۳۰ سالگی اینترنت؛‌ مخلوقی حاکم بر خالق

محمد براتی،   3980220020 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

مگر اینترنت بلایی بر سر انسان آورده است؟ مگر راحتی را سختی کرده است؟ مگر ممکنی را ناممکن کرده است؟ مگر داشتنی را نداشتن کرده است؟ پاسخ به این نوع سوال‌ها در عین خیر، بله است؛ به این معنا که به هیچ عنوان صفرویکی نیست.

۳۰ سالگی اینترنت؛‌ مخلوقی حاکم بر خالق

۳۰ سال از تحول شگرف دنیا گذشت. سی سال پیش برای زندگی بشر اتفاقی افتاد که به مثابه یک انقلاب بود. انقلابی که تا به امروز می‌توان آن را بزرگ‌ترین سامانه طراحی و اجرا شده به دست انسان نامید. با این حال بسیاری اعتقاد دارند با وجود همه تغییرات، امکانات و رفاهی که این سامانه برای انسان بوجود آورده است، همچنان بعد از سه دهه بسیاری از قابلیت‌های آن رنگ واقعیت به خود نگرفته‌اند و ما باید منتظر دگرگونی‌های به شدت عظیم‌تری باشیم.

اینترنت در نوزدهمین سال از قرن بیست‌ویکم دیگر به عنوان عضوی متصل به هر فرد شناخته می‌شود؛ آن طور که دیگر نمی‌توان عدم حضور این عضو را حتی تصور کرد. عضوی که نبودنش کاستی، غم و ناتوانی‌های بسیاری را برای فرد به همراه می‌آورد. امروزه این عضوِ نادیدنی عملکردی برخلاف دیگر عضوهای دیدنی‌مان پیدا کرده است؛ یعنی این امکان را دارد تا به تنهایی به هرکجا، هرکس و هرچه می‌خواهد دسترسیِ برق‌آسا داشته باشد!

این توانایی جذاب تا 30 سال قبل برای انسانِ کمال‌طلب میسر نبود. حال که توانسته به وسیله این نامرئیِ نامحدود به بسیاری از کمال‌جویی‌های خود پاسخ دهد، بدیهی است که تمام جزئیات و کلیات حیات ماقبل خود را به آن پیوند بزند. او جزئیاتی مانند نحوه ارتباط، یادگیری، سرگرمی و... تا کلیاتی مثل هویت، ارزش‌ها و رفتارهای خود را به اینترنت گره زده است. او در هزاره سوم، تبدیل به انسانِ اینترنتیزه شده است.

اما چه شده است که در همین ابتدای کار که تازه به سی سالگی خلق این عضو رسیده‌ایم، صدای فغان برخی از ایجادش درآمده است؟ صدایی که یاد دوران زیستن بدون این عضو نامرئی را در قالب «تقابل سنت و مدرنیته» خاطرنشان می‌کند. مگر اینترنت بلایی بر سر انسان آورده است؟ مگر راحتی را سختی کرده است؟ مگر ممکنی را ناممکن کرده است؟ مگر داشتنی را نداشتن کرده است؟ پاسخ به این نوع سوال‌ها در عین خیر، بله است؛ به این معنا که به هیچ عنوان صفرویکی نیست.

این صفرویکی نبودن و خوبِ مطلق یا بدِ مطلق نبودن، خود از ویژگی‌های استثنائی این عضو سی ساله زندگی بشر است. آنهایی که پاسخِ صفر به سوال‌های مطرح شده می‌دهند غافل از این هستند که چه بخواهیم و چه نخواهیم دیگر این امکان وجود ندارد که اینترنت را از زندگی بشر حذف کنیم. چه آن را دوست داشته باشیم و چه نداشته باشیم، دیگر نمی‌توان به میل شخصی در دهکده جهانی رفتار کرد. اصلاً مگر می‌شود این همه رفاه و آسودگی که این شبکه‌های به هم متصل برای بشر به وجود آوردند را نادیده گرفت و همچنان غاری‌شکل زندگی کرد؟

برخی نیز پاسخ یک به سوال‌ها می‌دهند. آنها با توجیه همان رفاه و آسودگی که به وجود آورده،‌ نمی‌توانند و یا نمی‌خواهند که آسیب‌های انکارناپذیر آن را در طی این سی سال ببینند. به جرأت می‌توان گفت بعد از ورود این عضو نامرئی،‌ تمامی آمارهای رفتاری و اخلاقی انسان با سرعت قابل توجهی روند نزولی به خود گرفته است؛ به طوری که زوال جسمی و ذهنی بشر به وسیله اینترنت تبدیل به سوژه بسیاری از فیلم‌های علمی تخیلی شده است!

به هر حال نسل حاضر به عنوان آخرین نسلی خواهد بود که دنیای بدون اینترنت را تجربه کرده است. اگر فرض کنیم که تا به امروز اینگونه نشده به زودی زود بشر هویت خود را کاملاً در اینترنت خواهد دید. ارزش‌های خود را از اینترنت به دست خواهد آورد. به وسیله اینترنت شاد و به وسیله آن غمگین خواهد شد.‌ با اینترنت یاد خواهد گرفت و با او فراموش خواهد کرد.‌ اینترنت او را به خواب خواهد برد و اینترنت او را بیدار خواهد کرد.‌ آدمِ‌ آینده با اینترنت به دنیا خواهد آمد، با او بزرگ خواهد شد و با او خواهد مرد.

اینترنت به‌تازگی سی ساله شده است. سی ساله‌ای که می‌تواند هم نقش آن شهاب‌سنگ مشهور انقراض دایناسورها را برای بشریت بازی کند و هم می‌تواند در جایگاه کشتی نوح قرار بگیرد. شواهد می‌گویند که دیگر دیر شده و اینترنت خالق خود را به تصرف خویش درآورده است اما هنوز بازی تمام نشده و همچنان انسان فرصت رهایی و کنترل این سی ساله افسارگسیخته را دارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۹۷۶۱۶۰۸:۳۱:۱۷ ۱۳۹۸/۲/۲۰
اینترنت انحصار اخبار و اطلاعات را شکست. با وجود اینترنت دیگر جزیره ای دور افتاده در جهان وجود ندارد.
ناشناس۸۹۷۶۱۹۰۸:۳۳:۰۴ ۱۳۹۸/۲/۲۰
اینترنت آفت و بلای هزاره سوم است.
احمد۸۹۸۱۵۵۱۵:۴۱:۲۴ ۱۳۹۸/۲/۲۰
تلویزیون سینما و...هم بلای بشریت بودند دیدیم که درست استفاده بش نجات بشریتند ضمنا شما الان چجوری پیام دادین؟
ناشناس۸۹۸۲۳۰۱۶:۴۹:۳۶ ۱۳۹۸/۲/۲۰
چرا پس داری استفاده می کنی ازش؟
ناشناس۸۹۷۷۳۷۱۰:۴۶:۴۴ ۱۳۹۸/۲/۲۰
شما ناراحتی ازش برو بیرون
ناشناس۸۹۷۷۸۲۱۱:۱۳:۳۸ ۱۳۹۸/۲/۲۰
مشکل اون بعضی ها "تقابل سنت و مدرنیته" نیست! مشکلشون تقابل جهل و دانش هست. چرا با سایر پدیده های مدرنیته مشکل ندارند!؟
ناشناس۸۹۷۷۹۶۱۱:۲۱:۳۳ ۱۳۹۸/۲/۲۰
همه ی دنیا با اینترنت چکار می کنند ؟ما هم مثل اونها تافته ی جدا بافته که نیستیم ما
بهروز۸۹۷۹۵۳۱۳:۲۱:۵۶ ۱۳۹۸/۲/۲۰
گرچه اینترنت تحولات بزرگی به وجود آورده و نمی توان منکر آن شد، اما معایب آن نیز قابل توجه است. خوشا بحال آن روزهایی که اینترنت نبود ولی خانواده معنا و مفهوم دیگری داشت. مهر و محبت، عاطفه و انسانیت بیشتر بود و مردم اینقدر نسبت به هم سنگدل نبودند.
ناشناس۸۹۷۹۹۹۱۴:۰۵:۳۵ ۱۳۹۸/۲/۲۰
بشر ده ها هزار سال بدون اینترنت زندگی کرد ولی به اندازه این سی سالی که اینترنت خلق شد سقوط اخلاقی نداشت.
ناشناس۸۹۸۲۳۳۱۶:۵۰:۴۰ ۱۳۹۸/۲/۲۰
پس چرا داری ازش استفاده می کنی؟ هیچ کشوری جز شما این حرفها رو نمیزنه اصولا هر چیزی که بیاد باهاش مخالف هستید من شنیدم با برق هم مخالفت کرده بودید
ناشناس۸۹۸۴۵۴۲۰:۲۰:۰۵ ۱۳۹۸/۲/۲۰
تعبیر سقوط اخلاقی خیلی گسترده است بنظر من اوج سقوط اخلاق زمانی بود که در اروپای قرن ۱۶ دادگاه های انکیزاسیون در اروپای قرون وسطا کلیسا دانشمندان را بخاطر عقایدشان می سوزاند.
ناشناس۸۹۸۰۰۱۱۴:۰۶:۲۳ ۱۳۹۸/۲/۲۰
...ما رو چه به اینترنت
ناشناس۸۹۸۱۲۷۱۵:۲۰:۵۶ ۱۳۹۸/۲/۲۰
سی سالگی اختراع پروتکل http و انتقال صفحات تحت شبکه های اینترنت است ، اینترنت قدمت بیشتری دارد و درواقع ارتباط فیزیکی کامپیوترها با یکدیگر است که حدود ۶۰ سال قبل امکان پذیر شد.
ناشناس۸۹۸۱۸۸۱۶:۱۰:۲۲ ۱۳۹۸/۲/۲۰
اینترنت یک نعمته.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  17. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  20. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  24. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین