فراکسیون امید از استیضاح بسیاری از وزرا جلوگیری کرد

گروه سیاسی الف،   3980218238

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: فراکسیون امید مانع استیضاح تعداد زیادی از وزرا شد که با هدف ناکارآمد نشان دادن دولت توسط مخالفان طراحی شده بود.

به گزارش ایرنا، محمد علی وکیلی این مطلب را عصر چهارشنبه در سلسله نشست های کارنامه امید، در دفتر مرکزی حزب ندای ایرانیان بیان کرد.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگر فراکسیون امید نبود این اتفاق بارها و بارها توسط مخالفان دولت می افتاد.
وی افزود: طرح قانون مطبوعات و طرح نظام صنفی هماهنگ روزنامه نگاری که معطوف به منزلت و صیانت از حقوق روزنامه نگاران بود از جمله کارهایی است که فراکسیون امید بنای آن را گذاشته و پی گیر به ثمر رسیدن آن است.
ابراهیمی از اعضای حزب ندا و سخنران ابتدای این نشست نیز با بیان اینکه طبق نظرسنجی که انجام داده ایم 91 درصد رای دهندگان از عملکرد فراکسیون امید ناراضی هستند، گفت: هدف ما این است که تا آخر آبان 98 نمایندگان لیست امید تهران را به این تشکل سیاسی دعوت کنیم.
در ادامه نشست، وکیلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: لیست امید حدود 170 تا 180 تن بود اما فراکسیون امید میان 107 تا 110 عضو دارد. بنابراین از فراکسیون امید دفاع می کنم.
وی با بیان اینکه وضع عمومی کشور رضایت بخش نیست و هر روز بدتر می شود، خاطرنشان کرد: یکی از بدشانسی های ما این است که در بدترین زمان یعنی در وضعیتی که کشور و دولت وضعیت مطلوبی ندارند، نماینده شده ایم.
عضو هیات رییسه مجلس دهم عنوان داشت: این مجلس پس از مجلس دوم می توانست موفق ترین مجلس جمهوری اسلامی باشد به شرطی که چند آیتم وجود می داشت.
وکیلی یادآور شد: یکی از خصوصیات این مجلس این است که در آن 2 فراکسیون با اکثریت نسبی وجود دارد و همچنین فراکسیون اقلیتی دارد که می تواند بالانس این دو جریان را بر هم زند و گاهی با فراکسیون امید جمع می شوند و گاه با جناح مقابل. به همین جهت این مجلس هویت گفتمانی ضعیفی دارد.
وی اضافه کرد: پس از اتفاقات سال 1388 جریان اصلاح طلب به کمای طولانی رفت و شکافی میان حاکمیت و اصلاح طلبان شکل گرفت. در حالی که انقلاب اسلامی پدیده ای اصلاح طلبانه و جمهوری اسلامی هم ساختار اصلاح طلب دارد.
عضو فراکسیون امید مجلس تاکید کرد: تجربه 30 سال اخیر نشان می دهد کارنامه اصلاح طلبان موفق تر از اصولگرایان بوده است.
وکیلی اظهار داشت: پس از دوره طولانی فریز اصلاح طلبی از سال 88، از سال 92 با خرد جمعی روزنه ای باز شد و پس از رد صلاحیت مرحوم هاشمی رفسنجانی به روحانی رسیدیم و با روش اصلاح طلبی کرسی ریاست جمهوری را به دست آوردیم اما این کرسی اصلاح طلب نشد.
این فعال اصلاح طلب با بیان اینکه ورود اصلاح طلبان به حاکمیت از سال 92 حداقلی بود، خاطر نشان کرد: این دولت از نظر شاخص های اصلاح طلبی، حداقلی اما انتظارات از آن حداکثری بود، چون جامعه ای که «حسن روحانی» از آن برآمده بود، حداکثری بود.
وی گفت: شاهد هستیم اصولگرایانی که اصلاح طلب می شوند دو خاکریز از اصلاح طلبان جلوتر می روند اما روحانی از آن دسته اصولگرایانی است که منش او اصلاح طلبانه نیست.
وکیلی با بیان اینکه دولت روحانی حداقلی است، عنوان داشت: پس از راه افتادن موج امید و باز شدن روزنه ای در جامعه، کسی می توانست از این روزنه عبور کند که اصلاح طلب حداقلی باشد و به همین دلیل مجلس و فراکسیون امیدی حداقلی شکل گرفت.
عضو فراکسیون امید تاکید کرد: روحانی نه می توانست هاشمی رفسنجانی باشد و نه رییس دولت اصلاحات! مهمترین امتیاز روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 این بود که وی قالیباف نبود. در سال 96 هم روحانی با تکیه به عنصر اصلاح طلبی، حضور جهانگیری و حمایت سراسیمه اصلاح طلبان بار دیگر انتخاب شد.
وی اضافه کرد: روحانی نتوانست شکاف میان اصلاح طلبان و حاکمیت را پر کند بلکه دچار تغافل شد و مانند احمدی نژاد جریان سیاسی به راه انداخت و گره اصلاح طلبان با حاکمیت کورتر شد.
وکیلی با تاکید براینکه از منظر منطق، نطق های آتشین و موضع گیری های اصلاح طلبانه، کارنامه فراکسیون امید فراتر از انتظارات بود، عنوان داشت: معتقدم فراکسیون امید باید وارد دیالوگ انتقادی با حاکمیت می شد و به جای نطق های آتشین مجلس ششمی با آن به گفت و گو می پرداخت. به همین جهت عملکرد فراکسیون امید قابل نقد است.
نماینده مردم تهران در پاسخ به پرسشی درباره علت ریزش در لیست امید مجلس دهم، گفت: این همانی میان فراکسیون امید و اصلاح طلبی غلط است. برخی از آنها به نبودن در فراکسیون امید و حرکت اصلاح طلبانه باور دارند و شماری دیگر حضور در این فراکسیون را پر هزینه می دانند.
وی ادامه داد: در مقطعی هیات رییسه تصمیم گرفت که اعضای امیدی غیر فراکسیون امید و اعضای متعهد به فراکسیون را معرفی کند که تاخیر و تعللی در اطلاع رسانی به وجود آمد.
وکیلی در پاسخ به این پرسش که موضع شما در خصوص بازداشت شدگانی که جلوی مجلس تجمع کرده بودند چیست؟ گفت: خوشبختانه تعدادی از بازداشت شدگان آزاد شده اند، ما به عنوان فراکسیون امید پی گیر آزادی بقیه آنها هستیم و معتقدیم به صرف اعتراض صنفی نباید بر خورد قهری کرد چرا که اگر کسی قرار است اعتراض صنفی کند بهترین مکان مجلس شورای اسلامی است.
وی ادامه داد: اصل این اقدام، اقدام خوبی نبود، مجلس خانه ملت است اگر مردم به تنگنا آمدند صدای آنها باید شنیده شود و بهترین جا برای پژواک این صدا مجلس شورای اسلامی است. این میزان از اعتراض باید طبیعی قلمداد شود.
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی یادآور شد: صدای مردم را باید شنید و اعتراض را با آشوب یکی نکنیم، برخورد با اعتراض صنفی باعث فاصله گرفتن مردم از حاکمیت می شود، بگذارید اصناف اعتراض کنند حتی اگر با صدای بلند و غیر متعارف باشد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام شهر خاطرنشان کرد: ما طرحی را در مجلس مطرح کردیم که وزارت کشور مکانی برای اعتراضات در نظر بگیرد و اعتراضات مدنی ساماندهی شود، با این کار اولا مکان اعتراضات مشخص می شد، دوما از اینکه یک اعتراضی تبدیل به آشوب شود ممانعت به عمل می آمد و از ایجاد ترافیک و زحمت برای رفت وآمد مردم جلوگیری می شد.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش خبرنگار سیاسی ایرنا که عاقبت طرح استانی شدن انتخابات چه خواهد شد و آیا به انتخابات آینده خواهد رسید؟ بیان کرد: ابتدا باید فهرستی از عملکرد فراکسیون امید را تشریح کنم و به پرسش شما که در قالب همین عملکرد است نیز پرداخته خواهد شد. کمیسیون ماده 10 احزاب دو عضو از مجلس شورای اسلامی دارد که هر دو عضو آن از فراکسیون امید هستند به همین دلیل هم روند تساهل و صدور مجوز برای احزاب جدید سرعت گرفت.
وی ادامه داد: یکی دیگر از اموری که فراکسیون امید به آن ورود کرد و عملکرد خوبی داشت در هیات نظارت بر شوراها بود، معتقدم در این حوزه دستاوردی که نمایندگان اصلاح طلب داشتند قابل تقدیر و چشمگیر بود. در واقع موفقیتی که لیست شوراهای اسلامی سراسر کشور به دست آورد، مدیون و مرهون عملکرد خوب فراکسیون امید است، بدین معنی که اگر ترکیب هیات نظارت بر انتخابات با اکثریت اصلاح طلب نبود چنین خروجی و پیروزی برای شوراهای شهر و روستا حاصل نمی شد.
وکیلی بیان کرد: تصویب چهار لایحه FATF از جمله نقاط قوت کارنامه فراکسیون امید است، این لوایح ناظر بر منافع ملی بود و ما تمام توانمان را برای تصویب این لوایح به کار گرفتیم. که البته دو لایحه پالرمو و cft در مجمع تشخیص متوقف شده است.
وکیلی با بیان اینکه لایحه جامع انتخابات زمانی به مجلس آمد که ما در اواسط بررسی طرح استانی شدن بودیم افزود: به همین دلیل با دولت توافق کردیم برای اینکه تا قبل از انتخابات مجلس قسمت مربوط به نمایندگان طرح و لایحه آماده شود، آن را تصویب کنیم. استانی شدن که به تقویت بنیه احزاب کمک می کرد اکنون با مخالفت شورای نگهبان مواجه شده است. لذا عملکرد فراکسیون امید به طور کلی قابل دفاع است و شامل موارد زیادی است که از حوصله این نشست خارج است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین