پیام خشم‌آلود واشنگتن به عراق؛ نارضایتی از روابط تهران ـ بغداد

گروه جهان الف،   3980217178

برخی رسانه‌های عرب زبان از پیام خشم آلود واشنگتن به عراق خبر می‌دهند؛ پیامی که طی آن آمریکایی‌ها نارضایتی خود از روابط تهران و بغداد را ابراز کرده اند.

به گزارش مهر، پایگاه عرب زبان «العهد» اخیراً گزارشی را در خصوص خشم و عصبانیت مقامات ایالات متحده آمریکا از دولتمردان عراقی منتشر کرده است. این پایگاه عرب زبان در مطلبی با عنوان «چرا آمریکا از دست عراق خشمگین است» تأکید کرده است: «واقعیت آن است که رویکرد دولت بغداد در مسیر مخالف با تحریم‌های ضد ایرانیِ واشنگتن، خشم آمریکایی‌ها را به دنبال داشته است».

به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها به خوبی دریافته‌اند که سیاست تحریمیِ آنها علیه جمهوری اسلامی ایران مورد حمایت همسایگان آن نبوده و کشورهای همسایهِ تهران ازجمله عراق همچنان عزم حرکت در مسیر مخالف تحریم‌های ضد ایرانی را دارند. درست به همین دلیل است که شاهد خشم روزافزون ایالات متحده آمریکا از دولت بغداد هستیم.

ناگفته پیداست که آمریکایی‌ها مدت هاست در زمینه تلاش‌ها برای همراه ساختن عراق با تحریم‌های ضد ایرانی، ناکام ماندند. هرچند که واشنگتن تلاش بسیار زیادی را در این زمینه انجام داد و حتی در برخی موارد، تهدیداتی را به صورت تلویحی علیه بغداد مطرح کرد، اما در نهایت این عراق بود که اجازه قربانی شدن روابط خود با تهران را نداد.

مقامات عراقی از زمان اعلام تصمیم ایالات متحده آمریکا مبنی بر عدم تمدید معافیت تحریمی واشنگتن علیه تهران، موضع شفاف خود در این زمینه را اعلام کردند. به عنوان نمونه بالافاصله پس از این اقدام آمریکا بود که «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق به صورت تلفنی با «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا گفتگو کرده و مراتب اعتراضش به اینمسأله را اعلام کرد. وی پیشتر نیز اعلام کرده بود که عراق بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیست.

از سوی دیگر، یکی از اعضای ارشد کمیته انرژی پارلمان عراق در واکنش به اقدام آمریکا در تمدید نکردن معافیت‌های تحریمی کشورهای وارد کننده نفت ایران می‌گوید: «تحریم‌های یکجانبه آمریکا برای عراق الزام‌آور نیست، چون حوزه انرژی عراق ارتباط بزرگی با صادرات گاز ایران دارد».

در ارتباط با نارضایتی آمریکایی‌ها از عدم پایبندی بغداد به تحریم‌های ضد ایرانی، پایگاه لبنانی العهد می‌نویسد: «ایالات متحده آمریکا چندی پیش با کلام‌های پیامی خود به «عادلعبدالمهدی» نخست وزیر عراق نسبت به رویکرد وی ابراز نارضایتی و حتی ابراز خشم کرده است». این پایگاه در ادامه گزارش خود می‌نویسد: «بخش بزرگی از خشم آمریکا به علت روابط مثبت و رو به رشد بین بغداد و تهران و عدم تمایل دولت عراق برای پایبندی به تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران باز می گردد».

اما اتخاذ مواضع حمایتی از جمهوری اسلامی ایران در برابر تحریم‌های آمریکا تنها محدود و محصور به نخست وزیر عراق نمی‌شود، چراکه «برهم صالح» رئیس جمهوری این کشور نیزپیشتر مواضع خود در مخالفت با تحریم‌های ضد ایرانی واشنگتن را صراحتاً اعلام کرده است.

وی پیشتر در این خصوص در واکنش به تهدیدات گذشته آمریکا مبنی بر مجازات بغداد در صورت عدم تبعیت از تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا، گفته است: «ما در عراق به هیچ وجه نمی‌خواهیم که از تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا متضرر شویم».

رئیس جمهوری عراق در ادامه مواضع خود در خصوص تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده بود: «ما نمی‌خواهیم که عراق بار تحریم‌های آمریکا علیه ایران را به دوش بکشد». اشاره صریح رئیس جمهوری عراق به سیاست تحریمی واشنگتن در قبال تهران نشان می‌دهد که مقامات عراقی عزم جزمی برای تداوم روابط تجاری و اقتصادی خود با تهران حتی پس از تحریم‌های آمریکا، دارند.

از سوی دیگر، علاوه بر واکنش‌های مقامات عراقی در سطوح رسمی، احزاب و جریان‌های مختلف شیعی در عراق نیز به حمایت از جمهوری اسلامی ایران برخاسته و مواضع شفاف و اصولی را در قبال این تحریم‌های ظالمانه اتخاذ کرده‌اند؛ مواضعی که نشان از عمق روابط دوستانه تهران با تمامی اقشار شیعی در عراق است.

به عنوان مثال، «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی در سخنانی ضمن محکوم کردن تحریم‌های ضد ایرانی ایالات متحده آمریکا تأکید کرده بود: «درحال حاضر نباید در قبال تحریم‌های آمریکا علیه ایران سکوت کرد. این تحریم‌ها تبعات خطرناکی برای واشنگتن به دنبال خواهد داشت».

این در حالی است که تاکنون دیگر گروه‌های شیعی عراق نیز به تحریم‌های ضد ایرانی واشنگتن واکنش نشان داده و آن را به شدت محکوم کرده‌اند. سازمان بدر به ریاست هادیالعامری نیز حمایت این سازمان را از ملت و دولت ایران اعلام کرد و حمایت‌های ایران از ملت عراق در سختی‌ها را یادآوری کرد. گردان‌های حزب الله نیز اعلام کرد تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی دولت آمریکا علیه ملت ایران نشان دهنده میزان سیطره لابی صهیونیستی و اموال سعودی بر تصمیم گیری های دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا علیه ایران است.

از سوی دیگر، نارضایتی و خشم ایالات متحده آمریکا از دولتمردان عراق به همین نقطه محدود و محصور نمی‌شود. آمریکایی‌ها همچنین از دولت بغداد به دلیل سیاست خارجی آن و برقراری روابط اقتصادی با برخی کشورهای اروپایی نیز خشمگین هستند.

پایگاه لبنانی العهد در این خصوص می‌نویسد: «امضای قرار داد ۱۴ میلیارد دلاری عراق با شرکت «زیمنس» آلمان برای توسعه برق‌رسانی در عراق در سفر عبدالمهدی به «برلین» و در حضور «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان بی شک برای آمریکایی‌ها ضربه بزرگی به شمار می‌رود». این درحالی است که به گفته بسیاری از کارشناسان و ناظران سیاسی، سفرعبدالمهدی به تعدادی از کشورهای اروپایی به ویژه در شرایطی که خیلی پیشتر آمریکا از وی برای سفر به واشنگتن دعوت کرده بود، بر خشم آمریکایی‌ها افزوده است.

این پایگاه در ادامه آورده است: «دولت عراق به ریاست عادل عبدالمهدی از نخستین روزهای تشکیل آن متعهد به دنبال کردن یک سیاست خارجی متعادل بر مبنای اجتناب از صف بندی‌ها و محورهای منطقه‌ای و در نظرگرفتن منافع ملی عراق به عنوان اولویت اصلی و تلاش برای قرار دادن عراق به عنوان یک نقطه از همگرایی و درک بین طرف‌های منطقه‌ای بوده است و تلاش کرده تا این کشور به صحنه کشمکش‌ها و تسویه حساب‌های منطقه‌ای و بین المللی تبدیل نشود».

با تمامی اینها به نظر می‌رسد که ایالات متحده به دنبال تبدیل کردن عراق به صحنه‌ای برای نبردها و منازعات منطقه‌ای به ویژه با جمهوری اسلامی ایران است. این درحالی است که در نقطه مقابل، جمهوری اسلامی ایران به عراق نه به عنوان عرصه‌ای برای مناقشه با آمریکا که به عنوان عرصه‌ای برای تقویت بیش از پیش روابط و مناسباتش با یکی از بهترین همسایگان خود، می‌نگرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین