چرا نمی‌توان به اروپایی‌ها اعتماد کرد؟

گروه جهان الف،   3980223218 ۳۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

اروپایی‌ها بعد از خروج ترامپ از برجام به غیر از برخی موضع گیری های لفظی عملاً اقدامی برای تامین منافع ایران انجام ندادند؛ رهبر انقلاب همزمان با شروع مذاکرات با سه کشور اروپایی نسبت به عدم حصول نتیجه از این مذاکرات هشدار داده بودند.

چرا نمی‌توان به اروپایی‌ها اعتماد کرد؟

به گزارش الف، با گذشت بیش از یک سال از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های تعلیق شده، هنوز اروپایی‌ها نتوانسته‌اند اقدامی جدی در راستای تامین منافع ملی ایران انجام دهند. این در حالی است که چهارده گزارش  آژانس بین المللی انرژی اتمی که منتشر شده بیانگر تعهد ایران به انجام تعهدات هسته ای از زمان امضای برجام تا کنون است.

کانال مالی اینستکس نیز که بعد از حدود یک سال به ثبت رسیده عملاً با تعلل اروپایی ها هنوز به راه نیفتاده و با توجه به موضع گیری سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان بسیار بعید است چنین موضوعی از حداقل کارآمدی برای فروش نفت و برقراری تبادلات مالی ایران برخوردار باشد. اروپایی‌ها در طول ماه‌های گذشته در قبال بازگشت تحریم‌ها، قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی و لغو معافیت‌های هسته‌ای توسط دونالد ترامپ صرفاً به اظهار تاسف و حمایت لفظی از برجام اکتفا کردند و هیچ اقدام عملی انجام ندادند.

 خروج ترامپ (آمریکا)از برجام نشان داد اروپای مستقل شعاری و آرزویی بیش نیست. و آنان مستقل از آمریکا قادر به انجام هیچ حرکتی نیستند . 

حال بعد از گذشت یک سال از عهدشکنی آمریکایی‌ها و تعلل اروپایی‌ها، دولت مبادرت به کاهش تعهدات خود در چارچوب برجام نموده و اولتیماتوم ۶۰ روزه داده که در صورت عدم انجام تعهدات اروپا در برجام و  تامین منافع ایران برخی اقدامات نظیر بالا بردن سطح غنی سازی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

این اتفاقات در حالی رخ داده که رهبری از یک سال گذشته و همان زمان با خروج ترامپ از برجام بیان داشتند که نمی‌توان به اروپایی‌ها اعتماد کرد و با توجه به سابقه تاریخی منفی آنها حتماً باید از آنها تضمین های لازم گرفته شود.

حضرت آیت الله خامنه ای ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ یعنی دقیقاً یک روز بعد از خروج ترامپ از توافق هسته ای درباره‌ی ادامه برجام با سه کشور اروپایی اظهار داشتند: من به این سه کشور هم اعتماد ندارم و می‌گویم به این‌ها هم اعتماد نکنید. اگر می‌خواهید قراردادی ببندید، تضمین واقعی و عملی بگیرید وَالّا فردا این‌ها هم همان کار امروز آمریکا را به شیوه‌ی دیگری خواهند کرد.

ایشان خاطرنشان کردند: این‌ها گاهی در حال لبخند، خنجر را در سینه‌ی طرف مقابل فرو می‌برند و با تعریف و تمجید ظاهری و اینکه ما می‌دانیم شما قرارداد را به هم نمی‌زنید، اهداف خود را دنبال می‌کنند.

البته اروپایی‌ها در هفته‌های اخیر و بعد از کاهش تعهدات ایران در برجام نیز واکنش مناسبی نداشته‌اند و آن چنان که انتظار می‌رفت تحرک خاصی از خود بروز نداده‌اند. بنا به همین دلیل پیش بینی میشود اروپایی‌ها در هفته‌های آینده نیز  اقدام خاصی انجام نخواهند داد.

کلاً در ماه‌های اخیر اروپایی‌ها فقط روی کاغذ و با زبان به تعهدات خود متعهد بوده‌اند و واکنشی در مقابل تحریم‌های مداوم و فزاینده آمریکا از خود نشان نداده‌اند. حتی فراتر از این موضوع کشورهای یونان و ایتالیا با وجود معافیت‌های قبلی دونالد ترامپ از خرید نفت ایران امتناع کرده بودند. همچنین کشورهای اروپایی (علی الخصوص فرانسه) در یک سال گذشته شدیدترین موضع گیری‌ها را نسبت به برنامه دفاعی و سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کرده بودند.

به دلیل همین مسائل و نوع واکنش اروپایی‌ها است که دولت باید پیگیر محقق شدن سیاست نگاه به داخل، بهره گیری از ظرفیت همسایگان، کمک گرفتن از روسیه و چین و البته همزمان ادامه مذاکرات با اروپایی‌ها باشد. اما انتظار این که اروپایی‌ها در آینده اقدامی در راستای منافع ایران انجام دهند با واقعیات حتماً سازگار نیست و بسنده کردن به چنین برنامه ای حتماً مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

رهبر معظم انقلاب همچنین در جلسه تیرماه با هیئت دولت که سخنان آن در اسفند ماه منتشر شد به صراحت از تکیه به منابع و مقدورات کشور سخن گفتند و خواهان این شدند که مثل قضیه برجام، جامعه به بسته اروپایی شرطی نشود.

رهبری در این باره می‌فرمایند: کار را در محدوده مقدورات کشور با جدّیّت دنبال بکنید؛ منتظر این و آن نباشید. ما یک روز مشکل اقتصادی کشور را موکول کردیم به برجام، [امّا] برجام نتوانست مشکل اقتصادی کشور ما را برطرف کند و به ما کمک قابل توجّهی بکند؛ و نتیجه این شد که مردم نسبت به برجام شرطی شدند، که وقتی آن بابا [رئیس‌جمهور آمریکا] می‌خواهد از برجام خارج بشود، تا مدّتی که او می‌گوید خارج میشوم، ما همین‌طور دچار تلاطم در بازار خواهیم بود؛ ما شرطی شده‌ایم دیگر، مردم را ما شرطی کرده‌ایم. حالا هم «بسته‌ی اروپایی»؛ مردم را درباره‌ی بسته‌ی اروپایی شرطی نکنید...

البته رهبری در این سخنرانی به صراحت خواستار تحرّک هدفمند دستگاه دیپلماسی کشور در قبال عرصه بین المللی می شوند، اما همزمان از منوط کردن حل مشکلات داخلی به خارج  از کشور نهی می کنند.

انچه در  دو ماه آینده میتواند روند موجود را دستخوش تغییر کند چیزی جز اقدامات عملی اروپا در مقابله با تحریمهای یکجانبه آمریکا  علیه ایران نیست . خرید نفت ایران و انجام مبادلات پولی و ارزی و بخشی از اقداماتی است که اروپا برای  زنده نگه داشتن برجام می‌تواند انجام دهد. آنچه آنان باید بدانند اینکه ایران اینبار یکپارچه و منسجم در صورت پایان ۶۰ روز ضرب الاجل گام‌های بعدی خود را برخواهد داشت.

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۰۶۶۲۱۱۸:۰۸:۱۸ ۱۳۹۸/۲/۲۴
چون شما هم اهل تعامل نیستید و به یک سری از قوانین بین المللی پایبند نیستید
ناشناس۹۰۶۸۵۵۲۰:۴۹:۰۶ ۱۳۹۸/۲/۲۴
دیگه باید چیکار کنیم پرفسور؟ که شما اینقدر نق نزنید؟!!!!
ناشناس۹۰۷۳۶۳۰۸:۲۱:۴۷ ۱۳۹۸/۲/۲۵
شما خوشتان می آید پرچممان را وقت و بی وقت زیر پابگذارند و آتش بزنند.. .. چکار کردیم که اینجوری دشمن شده اند چرا با عراق دشمن نیستند
ناشناس۹۰۶۹۴۴۲۱:۴۹:۵۸ ۱۳۹۸/۲/۲۴
احتمالا شما تازه به سن بلوغ سیاسی رسیدی چون مذاکرات چند ساله برجام یادت نیست!!! به اعتراف خود اروپاییها برجام یک توافق خوب و حاصل مذاکره هست و بارها اعتراف کردن که ایران کاملا به اون پایبند بوده و الان بجز شما همه میدونن و اعتراف میکنن که ما اهل مذاکره و پایبندی به نتایج اون هستیم.
ناشناس۹۰۷۰۴۹۲۳:۰۲:۰۴ ۱۳۹۸/۲/۲۴
چون شما...!!! نمیدانم شما اهل کدام ولایتی .. ؛ ولی ما با افتخار اهل ایرانیم ، نه گاو شیرده هستیم نه اهل جنگ ، با مرد جماعت اهل تعامل و مدارا هستیم و هر که با ناجوانمردی کند را از کردارش سخت پشیمان میکنیم
ناشناس۹۰۹۰۷۵۱۰:۰۷:۰۵ ۱۳۹۸/۲/۲۶
کلا شما به کی اعتماد دارید عربها بدن اروپا بده امریکا بده فقط روس عزیز ..
ناشناس۹۰۶۶۲۷۱۸:۱۳:۰۱ ۱۳۹۸/۲/۲۴
ما به خودمان هم اعتماد نداریم چه برسد به دیگران
ناشناس۹۰۷۰۵۶۲۳:۰۵:۳۶ ۱۳۹۸/۲/۲۴
خوب این مشکل شماست ، و البته هیچ ربطی هم به ما ایرنی جماعت ندارد
ناشناس۹۰۷۵۴۹۰۹:۳۷:۰۳ ۱۳۹۸/۲/۲۵
ربطی به ما ایرانی ها ندارد. ما تیرانی ها از زمین و زمان شاکی هستیم و فکر می کنین حقمان را خورده اند. حتی اگر وسط بازی نیمه نهایی جام ملتهای اسیا باشد توپ را رها کرده به داور هجوم می بریم.
ناشناس۹۰۶۶۳۳۱۸:۱۴:۳۲ ۱۳۹۸/۲/۲۴
نتنها با اروپایی ها، بلکه به روس ها و چینی ها هم نباید اعتماد کنیم.
بانو۹۰۷۶۳۸۱۰:۴۲:۳۸ ۱۳۹۸/۲/۲۵
هزاران افرین.
ناشناس۹۰۶۶۴۵۱۸:۲۱:۳۹ ۱۳۹۸/۲/۲۴
اروپایها در جنگ جهانی دوم به آمریکایها مدیونند چند وقت پیش بود ترامپ خطاب به فرانسه گفت اگه ما نبودیم شما الان آلمانی صحبت می کردید
ناشناس۹۰۷۲۲۳۰۲:۵۸:۱۴ ۱۳۹۸/۲/۲۵
باور کنید مستعمره آمریکا هستند
م۹۰۷۳۹۷۰۸:۴۶:۴۰ ۱۳۹۸/۲/۲۵
خخخخخخ راس گفته
ناشناس۹۰۶۶۶۵۱۸:۲۷:۵۹ ۱۳۹۸/۲/۲۴
چون ریشه آمریکایی ها از اروپاست!
نخود هر آش !!۹۰۶۷۰۰۱۸:۴۶:۰۷ ۱۳۹۸/۲/۲۴
چرا به ارو پاييان نمي توان اعتماد كرد ؟ تيتر در سياست به هيچ كس نمي توان اعتماد كرد !! ... حالا منحصر به اروپاييان نيست !! در سياست اعتماد كردن به همه كس ، و يا به هر كس ، در واقع خود نوعي بي سياستي است برادر !! ! ... شك نكن !!
ناشناس۹۰۶۷۱۸۱۹:۰۰:۳۳ ۱۳۹۸/۲/۲۴
چون سگ زرد برادر شغال است با احترام
ناشناس۹۰۷۹۲۳۱۳:۰۹:۵۱ ۱۳۹۸/۲/۲۵
در مورد روسیه و چین نظرت چیه؟
ناشناس۹۰۶۷۵۳۱۹:۳۱:۴۴ ۱۳۹۸/۲/۲۴
در عالم سیاست به هیچ کشوری نمی شود اعتماد کرد چون هر کشوری دنبال منافع ملی خودش است . بهتره بجای دلخوش کردن به این و آن ، منافع ملی را با تکیه بر رای و نظر مردم پیگیری کنیم .
ناشناس۹۰۶۸۰۲۲۰:۰۳:۵۲ ۱۳۹۸/۲/۲۴
خوب اگه نمیشه اعتماد کرد برید دعوا کنید ، والله به خدا
ناشناس۹۰۶۸۳۷۲۰:۳۳:۵۴ ۱۳۹۸/۲/۲۴
چون هر کشوری به دنبال منافع خودش ..
ناشناس۹۰۷۲۳۲۰۳:۲۳:۳۱ ۱۳۹۸/۲/۲۵
این اطمینان کردن کلا غلطه چون روابط بین المللی روابط شخصی و انسانی نیست بلکه براساس منافع تعریف می شه .درنظر بگیرید می فرمایید اروپایی ها قابل اطمینان نیستند مگر چینی ها خرید نفت را از ایران متوقف نکردند؟ مگر روس ها بعداز تحریم نفت ایران تولیدشون رو بالا نبردند ؟ مگر عراقی ها نگفتند اختلاف امریکا و ایران ربطی به ما ندارد؟ نظام اقتصادی در اروپا نظام سرمایه داریه و تمایل این کشورها به سمت طرفی ست که معامله کردن با آن براشون به صرفه تره این نگاه به ایکس اطمینان دارم به ایگرگ نه کلا غلطه
ناشناس۹۰۷۲۸۳۰۶:۵۹:۲۱ ۱۳۹۸/۲/۲۵
در تایید فرمایشات شما یهودی های صهیونیست در خود آلمان به علت هولوکاست قلابی به دولت مالیات نمی دهند و با اینکه تعداد انگشت شماری هستند اکثریت رای مجلس آلمان را دارند دیگر وابستگی و ذلت تا چه حد ؟
ناشناس۹۰۷۳۲۶۰۷:۵۹:۳۸ ۱۳۹۸/۲/۲۵
بحث اعتماد نیست اروپا زورش به آمریکا نمی رسد کاری هم از دستش بر نمی آید
ناشناس۹۰۷۳۵۱۰۸:۱۶:۰۱ ۱۳۹۸/۲/۲۵
اعتماد؟ واقعا برخی تصور می کنند روابط بین الملل را مثل رفاقت های کوچه و خیابانی است و هنوز از کلماتی مثل اعتماد ، مردانگی و ..استفاده می کنند. اگر .. می دانستید چه باید بکنید مردم را در این مخمصه گرفتار نمی کردید.
ناشناس۹۰۷۳۵۸۰۸:۱۹:۳۴ ۱۳۹۸/۲/۲۵
کل اتحادیه اروپا توی چنگ لابی صهیونیستیه. نباید بیشتر ازاین انتظار داشت.
مهرداد رجبی۹۰۷۴۹۴۰۹:۲۰:۳۳ ۱۳۹۸/۲/۲۵
اروپایی ها هنوز هم با اعمال سیاست های نرم به دنبال استعمار و تزریق فرهنگ بی بندواری و بی هویتی به ملت های جهان سوم هستند. همیشه یک ارتباط دو سویه بین اروپا و آمریکا در جهت غارت منابع و فرهنگ ملت های اصیل آسیا( به ویژه خاورمیانه) و آفریقا بوده اند. به عنوان مثال فرانسه که به عنوان یک کشور متمدن شناخته می شود با استعمار کشورهای آفریقای یا حتی بعضی کشورهای خاورمیانه( لبنان، سوریه و مصر) علاوه بر استعمار منابع آنها، باعث از بین رفتن زبان، فرهنگ ، ریشه و اصالت و هویت این ملت ها شده است، خیلی خنده دار است 60% آفریقایی ها در آفریقا فرانسوی صحبت می کنند. شاید تنها کشوری که در اروپا هیچ گاه چنین برنامه هایی را نداشته است سوئیس است. متاسفانه در حال حاضر اکثر سفارت خانه های اروپایی ها در تهران به دنبال پیاده کردن سیاست های استعماری خود و نفوذ فرهنگی به جوانان و رواج رویاهای خیالی در بین جوانان وطن هستند، متاسفانه بارها دیده ام که دختر خانمی زیبا و خوش ترکیب از تهران با یک شخصی سیاه آفریقایی یا اروپایی یا کشورهای جنوب شرق آسیا( کره جنوبی) ارتباطی عشقی داشته است. جالب است ایرانیان خارج نشین که بیش از دهه ها از عمر خود را در کشورهای غربی گذرانده اند بیشتر به پوچی فرهنگ غرب رسیده اند و قدر فرهنگ ناب ایرانی - اسلامی را خیلی بیشتر از مردم داخل کشور می دانند. به نظر می رسد که تمرکز برنامه های فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم, تحقیقات و فناوری برای عمق بخشیدن به غنای فرهنگ ایرانی و اسلامی دانش آموزان و دانشجویان کم است. مهرداد رجبی - دکترای تبدیل انرژی
ناشناس۹۰۷۵۰۱۰۹:۲۲:۰۹ ۱۳۹۸/۲/۲۵
چطور به جوانان و فرهیختگان کشورمان اعتماد نکنیم ولی به اجنوی ها و دشمنان قسم خورده اعتماد کنیم ؟
ناشناس۹۰۷۷۹۱۱۲:۲۰:۰۸ ۱۳۹۸/۲/۲۵
برای کسانی که نمیدونن منافع ملی یعنی چه باید گفت به هیچ کشوری نمیشه اعتماد کرد این قدرت اقتصادی هست که حرف اول و آخر میزنه هر کشوری بر اساس منافع ملی خودش تصمیم میگیره و همینطور نفوذ اقتصاد طرف مقابلش. ایران چند درصد از سهم اقتصادی دنیا را بخودش اختصاص داده؟ هر قراردادی که بسته بشه تضمینش قدرت اقتصادی اون کشور در دنیا هست. اونهاییکه میگن برجام باید تضمین میگرفتیم باید گفت آمریکا از هر قرارداد بین المللی یا چند جانبه و دوجانبه براحتی خارج میشه بدون هیچ هزینه ای
ناشناس۹۰۷۷۹۴۱۲:۲۲:۱۳ ۱۳۹۸/۲/۲۵
اروپایی ها از امریکا هم بدتر هستند برای مذاکره دفعه بعد اصلا لازم نیست با اینها مذاکره بشه
جابر۹۰۸۲۲۳۱۵:۴۲:۰۷ ۱۳۹۸/۲/۲۵
جوری میگن اروپا غیر قابل اعتماده ،انگار مثلا چین و روسیه که آنقدر بهشون اعتماد کردیم چه گلی به سرمون زدن!از رای مثبت به تحریم ها بگیر تا جبران فقدان نفت ایران در بازار توسط روسیه و نیروگاه بوشهر و و و و و و ....
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین