انتخابات اسفند و عبور حجاریان از روحانی/ چرا تندروها دوباره طلبکار شده‌اند؟

گروه سیاسی الف،   3980224075 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
انتخابات اسفند و عبور حجاریان از روحانی/ چرا تندروها دوباره طلبکار شده‌اند؟

اخیراً یادداشتی به قلم سعید حجاریان با عنوان« کدام اصلاح‌طلبی؟ کدام بقاء؟» منتشر شده که در بخش پایانی آن به توضیح تاکتیک «مشارکت مشروط» که قبل تر عنوان کرده پرداخته است. حجاریان دلیل ارائه چنین راهبردی را به ضعف تاریخی پارلمان و تعدد فیلترها در انتخابات ربط می دهد.

حجاریان در بخش پایانی یادداشت خود می نویسد: « البته در این میان، وجود و کارکرد پارلمان به‌دلیل تناقضات و تعارضات یا به‌تعبیری دیگر، «حاکمیت دوگانه» به‌طور جدی محل پرسش قرار گرفته است و شاید، تمهید «حاکمیت یگانه» و پایان دادن به این معضل، از معبر استعفای رئیس ‌جمهور و برگزاری همزمان دو انتخابات در اسفندماه سال جاری بگذرد تا نتیجتاً، مجلس و دولتی همسو با روسای همسو‌تر بر مصدر امور قرار بگیرند»

حجاریان با این سخنان عملاً سیستم مردم سالاری در جمهوری اسلامی را زیر سوال می برد و تلاش دارد نهادهایی مانند مجلس و دولت را بی تقصیر در قبال چالش های کنونی معرفی کند. حال مشخص نیست چرا چنین سخنانی دقیقاً چند ماه قبل از انتخابات بیان می شود و اگر باور قلبی اصلاح طلبان است آیا بهتر نبود در سال 92 و 96 چنین سخنانی گفته می شد.

 بدون شک بیان چنین دیدگاهی آن هم چند ماه قبل از انتخابات، رونمایی دوباره از سیاست دائمی اصلاح طلبان مبنی بر تفکیک مرزهای خود با دولت، عدم پذیرش مسئولیت چالش های فعلی و جا زدن خود به عنوان نیروهای اپوزیسیون و مخالف سیستم سیاسی برای جذب آرای سیاه است. در واقع با کارنامه ای که دولت یازدهم و دوازدهم و مجلس دهم داشته اند، اصلاح طلبان پایگاه رای خود را به شدت ناامید و منزوی کرده اند؛ به همین دلیل امثال حجاریان تلاش دارند با ارائه چنین نظریاتی طرفداران خود را از انزوا خارج و به مشارکت در انتخابات پیش رو تحریک و ترغیب کنند.

تاکتیک جدید حجاریان مبنی بر مشارکت مشروط در حالی مطرح می شود که در سال های اخیر بسیاری از اصلاح طلبان در موضع گیری های خود بخشی از مشکلات را به دولت نسبت داده اند. این در حالی است که عملاً کنترل قوه مجریه، مجلس و شورای شهر در دوره های اخیر در اختیار اصلاح طلبان و  طرفداران دولت بوده است. بدون شک اگر دولت روحانی دارای گفتمان منسجمی بود و صرفاً به برجام و مذاکره با آمریکا و اروپا فکر نمی کرد امروز با شکست گفتمانی و اجرایی روبه رو نمی شد و کشور نیز درگیر با چالش های متعدد نمی گردید.

چنان چه خود حجاریان 16 مرداد 97 در مصاحبه با روزنامه شرق دولت روحانی را دولتی« کرخت و گیج» می نامد که در زمین اصلاحات بازی نمی‌کند. حجاریان در ادامه عنوان می کند تعیین نرخ 4200 تومان برای دلار توسط جهانگیری موجب چالش های جدی برای اقتصاد ایران شده است.

حجاریان می گوید: « زمانی که قیمت چهار‌ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شد، دیدیم در مدت کوتاهی دلار به بالای ۱۰ ‌هزار تومان رسید؛ یعنی ارزش پول کارگر نصف شد. پس براساس یک دستور، از جیب کارگر دزدیدند، اسکناس چاپ کردند تا بدهی کاسپین و ثامن‌الحجج و امثالهم را تسویه کنند....».

الیاس حضرتی نیز در فروردین 98 از کم کاری دولت روحانی در شرایط نامناسب اقتصادی گله و شکایت می کند و می گوید: « ... دعوای ما با دولت با این روش مدیریتش است که آقای روحانی، آستین‌ها را بالا بزن و به‌جای اینکه هشت ساعت کار می‌کردی الآن باید 16 ساعت در دفتر بنشینی و حتی بعضی شب‌ها هم آنجا بخوابی تا استاندار و رده بخشدار هم بدانند که رئیس جمهور امروز در اتاق کار خود خوابیده، تخت گذاشته و اتاقش را به‌عنوان اتاق جنگ برای دفاع از اقتصاد مقاومتی انتخاب کرده و می‌خواهد اقتصاد بدون نفت را راه بیندازد».

حضرتی با بیان اینکه دولت در کار خودش جدی نیست خاطرنشان می‌کند: من بارها گفته‌ام و اسم این دولت را دولت بی‌تصمیم، دیرتصمیم و بدتصمیم گذاشته‌ام.

اما اصلاح طلبان نیز در آخر دوره و در سالهای پایانی نمی توانند راه خود را از دولت جدا کنند. بنابراین مقصر اصلی وضعیت فعلی، اصلاح طلبان و سیاست تکرار مکرر آنها نیز می باشد.

 در نهایت باید گفت تاکتیک جدید حجاریان از موضع طلبکاری نیز تلاشی برای اخذ امتیاز از حاکمیت در زمینه های گوناگون به خصوص در رابطه با سیاست خارجی و منفعل کردن نهادهای نظارتی در برگزاری انتخابات مجلس است. در این بین تجویز حجاریان به استعفای دولت در اسفندماه نیز شاید بیشتر از آن که ناظر به پیروزی در انتخابات باشد به مثابه پیشنهادی برای خلاصی و رهایی از دولتی باشد که دیگر امیدی به بهبود شرایط از طریق آن را ندارند. ضمن اینکه این مجلس و دولت جزو همسو ترین دستگاهها طی  سالهای اخیر بوده‌اند  و اگر قرار بود کاری انجام شود در این همگامی و همسویی باید شکل می‌گرفت . 

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۰۷۴۴۳۰۹:۰۲:۴۶ ۱۳۹۸/۲/۲۵
تندرو تر از برخی اصلاح طلبان ندیدم ولی همینها زمانی حامی سینه چاک روحانی بودند. الان چه شده؟ هزاران پست بزرگ و کوچک در دولت روحانی دارند چرا نق میزنن؟ بهتر است پاسخگو باشند
ناشناس۹۰۷۷۱۴۱۱:۳۹:۴۸ ۱۳۹۸/۲/۲۵
اصولگرایان بیشتر نق می زنند.
ناشناس۹۰۷۸۷۹۱۲:۴۷:۴۰ ۱۳۹۸/۲/۲۵
حداقل بیشتر کار میکنند به اعتراف راغفر
ناشناس۹۰۷۷۹۳۱۲:۲۱:۵۰ ۱۳۹۸/۲/۲۵
مثل شما که یه زمانی حامی سینه چاک احمدی نژاد بودید
صبا۹۰۸۰۰۴۱۴:۰۱:۵۶ ۱۳۹۸/۲/۲۵
من منتقد محمود بودم ولی اعتراف میکنم اصلا قابل قیاس نیست با روحانی
ناشناس۹۰۸۰۱۰۱۴:۰۵:۳۵ ۱۳۹۸/۲/۲۵
از اصلاح طلب و اصول گرا ملولمو پیرو علیم ارزوست
ناشناس۹۰۷۴۵۵۰۹:۰۸:۳۸ ۱۳۹۸/۲/۲۵
الآن وقت این حرف ها نیست. الآن باید همه دنبال اتحاد علیه دشمنان خارجی باشند. هر گونه گروه بازی خطایی نا بخشودنی است.
ناشناس۹۰۷۴۶۴۰۹:۱۱:۴۴ ۱۳۹۸/۲/۲۵
ماجرای اصولگرا و اصلاح طلب همان ماجرای استقلال و پرسپولیس است. موقعی که تیم ملی مسابقه دارد، علیه همدیگر شعار می دهند: استقلال سرور پرسپولیسه یا پرسپولیس سرور استقلاله. چرا عده ای در این زمان حساس به منافع گروهی خود بیشتر از منافع ملی توجه دارند؟
ناشناس۹۰۷۴۸۷۰۹:۱۹:۲۳ ۱۳۹۸/۲/۲۵
آقا جون شما هم اگر به خوش باوری هوادارانت (اصلاحات) ایمان داشتی یقینا" ادعای های پوچ تر از این را هم مطرح میکردی !
ناشناس۹۰۷۵۹۰۱۰:۰۷:۱۳ ۱۳۹۸/۲/۲۵
كل دنيا رو آب ببره اين آقاي حجاريان رو خواب ميبره. بيشتر مردم زير خط فقر هستن بيكاري بيداد ميكنه تورم سفره مردم رو كوچك كرده بعد اين آقا دنبال داستان اصلاحطلبي و انتخابات آخر سال و به قدرت رسوندن دوستانش هست.
نخود هر آش !!۹۰۷۵۹۴۱۰:۰۸:۴۹ ۱۳۹۸/۲/۲۵
به هر حال برادر هر گٰلي زده ايم به سر خودمان زده ايم ، حكومت ما ، دولت هاي ما ، نظام ما به عنوان اولين حكومت شيعي در جهان امروز ، مورد داوري جهانيان و مهمتر از آن مورد داوري تاريخ قرار خواهد گرفت ، ...تاريخ در مورد عملكرد هايمان تا قرن ها بعد قضاوت خواهد كرد ، آن هم نه تاريخ مكتوب ... بلكه تاريخ مستند !! ... بله برادر ، در تاريخ مكتوب ميشود احتمال داد كه فلان واقعه ممكن است دروغ باشد ، ويا فلان رويداد ممكن است كمي تا حدودي واقعيت داشته باشد ويا با حب و بغض مورخ همراه شده باشد ، اما تاريخ مستند ، عكس دارد ، صدا دارد ، فيلم و تصوير دارد !! ...تاريخ مستند مجبور است كه بي طرفانه قضاوت كند و قضاوتش بايد صحيح باشد ، !! ... يعني مجبور است كه صحيح باشد !! اين است كه عرض مي كنم هر گُلي زده ايم به سر خودمان زده ايم ! ... به سر دين و مذهب خودمان و به ويژه به مذهب تشيع زده ايم ، به هر حال اميد است كه حكومت روحانيت شيعه در ايران اسلامي ،در قضاوت تاريخ مستند و در قضاوت آيندگان و در قضاوت جهانيان پيروز و سر بلند و عملكرد آن مايه سرمشق و الگو براي جهانيان و تاريخ باشد ... آمين يا رب العالمين !!
ناشناس۹۰۷۵۹۵۱۰:۱۰:۴۷ ۱۳۹۸/۲/۲۵
تمام ریشه های فساد در کشور و تغییر مسیر انقلاب از زمان خاتمی که ایشون مغز متفکرشون بود شروع شد اینها به عنوان خیانت کار باید بازداشت و محاکمه شوند
ناشناس۹۰۷۷۵۴۱۲:۰۳:۰۴ ۱۳۹۸/۲/۲۵
بهتر است شما نگاهی به آمار و ارقام های رسمی کشور و نهادهای بین المللی بکنی و بعد اظهار نظر بفرمایید اتفاقا دوران خاتمی بهترین دوران کشور بوده مخصوصا از نظر مبارزه با فساد
ناشناس۹۰۷۵۹۹۱۰:۱۴:۳۸ ۱۳۹۸/۲/۲۵
به نظر من باید جناح راست هر سه قوه را داشته باشد تا همانطور که ادعا میکنند کاستی ها از بی عرضگی دولت است خودشان اوضاع را سر سامان دهند
ناشناس۹۰۷۷۴۸۱۱:۵۹:۵۳ ۱۳۹۸/۲/۲۵
6 سال اول دولت احمدی نژاد این اتفاق افتاد و حاکمیت یکپارچه شد ولی دیدیم که این دوران بدترین دوران تاریخ این نظام بود
بستانی۹۰۷۸۱۷۱۲:۲۸:۲۹ ۱۳۹۸/۲/۲۵
باید دید شاخص شما چیست؟ ساخت میلیونها سرپناه برای مردم ساخت صدها هزار کیلومتر را روستایی و شهری و اتوبان ریلی ساخت دهها استادیوم ورزشی خرید 110 هواپیمای نو برخلاف شانتاژها سهام عدالت و بیمه هنرمندان و... و... آیا اینها که هنوز با معطلی چندساله در حال افتتاح است ویرانی است؟ اگر ویرانی است چرا روحانی زمان افتتاح به آنها افتخار میکند؟
رضا دوستدار۹۰۷۶۲۴۱۰:۳۳:۳۵ ۱۳۹۸/۲/۲۵
اصلاح طلبان بخاطر عدم رضایت عمومی با ریزش رای جدی برخورد کرده اند. اصولگرایان هم که صندوق رایشان خالیست. باید به مردم اجازه داد نمایندگان خود را انتخاب کنند.
ناشناس۹۰۷۶۸۰۱۱:۱۰:۱۵ ۱۳۹۸/۲/۲۵
کدام مردمسالاری صدای مردم در کوچه و بازار در تضاد کامل است با آنچه بعنوان خواست ملت از تریبون ها پخش میشود .
اقبال۹۰۷۶۹۴۱۱:۲۲:۳۵ ۱۳۹۸/۲/۲۵
اقای حجاریان نزذیک انتخابات شروع می کند به مظلوم نمایی و رگ احساسات مردم را پیدا کرده بعد هم می گوید نمی گذارند چرا این حرف را همیشه دور دوم میگویید ایا اقایان همان چهار سال اول به این نتیجه نمیرسند باید 5 یا6 سال شود
ناشناس۹۰۷۸۱۹۱۲:۲۸:۵۷ ۱۳۹۸/۲/۲۵
ایادی خاتمی از کشور ما برید بیرون
ناشناس۹۰۷۹۸۵۱۳:۴۹:۲۶ ۱۳۹۸/۲/۲۵
حالا هر کی مخالف شماست را میخواید از مملکت بیرون کنید؟
نخود هر آش !!!۹۰۷۹۸۳۱۳:۴۶:۴۹ ۱۳۹۸/۲/۲۵
عبور حجاريان از روحاني ... تيتر !! حالا عبور حجاريان از روحاني مهم نيست ، حتي عبور ملت و مردم هم از روحاني زياد مهم نيست ، حالا... ميگم زبانم لال ، زبانم لال صحبت از عبور مردم از " روحاني " نباشد ... باز هم زبانم لال !!!... منظورم حسن روحاني نيست قربونتم !! چون از اين روحاني كه نه تنها حجاريان بلكه اكثر مردم عبور كرده اند ...
ناشناس۹۰۸۰۱۸۱۴:۱۰:۱۵ ۱۳۹۸/۲/۲۵
این هنوز زنده است .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  20. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین