علایم مصرف گُل در میان دانش‌آموزان را بشناسید

گروه اجتماعی الف،   3980222072

مدیرگروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی گفت: استفاده از ماده مخدر گل عامل زوال عقل، ابتلاء به اسکیزوفرنی و دروازه ورود به اعتیاد است.

علایم مصرف گُل در میان دانش‌آموزان را بشناسید

یوسف‌نژاد در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: امروز در تمام دنیا استفاده از حشیش، گل، ماری جواناو یا در اصطلاح سیگاری که همگی از گیاه شاهدانه تهیه می‌شود، رواج زیادی پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در ایران نیز استفاده از این ماده توهم‌زا در میان نسل جوان رواج پیدا کرده است، ادامه داد: ماری‌جوانا، برگ خشک این گیاه و حشیش سمغ قهوه‌ای یا کرم رنگ قسمت ساقه آن است.

وی با اشاره به اینکه THC ماده اصلی سیگاری است که بر مغز اثر می‌گذارد، خاطرنشان کرد: ۴۰۰ نوع ماده شیمیایی دیگر نیز در حشیش شناسایی شده اما اصلی‌ترین عامل THC است که بسته به میزان شدت آن، وضعیت روانی فرد را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

مدیر گروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، گیجی، سرخوشی، قرمزی چشم، افزایش ضربان قلب، گشاد شدن مردمک چشم، زوال حافظه کوتاه مدت، خنده‌های طولانی، پر حرفی و خواب آلودگی را از پیامدهای استفاده از گُل عنوان کرد که وضعیت روانی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

یوسف نژاد ادامه داد: استفاده از ماری جوانا در طولانی مدت اعتیاد آور بوده و احتمال ابتلاء به بیماری‌های روانی و اسکیزوفرنی را تا چند برابر افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه ابتلاء به بیماری اسکیزوفرنی از ۱۸ سالگی آغاز می‌شود و استفاده از گل احتمال ابتلاء به این بیماری خطرناک را به شدت افزایش می‌دهد، تصریح کرد: جوانان باید مراقب پیامدهای استفاده از این مواد توهم‌زا باشند.

وی در این مورد که چرا به حشیش دروازه ورود به اعتیاد می‌گویند، توضیح داد: با افزودن بسیاری از مواد شیمیایی محرک از جمله آمفتامین و مت آمفتامین که در کراک و هروئین استفاده می‌شود به این ماده مخدر، امکان ابتلاء به اعتیاد افزایش می‌یابد.

این روانشناس با اشاره به اینکه مصرف مواد محرک و مخدر، کاهش اشتها ایجاد می‌کند، تصریح کرد: ماری‌جوانا تنها نوعی از این مواد است که اشتهای فردی که از آن استفاده می‌کند را بیشتر می‌کند و از طرف دیگر وابستگی به انواع مواد هم جسمی است و هم روانی، اما این ماده وابستگی عمدتاً روانی دارد.

یوسف نژاد در خصوص خاصیت"گُل" بر روی بدن، اظهار کرد: گل توهم زاست و موجب می‌شود که مصرف کننده، نتواند فاصله‌ها و مسافت‌ها را شناسایی کند و این ماده روی حافظه تأثیر دارد. گُل حافظه را شدیداً تخریب می‌کند و بیشترین دلیل استعمال آن، خاصیت توهم‌زایی است.

وی خطاب به خانواده‌ها توصیه کرد: والدین با درک رفتار فرزندان خود باید متوجه شوند که فرزندشان از این مواد استفاده می‌کند یا خیر.

وی اضافه کرد: قرمز شدن چشم و حالت خون مردگی، خنده‌های بی دلیل و راه رفتن با گیجی از علائمی است که تا حدود چهار ساعت با فرد است و پس از آن فرد به خواب عمیق فرو می‌رود.

این روانشناس با بیان اینکه اصطلاحی در اعتیاد با عنوان محرومیت وجود دارد، خاطرنشان کرد: محرومیت به آن معناست که وقتی مواد به بدن فرد نمی‌رسد شخص پرخاشگر شده، حالت خصومت و افسردگی دارد و فرار از مدرسه، میل نداشتن به ورزش، تغییر برنامه تغذیه و غیره از دیگر پیامدهای آن در میان دانش آموزان است.

یوسف نژاد با تاکید بر اینکه قدم نخست در استفاده از مواد اعتیاد آور در میان جوانان، الگو گرفتن از والدین است، گفت: والدینی که خود مواد مصرف می‌کنند و یا معتقدند استفاده از موادی مثل قلیان، سیگار و ماری جوانا اعتیادآور نیست، دلیل سوق دادن به استفاده از این مواد و ورود فرزند به دنیای اعتیاد هستند.

وی افزود: موضوع ژنتیک نیز در گرایش به اعتیاد به اثبات رسیده است.

وی با اشاره به اختلاف سلیقه در میان والدین و نسل جوان، اظهار کرد: با کم کردن این فاصله باید خود را ملزم به درک کردن فرزندانمان بدانیم و با هم قدم شدن در کنار آن‌ها و درک خواسته‌هایشان از رفتارهای غلط پیشگیری کنیم.

مدیر گروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه تصریح کرد: در این راستا شبکه‌های بهداشت و درمانی کلاس‌های آموزشی رایگان فرزندپروری برای والدین در نظر گرفته‌اند و به والدینی که فرزند ۲ تا ۱۲ سال و ۱۲ تا ۱۸ سال دارند، آموزش رایگان ارائه می‌دهند.

یوسف نژاد، مشارکت والدین در این کلاس‌های آموزشی به منظور افزایش آگاهی خانواده‌ها در مورد رفتارهای فرزندشان به ویژه در زمینه‌های اعتیاد و رفت و آمد با دوستان ناباب را بسیار مؤثر دانست و افزود: در طرح تحول سلامت حوزه بهداشت، این برنامه آموزشی به دیگر خدمات مراکز بهداشتی درمانی اضافه شده است.

وی اظهار کرد: برخی از والدین سهل گیر و برخی دیگر سخت گیرند که در هر دو صورت فرزند دچار آسیب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در کلاس‌های رایگان فرزند پروری شبکه‌های بهداشت و درمان، نحوه ارتباط صحیح با فرزندان آموزش داده می‌شود، خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود والدین در این کلاس‌ها که به صورت رایگان در تمامی شهرستان‌های خراسان‌شمالی برگزار می‌شود، شرکت کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین