گزینه‌های فراوانی که ایران برای ضربه زدن به آمریکا دارد

  3980221136 ۵۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

ایالات متحده حدود ۲۰۰۰ سرباز در سوریه دارد، جایی که ایران و نمایندگان آن حضور نظامی فیزیکی دارند. ۵۰۰۰ نیروی امنیتی در عراق دارد، جایی که جمهوری اسلامی یک بازیکن با نفوذ است؛ و ۱۴۰۰۰ سرباز در افغانستان، جایی که گفته می‌شود تهران با طالبان در مبارزه با داعش نهضت مشترک دارد. ایران ابزار تشدید تنش در هر یک از این کشورها را دارا است.

گزینه‌های فراوانی که ایران برای ضربه زدن به آمریکا دارد

جان بولتون مشاور امنیت ملی در بیانیه یکشنبه شب با اعلام این که جنگ افزارهای ایالات متحده به خاورمیانه هدایت شده است بیان کرد: "ایالات متحده به جنگ با حکومت ایران نیازی ندارد. اما هر گونه حمله به منافع ایالات متحده و یا متحدان ما با نیروی بی رحمانه مواجه خواهد شد."

یکسال پس از آنکه رییس جمهور دونالد ترامپ توافق هسته ای ایران را ترک کرد، دولت او به طور پیوسته فشار اقتصادی علیه رژیم ایران را افزایش داده و تعدادی از تحریم های بی سابقه را برای خفه کردن صادرات نفت ایران و حمایتش از متحدان منطقه ای خود به کار گرفته است. با این وجود، بولتون با اعلام روز یکشنبه، به تهدیدهای نامشخص ایران علیه آمریکا  و متحدان منطقه ای آن اشاره کرد، در حالی که اشاره به یک قدم جدی تر هم کرد: تهدید به خشونت.

در نهایت بیانیه بولتون فقط یک چیز را نشان می دهد: تهدید. اما این بیانیه متناسب با لحن خشن دولت است که بارها و بارها خواستار تغییر رفتار از سوی ایران بوده و فعالیت های منطقه ای ایران، و جاه طلبی رسیدن به سلاح های هسته ای را محکوم کرده است. این  بیانیه همچنین متناسب با یک الگوی لفاظی جنگ طلبانه از سوی دولتی است که تمایل به فراخوانی "همه گزینه ها"  برای عقب راندن رقبای خود دارد. این الگو در کره شمالی و ونزوئلا نشان داده شده است، جایی که نه تغییر سیاست و ضربه های نظامی هنوز نتیجه نگرفته است. اما به ویژه هنگامی که بحث به ایران می رسد، همه میتوانند حدس بزنند که دقیقا چهز مانی این لفاظی جنگ طلبانه رنگ واقعیت میگیرد.

مقامات دولتی تا به حال افشا نکرده اند که دقیقا چه چیز باعث نگرانی از ایران برای هدف قرار دادن ایالات متحده یا متحدانش شده است، مثلا، پاتریک شاناهان، به عنوان وزیر دفاع، تنها به «نشانه هایی از تهدید معتبر نیروهای حکومت ایران» اشاره کرده است. با این حال، پویایی های منطقه و به ویژه با توجه به این که اینکه نیروهای ایران و آمریکا عمیقا سنگر گرفته اند، ایرانیان را با فرصت های فراوان برای از ضربه زدن به آمریکا و متحدانش مواجه کرده است.

نیروهای ایران و یا پروکسی های آنها در نزدیکی ایالات متحده و نیروهای تحت حمایت ایالات متحده در عراق و سوریه فعالیت می کنند. ایران به طور معمول تهدید می کند که تجارت جهانی نفت را از طریق تنگه هرمز از ساحل خود متوقف کند؛ نیروهای همپیمان آن در یمن و نوار غزه مستقیما متحدان ایالات متحده در عربستان سعودی و اسرائیل را با حملات موشکی تهدید می کنند.

ناو گروه هواپیمابر (CSG) که بولتون اعلام کرد به خاورمیانه هدایت شده، عملا طبق یک برنامه ریزی قبلی بیش از یک ماه پیش حرکت خود را آغاز کرده بود. بکا واسر، تحلیلگر سیاسی در موسسه RAND، در ایمیلی نوشت: "جابجایی ناوهای هواپیمابر زمان زیادی را جهت برنامه ریزی می طلبد و تصمیمات ناگهانی نیستند، اگر چه دوره جابه جایی آنها انعطاف پذیر تر است. بیانیه بولتون صرفا از یک استقرار از پیش موجود و در حال انجام برای فرستادن پیام به ایران استفاده می کند. مهم است که توجه داشته باشیم که او یا کاخ سفید به طور ناگهانی دستور حرکت ناوگروه را نداده اند."

براساس گزارش ها در ایالات متحده آمریکا و رسانه های جهانی، فرمانده عملیاتهای این ناوگروه، دریاسالار جان ریچاردسون، روز چهارشنبه به خبرنگاران ایت موضوع را تاکید کرد، اگرچه بعدا در توییتر اعلام کرد که این ناو گروه "به دستور" بولتون و شاناهان به حرکت درآمده. واسر مینویسد که استراتژی نظامی ایالات متحده در حال بیشتر خواهان اقدامات غیر قابل پیش بینی برای مقابله با رقبایی مانند ایران است. او گفته: "نیروی دریایی ایالات متحده و تمامی خدمات آن- خو را با استقرار پویای نیروها وفق داده اند تا در برابر رویدادهای احتمالی و جهانی انعطاف پذیری نشان داده و توانایی پاسخ گویی داشته باشند.

درحالی که الفاظ خشن در هر دو طرف افزایش می یابد، به مان اندازه پتانسیل اشتباه محاسباتی نیز بالا میرود. زمانی که دولت ترامپ اعلام کرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک گروه تروریستی است، امیدوار بود که سرویس امنیتی غالب ایران را که به عنوان یک بازیگر بزرگ اقتصادی نیز هست، خطناک جلوه دهد. اما در زمان اعلام این اقدام، وزیر امور خارجه مایک پومپئو مشخص نکرد که آیا این نامگذاری که مجازات کیفری ایالات متحده را برای هر کسی که با سپاه فعالیت می کند، در پی خواهد داشت، این گروه در هدف نظامی از سوی نیروهای ایالات متحده در منطقه قرار میدهد یا نه؛ یک سخنگوی وزارت دفاع به ما گفت که قوانین تعامل تغییر همچنان نکرده است. با توجه به ادعای مقامات آمریکایی، نیروهای تحت حمایت ایران متهم به کشتن بیش از 600 عضو آمریکایی از سال های 2003 تا 2011 بوده اند، اما از سال 2014 میلادی فضای نبردی مشابه را در برابر دولت اسلامی عراق و شام به اشتراک گذاشتند و حتی همکاری های همزمان با آمریکا نیز داشتند.

واکنش ایران - تعیین نیروهای آمریکایی در منطقه به عنوان گروه تروریستی - نیز پیامدهای مشخص ندارد، اما سخنگوی پنتاگون دوبار در این هفته قبل به ما گفت، هیچ نشانه ای از تهدید قریب الوقوع نیروهای آمریکایی در منطقه وجود ندارد. با این حال، بولتون در روز یکشنبه، بدون اشاره به جزئیات بیشتر، "تعدادی از نشانه ها و هشدارهای مضر و تنش زا از سوی ایران" را ذکر کرد. وزارت دفاع در درخواست برای اظهار نظر در این موضوع ما را به سخنان بولتون ارجاع داد. روز دوشنبه علاوه بر این، وال استریت ژورنال گزارش داد که ایران از برخی تعهدات خود در توافق هسته ای که ترامپ آن ترک کرده است، اما تمام طرفهای دیگر همچنان به دنبال آن هستند، خارج شده است.

اگر هشدار خاص در مورد نیات ایران مبهم باقی مانده، پتانسیل ایران برای تهدید آمریكا و متحدان منطقه ای اش جدی است. (Axios روز دوشنبه گزارش داد که ایالات متحده به دریافت اطلاعاتی از سوی اسرائیل پاسخ داده است، هرچند سفارت اسرائیل از اظهار نظرخودداری کرده).

علی واعظ، متخصص ایران در گروه بحران، به ما گفت: "واقعیت این است که ایالات متحده در منطقه بسیار در معرض خطر قرار دارد." وی افزود:" ایرانیان تجربه زیادی را در زمینه هدف قراردادن آمریکایی ها در منطقه به طور غیر مستقیم از طریق استفاده از متحدان شبه نظامی شیعه خود دارند."

ایالات متحده حدود 2000 سرباز در سوریه دارد، جایی که ایران و نمایندگان آن حضور نظامی فیزیکی دارند. 5000 نیروی امنیتی در عراق دارد، جایی که جمهوری اسلامی یک بازیکن با نفوذ است؛ و 14000 سرباز در افغانستان، جایی که تهران با طالبان در مبارزه با داعش نهضت مشترک دارد. ایران ابزار تشدید تنش در هر یک از این کشورها را دارا است.

ایالات متحده نیز در گذشته تمایل خود به پاسخ را نشان داده است. در سال 2017، ایالات متحده به کاروان متشکل از سربازان سوری و نظامیان تحت حمایت ایران در حالی که به یک پایگاه ایالات متحده در سوریه نزدیک میشدند، حمله کرد. برت مک گرک، که پیش از این نماینده ویژه ایالات متحده برای ائتلاف جهانی برای شکست دادن داعش بود، روز دوشنبه به MSNBC گفت: "ما هیچ کانال دیپلماتیک با ایران نداریم" و گفت که خطرات یک درگیری افزایش یافته است، زیرا راه واقعی برای رساندن پیام ها به طور خصوصی به ایرانیان برای جلوگیری از آن وجود ندارد.

پروکسی های ایرانی نیز می توانند به پایگاه های ایالات متحده در عراق و سوریه موشک شلیک کنند. در خلیج فارس مقامات ایالات متحده در سال های اخیر بارها اشاره به مانور نا ایمن هواپیماهای بدون سرنشین و قایق های ایرانی در کنار هواپیماهای و کشتی های ایالات متحده کرده اند - در سال 2016 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به طور موقت 10 تن از ملوانان دریایی آمریکا را بازداشت کرد.

مایکل نایتس، متخصص منطقه در موسسه واشنگتن، که یک مؤسسه مختص مطالعات خاورمیانه است، به ما گفت: "ایالات متحده در حال حاضر نشان داده که آمادگی دارد تا دست به اقدامات تلافی جویانه بزند"، و بر این نکته تأکید کرده که آمریکا بین دولت ایران و نمایندگان شبه نظامی آن تمایز قائل نیست.

سرانجام، و مهمتر از همه، بحث تجارت جهانی نفت در میان است که به شدت به تنگه هرمز وابسته است. حدود 18.5 میلیون بشکه نفت در روز از طریق آبراه باریک بین ایران و شبه جزیره عربستان جریان دارد. پس از آنکه ایالات متحده در اواخر ماه آوریل با تحریم ها تهدید کرد که واردات نفت ایران را در تلاش برای رساندن صادرات نفت جمهوری اسلامی به صفر متوقف میکند، ایران هشدار داد که می تواند تنگه هرمز را مسدود کند؛ حرکتی که موجب تخریب اقتصاد جهانی میشود.

شاید بهترین راه برای ایران این است که متحدان آمریكایی در منطقه، یعنی اسرائیل و عربستان سعودی را مورد آزار و اذیت قرار دهد. تهران از گروه شبه نظامی حماس حمایت می کند که در روزهای اخیر 600 راکت را از مرزهای خود در نوار غزه به سمت اسرائیل شلیک کرد. ایران همچنین می تواند حوثی های یمن را، یکی دیگر از متحدان منطقه ای خود، تشویق کند تا حملاتی علیه صادرات نفت عربستان و امارات به اروپا هدایت کنند. (دو کشور پس از اعمال تحریم های ایالات متحده بر سهم بازار ایران دست یافته اند.) حوثی ها در جریان جنگ فعلی خود راکت هایی را به سمت عربستان سعودی شلیک کرده اند.

واعظ میگوید: "ایران گزینه های زیادی دارد. مشکل این است که با توجه به این که هیچ رمپ خالی وجود ندارد و هیچ کانال ارتباطی بین دو کشورنیست، خطرات یک رویارویی که به سرعت از کنترل خارج شود بسیار بالا است."

منبع: تابناک

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۹۹۵۱۹۱۳:۰۰:۳۱ ۱۳۹۸/۲/۲۱
هر زمان در مبارزه با مفاسد اقتصادی مدیران داخلی موفق شویم، مطمئن باشید آمریکا را هم میتوانیم به راحتی شکست دهیم.
ناشناس۸۹۹۶۱۱۱۳:۳۳:۱۴ ۱۳۹۸/۲/۲۱
بازی امریکا و ایران و حمید استیلی بهترین خاطره شکست امریکا از ایران
ناشناس۹۰۰۴۰۴۱۸:۰۳:۳۳ ۱۳۹۸/۲/۲۱
.. دیگه ساده لوحی هم حدی داره بخدا
میلاد حمیدی۸۹۹۷۸۸۱۴:۲۲:۱۲ ۱۳۹۸/۲/۲۱
ضروریست تماس اضطراری بین سپاه پاسداران و ارتش با پنتاگون گرفته شود و اعلام شود ایران شروع کننده حمله نخواهد بود. ممکن است اسراییل بخواهد از موشک های ایرانی استفاده کند و ایران را وارد درگیری کند! تاریخ را نگاه کنید اسراییل از این کارها زیاد کرده. اقدام مهم دیگر نامه رهبری به مردم و اندیشمندان آمریکاست که اعلام کند ما شروع کننده جنگ نبوده و نیستیم و همواره دنبال صلح بوده ایم. سوم مخابره پیام از سوی فعالان سیاسی به کنگره و سنای آمریکا مبنی بر اینکه اعزام ناو لینکن آمریکا به دستور بولتون بوده و از نظر قانونی آقای بولتون بدون دستور مستقیم ترامپ به وزارت جنگ آمریکا این کار را انجام داده است و لذا بولتون باید محاکمه شود.
رزمنده سابق۹۰۰۳۴۴۱۷:۳۷:۰۷ ۱۳۹۸/۲/۲۱
خیلی دلم میخاد جنگ بشه ببینم این دفعه کیا میرن جبهه .
مشکاتی۹۰۰۴۰۷۱۸:۰۴:۱۴ ۱۳۹۸/۲/۲۱
اصلاح طلبان و دلالان با جنگ هراسی دروغین دارند هرروز همه چیز را گرانتر میکنند و پاسخگو هم نیستند
ناشناس۸۹۹۵۴۲۱۳:۰۶:۲۷ ۱۳۹۸/۲/۲۱
ترامپ شماره داده، راه ارتباطی هست.
ناشناس۸۹۹۹۸۰۱۵:۱۶:۵۴ ۱۳۹۸/۲/۲۱
من زنگ زدم یکی دیگه برداشت سر کاری بود
ناشناس۹۰۰۲۱۳۱۶:۵۳:۳۲ ۱۳۹۸/۲/۲۱
زیاد جدی نگیر داداش جان! این شماره برای بکارگیری مخ ساده لوحها است
ناشناس۸۹۹۵۴۶۱۳:۰۷:۴۴ ۱۳۹۸/۲/۲۱
چرا نمی خواید قبول کنید اگر موشکی می توانست جای نیروی هوائی را بگیرد امریکا و روسیه و اسرائیل و عربستان و فرانسه و بریتانیا انقدر برای تقویت نیروی هوائی خود هزینه نمیکردند؟!بعلاوه اگر نبردی دربگیرد این تنها امریکا نیست که روبروی ما خواهد بود بلکه تمام اعضای پیمان ناتو با ما سرشاخ میشوند
ناشناس۸۹۹۹۸۳۱۵:۱۹:۴۴ ۱۳۹۸/۲/۲۱
روسیه موشک نداره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ به نظرتون موشک واسه زدن پایگاهای امریکا مناسبه یا چند تا هواپیما که با استینگر هم میشه زدشون؟
ناشناس۹۰۰۱۷۴۱۶:۳۰:۱۱ ۱۳۹۸/۲/۲۱
با عرض پوزش حرف شما غلطه ، اگر حرف شما درست بود اینها سه روزه در مقابل مردم گرسنه و دست خالی غزه زانو نمیزدن
ناشناس۹۰۰۲۰۹۱۶:۵۱:۱۶ ۱۳۹۸/۲/۲۱
وقتی در نوشتارت انگلیس را بریتانیا می نامی معلوم میشود که .. مطلبت کجاست. درسته بریتانیا نام دیگر انگلیس است . ولی مردم ایران به خاطر تنفری که از انگلیس دارند هیچوقت در گویش خود از کلمه بریتانیا استفاده نمیکنند. انگلیس میگویند آنهم همراه با یادآوری ظلمها و خباثتهایش نسبت به مردم ایران . البته نکته بسیار مضحکی هم در متن وجود دارد که گاو شیرده در ردیف آمریکا و روسیه آورده شده است.به نظر میاد .. در جماعت آل سعود یک اپیدمی هستش ، از مزدور سایبری گرفته تا ...
ناشناس۹۰۰۶۲۸۲۰:۴۷:۲۱ ۱۳۹۸/۲/۲۱
موشک خیلی کم هزینه تره اینو بفهم برای ایرانی که برخلاف توهم های شما خرج نظامی چندانی نداره موشک گزینه خیلی بهتریه،در ضمن جنگ زمینی سرنوشت ساز است اینم بدون
ناشناس۸۹۹۵۶۷۱۳:۱۳:۵۸ ۱۳۹۸/۲/۲۱
افرین باید به محض رسیدن ناوشون هدف قرار بگیره و بریم برای زدن امریکایی ها
ناشناس۸۹۹۶۸۴۱۳:۵۲:۵۷ ۱۳۹۸/۲/۲۱
شهره هرته
ناشناس۹۰۰۴۸۸۱۸:۵۳:۴۷ ۱۳۹۸/۲/۲۱
چطور برای حمله به ایران شهر هرته ولی برای آمریکا نیست؟
ناشناس۸۹۹۷۱۳۱۳:۵۷:۲۶ ۱۳۹۸/۲/۲۱
باشه اونها هم شما رو نگاه میکنند چهار تا بمب اتم می زنند کار تمام میشه
ناشناس۹۰۰۰۰۲۱۵:۲۵:۰۷ ۱۳۹۸/۲/۲۱
دوست عزیز گل گفتی من تا به حال فکر میکردم جنگ ما تکرار جنگ چالدران است زیر دریایی ذغالی و دیزلی در برابر زیر دریایی اتمی نسل چندمی. انسان در مقابل تانک تانک در مقابل هلی کوپتر و هواپیما قراره ناکازاکی و هیروشیما تکرار بشه.
ناشناس۹۰۰۲۲۶۱۶:۵۷:۴۱ ۱۳۹۸/۲/۲۱
مگه شهر هرته! حالا چرا ترسیدی ؟ فاصله اردوگاه آلبانی تا ایران زیاده!
پارس اباد۹۰۰۶۲۰۲۰:۳۸:۰۷ ۱۳۹۸/۲/۲۱
نترسید مهندس جهانگیری با یک دیپلم آسی سایه جنگ را از روی ایران بر میدارد و ایران دوستی را جایگزین ایران هراسی میکند . و دنیا را عاشق کار کردن با ما میکند .
ناشناس۹۰۰۶۳۰۲۰:۴۹:۲۱ ۱۳۹۸/۲/۲۱
فیلم هالیوودی کمتر ببین .. بمب اتم دسته بیل نیست تشعشعات همچین انفجاری از شرق تا چین و از غرب تا اروپا میره
ناشناس۸۹۹۶۰۸۱۳:۳۲:۴۵ ۱۳۹۸/۲/۲۱
مشکلات جنگ و تحریم ازآن مردم است
ناشناس۸۹۹۶۶۳۱۳:۴۸:۰۷ ۱۳۹۸/۲/۲۱
من تولیدکننده نیاز به آرامش بازار دارم،با شکر کیلویی ۹هزار تومن چیکار میتونم بکنم،لپ کلام دود تمام این تنش ها به چشم مردم بویژه طبقه سه میره
ناشناس۹۰۰۳۶۷۱۷:۴۹:۴۴ ۱۳۹۸/۲/۲۱
مگه مهمه برای اینها؟
ناشناس۸۹۹۶۸۹۱۳:۵۳:۴۴ ۱۳۹۸/۲/۲۱
آمریکا برای شروع جنگ با ما یک میلیون سرباز نیاز داره اگر هم بخاد با تجهیزات بجنگه 50 ترلیون دلار پول میخاد الان نه سربازش داره نه پولش اقتصاد آمریکا یک سوم کل بدهی دنیا داره با ایجاد جنگ جدید آمریکا حتما فرو میپاشه مثل شوروی از جنگ نترسید اون به ما نیاز داره
ناشناس۸۹۹۸۹۳۱۴:۴۷:۲۰ ۱۳۹۸/۲/۲۱
یک بمب اتم اینقدر هزینه نداره براش دوست عزیز مگه به عراق با سرباز حمله کرد؟
حسین۹۰۰۱۰۰۱۶:۰۵:۳۷ ۱۳۹۸/۲/۲۱
بمب اتم فکر کردی الکیه؟ بمب اتم بزنن مطمئن باش با بمب اتم روبه رو میشن
ناشناس۹۰۰۱۱۳۱۶:۱۰:۳۴ ۱۳۹۸/۲/۲۱
بمب اتم برای چی؟ چند تا پالایشگاه و سد و کارخونه رو بزنه چی میشیم؟؟ امیدوارم.....!
ناشناس۹۰۰۱۶۳۱۶:۲۶:۳۸ ۱۳۹۸/۲/۲۱
میتونست همون سال 80 میزد خیال میکنی تعارف داره
ناشناس۹۰۰۱۹۸۱۶:۴۶:۲۴ ۱۳۹۸/۲/۲۱
اگر هزینه داشت ونزوئلا و کره شمالی یه بمب مینداخت
ناشناس۹۰۰۲۰۱۱۶:۴۷:۱۷ ۱۳۹۸/۲/۲۱
آمریکا کی در عراق بمب اتم بکار برد؟!!!!!
ناشناس۹۰۰۲۲۱۱۶:۵۶:۴۳ ۱۳۹۸/۲/۲۱
بمب اتم دیگه قابل استفاده نیست وگرنه به گفته رهبری اگر ما اراده کنیم هیچ قدرتی نمیتونه جلوی رسیدن ما به سلاح هسته ای رو بگیره ولی خودمان نمیخواهیم. این سلاح ها در صورت استفاده در هر نقطه جهان به قول پوتین با سرعت و بدون کوچکترین ملاحظه ای جواب داده خواهد شد و دهه ها بحران حقوق بشری برای امریکا ایجاد میکنه به گفته رسانه ها و مقام های خودشون ایران آزمایشات اتمی خودش رو در کره شمالی انجام داده
ناشناس۹۰۰۶۳۲۲۰:۵۰:۴۶ ۱۳۹۸/۲/۲۱
نه با لات های مجازیش حمله کرد فقط نمیدونم چی شد ۵۰۰۰ سربازش مردند.سطح بیسوادیتون خطرناک شده
ناشناس۹۰۰۰۲۷۱۵:۴۰:۳۳ ۱۳۹۸/۲/۲۱
دوست عزیز، نگاه شما به موضوع بدهی دولت آمریکا، اشتباه است و فکر می کنید موضوع مثل فیلم هاست که طلبکار پشت در خانه بدهکار منتظر است و بدهکار هم در خانه قایم شده است. بنده یک کارمند معمولی هستم و در همین لحظه، حدود 5 میلیون تومان بدهکارم. یعنی چند چک برای ماه های آینده صادر کرده ام که مبلغشان روی هم 5 میلیون است. حالا یک فرد بازاری را در نظر بگیرید که سرمایه دار است. ایشان در همین لحظه ممکن است 500 میلیون تومن بدهکار باشد. یعنی 500 میلیون تومن چک دست مردم داشته باشد. آیا وضع اقتصادی من از او بهتر است؟ خیر. دوست عزیز، میزان بدهی کشورها، با میزان تعاملات اقتصادی آنها ارتباط دارد.
ناشناس۹۰۰۷۳۵۲۳:۰۸:۴۹ ۱۳۹۸/۲/۲۱
نزدیک 200 هزارکتاب و مقاله تو آمریکا توسط اقتصاد دانای مطرحش چاپ شده با عناوینی مثل بحران اقتصادی فروپاشی اقتصادی و.... اونوقت اومدی برای ما مثال کوچه بازاری میزنی مطمئن باشید شروع جنگ از سوی آمریکا برابر است با فروپاشی آمریکا
ناشناس۹۰۰۱۰۳۱۶:۰۷:۰۷ ۱۳۹۸/۲/۲۱
فرض کن آمریکا سه چهارتا پالایشگاه ایران رو بزنه. چی میشه؟!
بهروز۹۰۰۳۰۹۱۷:۲۶:۲۳ ۱۳۹۸/۲/۲۱
داداش از کجا این ارقام در آوردی؟؟! .. میتونی حساب کنی چقدر دیروز تا حالا خرج کردی
ناشناس۹۰۰۳۷۲۱۷:۵۱:۰۸ ۱۳۹۸/۲/۲۱
چرا پرت میگی برای جنگ با ما تنها نیست کل اروپا و استرالیا هم باهاش همپیمانند شرکت می کنند عربستانم هست پاش بی افته عراقم هست بیخود توهم برت نداره ما کلا موشک داریم و بس
سیدحسن۸۹۹۷۲۳۱۳:۵۹:۲۱ ۱۳۹۸/۲/۲۱
۱.نباید به سادگی یا از روی خودبزرگ بینی در دام عربستان و امارات افتاد ۲.نباید مرعوب شد و روی خودکم بینی از ترس جنگ به تسلیم و سپس مرگ راضی شد ۳. راه ارتباطی مخفی و غیر رسانه ای باید ایجاد کرد ۴.اگر مذاکره مد نظر است باید مخفیانه باشد و به دور از هیاهوی رسانه ای ۵. مدیریت داخلی بهتر شود و از افزایش فشار در هر زمینه ای بر مردم پرهیز کرد. ۶.یکبار برای همیشه در بین مسئولین رده بالای کشور مسئله خاورمیانه( اعراب و اسراییل ) مطرح شده و تصمیم و سیاستی متناسب با آینده و موقعیت مملکت و مورد قبول .. اتخاذ شود. ۷.از روی ساده لوحی فعلاً دست دوستی به سمت کشورهای عربی دراز نشود.
ناشناس۸۹۹۷۳۷۱۴:۰۵:۰۷ ۱۳۹۸/۲/۲۱
ما دست بالا داریم در منطقه... قدرت ما و توان ما بیشتر است
ناشناس۸۹۹۹۱۴۱۴:۵۲:۱۵ ۱۳۹۸/۲/۲۱
هنوز یک گلوله شلیک نکرده ریالت سقوط آزادکرده باز حرف از توان می زنی؟
ناشناس۹۰۰۲۴۸۱۷:۰۶:۴۵ ۱۳۹۸/۲/۲۱
ریالت! نکنه تو امریکایی هستی و پول تو دلار هست؟ تو که از نسبت دادن واحد پولی کشورت به خودت چندشت میشود به معنای حقیقی ایرانی نیستی، مذاکره که 6 سال است انجام داده اید دیگر میخواهید چکار کنید واضح صحبت کنید همه را راحت کنید، اگر منظورتان تسلیم است شما میتوانی تسلیم و پناهنده شوی، در زمان صلح که صدای کورش کورش کردن شما گوش فلک را کر میکند و اریایی اصیل و شجاع هستید ولی در زمان تهدید و نه جنگ خودتان را خیس میکنید و به کسانی هم که به جنگ میروند حمله لفظی میکنید که چرا دشمن را ناراحت میکنید مبادا شب به خوابمان بیاید.
سروش۸۹۹۸۹۶۱۴:۴۸:۱۸ ۱۳۹۸/۲/۲۱
آمریکا با ما نمیجنگه خیالتون راحت ژن بدا و ناآقازاده ها با ما در حال جنگن
ناشناس۸۹۹۹۱۷۱۴:۵۳:۲۶ ۱۳۹۸/۲/۲۱
... مثلاشما4 تانیروی امریکایی راهم درجایی ضربه زدی چه اتفاقی میفته ؟ اونهامیترسندودست از کارهای توسعه طلبانه شون برمیدارند؟ یعنی الان داره باقلدری پوزچین را زمین می ماله مثلا2تابمب هم بدی طالبان بترکونه چیزی تغییرمیکنه؟ عاقلانه بایدکارکرد.همین. بروقوی شو اگر راحت جهان طلبی که درنظام طبیعت ضعیف پایمال است
ناشناس۹۰۰۲۵۹۱۷:۱۰:۱۱ ۱۳۹۸/۲/۲۱
ايران هيچ گزينه اي براي ضربه زدن به امريكا !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ندارد و اتفاقاً برعكس !
ناشناس۹۰۰۳۳۸۱۷:۳۵:۵۹ ۱۳۹۸/۲/۲۱
آمریکا نیازی به حمله نداره. سقوط ریال از هر بمبی ویرانگر تر است. البته حمله هم بشه متاسفانه..
ناشناس۹۰۰۳۵۳۱۷:۴۵:۰۳ ۱۳۹۸/۲/۲۱
واقعا فکر میکنید امریکا به جنگ با ما نیاز داره؟ همینجوری به تمام خواسته هایش رسیده، احتیاج به جنگ نداره و این وسط ما هستیم که جنگ را به تدبیر نداشته و باورهای غلط خود ( حتی بدون رویارویی) باخته ایم!
ناشناس۹۰۰۴۳۸۱۸:۲۶:۲۳ ۱۳۹۸/۲/۲۱
امریکا بدلایل زیر هیچکاه با نمی جنگد: بهترین تحصیل کرده های ایران به امریکا می روند و در کشور جایی برای آنها نیست آقازاده های ما هم پول های مملکت را هرچند در حد وسع خود به امریکا و کانادا می برند هر تهدید ایران باعث عقد یک قرار داد چرب و نرم امریکا با عربستان و کشورهای خلیج فارس می شود فعلا هم که اقتصاد ایران در دست رانتخوارن و .. در حال نابودی است جنگ با ایران مردم را متحد می کند و ایرانیان داخل و خارج فارغ از نوع حکومت قطعا واکنش خواهند داشت هر گونه دخالت نظامی در ایران باعث حمله از طریق سوریه و حزب الله به اسراییل می شود
ناشناس۹۰۰۴۹۶۱۹:۰۶:۱۳ ۱۳۹۸/۲/۲۱
فقط‌کشور های عقب مانهد و توسعه نیافته مجبورند از نفر و سرباز استفاده کنند . کشور های قد رتمند نیاز به نفر که جلوی تانک و توپ باستد ندارند.
ناشناس۹۰۰۵۳۱۱۹:۲۷:۵۲ ۱۳۹۸/۲/۲۱
هیچ جنگی در کار نیست. گول هوچی های .... رو نخورید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  16. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  24. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  25. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

آخرین عناوین