عضو تیم هسته‌ای آمریکا: برجام با وجود تحریم‌های ایران بی‌معناست/ روحانی خواهان ایجاد فشار بر ایالات متحده جهت ورود مجدد به برجام

گروه جهان الف،   3980221083 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

«ریچارد نفیو» معتقد است که تصمیم به کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران نتیجه اقدامات ترامپ است و می‌گوید: اعتقاد دارم که آینده برجام بسیار غم انگیز است و این توافقنامه ممکن است تا چند ماه آینده از بین رود.

عضو تیم هسته‌ای آمریکا: برجام با وجود تحریم‌های ایران بی‌معناست/ روحانی خواهان ایجاد فشار بر ایالات متحده جهت ورود مجدد به برجام

مهر نوشت: شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه ۸ مه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور اجرای برخی اقدامات در چارچوب برجام را متوقف می‌کند.

این تصمیم با نامه مستقیم حسن روحانی به اطلاع رهبران بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه رسیده و به آن‌ها ۶۰ روز فرصت داده شده تا تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای را اجرا کنند و در غیر این صورت، ایران محدودیت‌های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد.

فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه روز چهارشنبه ساعتی پس از اعلام تصمیم تازه تهران گفت اروپا خواهان حفظ برجام است اما اگر ایران اقدام به نقض توافق اتمی کند مسئله وضع تحریم‌های اروپایی قابل طرح خواهند بود.

وزارت خارجه چین در واکنش به اقدام ایران در کاهش اجرای برجام اعلام کرد توافق اتمی باید به صورت کامل پیاده شود و همه طرف‌ها مسئولیت دارند تا از اجرایی شدن آن اطمینان حاصل کنند.

در خصوص این موضوع گفتگویی با «ریچارد نفیو» عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا و کارشناس امور تحریم‌ها و امنیت بین الملل و عدم اشاعه تسلیحات در وزارت خارجه آمریکا و محقق دانشگاه کلمبیا آمریکا انجام داده‌ایم که متن این گفتگو در زیر آمده است.

از نفیو به عنوان طراح اصلی تحریم‌های ایران در دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا یاد می‌شود.

*باتوجه به اینکه نیازهای ایران توسط برجام تأمین نمی‌شود، امریکا از آن خارج شده، تحریم‌ها مجدداً اعمال شده و اروپا منفعل بوده واقدامی جدی در این زمینه انجام نداده است، ایران اعلام کرده فروش اورانیوم غنی شده و آب سنگین مازاد را به مدت ۶۰ روز تعلیق می کند. ایران به طرف‌های برجام مهلت ۶۰ روزه داده پای میز مذاکره حاضر شوند در غیر این صورت غنی سازی اورانیوم با غلظت بالاتر را از سر خواهد گرفت. نظر شما در این مورد چیست؟

این مسئله عمیقاً مربوط به این است که ایران در حال آماده شدن برای تعلیق اجرای این بخش‌های کلیدی از برجام است به ویژه بخش مربوط به غنی سازی اورانیوم با درصد کم. اگر چه من می‌توانم درک کنم که چرا ایران این کار را انجام می‌دهد و نمی توان تمام مسئولیت‌هایی که دولت ترامپ منجر به این وضعیت شد را انکار کرد.

واقعیت این است که بازسازی ذخایر اورانیوم از سوی ایران را باید اقدامی جدی تلقی کرد.

*معاهده هسته‌ای ایران توافق نامه‌ای بر اساس شفافیت و تعهد هر دو طرف است. با توجه به نقش مهمی که ایالات متحده در طرف دیگر داشت و حالت انفعالی کشورهای اروپایی در مقابل آمریکا، ایران همچنان متعهد به این توافق است. با توجه به وضعیت فعلی، آینده این توافق را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من همواره معتقد بوده ام که برجام بدون کاهش تحریم‌های ایالات متحده امریکا نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد. اقدام اخیر ایران نشان می‌دهد که ایران به تعهدات هسته‌ای خود پایبند نخواهد بود زمانی که امتیازات اقتصادی مورد نظر خود را طبق برجام دریافت نمی‌کند. در واقع ایران به تعهدات خود در برجام عمل کرده بدون اینکه امتیاز اقتصادی نصیبش شود.

به همین دلیل اعتقاد دارم که آینده برجام بسیار غم انگیز است و این توافقنامه ممکن است تا چند ماه آینده از بین رود.

*پس از کودتای شکست خورده در ونزوئلا، به نظر می‌رسد نقش جان بولتون در روند تصمیم گیری ترامپ کاهش خواهد یافت. آیا این احتمال وجود دارد که در نتیجه شکست فعالیت‌های تهاجمی بولتون، نقش جناح تهاجمی در دولت ترامپ کاهش یابد؟

من باور ندارم که این یک ارزیابی منطقی از نقش بولتون در دولت ترامپ باشد. او با توجه به تنوع سیاست‌هایش، به ویژه در مورد ایران، در سمت خود باقی خواهد بود و حتی اگر او از سمت خود کنار گذاشته شود، دیدگاه‌هایش نسبت به ایران توسط بسیاری از افراد دیگر در دولت ترامپ تداوم خواهد داشت.

*رئیس جمهور روحانی برجام را بازی برد-برد یا باخت-باخت نامید. مفهوم این پیام برای طرف‌های دیگر برجام چیست؟

خوب، به طور واضح، رئیس جمهور روحانی در حال تلاش برای تشویق ایالات متحده امریکا جهت بازگشت به توافق است و خواهان ایجاد فشار بر ایالات متحده جهت ورود مجدد به برجام از طریق سایر کشورهای امضا کننده برجام است.

من می‌فهمم چرا او این کار را انجام می‌دهد. من فکر می‌کنم که در این لحظه احتمالاً این یک ژست بی فایده است با توجه به عدم کفایت فشار کشورهای اروپایی، روسیه و چین بر ایالات متحده امریکا تا از تصمیم خود در قبال برجام منصرف شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۹۹۵۱۶۱۳:۰۰:۱۴ ۱۳۹۸/۲/۲۱
فامیلی این آقا میشه 《برادر/خواهر زاده》 از همینجا میشه به عمق سوادمندی ایشون پی برد:=)))
ناشناس۸۹۹۹۱۲۱۴:۵۲:۱۱ ۱۳۹۸/۲/۲۱
همه دنیا میدونند که ایران در برجام متضرر شده و به صراحت این رو میگویند ، بجز دولت خودمون !!!!!!
ناشناس۹۰۰۰۵۰۱۵:۴۸:۰۳ ۱۳۹۸/۲/۲۱
شیطان ملعون. انشالله خباثت ها به خودت و کشورت آمریکای جنایتکار برگرده.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  21. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  22. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  23. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین