کامنت‌های برتر مخاطبان الف/ یارانه‌ای که به قاچاقچیان بنزین می‌رسد/ اول بايد خودمان را درست كنيم يا مشكلات جامعه‌مان را؟ رهبری چقدر در مورد برجام تذکر دادند؛ چرا گوش نکردید؟/ چرا جلیلی حاضر نشد یک توافق انجام دهد/ برجام کجا برگ برنده ما بود؟!/ کاهش ارزش پول ملی هیچ ربطی به تحریم ها ندارد

گروه سیاسی الف،   3980219084 ۴۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

در هفته جاری اتفاقات زیادی رخ داد و با توجه به وظیفه‌مان آن‌ها را پوشش دادیم؛ از آنجا بینندگان محترم الف با ارائه نظرات خود در ذیل اخبار و گزارشات منتشر شده، در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت کردند که در ادامه برخی از نظرات برتر را انتخاب کرده و در ادامه مشاهده‌ می‌کنید.

رهبری چقدر در مورد برجام تذکر دادند؛ چرا گوش نکردید؟/ چرا جلیلی حاضر نشد یک توافق انجام دهد/ برجام کجا برگ برنده ما بود؟!/ کاهش ارزش پول ملی هیچ ربطی به تحریم ها ندارد

«یک راه‌حل جایگزین افزایش قیمت بنزین» عنوان یادداشتی بود که در ابتدای هفته در سایت الف منتشر شد. با توجه به اتفاقات هفته گذشته و انتشار خبر افزایش قیمت بنزین و تکذیب آن، مخاطبین الف به این یادداشت توجه ویژه‌ای کردند و نظرات زیادی درباره آن نوشتند. تعدادی از این نظرات را می‌خوانیم:

 

*متاسفانه علیرغم منطقی بودن، این روش‌ها به دلیل به خطر انداختن منافع برخی گروه‌های بانفوذ هرگز در کشور عملیاتی نمی‌شوند. مانند برخورد مالیاتی با خانه‌های خالی که همه از چگونگی وضعیت اجرای آن خبر داریم.

*مشکل اصلی درآمد دولت نیست، مشکل اصلی قاچاق بنزین است و این ارزان فروشی، یارانه‌ای است که دولت به قاچاقچیان بنزین می‌دهد و عده‌ای قاچاقچی از این محل سود می‌برند. حتی بنظر من موضوع قاچاق بنزین از مصرف زیاد بنزین در داخل و این مسئله که یارانه پر دارآمد‌ها و کسانی‌ که اتومبیل بیشتری دارند از این یارانه بیشتر استفاده می‌کنند، مهمتر است.

*دولت نباید دائما بدنبال افزایش درآمد باشد، بلکه باید با اصلاح ساختار پرحجم و پر هزینه خود، هرینه‌ها را کاهش دهد .متاسفم که اکثر اقتصاددان‌های ایرانی عقل کنترل هزینه ندارند و فقط به جیب مردم حمله می‌برند؛ البته چون اینها در دانشگاه ها هم تدریس می‌کنند دانسته‌های غلط خود را به نسل بعد هم منتقل می‌کنند و به نظر می‌آید امیدی به اصلاح نیست.

*اگر منظور اخذ ماليات بر دارايي مي‌باشد كه بحث آن اينجا نيست و ارتباطي به كنترل مصرف و... ندارد؛ ولي اشكالات اساسي طرح پيشنهادي اين است كه مثلا خودرو هيبريد بالاي ۵۰۰ ميليون كه اتفاقا مصرف سوخت بسيار كمي دارد و ممكن است مالك آن تردد كمي هم با آن در سطح شهر داشته باشد ۵ ميليون تومان و يا بيشتر پرداخت نمايد و از سوي ديگر خودرو پر مصرف ارزان قيمت داخلي كه ممكن است بالاي ۱۰ ليتر در هر صد كيلومتر دارد و اتفاقا مالك آن در سطح شهر مسافركشي مي‌كند كلا ۵۰۰ هزارتومان پرداخت نمايد، آيا به نظر شما منطقي و منصفانه است؟! اينجانب راه هاي زير را پيشنهاد مي‌كنم: ۱- در كوتاه مدت و مرحله اول فعال كردن كارت‌هاي سوخت براي جلوگيري از قاچاق ۲- سرمايه گذاري براي جايگزيني خودروهاي پر مصرف و پر تردد (مثلا جايگزيني نيسان آبي با وانت هاي با مصرف بهينه) كه تفاوت مصرف و يارانه در ميان مدت منجر به بازگشت سرمايه خواهد شد ۳- افزايش تدريجي و منطقي قيمت سوخت با برنامه از پيش تعين شده؛ مثلا براي شروع سهميه زيادي به خودرو‌ها داده شود و كم كم ميزان سهميه كاهش داده شود تا جامعه كم كم مصرف خود را مديريت نمايد.

*این روش نقص‌هایی هم دارد، ۱- نحوه قیمت گذاری مشخص نیست. فرض کنید فردی ۲۰۶ دارد که در بازار ۱۲۰ میلیون قیمت صفر آن است ولی به علت مدل قدیمی، تصادفات و روغن سوزی و ... عملا ۲۰ تومن هم خریدار ندارد. با چه مکانیزمی قیمت واقعی آن مشخص می شود؟ خود این مکانیزم قطعا کیفی است، علاوه بر تاسیس یک سازمان برای تعیین آن، می‌بایست چند سازمان دیگر تاسیس شوند برای اعتراضات در این حوزه. خود این مسأله یعنی هزینه، اسراف وقت مردم و.. البته به این مکانیزم ها باید چند مکانیزم دیگر هم اضافه کرد برای برخورد با افرادی که مالیات خودرو را در این حوزه نداده‌اند. این هم یعنی فشار بیشتر به اقشار ضعیف و ۲- افراد نه تنها تشویق به کاهش نمی شوند، بلکه به علت مالیاتی که آن را در راستای بنزین می‌دانند عملا هیچ گونه صرفه جویی در این زمینه نخواهند داشت و اسراف هم خواهند داشت. ۳- تکلیف قاچاق سوخت چه می‌شود؟ دولت با استدلال قاچاق در حال سهمیه بندی است و عملا این طرح تاثیری بر قاچاق ندارد؛...

 

****

درباره برجام در این هفته یادداشت «برجام، نتیجه یک اشتباه در مذاکرات هسته‌ای» در الف بازنشر شد و با استقبال کاربران الف همراه شد. نظرات برخی از کاربران الف را می‌خوانیم:

 

*واقعا من امروز می‌فهمم که چرا جلیلی حاضر نشد سال نود و یک یه توافق مثل برجام انجام دهد (حتی بهتر) و با این توافق خودش را به عنوان منجی و رفع کننده تحریم جا بزند و سال نود و دو رئیس جمهور شود ، اما جلیلی حاضر شد حتی از مردم هم فحش بشنود، اما چنین کاری نکند. امروز نتیجه برجام که هم نیمه تعطیل کردن هسته‌ای بود و هم افزایش تحریم و افزایش چند برابری مشکلات اقتصادی در مقایسه با زمانی که جلیلی حاضر به دادن امتیاز نشد، نشان داد که ایشاون این روزها رو پیش‌بینی می‌کرد که البته در کمیسیون برجام تمام نواقص برجام را به آقایان ظریف و عراقچی گوش زد کرد (فیلمش هست) اما آنها گوش نکردند

*توجه داشته باشید که همین برجامی که برخی‌ها مدام تقبیحش می‌کنند و برعلیه آن حرف می‌زنند باعث شد که یک فرصت شش ساله به جمهوری اسلامی بدهد تا نفسی تازه کند و تجدید قوا نماید وگرنه با آن تحریم‌های سنگین و همه جانبه همانوقت کار کشور تمام می‌شد.

*فرض کنید شما می‌خواهید از کسی چیزی را خریداری کنید هرچه قدر اطرافیان خیر خواه به شما تذکر می‌دهند که طرف سر شما را کلاه می‌گذارد و قابل اعتماد نیست شما آنها را به بی سوادی و نفهمی متهم می‌کنید و ضمن بی توجهی به هشدارهای آنان باطرف مقابل قراردادی منعقد کرده و مبلغ معامله را یکجا نقد تحویل می‌دهید، طرف شما هم پس از گرفتن پول دبه در می‌آورد و هیچ چیزی را به شما تحویل نمی دهد، حالا پاره کردن یا نکردن قرار داد چیزی را عوض می‌کند؟

*دقیقا چطور بر پایه ان پی تی باید اروپا و امریکا را مجبور به رفع تحریم می‌کرد؟ اگر شدنی بود که آقای جلیلی با بسته‌های پیشنهادی رنگ و وارنگ اینکار را می‌کرد، نه اینکه تحریم روی تحریم اضافه کند، اگر زمان آقای جلیلی همه چیز خوب بود، پس انتقادها برای چیست؟ در بدترین حالت وضعیت برگشته به دوره آقای جلیلی.

*یک حق که تمام دنیا در اختیار دارند توسط این دولت وتیم مذاکره کننده نادیده گرفته شد، قرار بود حتی سایه تهدید از سر ایران گرفته شود، مذاکرات از سطح هسته‌ای به مسائل امنیتی کشیده شد. این بود بلد بودن زبان دنیا واقعا متاسفم.

*اگر برجام نبود این فلاکت اقتصادی و بی ارزش شدن پول ملی ۴-۵ سال پیش اتفاق می‌افتاد! اصلا برای همین ایران برجام را قبول کرد. منتهی حالا ترامپ آمده و بازی را بهم زده!

*(در پاسخ به کامنت بالا) کاهش ارزش پول ملی هیچ ربطی به تحریم ها ندارد. ای کاش فقط اندکی از اقتصاد می‌دانستید؛ علت کاهش ارزش پول ملی چهار برابر شدن نقدینگی است؛ یعنی به زبان ساده چون که نقدینگی توسط دولت چهار برابر شده در نتیجه قیمت طلا و دلار چهار برابر شده است.

 

****

سخنان رئیس‌جمهور درباره اقدام متقابل ایران در برابرعدم تعهد اروپاییان و تعلیق دو تعهد برجامی با کامنت‌های مخاطبین الف همراه شد. تعدادی از این کامنت‌ها را از نظر می‌گذرانید:

 

*۱- برجام کجا برگ برنده ما بود؟! آن برجامی که تکنولوژی به دست آمده را به همراه عزت و اقتدار ملی را داد و به ازای آن ریشخند دشمن را دریافت کرد؟ ۲- تیمی که اثبات شد چندین جاسوس حرفه‌ای در آن فعالیت داشتند آیا می‌توانست برگ برنده‌ای را رقم بزنند؟ ۳- معلوم است برجامی که به رغم تاکیدات منتقدین، در آن هیچ تضمیمی برای گرفتن امتیاز از دشمن گرفته نشد و فرمان ۹ ماده ای رهبری در نظرگرفته نشد، نمی توانست احقاق حقی کند. ۴- مذاکره کنندگان حتی از تجربیات قرارداد سعدآباد که خودشان درگیر آن بودند، استفاده نکردند!

*دو نوع اقدام می‌تواند مفید باشد: اول اقداماتی که از فشار وارده برمردم کم کند، و دوم اقداماتی که حداقل فشاری را بر طرف مقابل وارد کند. اقدامات امروز عملا تاثیر خاصی در هیچ یک از حالات بالا نخواهد داشت، فقط ژستی است سیاسی برای اقدامات بعدی. (مهلت ۶۰ روزه) که آن‌هم چندان مهم نخواهد بود و تا وقتی که ایران هم از برجام خارج نشود، راه برای مذاکره جدید باز نخواهد شد.

*برجام تصمیم کل نظام بود... باشد، ولی مساله اصلی سر الزامات برجام بود که شما رعایت نکردید... دقیقا از همانجا هم چوب خوردیم، مگر رهبری نگفتند اقتصاد کشور را به برجام گره نزنید؟ مگر رهبری نگفتند هر وقت عملا تحریم‌ها رو برداشتند به تعهدات عمل کنید؟... الان آن بتونی که در قلب راکتور اراک ریختین را کی می‌تواند بکند؟

*جناب روحانی کلمه کدخدا رو ابتدا شما به آمریکا نسبت دادی و ۵ الی ۶ سال از عمر این ملت را به وعده های دروغین کدخدات و اروپای‌یها تلف کردی و اقتصاد کشور را به افتضاح کشاندی حالا می‌خواهی بگی هوشیار شدی.... چقدر رهبری تذکر داد و شما با کنایه جواب سربالا دادی .... یادتان است به منتقدات چه چیز گفتی د و چه نسبتهایی دادید. یادتان است رهبری چقدر تذکر داد، حالا دم از همدلی در داخل میزنید، در حالی که به نصحیت‌ها گوش ندادید.

*این قدم را  باید ۱۰ ماه پیش برمی‌داشتید، نه حالا که دشمن تشجیع شده... باید اقدامات قاطع تری بردارید، حالا هم باید کاملا قاطع باشید نه منفعل، اجازه ورود ناوهواپیمابر آمریکا به خلیج فارس را ندهید....، ترامپ و بولتون و پومپئو مثل سگ هستند،  عکس العمل نشان بدهید عقب نشینی می‌کنند.

*روحانی با این سخنرانی و بیانیه ثابت کرد هیچ برگ برنده‌ای در چنته ندارد.....اگه هم بخواهد کاری کند، به سر خطه زمان احمدی نژاد می‌رسیم؛ آش همان آش و کاسه همان کاسه و چه بسا ضعیف‌تر از آن موقع....چون دیگر نه اوبامایی هست نه ترسی از حرکات انتحاری ایران. ضمنا نه نفتی برای فروش هست نه پولی نه بانکی.....

 

****

مخاطبین الف، ذیل یادداشت «مقابله با هنجارشکنی خیابانی» نظرات متعددی مطرح کردند. چند کامنت زیر را می‌خوانیم:

 

*آنچه از آن به عنوان هنجارشکنی یاد می‌کنید مراتبی دارد و از نظر درجه اهمیت با هم تفاوت دارند؛ لیکن در سال‌های اخیر این مراتب در نظر گرفته نشد و همه آن منحصر شد به آشکار بودن چند تارموی خانم‌ها و برخورد با آن؛ آنهم با روش‌های کلیشه ای و تکراری که سالها در جامعه نتیجه عکس داده بودند، لذا اینک شاهد مشکلاتی به مراتب بدتر در جامعه هستیم.

*شادی قطعا جرم نیست، ولی خانم‌ها بی حجاب شوند شادی جامعه زیاد نمی‌شود. شادی وقتی واقعی و ریشه‌ای زیاد می‌شود که شما زندگی پایدار و همسر و فرزند داشته باشید که به شما آسایش و آرامش بدهند. ناهنجاری‌هایی مثل بدحجابی و بی‌حجابی در جامعه یکی از مواردی است که این آرامش پایدار رو بهم می‌زند... . البته یکی دیگر وضع بد اقتصادی است که یکی از موانع تشکیل این زندگی پایداره و عوامل دیگر آن است.

* شوربختانه موارد دیگری هم در زیر پوست شهر در جریان است که هر چند منکراتی نیست، ولی بی گمان از درجه اهمیتی بسیار بالا برخوردار است، از هجوم و یورش به سایت ثبت نام برای خرید ارابه‌های مرگ گرفته تا ازدحام عظیم برای دریافت یک باک بنزین با نرخ قبل از سهمیه‌ای شدن!.

*اصل اختلاس است، همان اختلاسی که بی‌بندوباری و سگ گردانی و بی حجابی و بی‌حیایی را اداره و هدایت می‌کند. کسانی که ولنگاری و بی‌حیایی و منکرات را کوچک و ناچبز معرفی می‌کنند، یا از ویرانگران و حرام‌خواران اقتصادی هستند، یا از آثار انحراف در خانواده خود غافلند.

* هم بی‌حجابی بد است هم اختلاس. هر دو از جنس بی‌حیایی هستند یکی در عرصه فرهنگ و سبک زندگی و دیگری در عرصه اقتصاد. با هر دو باید برخورد جدی شود.

*متاسفانه مردم خصوصا جوانان و خانواده‌ها قربانی اصلی رها بودن مجرمان بظاهر شهروند در فضای مجازی و خیابان‌ها و اماکن عمومی هستند.

* چه کسی گفته چون حجاب هیچ جای دنیا اجباری نیست، اینجا هم نباید اجباری باشد؟ رعایت حجاب یک قانون در کشور است، همه جای دنیا احترام به قانون یه اصل است.

*...حجاب حکم شرعی است که به صلاحدید عقلا و قانونگذاران تبدیل به قانون شده است؛ البته حتی اگر قانون هم نباشد وظیفه یک مسلمان است که مثل تمام احکام شرعی دیگر رعایت نکردن آن را تذکر بدهد و به رعایت کردن آن دعوت کند؛ حالا اینکه به واسطه تبلیغات شدید عده‌ای این حس زور و اجبار را نسبت به حجاب داری و مثلا نسبت به قوانین راهنمایی و رانندگی (که کسی در موردش تبلیغ منفی نمی‌کند) ندارید، دلیل نمی‌شود که این قانون را کنار بگذاریم. اگر کمی از بالا به قضیه نگاه کنیم متوجه می‌شویم که اینها اثر تبلیغات است و اگر فردا صبح بلند شویم و ببینیم همه خانم‌هایی که در  شبکه‌های ماهواره‌ای و مجازی می‌بینیم با حجاب هستند، این حس زور و تحقیر برخی دوستان از بین خواهد رفت...

* .... امر به معروف و نهی از منکر فقط برای حجاب نیست؛ برای اصلاح اخلاق و رفتار و از همه مهم‌تر اجرای عدالت است...

*... به زبان ساده هنجار در جامعه امري اجتماعي پذيرفتني براي همه عموم آن جامعه است كه در مرور زمان تغيير مي‌كند كه در اين مقاله به وجوه ديگر آن مانند قانوني و غير قانوني بودن مي پردازند... در اين حال هر فعلي كه منجر به آسيب به هرشكلي به ديگران شود، ناپسند و مستوجب نكوهش است و يا درصورت نياز برخورد قانوني....از طرفي ميزان مشكلات ناشي از تداخل و اثر گذاري شديد مسائل اقتصادي، سياسي و اجتماعي در هر جامعه‌اي از نظام مديريت حاكميت آن جامعه متاثر خواهد بود ... بياييد اول خودتان را ارزيابي كنيد ...به عنوان يك شهروند چقدر اثرات مثبت بر جامعه مي‌گذاريد ؟... در ساختار فعلي اگر تصميم گير شديد چقدر حاضريد از منافع شخصي خود و عزيزانتان به نفع جامعه كه در طولاني مدت به شما هم برخواهد گشت، بگذريد؟ اول بايد خودمان را درست كنيم يا اول مشكلات جامعه مان را؟...

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۹۸۴۰۶۱۹:۴۶:۳۵ ۱۳۹۸/۲/۲۰
استقلال بانک مرکزی
کامنت جالب یک مخاطب۸۹۹۱۸۳۱۱:۱۵:۴۹ ۱۳۹۸/۲/۲۱
ریچارد نفیو معمار تحریمها در دولت اوباما در کتاب«هنر تحریمها»: در انتخابات سال 92 با انتخاب حسن روحانی مسیر حرکت کشور دقیقا روی همان ریلی افتاد که امریکایی ها برای آن لحظه شماری می کردند! حالا دولت بفرماید برای چی منتظر شکست ترامپ و پیروزی دموکراتها است؟ چه فرقی باهم دارند؟ مشکل خودتانید پس بروید همان ونک و ولنجک برای همیشه!
ناشناس۸۹۹۵۰۹۱۲:۵۷:۰۲ ۱۳۹۸/۲/۲۱
میشه بگید جلیلی چه گلی به سرمون زده؟ رفت صحبت کرد، تحریم شدیم. نمیرفت، بازم تحریم میشدیم. فایده اش چی بود؟
ناشناس۸۹۸۴۰۸۱۹:۴۹:۳۲ ۱۳۹۸/۲/۲۰
یکی جواب منو بده. چرا میگید برجام بد بود. برجام که تا وقتی همه بهش پایبند بودند خوب بود. الان نبودشه که بدبختمون کرده
ناشناس۸۹۹۰۵۷۱۰:۲۷:۴۳ ۱۳۹۸/۲/۲۱
دولت از ابتدا قصد گران کردن دلار را داشت خود آقای روحانی هم همین را گفته برجام فقط دست و پای ما را بیشتر بست
ناشناس۸۹۹۱۰۰۱۰:۴۳:۴۲ ۱۳۹۸/۲/۲۱
واقعا متوجه نمی شوید؟؟!! اگر شما گوهر بدهید بجایش آب نبات چوبی بگیرید..... بعد یکی بیاد بگه این معامله چه بدی داشت. ....تا وقتی آب نبات تمام نشده بود خیلی شیرین و خوشمزه بود ...... شما چه جوابی بهش می دید؟
فانی۸۹۹۱۹۰۱۱:۱۸:۰۰ ۱۳۹۸/۲/۲۱
نفیو عضو تیم هسته‌ای آمریکا: برجام با وجود تحریم‌های ایران بی‌معناست
ناشناس۸۹۸۴۰۹۱۹:۵۶:۴۳ ۱۳۹۸/۲/۲۰
برجام یک مسکن موقت بود اگر نبود این درد زودتر و شدید تر شروع میشد
ناشناس۸۹۹۲۷۷۱۱:۴۰:۴۰ ۱۳۹۸/۲/۲۱
مسکنی بود که برایش اندازه یک عمل جراحی هزینه کردیم!!!
ناشناس۸۹۸۴۲۱۲۰:۰۱:۴۳ ۱۳۹۸/۲/۲۰
روحانی اردیبهشت سال 92 خطاب به احمدینژاد زمانی که رییس جمهور نشده بود گفت آیا افزایش نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی هم تقصیر تحریم است الان یه بلایی سر پول ملی آوردن که داریم ونوزیلا میشیم
ناشناس۸۹۸۴۳۴۲۰:۰۷:۳۳ ۱۳۹۸/۲/۲۰
اگه برجام نبود اتفاقات امروز ٣ يا ٤ سال قبل افتاده بود
احمد۸۹۸۴۴۰۲۰:۱۲:۰۸ ۱۳۹۸/۲/۲۰
خواهشاً توی این وضعیت شما دیگه سعی نکنید بهره برداری سیاسی بکنید!
ناشناس۸۹۸۴۶۱۲۰:۲۴:۲۳ ۱۳۹۸/۲/۲۰
تازمانی که ترامپ از برجام خارج نشده بود شما ثمرات برجام را نمیدیدید؟هر وقت جلیلی برای مذاکره رفت فردایش یک قطع نامه علیه ایران صادر شد .
فرزاد۸۹۸۴۶۸۲۰:۳۹:۱۹ ۱۳۹۸/۲/۲۰
عجب ! پس کاهش ارزش پول ربطی به تحریم ها ندارد !!!
هاشمی۸۹۸۴۷۷۲۰:۵۵:۴۸ ۱۳۹۸/۲/۲۰
برجام تلخترین کلاهبرداری در تاریخ ایران است اما نباید سوءمدیریتها در پشتش مخفی شود
ناشناس۸۹۸۴۷۸۲۰:۵۷:۴۱ ۱۳۹۸/۲/۲۰
عدم فروش نفت ،فرارپژو و رنو ازايران،عدم امكان واردات ومبادله تجاري و....ربطي به تحريم هاندارد؟
نادیا۸۹۸۴۸۰۲۱:۰۱:۳۵ ۱۳۹۸/۲/۲۰
مشخصه که عقب نشینی ها‌ و امتیازدهی های ما ترامپ و اروپا را گستاخ کرد
ناشناس۸۹۸۴۸۶۲۱:۱۱:۱۸ ۱۳۹۸/۲/۲۰
این که سه برابر شدن ارز، فقط انفجار انبار باروت بانک مرکزی بود بر اثر جرقه ی تحریم، شکی نیست، اما متاسفانه مسولین جلوی 80 میلیون این حقیقت را انکار می کنند.
تاکستانی۸۹۸۴۸۸۲۱:۱۳:۳۴ ۱۳۹۸/۲/۲۰
دولت ورشکسته شده پشت تحریمهایی که همیشه بود قایم شده تا پاسخگو نباشه
ناشناس۸۹۸۵۱۱۲۱:۴۱:۳۴ ۱۳۹۸/۲/۲۰
چرا بنزین سوپر که مورد مصرف متولین است به قیمت واقعی عرضه نمیشه؟
ناشناس۸۹۸۹۶۹۰۹:۴۴:۳۵ ۱۳۹۸/۲/۲۱
باهوش جان بنزین سوپر ربطی به دارا و ندار نداره بلکه بستگی به نوع موتور خودرو داره به عنوان مثال تمامی موتورهای پژو باید از بنزین سوپر استفاده کنند.
ناشناس۸۹۸۵۲۹۲۲:۰۸:۳۶ ۱۳۹۸/۲/۲۰
مردم را سرکار نگذارید شاید فکر میکنید اگر الان احمدی نژاد بود از برجام خارج میشد ولی مشاهده کردید که در دو سال اخر ریاست جمهوریش حتی حق حرف زدن راجع به توافق و یا عدم توافق و برنامه هسته ای را نداشت (به اقرار خودش)
ناشناس۸۹۸۵۵۵۲۲:۴۴:۴۰ ۱۳۹۸/۲/۲۰
یعنی شما می فرمائید رهبری مخالف برجام بودن و در عین این مخالفت ایران رفت به سمتش؟؟؟
ناشناس۸۹۸۵۸۰۲۳:۱۶:۳۴ ۱۳۹۸/۲/۲۰
بنده با حجاب موافقم. ولیکن همه چیز رو با زور و بنام اسلام به خورد مردم ندهیم.آیا دوران حکومت پیامبر اکرم صلوات الله علیه و حضرت امیرالمومنین علیه السلام برخورد این حضرات با افراد بی حجاب چگونه بود؟ آیا برخورد داشتند یا نه ضمن اینکه این موضوع را واجب می دانستند می گذاشتند مردم خود تصمیم بگیرند.
داور۸۹۸۵۹۰۲۳:۳۲:۱۱ ۱۳۹۸/۲/۲۰
لطفا آقا نگارنده قیمت بنزین را به قاچاق سوخت گره نزن مرزها را کنترل کنید وبهای سستی خودرای بردوش مردم قرار ندهید وبیشتر مردم با مسافر کشی زندگی می کنند با این طرح های آبکی با زندگی خانوادها بازی نکنید که تبعات وحشتناکی خواهد داشت!!!!
ناشناس۸۹۸۵۹۸۲۳:۳۹:۲۴ ۱۳۹۸/۲/۲۰
کاهش ارزش پول ملی ونزوئلا هم کار تحریم نبوده؟؟؟
ناشناس۸۹۸۶۰۶۲۳:۴۸:۱۲ ۱۳۹۸/۲/۲۰
برای هر نوع قاچاق مجازات فوق سخت وضع کنید ببینید کی جرات میکنه قاچاق کنه.بی عرضگی شما در کنترل و مبارزه با قاچاق را مردم باید جبران کنند.چه معادله سفیهانه ایست. نگارنده مقاله بهتر بود راه برای مبارزه با قاچاق پیشنهاد میداد نه راه حلهای عجیب و غریب و هزینه بر.
ناشناس۸۹۸۶۱۳۰۰:۰۰:۴۰ ۱۳۹۸/۲/۲۱
دولت پول بی پشتوانه چاپ و راحت ولخرجی میکنه بعد که گندش داره در میاد و ارزش پول یک چهارم میشه و قیمت همه چیز چهار برابر میشه، شلوغش میکنه که بندازه گردن ترامپ گرفته تا جاسوسان سایبری یا دلالان خودرو و مسکن. درست عین بازی هایی که بچه ها در میارن.
ناشناس۸۹۸۶۴۱۰۰:۴۲:۵۰ ۱۳۹۸/۲/۲۱
باور نمی کنم امروز هم به دنبال تسویه حساب سیاسی باشید ، ضمنا تا آنجا که می دانیم ، همزمان با اقدامات جلیلی گروه دیگری در عمان در حال مذاکره با امریکا بودند ،
ناشناس۸۹۸۶۵۲۰۰:۵۸:۴۷ ۱۳۹۸/۲/۲۱
جانم فداي رهبر عزيزم
مهدی۸۹۸۶۵۳۰۰:۵۹:۱۲ ۱۳۹۸/۲/۲۱
بنام خدا، برجام یک تصمیم ملی است که هیچ مسئولی نمی تواند خود را مبرا بداند، علاوه بر این چرا هنوز برای حفظ آن تلاش میکنیم و در این یکسال که فرصت قانونی فراهم شد، رسما از آن خارج نشدیم؟
ناشناس۸۹۸۶۵۷۰۱:۱۲:۵۹ ۱۳۹۸/۲/۲۱
جلیلی فقط عامل افزایش تحریم ها بود
ناشناس۸۹۸۶۶۱۰۱:۱۸:۵۰ ۱۳۹۸/۲/۲۱
برجام کجا برگ برنده ما بود 150 میلیارد دلار پولهای آزاد شده ملت را پس دهید ! پولها را بالا کشیدید می گوید کجا برجام برگ برنده بود !
ناشناس۸۹۸۶۷۲۰۱:۳۵:۱۹ ۱۳۹۸/۲/۲۱
اقایون تمام جز به جز توافق با موافقت رهبری بود بجای اینکه چوب لای چرخ هم بزارین دست به دست هم دهیم میهن خویش را کنیم اباد حزب و جناح بازی رو تموم کنید
ناشناس۸۹۹۴۷۹۱۲:۴۵:۰۶ ۱۳۹۸/۲/۲۱
زمانی که تو خیابون میرقصیدی خوشحال بودی دیپلمات ها حرف رهبر رو گوش نکردن دین نداری آزاده باش
ناشناس۸۹۸۷۱۵۰۴:۲۳:۰۲ ۱۳۹۸/۲/۲۱
تحلیل آبدوغ خیاری سهل... مذاکره چه عیبی دارد... امثال جلیلی چه کاره اند...
ناشناس۸۹۸۸۷۶۰۸:۳۸:۴۹ ۱۳۹۸/۲/۲۱
این چه تناقضی است که میفرمائید?! سیاست یکی به میخ یکی به نعل پیش گرفتید بنده خدا صالحی و ظریف گلوشون رو پاره کردن و گفتن رهبری از تمام زیر و بم و لحظه به لحظه مذاکرات با خبر هستن و همه چیز با نظر ایشون پیش میره
ناشناس۸۹۸۹۱۷۰۹:۰۹:۴۴ ۱۳۹۸/۲/۲۱
هر شخص عامی هم میداند تاثیر روانی منفی بر طبل جنگ کوبیدن و انزوای جهانی موجب سقوط ارزش دلار شده و می شود .
بنده‌خدا۸۹۸۹۳۹۰۹:۲۲:۲۸ ۱۳۹۸/۲/۲۱
بهای‌بنزین‌درکشورهای‌همسایه‌بین‌۱۰۰۰۰‌هزار‌و۱۵۰۰۰‌هزارتومان‌است‌وتفاوت‌ان‌با‌بنزین‌ازاد‌۲۵۰۰‌تومانی‌ تاثیری‌درجلوگیری‌از‌قاچاق‌نخواهد‌داشت‌‌من‌نمیدانم‌مسیولان‌مردم‌را‌چه‌فرض‌کردهاند
ناشناس۸۹۸۹۵۴۰۹:۳۳:۳۶ ۱۳۹۸/۲/۲۱
ایران دو راه بیشتر ندارد 1- بمب اتم بسازد و آزمایش کند 2-با اسرائیل دوست شده و شر را بخواباند
ناشناس۸۹۹۱۶۱۱۱:۱۰:۲۵ ۱۳۹۸/۲/۲۱
مطمئن باش اولیشو نمیتونه
ناشناس۸۹۹۲۵۰۱۱:۳۴:۰۸ ۱۳۹۸/۲/۲۱
عاقبت بمب اتم میشه کره شمالی شدن
ناشناس۸۹۹۲۸۷۱۱:۴۲:۲۸ ۱۳۹۸/۲/۲۱
با آدم کشا که دوست نمیشیم، حالا شاید بمب اتمی ساختیم
اعتمادیان۸۹۹۱۴۴۱۱:۰۲:۲۲ ۱۳۹۸/۲/۲۱
برجام , تهدیدات و فشارهای اقتصادی و سیاسی آمریکا را حداقل سه سالی به تاخیر انداخت.
ناشناس۸۹۹۴۲۹۱۲:۳۱:۴۲ ۱۳۹۸/۲/۲۱
اینکه جلیلی میتوانست اشتباه است چون تخصص ایشان ایجاد اجماع جهانی جهت صدور قطعنامه آنهم شش تا علیه ایران بود پس لطف کنید از آب گل آلود قورباغه نگیرید
تحريم زده۸۹۹۴۵۸۱۲:۴۰:۲۵ ۱۳۹۸/۲/۲۱
ميترسم امريكا صد تا موشك بزنه و ما اندر خم يك كوچه باشيم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. وحدت ملی با وعده صادق

  12. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  15. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  16. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  17. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  18. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  19. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  23. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  24. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  25. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

پربحث‌های هفته

  1. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  3. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  10. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  11. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  12. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  16. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  17. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  18. اولین واکنش قوه قضائیه به ماجرای صدیقی و باغ ازگل/ انتقاد روزنامه اصولگرا از فرزین/ ارزیابی وزیر ارشاد از فضای گفت‌وگو در کشور

  19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  20. اسراییل چه باید بکند؟ 

  21. تورم نقطه‌به‌نقطه به ۳۵ درصد کاهش پیدا کرد

  22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  24. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  25. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

آخرین عناوین