همه روزهایی که برادران افغانی در کنار ایرانیان بودند/ از خرمشهر و سوریه تا لرستان و گلستان

گروه سیاسی الف،   3980223025

کشور افغانستان یکی از همسایه‌های شرق کشورمان است که به علت جایگاه استراتژیک نسبت به ایران، همواره در بین دشمنان کشورمان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و مرکز تاخت و تاز کشور‌های بیگانه قرار گرفته است.

 باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: کشور افغانستان از گذشته تا دوران قاجار مدت زیادی بخشی از ایران به حساب می‌آمد و بارها بین ایران و حکومت‌های مختلف جابجا می‌شد و پس از جدایی از ایران و تبدیل شدن به حکومت مستقل، تعاملات سازنده‌ای با ایران داشت و همیشه در کانون توجهات سیاستمداران و فرماندهان ایرانی قرار داشته است.
 
افغانستان در دوره‌های مختلف تاریخی، با جنگ و ناآرامی‌های فراوانی همراه بوده، به همین سبب مهاجرین زیادی را راهی کشور‌های مختلف دنیا کرده است. نزدیکی فرهنگی و جغرافیایی ایران و افغانستان و همچنین همکاری‌های مشترکی که این دو کشور در حوزه‌های مختلف امنیتی با یکدیگر داشتند، یکی از دلایل اصلی انتخاب ایران به عنوان کشور نخست برای مهاجرت خانواده‌های افغانستانی به ایران بود.
 
حضور پررنگ در دفاع مقدس
 
بسیاری از این مهاجرین، به علت نزدیکی اعتقادات فرهنگی و مذهبی به ایرانیان، در زمان هشت سال جنگ تحمیلی راهی جبهه‌های نبرد علیه رژیم بعث شدند و به علت توانایی‌های بالای خود در پست‌های مختلف اعم از: پزشک، امدادگر، تعمیرکار، تخریبچی، نامه رسان، مسئول اسکورت و بسیاری از نقش‌های دیگر به فعالیت پرداختند و در این مسیر بیش از ۲ هزار شهید و جانباز تقدیم اسلام کردند.
همه روزهایی که برادران افغانی در کنار ایرانیان بودند/ از خرمشهر و سوریه تا لرستان و گلستانشهید رجب علی غلامی یکی از شهدایی است که با شروع جنگ تحمیلی به منظور پیروی از فرمان امام راحل (ره) که فرمود اسلام مرز ندارد، راهی جبهه‌های حق علیه باطل شد. وی در عملیات والفجر ۹ پس از عبور از میدان مین و برخورد با سیم‌های خاردار و از ترس اینکه عملیات نیمه تمام بماند، خود را به روی سیم‌ها انداخت و پس از عبور نیرو‌ها از پیکرش، به شهادت رسید.
همه روزهایی که برادران افغانی در کنار ایرانیان بودند/ از خرمشهر و سوریه تا لرستان و گلستان
برادران و خواهران افغانستانی در سازندگی و آبادانی شهر‌های تخریب شده در جنگ نیز نقش بسزایی داشتند و در این زمینه از هیچ کمکی دریغ نکردند.

فاطمیون، لشکری فراتر از مرز‌ها و باور‌ها

هسته اولیه فاطمیون گروهی از افغانستانی‌ها بودند که در افغانستان با شوروی و طالبان مشغول جنگ بودند. با شروع جنگ سوریه، این گروه با ۲۲ نفر عضو به فرماندهی شهید علیرضا توسلی ملقب به ابوحامد در زینبیه اعلام موجودیت کرد و پس از ورود اعضای جدید به آن، به یکی از شاخص‌ترین گروه‌های مدافع حرم در سوریه مبدل شد و در راه دفاع از ارزش ها، فداکاری‌ها و ابتکارات عمل بسیاری از خود به نمایش گذاشت. نیرو‌های لشکر فاطمیون را عمدتا جوانان نخبه و شجاع تشکیل می‌دادند که در انجام عملیات‌های مختلف همواره پیش قدم بودند.
همه روزهایی که برادران افغانی در کنار ایرانیان بودند/ از خرمشهر و سوریه تا لرستان و گلستان
فعالیت‌های این لشکر در کشور سوریه و نزدیکی آن‌ها با نیرو‌های ایرانی به قدری مهم و حائز اهمیت بود که برخی از ایرانی‌ها نیز پس از گذراندن دوره‌های مختلف درصدد پیوستن به این گروه برآمدند و پس از نشان دادن رشادت‌های فراوان از خود، در کنار همرزمان افغانستانی خود به شهادت رسیدند.
همه روزهایی که برادران افغانی در کنار ایرانیان بودند/ از خرمشهر و سوریه تا لرستان و گلستان
برادران افغانستانی به قدری در راستای مبارزه با استکبار و افروختن پرچم اسلام خوش درخشیدند که رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۸ فروردین ۹۵ در دیدار با خانواده شهدای فاطمیون، ضمن اشاره به نقش پررنگ آن‌ها در پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و دفاع از حرم فرمود: «من به شما (فاطمیون) افتخار می‌کنم.»

اثبات برادری فاطمیون در سیل اخیر

فاطمیون در هر دوره موجب برانگیختن تعجب همگان بودند. از رشادت‌های باور نکردنی در سوریه گرفته تا حضور اخیرشان در امداد رسانی‌های سیل که در سال جاری رخ داد.
همه روزهایی که برادران افغانی در کنار ایرانیان بودند/ از خرمشهر و سوریه تا لرستان و گلستان
این گروه که با نبرد در سوریه، تجربیات فراوانی در مواجهه با شرایط سخت و مشکلات مختلف را به دست آورده بودند، پس از حضور سردار قاسم سلیمانی در مناطق سیل زده خوزستان و دعوت وی از مدافعان حرم برای کمک رسانی به آسیب دیدگان سیل خوزستان و لرستان، به عنوان اولین نیروی انسانی خارجی، به سرعت راهی این استان شدند و با استقبال خوب مردم بومی مناطق سیل زده مواجه گشتند.
همه روزهایی که برادران افغانی در کنار ایرانیان بودند/ از خرمشهر و سوریه تا لرستان و گلستانهمه روزهایی که برادران افغانی در کنار ایرانیان بودند/ از خرمشهر و سوریه تا لرستان و گلستان
همکاری‌های امنیتی

کشور‌های ایران و افغانستان همچنین در سال‌های اخیر همکاری‌های زیادی در سطوح مختلف امنیتی در خصوص تامین امنیت منطقه و مبارزه با گروه‌های تروریستی و وارد کننده مواد مخدر در مرز‌های مشترک دو کشور انجام دادند که موجب انهدام گروه‌های زیادی در این نواحی شد.
همه روزهایی که برادران افغانی در کنار ایرانیان بودند/ از خرمشهر و سوریه تا لرستان و گلستان
مردم افغانستان همواره از غالب توانایی‌های خود در راستای کمک به جمهوری اسلامی ایران استفاده کردند و در مسیر کمک به رشد جمهوری اسلامی ایران از هیچ کمکی دریغ نکرده اند؛ جمهوری اسلامی نیز اهمیت زیادی به این دسته از مهاجرین داده است و برای حفظ رفاه این گروه، تمام پتانسیل‌های خود را به کار گرفته است.
 
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین