شرایط عجیب بانک‌ها برای پرداخت وام ۳۰ میلیونی ازدواج

گروه اجتماعی الف،   3980220091

درحالی طبق قانون بانک ها باید وام ۳۰ میلیونی ازدواج را با یک ضامن به زوجین پرداخت کنند که گزارش های میدانی نشان میدهد برخی از بانک ها ۲ یا ۳ کارمند رسمی دولت را بعنوان ضامن قبول می کنند.

به گزارش تسنیم، باتوجه به وضعیت اقتصادی و شرایط سخت جوانان برای ازدواج، مجلس در بررسی بودجه امسال تصویب کرد که وام ازدواج از 15 میلیون تومان به 30 میلیون تومان افزایش یابد.

در بند (الف) تبصره (16) لایحه بودجه 98 آمده است: به‌منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از محل پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه سیستم بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوجهایی که تاریخ عقد ازدواج آنها بعد از 1396/1/1 است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، با اولویت نخست پرداخت کند.

تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هریک از زوج‌ها در سال 1398 سیصد میلیون (300.000.000) ریال با دوره بازپرداخت پنج‌ساله با اخذ یک ضامن معتبر و سفته است. بانک مرکزی می‌تواند یارانه پرداختی به اشخاص را به‌عنوان تضمین در این زمینه بپذیرد.

هرچند وام 30 میلیونی هم در شرایط فعلی اقتصاد کشور و گرانی لحظه‌ای کالاها نمیتواند گره‌گشای ازدواج جوانان باشد ولی بازهم برای زوجین اهمیت دارد.

در هفته های اخیر بسیاری از جوانان که به منظور دریافت وام ازدواج راهی شعب بانکی شده اند با بخشنامه های عجیب و غریبی رو به رو شده اند که کار را برای دریافت وام 30 میلیونی ازدواج سخت کرده است.

نکته مهم و شاید اولین سنگ پیش پای جوانان برای دریافت وام ازدواج تعداد ضامنینی است که بانک ها به انتخاب خودشان تعیین کرده اند.

برخی از بانک ها 2 ضامن کارمند رسمی دولت و برخی دیگر 3 ضامن از هر یک از زوجین می خواهند این درحالی است که طبق مصوبه مجلس وام 30 میلیونی باید با دوره بازپرداخت پنج‌ساله و اخذ یک ضامن معتبر و سفته پرداخت شود. البته مجلس این را هم مصوب کرده که اگر زوجین ضامن کارمند نداشته باشند، یارانه پرداختی را بعنوان ضمانت در بانک قرار دهند.

با این حال اما بانک ها کار خودشان را می کنند و ضوابط باب میل خود را برای پرداخت وام ازدواج تعیین کرده اند. یکی از بانک ها گواهی اشتغال به کار زوجین را شرط پرداخت وام ازدواج اعلام کرده است!

سوال اینجاست اگر زوجی شاغل نباشد نمی تواند از این بانک وام ازدواج بگیرد؟ یا اگر شغل آزاد داشته باشد از کدام سازمان باید گواهی اشتغال به کار دریافت کند؟

میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره سخت گیری های بانک ها برای پرداخت وام ازدواج گفت: بانک مرکزی متن مصوب قانون را به تمامی بانک ها ابلاغ کرده است. حتی تاکید کرده ایم که یا یک ضامن معتبر را قبول کنید یا یارانه زوجین را.

وی افزود:‌شاید بانک ها به دلیل افزایش رقم وام ازدواج، شرایط ضمانت این وام را سفت و سخت کرده اند تا از بازپرداخت اقساط مطمئن شوند ولی بانک مرکزی به آنها تاکید کرده یک ضامن را قبول کنید.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی درباره اقدام برخی از بانک ها برای دریافت گواهی اشتغال به کار از زوجین در زمان پرداخت وام ازدواج هم گفت: اگر بانکی گواهی اشتغال به کار دریافت کند دیگر نیازی نیست که از متقاضیان بخواهد ضامن کارمند رسمی را معرفی کنند.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین