رمضان و بازی «منچ و فوتبال»!    

 مهدی نورمحمدزاده،   3980217151 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
رمضان و بازی «منچ و فوتبال»!    

در سالهای نوجوانی، ایام رمضان گاهی مصادف با روزهای گرم سال می شد. غالب هم سن و سالان اهل روزه بودند و از طرف دیگر عاشق فوتبال و «زو» در حد لالیگا! ما بچه های مذهبی و بازیگوش، روش مان این بود که سبک و زمانبندی بازی هایمان را طوری تغییر بدهیم که نه از روزه ماه خدا بی بهره بمانیم و نه از لذت و هیجان بازی هایمان چیزی کم کنیم! ساعات گرم ظهر را به سایه دیوارها پناه می بردیم و مشغول بازی «گل یا پوچ» و «منچ» می شدیم و ساعات نزدیک اذان مغرب را هم غرق فوتبال و زو! عرق می ریختیم و تشنه می شدیم، اما لذتی دیگر داشت فکر کردن به چند لیوان آب خنکی که یک ساعت بعد سر سفره افطار نوش جان می کردیم!

دقت در اهداف تربیتی و معنوی ماه رمضان نشان می دهد که تحقق خودسازی و تزکیه نفس در این ماه خدایی، بدون تغییر سبک زندگی فردی و اجتماعی به سختی امکان پذیر است.تغییر و کاهش وعده های غذا، بیداری سحرها، تلاوت قرآن، کنترل غرایز و توجه بیشتر به معنویت و اخلاق، بخشی از برنامه های عملی رمضان هستند که لازمه رسیدن به آنها تغییر و اصلاح در شکل و زمان بندی برخی شئون زندگی فردی و اجتماعی است.

مثلا واضح است که افطاری های مفصل و پرهزینه نسبتی با روح تزکیه و قناعت روزه داران حقیقی ندارد، بیداری تا نیمه شب و تماشای برنامه های غالبا پوچ تلویزیون مانع درک ساعات معنوی سحرها است، ساعات کاری مطابق ماههای دیگر باعث خستگی و خواب آلودگی روزه داران و عدم احساس لذت معنوی در ساعات روزه داری است، حتی رونق سریال های مثلا آموزنده تلویزیون در ساعات بعد از افطار، می تواند مانعی برای شرکت در نماز جماعت و نشستن پای منابر اعتقادی و اخلاقی مساجد باشد!

رمضان می تواند یک ماه پر لذت و هیجان برایمان باشد، اگر بتوانیم سبک زندگی مان را در ابعاد فردی و جمعی اصلاح کنیم و مناسک معنوی و اجتماعی این ماه پرخیر و برکت را به درستی درک کنیم. واقعا چه اشکالی دارد که ما هم مثل مسلمانان برخی کشورهای اسلامی، عادت کنیم به سفره های ساده افطاری که هم کم هزینه اند و هم باعث رونق صمیمیت و محبت بین مسلمانان می شوند؟!

چه لذت عمیقی دارد در این ماه، به جای غرق شدن در اینستاگرام و تلویزیون، در جمع های خانوادگی مان قرآن بخوانیم و کتابهای تفسیر را ورق بزنیم، مگر نه اینکه قرآن کتاب زندگی ما است؟! چقدر به جا است که در این ماه نورانی، احوال نیازمندان فامیل و محله را بیشتر دریابیم و  در حد توان کمک شان کنیم، مگر نه اینکه ما توصیه شده ایم به انفاق و دستگیری از نیازمندان؟!

فقط با کمی تغییرات جزئی در نگرش و سبک زندگی، همه این رفتارهای خوب می توانند اتفاق بیفتند. اما من هنوز در حیرتم از مدیران و مسئولانی که چند سال پیش، با تغییر ساعات کاری در ماه رمضان مخالفت کردند و به بهانه های احتمالا سیاسی تغییر سبک زندگی در ماه رمضان را به رسمیت نشناختند.

این عزیزان که انگار بی خبر از تجربه های رمضانی دوران نوجوانی ما بودند، کاش این روزها سری به ادارات بزنند و ببینند که نصف کارمندان روزه دار، صبح ها با تاخیر یک ساعته سر کارشان می آیند و نصف دیگر هم خواب آلود و گیج، منتظر فرصت های چند دقیقه ای هستند تا سرشان را روی میز بگذارند و چرتی بزنند! حیف نیست این روزها و ساعت ها؟!

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۹۴۱۲۷۰۸:۳۴:۱۸ ۱۳۹۸/۲/۱۸
قدیما زندگی راحت تر بود. نه اینترنتی بود، نه موبایلی، نه ماهواره ای و نه ده ها کانال صدا و سیما. فقط روزنامه کیهان و اطلاعات بود. همه چیز به حد وفور فراهم و قدرت خرید هم خوب بود. تنش خارجی هم کم بود. خلاصه کلام زندگی آرام و لذت بخش بود.
ناشناس۸۹۴۱۸۴۰۹:۲۲:۱۵ ۱۳۹۸/۲/۱۸
فکر کنید چرا به چنین روزی گرفتار آمدیم؟
ناشناس۸۹۴۲۵۸۱۰:۰۰:۱۴ ۱۳۹۸/۲/۱۸
واقعا موافقم با این موضوع نمی دونم بعضی از مسولین چه خصومتی با این ماه مبارک دارن آخه
نخود هر آش !!۸۹۴۶۷۴۱۲:۲۷:۱۱ ۱۳۹۸/۲/۱۸
خدا انشاءالله توفيق دهد كه در اين ماه مبارك علاوه بر دهان و معده مان ، زبانمان ، گوش مان ، فكرمان ، چشم مان ، در بعضي موارد دست و پايمان ، و، و حتي حدس و گمانمان ،و نيز نظرمان ، خواسته مان ، مطالبتمان روزه باشد ... و نيز خدا آنچنان توفيقي دهد كه اين روزه دار بودن چشم و گوش و زبان و فكر و دست و پا و حدس و گمان و خواسته و مطالباتمان ...منحصر به يك ماه مبارك نباشد ، بلكه شامل دوازده ماه سال شود !! ... امام خميني در مقام دعا فرمودند : خدا انشاءالله همه ما را آدم كند !! و بنده هم مي گويم ، انشاء الله !! ...همه ما را ، علي الخصوص اين مخلص شما يعني بنده ، و نيز همه بني آدم در روي اين كره خاكي ، و نيز آيندگان و حتي ترامپ ، ونيز جان بولتون ، عرضم به حضور انورتان پمپئو و امثالهم ... همه و همه را آدم كند !! آمين يا رب العالمين !!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین