نکات ضروری برای پخت بهداشتی مواد غذایی در ماه رمضان

گروه سلامت الف،   3980219010

مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان اطعام و دادن افطاری توصیه شده است، به ذکر نکاتی ضروری درباره آماده‌سازی، پخت و سرو مواد غذایی پرداخت.

مینا کاویانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نکات مفید مربوط به آماده‌سازی مواد غذایی در ماه مبارک رمضان، تصریح کرد: بطور کلی رعایت یک سری اصول بهداشتی و تغذیه‌ای توسط فردی که مسئولیت تهیه غذا را بر عهده دارد، لازم و ضروری است که برخی از مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

- حتماً قبل از اقدام به آماده سازی مواد غذایی دست‌های خود را با آب گرم و صابون بشوئید. ممکن است این توصیه ساده بنظر برسد، اما یکی از مهم‌ترین عوامل پیشگیرانه از بیماری‌ها بخصوص بیماری‌های عفونی است.

- اگر دست شما بریدگی یا زخمی دارد، حتماً از دستکش استفاده کنید و برای جلوگیری از جابجایی و انتقال میکروب‌ها از طریق دستکش، آنها را بطور مرتب بشوئید.

- تمام ظروف مورد استفاده برای آماده سازی مواد خام را قبل از استفاده مجدد، شسته و خشک کنید.

- یکی از وسایلی که بیشتر برای آماده سازی مواد غذایی بکار می‌رود، تخته مخصوص خرد کردن است. در این مورد توصیه می‌شود برای حفظ بهداشت و شستشوی بهتر آن، از تخته‌های پلاستیکی به جای تخته‌های چوبی استفاده کنید؛ زیرا در سطح تخته‌های چوبی در اثر ضربات کارد، شیارهایی ایجاد می‌شود که پاک کردن ذرات باقیمانده مواد غذایی از آنها بسیار مشکل است.

- حتماً تخته‌های مخصوص خردکردن گوشت و مرغ را از تخته خرد کردن سبزی‌ها، جدا کنید. معمولاً گوشت و مرغ با هم خریداری شده و همزمان تمیز و بسته بندی می‌شوند، آلودگی میکروبی گوشت قرمز و مرغ با هم برابر نیست. بنابراین حتماً بعد از خرد کردن یکی از آنها باید تخته و کارد آشپزخانه را به خوبی با آب گرم و ماده پاک کننده بشوئید و بعد دیگری را خرد کنید.

- برای نگهداری طولانی مدت مواد غذای در فریزر، حتماً بسته‌های مواد غذایی بخصوص گوشت و مرغ را به اندازه "یک وعده" بسته بندی کنید تا در موقع رفع انجماد دچار مشکل نشوید. زیرا اگر ماده غذایی از حالت انجماد خارج شود و دوباره منجمد شود، بار میکروبی آن زیاد شده و ضمناً مقداری از مواد مغذی آن نیز از دست می‌رود.

- قبل از پخت مرغ، حتماً پوست آن را جدا کنید و از مصرف بال مرغ بپرهیزید.

- در مورد سبزی‌ها، تاحدامکان آنها را سرخ نکنید و برای خرد کردن از کارد تیز استفاده کنید. زیرا اگر کارد شما کند باشد، باعث له شدن سبزی و در نتیجه اتلاف مواد مغذی موجود در آن بویژه ویتامین ث می‌شود.

- سبزی‌ها را بلافاصله بعد از خردکردن، مصرف کنید و در هوای آزاد قرار ندهید، زیرا ویتامین ث موجود در آن اکسید شده و از بین می‌رود.

نکات مفید مربوط به پخت غذا

کاویانی با اشاره به اضافه وزن و چاقی به عنوان یکی از مشکلات عمده بهداشت و سلامت جامعه و زمینه ساز ایجاد بسیاری از بیماری‌های مزمن غیرواگیر مثل پرفشاری خون، دیابت و انواع سرطان، تصریح کرد: بنابراین یکی از بهترین راهکارها، کاهش مصرف چربی و روغن در برنامه غذایی روزانه است. به این منظور تاحدامکان در تهیه غذاها روغن مصرفی خود را محدود کنید و از روش‌های پخت سالم‌تر که موجب حفظ بیشتر مواد مغذی می‌شود یعنی بخارپز و آب پز به جای سرخ کردن استفاده کنید.

وی ادامه داد: علاوه بر مقدار روغن مصرفی، نوع آن هم در سلامت تأثیر بسزایی دارد. بنابراین توصیه می‌شود برای حفظ سلامت قلب و عروق تاحدامکان از روغن‌های مایع گیاهی به جای روغن‌های جامد برای پخت غذاها استفاده کنید. توجه داشته باشید، با وجود اینکه روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون و کلزا مفید هستند، اما نباید در مصرف آنها زیاده‌روی کنید؛ بلکه باید آنها را جایگزین روغن‌های جامد مصرفی خود کنید. زیرا هر گرم از انواع چربی‌ها و روغن‌ها ۹ کیلو کالری انرژی دارند.

وی با بیان اینکه مساله پرفشاری خون یکی دیگر از مشکلات بهداشت و سلامت جامعه است که می‌تواند باعث آسیب جدی به سیستم قلب و عروق شود، اظهار کرد: برای پیشگیری از بالارفتن فشارخون، هنگام تهیه غذا تاحدامکان به جای نمک از سایر چاشنی‌ها مانند آبلیمو، سرکه، آبغوره، پیاز، سیر و سبزی‌های معطر استفاده کنید. باید توجه داشته باشید که سبزی‌ها منبع غنی از پتاسیم هستند و نتایج تحقیقات نشان داده افزایش دریافت سبزی‌ها (و همین طور میوه‌ها) بویژه در افرادی که پرفشاری خون دارند، به کاهش فشارخون کمک می‌کند.

کاویانی در رابطه با مضرات مصرف نمک، عنوان کرد: به یاد داشته باشید که اگر ذائقه شما تاکنون به طعم شوری عادت کرده، اکنون هم می‌تواند به طعم کم نمک عادت کند و تنها نیاز به زمان و صبر دارد. البته راهکار دیگر برای کاهش مصرف نمک این است که از افزودن نمک به غذا در سر سفره پرهیز کنید و نمکدان را از سفره غذا حذف کنید.

وی همچنین با اشاره به برخی نکات برای حفظ بیشتر مواد مغذی موجود در سبزی‌ها، تصریح کرد: در غذاهای آبدار مانند انواع سوپ‌ها و خورشت‌ها یا آش، سبزی را بعد از جوش آمدن آب به غذا اضافه کنید و حتماً در ظرف غذا را ببندید.

وی با ذکر برخی نکات سلامتی دیگر، گفت: برای حفظ ویتامین ث موجود در غذا، در ابتدای پخت، چاشنی‌های اسیدی مثل آبلیمو، سرکه و یا آبغوره را بسته به ذائقه خود و خانواده‌تان به غذا اضافه کنید. همچنین برای جذب بهتر آهن از منابع غذایی گیاهی مانند اسفناج، این غذاها را همراه یک منبع غنی از ویتامین ث مصرف کنید. برای مثال همراه خورشت اسفناج، سالاد حاوی گوجه فرنگی و آب لیموترش تازه مصرف کنید.

مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور با بیان اینکه دیابت یکی دیگر از معضلات جامعه امروز است که متأسفانه شیوع آن افزایش یافته و سن ابتلا به آن نیز در اثر شیوه زندگی نادرست حتی به زمان نوجوانی و کودکی، کاهش یافته است، اظهار کرد: توصیه می‌شود تا حد امکان از مصرف قندهای ساده بویژه در ماه مبارک رمضان که سرو دسرهای شیرینی مثل شله زرد و حلوا از سنت‌های آن است، خودداری کنید. ضمن کاهش مصرف آنها در تهیه این غذاها از قند و شکر کمتری استفاده کرده و آنها را به صورت کم شیرینی تهیه کنید.

وی ادامه داد: چنانچه از تخم مرغ در ترکیب غذاها یا به تنهایی استفاده می‌کنید، از پخت کامل آن مطمئن شوید و برای پیشگیری از ابتلاء به مسمومیت میکروبی سالمونلایی، از مصرف تخم مرغ خام یا عسلی جداً پرهیز کنید.

نکات مربوط به سرو غذا

کاویانی با برشمردن برخی نکات مربوط به سرو غذا، تصریح کرد: افرادی که غذا را سرو می‌کنند باید سالم بوده و لباس تمیز و دستکش داشته باشند، برای سِرو غذا، از ظروف یکبار مصرف غیر پلاستیکی استفاده کنید و غذا را در ظروف دَردار، سِرو کنید. همچنین به منظور پیشگیری از ایجاد مواد مضر برای سلامتی، برای توزیع نوشیدنی‌های گرم (چای، شیر و …) از لیوان‌های بهداشتی مقوایی استفاده کرده و از قرار دادن غذای پخته در معرض هوای آزاد، خودداری کنید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین