مهدي محمدي: اگر دولت جدی باشد، به زودی می توان درباره بازگشت تحریم ها به عقب هم مذاکره کرد

گروه سیاسی الف،   3980221079

مهدي محمدي کارشناس سیاسی در گفتگو با روزنامه جام جم: آمریکا تحریمهای تکراری و جنگ روانی رو آورده است . تحریم دوباره فلزات و اعزام ناوی که از مدتها پیش برنامه ریزی شده بود از مله این موارد است

سوال- ارزیابی کلی شما از اقدام ایران در زمینه کاهش تعهدات برجامی اش چیست؟  

 

من این اقدام را یک گام کوچک در یک مسیر درست می دانم. فشارهای امریکا به ایران و عدم همکاری اروپا با ایران در یک سال گذشته، دو علت اساسی داشته است. اول اینکه امریکایی ها تصور می کردند ترکیب گزینه های فشار ایران را ضعیف کرده، ایران قادر به پاسخ دادن به فشارها نیست و فشار به ایران اساسا هزینه ندارد. دوم اینکه تصور می شد دولت آقای روحانی درایران به برجام نیاز سیاست داخلی دارد و در نتیجه هرگز به تعهدات برجامی ایران دست نخواهد زد. بنابراین امریکا و اروپا می توانند با تقسیم کار پلیس بد و خوب فشار به ایران را برای گرفتن امتیازهای بیشتر یا سوق دادن ایران به سمت فروپاشی بیشتر کنند و خیالشان هم راحت باشد که برنامه هسته ای ایران همچنان تعطیل خواهد ماند. اقدام روز چهارشنبه این محاسبات را به چالش کشیده و مسیری را آغاز کرده برای اینکه به طرف های مقابل نشان بدهد ایران نه تنها ضعیف نیست بلکه در زمانی کوتاه می تواند شرایطی ایجاد شود که هیچ چیز از برجام باقی نماند. من فکر می کنم این آغاز یک استراتژی درست است که اگر هوشمندانه جلو برود روی محاسبات طرف مقابل اثر خواهد گذاشت.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    
سوال- پس چرا می گویید این یک گام کوچک بوده؟

 

  • واقعیت این است که قدم اول می توانست بسیار قوی تر برداشته شود. نیازی هم به تعیین مهلت 60 روزه نبود. ما گزینه های زیادی مانند رفع محدودیت های تحقیق و توسعه ماشین های سانتریفیوژ، نصب ماشین های بیشتر و افزایش ظرفیت تولید، کاهش دسترسی ها و بازرسی ها و ... داشتیم که استفاده از آنها سیگنال بسیار قوی تری به غرب می داد. ضمن اینکه فراتر رفتن از سقف300 کیلو برای اورانیوم کم غنی شده یا 130 تن برای آب سنگین، با ظرفیت تولید فعلی، حدودا به اندازه همین دو ماه طول می کشد. شروع کار از تعهداتی که اساسا اجرای آنها به دلیل تحریم های امریکا غیرممکن شده سیگنال ضعیفی بود ولی از حیث راهبردی در مسیر درستی قرار دارد. الان آنچه مهم است این است که ایران قدم های بعدی را مصمم تر بردارد. همه چیز باید طبق آن جمله کلیدی در بیانیه شورای عالی امنیت ملی پیش برود که می گوید ایران خروج گام به گام از برجام را آغاز کرده است.                                                                                                                                                                                                                    
    سوال- ظاهرا اروپا از همین حالا ضرب الاجل ایران را رد کرده. دیگر آیا نیازی به پای بندی ایران به ضرب الاجل 60 روزه هست؟
  • اروپا سعی خواهد کرد از این زمان 60 روزه برای فشار به ایران به منظور کنار گذاشتن تهدیدی که کرده و ضرب الاجلی که داده استفاده کند. در آغاز راه من مطلقا انتظار ندارم نه اروپا و نه امریکا قدم جدی برای جبران خسارت اقتصادی ایران از تحریم ها یا کاهش فشارها بردارند. برعکس، آنها چون می دانند در ایران جریانی هست که اساسا دلش با این کار نیست و تهدیدهای غرب را هم همیشه بزرگ تر از اندازه واقعی اش می بیند، سعی خواهند کرد تهدید بیشتری بکنند و با فشار روانی جدی تر عزم ایران را بشکنند. به نظر من اگر فشارها از حد معینی فراتر برود و اروپا حرف آخر را بزند اساسا نیازی نیست ایران منتظر 60 روز دیگر بماند.                                                                                                                                                                                                                    
  • اگر ما مصمم باشیم با توجه به نیاز امنیتی غیرقابل جایگزینی که غربی ها به برجام دارند، روند به تدریج متفاوت خواهد شد و درخواست ها برای مذاکره با ایران برای اینکه راضی به بازگشت به تعهداتش شود جدی تر می شود. از افزایش مقطعی تنش ها نباید ترسید. در واقع دیپلماسی پشتوانه پیدا می کند در حالی که مذاکرات یک سال گذشته با اروپا کاملا بی پشتوانه و ملتمسانه بوده است. ایران نیاز به یک عزم راهبردی دارد تا بتواند محاسبات دشمنان خودش را تغییر بدهد. این یعنی اگر لازم شد و اروپا کاملا تکلیف را روشن کرد، باید قبل از زمان 60 روزه بخش های کلیدی تری از تعهدات متوقف شود.

سوال- واکنش های را تا اینجا چطور تحلیل می کنید؟


- بر خلاف کسانی که می گفتند اگر ایران دست به برجام بزند زمین و آسمان به هم می ریزد، روسیه و چین به امریکا ملحق می شوند، تحریم ها یک شبه منفجر می شود و حتی ممکن است جنگ بشود، شما همین واکنش های دو روز گذشته را اگر با دقت تحلیل کنید می بینید همه از جمله امریکا محتاطانه واکنش نشان داده اند. روس ها و چینی ها تلویحا از کار ایران دفاع کرده اند. از همه مهم تر این است که بحث ها دوباره برگشته روی اینکه چطور برنامه هسته ای ایران مهار شود و دیگر کسی از برنامه موشکی و منطقه ای حرف نمی زند. اگر ما جدی باشیم، به زودی می توان درباره بازگشت تحریم ها به عقب هم مذاکره کرد.


سوال- فکر می کنید هدف واقعی دولت آقای روحانی چیست؟

  • در وهله اول من فکر می کنم دولت تصور می کند می تواند چیز مختصری از اروپا بگیرد، اعلام پیروزی کند و سر دو ماه به برجام پای بند بماند. این پیش بینی قطعا اشتباه است. اروپا نه می خواهد و نه می تواند چیز درخوری به ایران بدهد. هر چه هم که بدهد جبران خسارت هایی که ایران در یک سال خورده نیست. ثانیا دولت عادت دارد با توجیهات مبتنی بر اعتماد به غرب به ضرب الاجل ها و تهدیدهای خودش پای بند نماند. این یک تهدید بسیار جدی است. نباید با وعده ها فریفته شد. اگر غربی ها ذره ای حس کنند دولت عزم واقعی برای برداشتن گام های جدید در 60 روز آینده ندارد، هیچ پشتوانه واقعی برای دیپلماسی ایجاد نخواهد شد. همچنین کسانی در دولت ممکن است به دنبال باز کردن باب مذاکره مستقیم با امریکا باشند. همه اینها ریسک های واقعی است. دولت آقای روحانی نشان دادن ذهنیت راهبردی پیشرفته ای ندارد و بنابراین باید گام به گام از وضعیت مراقبت کرد.

  • سوال- آیا این احتمال وجود دارد که فشارها در اثر اقدام ایران خیلی سنگین تر شود؟

  • - فشارها اکنون در سقف قرار دارد. همین تحریم فلزات چیزی است که امریکایی ها قبلا هم یک بار دیگر اعمال کرده بودند. دیگر جز عملیات روانی چیزی برای امریکا نمانده. می بینید اعزام ناوی را که از مدت ها قبل برنامه آن اعلام شده به عنوان فشار بر ایران مطرح می کنند. حتی اگر پرونده ایران به شورای امنیت بازگردد فشار اقتصادی عملی بیش از اینکه الان هست نمی تواند بشود. منتها نکته این است که ما الان اهرمی برای هزینه مند کردن فشارهای غرب و وادار کردن آن به محاسبه مجدد درباره هزینه گام هایش در اختیار داریم. این چیزی است که قبلا نبود و تفاوت اصلی است که ایجاد شده.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین