر داشت.
ناشناس۹۰۷۷۶۶۱۲:۱۰:۳۹ ۱۳۹۸/۲/۲۵
این مناظره کار بیهوده ایست چون شما فکر میکنید اگر هزار سند و دلیل بیاورید روحانی قبول میکند؟ نخیر چون او باستناد نظر اطرافیان خودش را بهترین رییس جمهور ایران میداند.
ناشناس۹۰۷۸۵۹۱۲:۳۸:۳۹ ۱۳۹۸/۲/۲۵
بهترین رئیس جمهور ایران دکتر احمدی نژاد است.
بیتا۹۰۷۷۷۰۱۲:۱۲:۱۱ ۱۳۹۸/۲/۲۵
چه تدارکاتچیه که هر کاری خواست با هسته ای و ذخائر طلا و سکه و ارز و صندوق توسعه ووو کشور کرد؟
ناشناس۹۰۸۱۱۳۱۵:۰۲:۳۱ ۱۳۹۸/۲/۲۵
اصلش سیاست خارجیه که رییس جمهور توش کاره ای نیست.
ناشناس۹۰۷۹۰۹۱۳:۰۴:۲۷ ۱۳۹۸/۲/۲۵
دو سال پیش که کاندید می شد نمی دانست تدارکاتچی است ؟
ناشناس۹۰۸۱۷۹۱۵:۲۴:۰۱ ۱۳۹۸/۲/۲۵
البته تدارکاتچیی که فقط جیب افراد خاص را تدارک کرد
ناشناس۹۰۷۶۱۷۱۰:۲۷:۰۸ ۱۳۹۸/۲/۲۵
با انتشار هر روزه اینجور نوشته ها می خواهید بگویید که رییس جمهور بهانه می آورد؟؟
ناشناس۹۰۷۷۰۱۱۱:۲۹:۴۶ ۱۳۹۸/۲/۲۵
میخواهیم اثبات کنیم بی عرضگی ایشون و دولتش رو!
ناشناس۹۰۷۸۵۱۱۲:۳۷:۲۵ ۱۳۹۸/۲/۲۵
محمود شما خیلی با عرضه بود؟؟؟؟
ناشناس۹۰۸۱۹۰۱۵:۳۱:۵۵ ۱۳۹۸/۲/۲۵
نه ، میخواد بگه ایشون خیلی لایقه
ناشناس۹۰۷۶۱۹۱۰:۳۰:۰۰ ۱۳۹۸/۲/۲۵
همه دنبال بهانه برای ناکارمدی خود هستند. این تنها مختص به رییس جمهور نیست. هر کس در هر پست و مقامی بهانه می آورد.
ناشناس۹۰۸۲۰۰۱۵:۳۴:۰۱ ۱۳۹۸/۲/۲۵
ولی دیگه این بهانه های روسای جمهور ، خیلی تکراری و مضحک شده
ناشناس۹۰۷۶۲۲۱۰:۳۱:۱۷ ۱۳۹۸/۲/۲۵
همین روحانی با تایید شورای نگهبان کاندیدا شد، غیر از اینه؟!!!!؟ از مریخ که نیومده.
مهران۹۰۷۷۵۹۱۲:۰۶:۱۲ ۱۳۹۸/۲/۲۵
جالب هست اصلاح طلب ها بعد از خرابکاریشون اگر تایید نشن میگن ما داشتیم همه مشکلات رو درست میکردیم ولی شورای نگهبان نذاشت اگر هم تایید بشن بعد از خرابکاریشون میگن ما تایید شده شورای نگهبان هستیم و ... تکلیفتون رو با خودتون مشخص کنید
ناشناس۹۰۸۱۹۷۱۵:۳۳:۱۴ ۱۳۹۸/۲/۲۵
براشون صرف نداره که حرف حساب بزنن . فقط بهونه میارن
ناشناس۹۰۷۷۸۵۱۲:۱۸:۳۵ ۱۳۹۸/۲/۲۵
آدمهای دیروز با فردا متفاوتند اخوی.یا سقوط می کنن یا پرواز.شورای نگهبان چه کند.استاندار حضرت علی هم عاقبت به معاویه پیوست
ناشناس۹۰۷۸۹۹۱۳:۰۱:۰۶ ۱۳۹۸/۲/۲۵
همه همینجورین خوب که چی
ناشناس۹۰۷۶۲۶۱۰:۳۴:۰۷ ۱۳۹۸/۲/۲۵
بعد این همه آسمان ریسمان بفرمایید کجای دنیا اختیارات رئیس جمهور مثل ایران است؟
ناشناس۹۰۷۹۰۱۱۳:۰۱:۳۴ ۱۳۹۸/۲/۲۵
خوب استعفا بدهد و برود
ناشناس۹۰۸۲۰۴۱۵:۳۵:۱۰ ۱۳۹۸/۲/۲۵
هیچ جا . چون هرجای دیگه ای که دولت و مجلس اینجور به مملکت خیانت کنن همه شون محاکمه میشن
امید۹۰۷۶۳۵۱۰:۴۰:۲۵ ۱۳۹۸/۲/۲۵
بسم الله الرحمن الرحیم روحانی همین است که الان می بینید و توانی بیشتر از این ندارد. همه کسانی که به روحانی رای دادند به سخنان او رای دادند نه به شناخت از او ، که هزاران سخن با یک عمل برابر نیست مشکل دولت این است که نمی خواهد کاری انجام دهد که اگر تلاش کند و کارها به پیش برود حتی کسانی که الان هم برجام بی فرجام را نجات بخش کشور می دانند سوال خواهند کرد که اگر می شد مشکلات کشور را با برنامه ریزی و تلاش و کوشش حل کرد چرا چند سال است که آدرس غلط می دهید؟ و سوال خواهند کرد چرا کشور را معطل امور واهی کردید؟
.....۹۰۸۰۴۵۱۴:۲۶:۰۷ ۱۳۹۸/۲/۲۵
باور کنید میدیدم در صف رای عده ای فقط به خاطر حفظ امنیت دیش های ماهواره روی پشت بام و عده ای به خاطر عدم رعایت حجاب و موارد این شکلی به ایشان رای دادند.
ناشناس۹۰۷۶۸۶۱۱:۱۹:۳۴ ۱۳۹۸/۲/۲۵
با این توجیهات ملت قانع نمی شودو نباید هم بشود ،
مهران۹۰۷۶۹۲۱۱:۲۲:۰۴ ۱۳۹۸/۲/۲۵
بابا چکار دارید چرا الکی گیر میدید این شیوه ای است که اصلاح طلب ها هر وقت گند میزنن انجام میدن از ما هیچ کاره ایم تا ما بحران داشتیم و ...
ناشناس۹۰۷۷۰۳۱۱:۳۱:۵۲ ۱۳۹۸/۲/۲۵
ارز جهانگیری که باعث شد 30 میلیارد دلار به باد بره هم تقصیر شورای نگهبانه؟ سکه هائی که آقای جهانگیری به قیمت یک میلیون تومان فروخت و حالا شده 5 میلیون تومن هم تقصیر شورای نگهبانه؟ توقف مسکن مهر، کلاه گشاد برجام و ... را هم اضافه کنید.
ناشناس۹۰۷۷۵۸۱۲:۰۵:۳۷ ۱۳۹۸/۲/۲۵
جناب گنجی این یک واقعیت است که حتی رئیس جمهور محبوب شما (احمدی نژاد) در اواخر ریاست جمهوری اش متوجه شد که رئیس جمهور در این کشور فقط تدارکاتچی است
مهران۹۰۷۸۹۲۱۲:۵۷:۳۸ ۱۳۹۸/۲/۲۵
پس برای رای اوردن یه تدارکات چی دوستان شما بعد از رای اوردن روحانی زدن و رقصیدن؟
سعید روشن کرمانشاهی۹۰۷۷۷۷۱۲:۱۵:۰۰ ۱۳۹۸/۲/۲۵
کاشکی دادستان کل کشور به نمایندگی از مردمی که هرگز نتوانستند در اعتراض به نا کارامدی دولت مجوز تجمع را از دولتیان بگیرند برای فقر وبیکاری وفساد گسترده ای که دولت اشرافیگری بی تدبیر برمردم اعمال داشته اعلام جرم نماید .
ناشناس۹۰۷۸۶۲۱۲:۳۹:۲۱ ۱۳۹۸/۲/۲۵
دکتر بهشتی فرمودند برای افراد بهانه جو همیشه بهانه وجود دارد
بردیا۹۰۸۰۶۸۱۴:۴۲:۲۱ ۱۳۹۸/۲/۲۵
اقای روحانی تازه از خارج که نیمده بودی سی سال رییس شورای امنیت بودی چرا کاندید شدی
ناشناس۹۰۸۲۱۳۱۵:۳۸:۲۵ ۱۳۹۸/۲/۲۵
اصلاح طلب و اصولگرا در تحریم فرقی ندارند و هر دو طیف فساد مالی دارند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. انتقام از پوتین؟

  12. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین