در گفت‌وگو با الف مطرح شد؛ آصفی: متاسفانه به غربی‌ها القا شد که ایران نیازمند برجام است/ هیچ زمانی مذاکره با آمریکا امکان‌پذیر نیست/ اروپایی‌ها هیچ اقدامی در مهلت ۶۰روزه انجام نخواهند داد

گروه سیاسی الف،   3980224041 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

دیپلمات سابق کشورمان با بیان اینکه آمریکاهایی‌ها باید بدانند که ایران در برابر اقدامات آنها بیکار نمی‌ماند، گفت: دولت تدبیر و امید می‌بایست باید همان زمانی‌که آمریکا به صورت یک‌طرفه از برجام خارج شد، ایران هم تعهداتش را کاهش می‌داد؛ چراکه اینطور تصور شد که جمهوری اسلامی به برجام نیاز دارد و هیچ‌گاه به زیر تعهدات خود نمی‌زند و نیازمند برجام است.

آصفی: متاسفانه به غربی‌ها القا شد که ایران نیازمند برجام است/ هیچ زمانی مذاکره با آمریکا امکان‌پذیر نیست/ اروپایی‌ها هیچ اقدامی در مهلت ۶۰روزه انجام نخواهند داد

به گزارش الف، پس از خروج آمریکا از توافق برجام در اردیبهشت ماه سال گذشته و انجام ندادن هیچیک از تعهدات خود و پس از اینکه اروپایی‌ها به وعده خود عمل نکردند و تحریم‌های جدیدی علیه کشورمان اعمال شد و معافیت خرید نفت ایران برای ۶ کشور تمدید نشد، جمهوری اسلامی خطاب به کشورهای عضو برجام اعلام کرد که فروش کیک زرد و آب سنگین را متوقف خواهد کرد و به این کشورها ۶۰ روز برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی فرصت داد و تاکید کرد در هر زمان که خواسته‌های ما تامین شود؛ ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهیم گرفت، اما در غیر این صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد.

همچنین مقامات عالیرتبه آمریکا چند بار از آمادگی خود برای آغاز مذاکره با ایران سخن گفتند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، درباره دیدار با سران ایران برای امضای یک توافق ابراز امیدواری کرد. شبکه خبری سی.ان.ان بامداد شنبه گزارش داد که آمریکا شماره تماسی در اختیار سوئیس به عنوان حافظ منافع ایران و آمریکا قرار داده است تا در صورت لزوم تماس حاصل شود.

 

*مذاکره با ترامپ اصلا معنا و مفهوم ندارد/ نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد

حمیدرضا آصفی، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار الف، در مورد اظهارات مقامات آمریکایی به خصوص ترامپ در طی روزهای اخیر در مورد ایران، اظهار داشت: این اظهارات جدید نبوده و در طی یکسال آخر همواره چنین موضوعاتی را مطرح شده است. رییس‌جمهور آمریکا از یک طرف بحث مذاکره با ایران را مطرح و از طرف دیگر موشک و ناو به منطقه خلیج فارس اعزام می‌کند؛ لذا این اقدامات ترامپ نشان‌دهنده این است که وی از طرفی هم می‌خواهد قدرت‌نمایی کند و هم می‌خواهد نشان دهد که منطق مذاکره، منطق قدرت است.

وی تصریح کرد: اظهارات ترامپ دوگانه است، منطق او این‌گونه است از یک طرفی از مذاکره سخن می‌گوید و از طرفی جنگ روانی ایجاد می‌کند؛ زمانی که دم از مذاکره می‌زند، تحریم دیگری علیه ایران اعمال می‌کند و اصلا  فضای احترامی در این میان با آنها وجود نخواهد شد؛ لذا مذاکره با ترامپ اصلا معنا و مفهوم ندارد. خروج آمریکا از برجام نشانگر این بود که اساسا نمی‌توان به آنها اعتماد کرد.

* متاسفانه به غربی‌ها اینطور القا شد که ایران نیازمند برجام است

دیپلمات سابق کشورمان به بیانیه ایران به کشورهای باقی‌مانده در برجام اشاره کرد و گفت: اقدام مناسب و به صحیحی بود، ولی متاسفانه این اقدام باید بسیار زودتر از این‌ها انجام می‌شد و دیرهنگام بود و باید قدم‌های محکمی در این زمینه برداشته شود؛ معتقدم که دولت باید همان زمانی‌که آمریکا به صورت یک‌طرفه از برجام خارج شد، ایران هم تعهداتش را کاهش می‌داد، چراکه اینطور تصور شد که جمهوری اسلامی ایران به برجام نیاز دارد و هیچ‌گاه به زیر تعهدات خود نمی‌زند.

 

* اروپایی‌ها قدمی برنخواهند داشت

آصفی همچنین به وقت‌کشی اروپایی‌ها در این خصوص اشاره کرد و گفت: علاوه بر آمریکایی‌ها، اروپایی‌‌ها نیز به تعهدات خودشان در زمینه برجام عمل نکردند و راه‌اندازی کانال مالی با ایران، تبادلات بانکی و.. را در دستور کار خود قرار نداد و همواره در خط اقدامات آمریکا عمل کردند. متاسفانه نکته‌ای که وجود دارد این است که اروپا هم اگر فکر کند که ایران به برجام نیاز دارد و در این دوماه هم اقدامی نخواهد کرد به توافقات خود باز هم عمل نمی‌کند.

وی به نشست روز دوشنبه اروپا و اظهارات موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره کرد و افزود: همان‌طور که دیدید واکنش‌ برخی کشورهای اروپایی در این زمینه منصفانه نبود و آنها انتظار دارند ایران به پای میز مذاکره آمده و باز هم به برجام متعهد باشد؛ متاسفانه در اروپا چندستگی و بی‌ارادگی وجود دارد و بعید به نظر می‌رسد که قدمی در این مهلت ضرب الاجلی که ایران اعلام کرده است، بردارند.

سخنگوی پیشین وزارت خارجه تاکید کرد: بعید به نظر می‌رسد که اروپایی‌ها در این مدت کار خاصی را انجام دهند، مگر این‌که مطمئن باشند با اقدامات غیرقابل پیش‌بینی ایران مواجه خواهند شد. ایران باید در این دو ماه تمام اقداماتی را که گفته است انجام دهد تا آنها بفهمند که اراده ایران در این قضیه جدی است.

آصفی با بیان اینکه امکان مذاکره با ترامپ نیز وجود ندارد، خاطرنشان کرد: آمریکاهایی‌ها باید بدانند که ایران در برابر اقدامات یک جانبه آنها بیکار نمی‌ماند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۰۸۴۲۴۱۷:۵۰:۰۴ ۱۳۹۸/۲/۲۵
برجامیون به خاطر اهداف جناحی خود ، هر گونه بدعهدی رو توجیه می کردند و غرب هم اطمینان یافت که اینها همه جوره پای برجام اند.
ناشناس۹۰۸۴۴۲۱۸:۰۲:۲۶ ۱۳۹۸/۲/۲۵
بودن برجام بهتر از نبودن آن است.
ناشناس۹۰۸۴۵۲۱۸:۰۸:۴۵ ۱۳۹۸/۲/۲۵
دقیقا حتی بچه توی کوچه هم فهمیده است که اصلاحاتچی ها ( دولت محترم!) برای بقا نیاز به حفظ برجام دارد
ناشناس۹۰۸۴۷۰۱۸:۲۶:۲۶ ۱۳۹۸/۲/۲۵
چرا باید یک دیپلمات باسابقه مثل دکتر آصفی کنار گذاشته بشه و امثال عراقچی و ... مسئولیت داشته باشن ؟
حرف حق۹۰۸۴۷۶۱۸:۲۹:۰۹ ۱۳۹۸/۲/۲۵
رفتار شما باعث شده كه اروپا توهم بزنه كه ما نياز به برجام داريم وگرنه خدا را شكر در همه زمينه ها از جمله اقتصاد و صنعت و سياست داخلي و خارجي كاملا خودكفا هستيم و به لطف مسئولين زحمتكش و دلسوز كه بدون چشم داشت (چه خودشان چه اقازاده هاي ) مردم در رفاه مطلق هستند
ناشناستر۹۰۸۵۲۰۱۸:۴۸:۲۳ ۱۳۹۸/۲/۲۵
خداروشکر دوباره ابزار قدرت هسته ای رو بازخواهیم یافت
ناشناس۹۰۸۹۵۰۰۶:۵۱:۴۹ ۱۳۹۸/۲/۲۶
سالها از سفره انقلاب بهره مند بودید لطفا اجازه دهید مردم هم زندگی کنند.
ناشناس۹۰۸۹۷۷۰۸:۱۱:۳۸ ۱۳۹۸/۲/۲۶
اگر هم ببینند که اقدام ایران جدی است باز هم براساس حفظ منافع خود کاری نخواهندکرد. مذاکره با ترامپ هم دراین شرایط درست نیست.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین