بیماران دیابتی "روزه‌دار" را تنها نگذارید

گروه سلامت الف،   3980222078

یک متخصص غدد با بیان اینکه افت قند خون شدید بیماران دیابتی و ورود به مرحله کُما بعضاً بی علامت است، گفت: در همین راستا توصیه می‌شود بیماران دیابتی روزه دار هیچگاه تنها نباشند و در هر زمان دارو و وسیله سنجش قند خون را نیز کنار خود داشته باشند.

بیماران دیابتی "روزه‌دار" را تنها نگذارید

کارون شاه ابراهیمی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه بیماران دیابتی با رعایت شرایطی می‌توانند در ماه رمضان روزه‌داری کرده و از برکات این ماه مبارک بهره‌مند شوند، گفت: هر بیمار دیابتی با هر شرایط جسمی که دارد باید پیش از روزه‎‌داری حتماً با پزشک خود مشورت کند.

وی افزود: به طور کل هر بیمار دیابتی که قند خون تنظیم شده داشته باشد و داروهای خود را منظم مصرف کند، می‌تواند روزه بگیرد.

شاه ابراهیمی نسبت به روزه داری بیماران دیابتی که انسولین تزریق می‌کنند هشدار داد و افزود: این بیماران نباید روزه بگیرند، چرا که امکان دارد با عدم دریافت انسولین وارد کُما شوند.

وی افزود: همچنین بیمارانی هم که قند خون بالای ۲۵۰ دارند و یا دارویی مصرف می‌کنند که موجب افزایش ترشح انسولین و کاهش قند خون می‌شود نیز باید از گرفتن روزه اجتناب کنند.

شاه ابراهیمی تصریح کرد: این بیماران نباید احساس کنند که با روزه‌داری قند آنها پایین می‌آید، چرا که نتیجه در این زمینه عکس است و با کم آبی بدن، غلظت قند خون بالاتر می‌رود.

شاه ابراهیمی خاطرنشان کرد: در مجموع پزشک بعد از معاینه بیمار می‌تواند نسبت به روزه داری بیماران دیابتی نظر دهد و این بیماران نباید سرخود اقدام به روزه‌داری کنند.

این متخصص غدد به بیماران دیابتی روزه دار نیز توصیه کرد حتماً قند خون خود را در طول مدت روزه بطور مداوم اندازه بگیرند و بهتر است این کار را قبل از افطار، دو ساعت بعد از افطار، قبل از سحر و در طول روز انجام دهند.

وی تصریح کرد: چنانچه بیمار دیابتی روزه دار در طول روز دچار علائم افت قند خون و ضعف و بی‌حالی شد باید سریعاً روزه خود را افطار کند.

این متخصص غدد، افزایش تپش قلب، لرزش بدن، احساس گرسنگی شدید، احساس ضعف عمومی، گیجی و خواب آلودگی را از جمله علائم افت قند خون عنون کرد و افزود: بیماران دیابتی با مشاهده این علائم باید بلافاصله روزه خود را افطار کنند.

شاه ابراهیمی هشدار داد: بیماران دیابتی روزه دار تحت هیچ شرایطی نباید در طول مدت روزه تنها باشند، چرا که در برخی موارد بدون هیچ گونه علامتی قند خون یکباره دچار افت شدید شده و فرد وارد کُما می‌شود.

وی افزود: در همین راستا این افراد نباید تنها بمانند و حتماً باید دارو و وسیله سنجش قندخون را در کنار خود داشته باشند.

این متخصص غدد در خصوص اقلام خوراکی مجاز برای بیماران دیابتی در زمان افطار و سحر نیز گفت: با توجه به اینکه بدن ساعات طولانی گرسنه بوده، این بیماران می‌توانند از قندهای ساده مانند خرما استفاده کنند، اما باید توجه داشته باشند که مصرف این خوراکی‌ها باید بسیار کم باشد.

شاه ابراهیمی افزود: بعد از گذشت مدتی این بیماران می‌توانند برای وعده شام کربوهیدارت های پیچیده مانند نان و برنج را مصرف کنند.

وی نسبت به روزه داری بیماران دیابتی بدون صرف وعده سحری هشدار داد و افزود: این وعده برای بیماران دیابتی بسیار حائز اهمیت است و روزه داری بدون صرف سحری می‌تواند آنها را با افت شدید قند خون مواجه کند و برای این وعده هم مصرف کربوهیدرات‌های سحری مانند برنج ونان توصیه می‌شود.

شاه ابراهیمی در خصوص نحوه مصرف داروهای بیماران دیابتی در طول ماه مبارک رمضان نیز توصیه کرد: این بیماران قرص‌های وعده شب را که قوی‌تر هستند در وعده سحری مصرف کرده و قرص‌های وعده صبح را در وعده افطار مصرف کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

آخرین عناوین