سه راه پیشنهادی برای مبارزه با سفته بازان چهار بازار خودرو، مسکن، ارز و طلا

محمود سعادتی، گروه تعاملی الف،   3980217018 ۶۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
سه راه پیشنهادی برای مبارزه با سفته بازان چهار بازار خودرو، مسکن، ارز و طلا

برای مهار سفته بازی در بازارهای خودرو، مسکن، ارز و طلا با توجه به اینکه در شرایط حاضر افزایش طرف عرضه در این بازارها به دلایل متعددی میسر نیست؛ در شرایط فعلی کشور، چهار راه حل موقت با تمرکز بر مدیریت طرف تقاضا (حذف و کاهش تقا ضا) پیشنهاد می شود:

۱- وضع و تعیین ضابطه ای قانونی برای خریداران خودرو های لوکس (اعم از تولید داخل و یا وارداتی با تعریف سقف قیمتی) تعیین و تصویب شود که ثبت معامله و صدور اسناد مالکیت، مشروط به این است که عملکرد مالیاتی این خریداران در سال مالی قبل‌شان معادل حداقل ۵ یا ۱۰ درصد خودرویی باشد که خریداری می‌کنند (یعنی اگر کسی می خواهد سانتافه یک میلیارد تومانی خریداری کند، به این معنی است که خریدار خودرو از اقشار مرفه جامعه بوده و از دهک های بالای درآمدی کشور است، لذا می‌باید عملکرد مالیاتی‌اش سال گذشته اش کمتر ۵۰ ملیون تومان نباشد) .

همچنین اگر عملکرد مالیاتی متقاضی خرید خودرو لوکس کمتر از کف قانونی مالیات تعیین شده باشد و کماکان اصرار به خرید خودرو لوکس داشته باشد، باید ابتدا با پرداخت مالیات تا سقف مورد اشاره، عملکرد مالیاتی سال قبلش را بهبود بخشد. (بدیهی است نمی‌شود فردی سانتافه سوار باشد، ولی درآمد کافی نداشته باشد).

مالکین فعلی خودروهای لوکس هم مکلف شوند عملکرد مالیاتی‌شان را به حداقل مالیات تعیین شده برسانند و به هنگام فروش خودرو موظف به تسویه گردند.

به این ترتیب اولا افرادی که مرفه بوده و فرار مالیاتی داشته‌اند وارد تور مالیاتی می‌شوند، همچنین افرادی که در حال حاضر به قصد سفته بازی و دلالی متقاضی بازار خودرو لوکس شده اند، از صف خریداران متقاضی خرید خودرو لوکس حذف شوند.

۲- وضع ضابطه‌ای قانونی با هدف ایجاد محدودیت برای خرید و مالکیت بیش از دو یا سه پلاک ثبتی مسکونی، در سطح کشور یا کلان شهرها، به طوری که هر فرد خریداری که قصد خرید ملک به عنوان واحد مسکونی سوم (خانه یا آپارتمان) برای خود را دارند عوارض و مالیات ویژه‌ای تحت عنوان مالیات بر رفاه مضاعف، معادل 30 درصد قیمت کارشناسی روز ملک سوم یا چهارم تعیین و توسط دولت دریافت شود و ثبت سند مشروط به تسویه مالیاتی گردد. (البته افرادی که شغل ساخت و ساز دارند یا موجر واحدهای متعدد استیجاری می باشند و مالیات بر درآمد مربوط به موارد فوق را پرداخت می کنند، از محدودیت فوق معاف می گردند).

همچنین ‌برای دارندگان بیش از سه واحد خانه یا آپارتمان مسکونی (به جزموارد مستثنی شده های بالا) مهلت ۵ ساله ای تعیین شود تا نسبت به فروش و واگذاری پلاک‌های مسکونی مازاد خود اقدام نمایند و پس از مهلت مقرر مالیات مربوط بر رفاه مضاعف مسکن مازاد را پرداخت نمایند.

به این ترتیب، تقاضای خرید مسکن با هدف سفته بازی و یا احتکار مسکن مهار می‌شود؛ همچنین با عرضه واحدهای متعلق به مالکین بیش از سه واحد، طرف عرضه مسکن نیز افزایش می یابد که به تعادل بازار کمک خواهد کرد.

‌ ۳- با وضع قانون برای خرید و نگهداری سکه و ارز و حتی زیورآلات در منزل، محل کار یا صندوق‌های امانت بانک‌ها توسط مردم (به عنوان بخشی از دارایی غیر ریالی افراد) نیز سقف قانونی در نظر گرفته شود.

افرادی که نسبت به نگهداری ارز و سکه مازاد بر سقف مذکور اقدام می‌کنند باید نسبت به عرضه آن در بازار اقدام نموده یا نسبت به سپرده گذاری آن در بانک‌های دولتی اقدام نمایند و در غیر این‌صورت به حکم قانون، اخلال‌گر درنظام اقتصادی و بازار شناخته ‌شوند. (البته صاحبان مشاغل خاص مثل بازرگان، طلا فروش و صراف، ناگزیراز نگهداری مقادیر زیادی از سکه، ارز و طلا می‌باشند که مقدار و میزان تغییرات مربوط به آن، توسط سامانه‌های متمرکزی که به حکم قانون دربانک مرکزی قابل ایجاد است، قابل رصد و کنترل خواهد بود).

به این ترتیب بر اساس حکم قانون بخشی از اسکناس ارز که توسط مردم عادی و با هدف سفته بازی در منازل نگهداری می‌شود در حساب‌های ارزی جای می‌گیرند و یا در بازار به فروش گذاشته می‌شوند؛ همچنین سفته بازانی در گذشته یا آینده با هدف انتفاع از افزایش قیمت، ارز و سکه احتکار کرده‌اند یا چنین قصدی دارند به دلیل ریسک بالای آن از بازار مذکور خارج می شوند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۹۲۲۲۴۰۶:۱۰:۱۳ ۱۳۹۸/۲/۱۷
تو اروپا برای هر بار خرید خانه باید مالیات داد واین خود باعث جلوگیری از خریدهای الکی میشه. برای مثال یه آپارتمان ۴۰ متری ۳۵ سال ساخت در پاریس قیمتی معادل ۳۶۰ هزار یورو قیمت داره برای خرید این آپارتمان خریدار باید چیزی معادل ۲۳ هزار یورو مالیات بده. کاش تو ایران این کار را انجام بدن تا جلو دلالی گرفته بشه.
ناشناس۸۹۲۴۲۳۰۹:۰۵:۱۹ ۱۳۹۸/۲/۱۷
ایران چیش مثل اروپا هست ؟
ناشناس۸۹۲۵۵۱۰۹:۵۴:۵۶ ۱۳۹۸/۲/۱۷
برخورد پلیسی در اقتصاد جواب نمیده
ناشناس۸۹۲۶۱۳۱۰:۲۴:۰۱ ۱۳۹۸/۲/۱۷
دقیقا.. اقتصاد رو باید ول کرد تا یک عده آدم فرصت طلب گند بزنند توش و 80 میلیون آدم رو بیچاره کنند
رضا۸۹۳۵۰۱۱۸:۰۹:۲۴ ۱۳۹۸/۲/۱۷
دانشمند یعنی تو اروپا و فرانسه برخورد پلیسی میشه
ناشناس۸۹۲۲۳۳۰۶:۳۳:۳۶ ۱۳۹۸/۲/۱۷
این راه حلها خوبه . ولی اگر جواب می داد به اینجا نمی رسیدیم. وقتی درامد نفتی و غیر نفتی کاهش می یابد یعنی عرصه کاهش می یابد. تقاضا به نسبت این کاهش تغییر نمی کند که هیچ حتی افزایش هم می یابد. فقط در چند ماه اخیر سیل ایرانیان مهاجر خیلی خیلی بیشتر شدند که متاسفانه بر خلاف گذشته که اکثرا جوان و از روی فشار اقتصادی بود الان سیل جدید مهاجران همه از سرمایه داران و خانواده های انها و فیشهای نجومی است. اینها دلار و یورو نقد نیاز دارند و خیلی هم نیاز دارند. بنابراین متاسفانه این راه حلها بیشتر ارزو است تا راه حل.
ناشناس۸۹۲۲۳۴۰۶:۳۴:۰۹ ۱۳۹۸/۲/۱۷
3 خانه زیاد است حداکثر دوواحد مسکونی به هر خانواده یایک واحدبرای مجرد بالای 30 سال مناسب تراست .ضمنا برای منزل دوم باید مالیات وعوارض بیشتری پرداخت نماید.این روش باعث کاهش شدید قیمت مسکن خواهد شد واحتکار را ازبین میبرد .
ناشناس۸۹۲۲۳۶۰۶:۴۰:۱۵ ۱۳۹۸/۲/۱۷
این رویاها حتی در کره شمالی هم غیر عملی است. مردم کره شمالی حتی موظفند رویاها و خوابهای خود را به مسئولان بالاتر گزارش کنند و یا برای ازدواج باید یک مقاله چند صفحه ای از تاریخ و چگونگی ملاقات نامزد خود را به مقامات بالاتر گزارش کنند و دلایل خود را برای اینکه این انتخاب خود را منطقی و در راستای تعالی حزب و کشور می دانند به مقامات بالاتر اعلام کنند. نوعی دفاعیه از پروژه خود! ولی همین کره شمالی که این چنین همه چیز را کنترل می کند قادر نیست بازار آزاد ارز و دلار خارجی را کنترل کند. الان یوان چین در کره شمالی بیشتر از خود ارز کره شمالی داد و ستد می شود و حتی دولت هم آن را پذیرفته. غرض اینکه تو آسمان زندگی نکنیم. روی زمین زندگی کنیم. در هیچ نقطه روی کره زمین و در هیچ تاریخی کسی و دولتی نتوانسته با این گونه عملیات و قوانین در عرصه پول دو به علاوه دو را ده کند!
ناشناس۸۹۲۲۳۷۰۶:۴۳:۴۴ ۱۳۹۸/۲/۱۷
اقای سعادتی عزیز. یک راه چهارم هم پیشنهاد بدهید. کلیه مقامات دولتی و مجلس و روسای قوا و مدیران دولتی و نمی دولتی و خصولتی و خانواده ها و برادران و خواهران با پست دولتی انها نمی توانند با حقوق معلمی و نمایندگی فرزندان خود را به گرانترین دانشگاهها و شهرهای جهان برای تحصیل و زندگی بفرستند و بعد پدران و مادران انها از مبارزه با ان کشور داستانها که نگویند!
ناشناس۸۹۲۲۴۰۰۶:۵۳:۰۴ ۱۳۹۸/۲/۱۷
در شرایط جنگ اقتصادی برای مدت محدودی ثبت هرگونه خرید و فروش را ممنوع کنید تا بازار به شرایط ثبات و دولت مسلط بر اقتصاد شود
ناشناس۸۹۲۲۴۲۰۶:۵۳:۳۸ ۱۳۹۸/۲/۱۷
واقعا جای تاسف داره که از افکار نویسنده محترم متن بالا استفاده نمیشه
مسعود۸۹۲۹۴۹۱۲:۴۵:۲۳ ۱۳۹۸/۲/۱۷
واقعا جای تاسف داره که توی کشور آدم‌هایی با این طرز تفکر وجود دارند
الف ر۸۹۳۴۱۰۱۶:۴۷:۵۲ ۱۳۹۸/۲/۱۷
این نویسنده محترم غافل از انتقال مالیاتی هستند یعنی درصد بیشتری از هزینه مالیات بدوش مردم است باتوجه به سیستم مالیات ستانی عصر قجری توصیه های مالیاتی ایشان جز ضرر چیزی برای مردم نداره
ناشناس۸۹۲۲۴۵۰۷:۰۱:۲۰ ۱۳۹۸/۲/۱۷
در مورد خودرو باید به هر کارت ملی اجازه ثبت سفارش و وارد کردن بدون تعرفه خودرو مصرفی داده شود ولی راه برای واگذاری به شخص دیگر به هر طریقی چه قطعی چه اجاره ای چه وکالتی بسته شود و فردی که خودرو مصرفی خود را وارد میکند نتواند به مدت به مدت پنج سال سفارش جدیدی ثبت کند و بعد از پنج سال هم به شرط اسقاط یا صادر کردن خودرو مصرف شده اجازه وارد کردن خودرو مصرفی جدید داشته باشد. در مورد مسکن هم تولید دولتی مسکن انبوه و اجاره به شرط تملیک بدون حق واگذاری به غیر راه حل است. در مورد سکه و دلار هم باید مازاد داشتن عددی از آنها (مثلا هزار دلار و یا یک سکه) قاچاق محسوب شود و با دارنده مثل قاچاقچی رفتار شود.
ناشناس۸۹۳۳۸۷۱۶:۳۰:۵۸ ۱۳۹۸/۲/۱۷
فعلا در این شرایط اقتصادی امکان واردات خودرو نیست پرا که باعث خروج ارز بسیار زیادی از کشور شده و قیمت دلار به شدت افزایش می یابد که نتیجه ای بدتر برای کشور در پی خواهد داشت
ناشناس۸۹۲۲۴۷۰۷:۰۳:۳۸ ۱۳۹۸/۲/۱۷
اول در مورد مسولین و آقازاده ها اجرا شود و بعد در مورددمردم عادی و زحمتکش
ناشناس۸۹۲۲۵۳۰۷:۱۶:۲۲ ۱۳۹۸/۲/۱۷
دولت برای مهار بازارهای کاذب مسکن و خودرو باید برای مدتی ثبت هرگونه قرارداد خرید و فروش را ملغی و اعلام کند ثبت قرارداد عادی را هم در این مدت به هیچ وجه به رسمیت نمی شناسد و در صورت وجود اختلاف بین خریدار و فروشنده در هیج مرجعی رسیدگی نمی کند تا پس از ارامش بازار تضمیمات مقتضی بگیرد
ناشناس۸۹۲۲۵۷۰۷:۱۹:۵۹ ۱۳۹۸/۲/۱۷
سریعا طرح دو ساله کردن اجاره نامه ها را با افزایش حداکثر 10 درصد برای قراردادهای اجاره اجرایی کنید در غیر اینصورت بحرانی وسیع که موجب ناهنجاری های بزرگی در کشور می گردد از خرداد ماه که فصل جابجایی ها می باشد کشور را فرا خواهدگرفت و عده زیادی از مستاجرین مجبور به زدن چادر در خیابان ها و جلوی اماکنی نظیر مجلس و ریاست جمهوری خواهند شد
ناشناس۸۹۳۴۵۵۱۷:۲۶:۰۰ ۱۳۹۸/۲/۱۷
مالکین بیشتر از مستاجرین هستند
محسن۸۹۲۲۶۷۰۷:۳۱:۵۰ ۱۳۹۸/۲/۱۷
پیشنهادات نویسنده فقط استفاده از زور بود ، چرا نصب کنتور به دهن مردم جهت کنترل غذا خوردن و نوشیدن پیشنهاد نداد ؟
محمود۸۹۲۵۸۶۱۰:۱۲:۴۹ ۱۳۹۸/۲/۱۷
خیلی خنده دار بود ولی واقعا یک مطالعه تو اروپا داشته باشین... همه چی به صورت مستقیم و غیر مستقیم کنترل و مدیریت میشه ... حتی نحوه پس انداز و رفتن سفر و .... مبارزه با پول شویی و ....
ناشناس۸۹۲۲۷۰۰۷:۳۵:۰۴ ۱۳۹۸/۲/۱۷
با زور کاری درست نمی شود. باید با دنیا تعامل کرد.
ناشناس۸۹۲۲۷۶۰۷:۴۴:۲۶ ۱۳۹۸/۲/۱۷
همش چرت و امکان ناپذیر راهکار اصولی اجرای قوانین پولشویی و وضع مالیات بر داشتن خودرو و مسکن است
اسدی۸۹۲۲۷۹۰۷:۴۸:۴۸ ۱۳۹۸/۲/۱۷
هیچ کجای دنیا خودرو 20000 دلاری لوکس نیست.
ناشناس۸۹۲۲۸۲۰۷:۴۹:۵۹ ۱۳۹۸/۲/۱۷
بسط شفایت و وضع مالیات بر درآمد و معاملات مکرر راهکار مبارزه با رانتخواری و سوداگریه. بانک اطلاعاتی بر اساس کد ملی افراد باید مورد استفاده اداره مالیات قرار بگیره.
تحريم زده۸۹۲۲۸۸۰۷:۵۷:۱۸ ۱۳۹۸/۲/۱۷
سه راهكار براي مسكن سه راهكار براي خودرو سه راهكار براي تخم مرغ سه راهكار براي گوشت سه راهكار براي تن ماهي سه راهكار براي ماكاروني خسته شديم از اين همه راهكار هاي تو خالي و بي نتيجه
ناشناس۸۹۲۲۹۵۰۸:۰۳:۱۸ ۱۳۹۸/۲/۱۷
آقای محمود سعادتی همه چیز توی جمله قشنگ هست ولی بهتون پیشنهاد می کنم مطالعه تونو ببرید بالا . این کارها شدنی نیست و اگه هم بشه فقط درامد سازمان مالیاتی رو بهتر می کنه نه وضع رو .
علی۸۹۲۸۰۴۱۱:۳۸:۵۷ ۱۳۹۸/۲/۱۷
این کارها در ممالک توسعه یافته اروپا با شکل های مختلف عملیاتی شده....پول شویی...مدیریت و هدایت پس انداز های مردم... کنترل تقاضای مسکن دوم و سوم ... هتل سازی به جای ویلای شخصی سازی و عدم نابودی طبیعت....
علی۸۹۲۲۹۶۰۸:۰۳:۵۴ ۱۳۹۸/۲/۱۷
چرا نمی فهمید مردم نمی خواهند پس انداز یک عمر کار وتلاششون موقعی که یک ساعت خواب نیمروزی می کنند پس از پاشدن از خواب با بالا رفتن ارز یه ساعته ۵ درصد افت کند
محمد۸۹۲۳۰۶۰۸:۰۷:۴۵ ۱۳۹۸/۲/۱۷
بسیار هم خوب ولی کیه که اجرا کنه اتفاقا برای خودرو و بنزین هم باید اینطور باشه به تناسب قیمت و مدل خودرو از ملت مالیات بگیرید مثلا پراید سالی 500 هزار و لندکروز سالی 10 میلیون
فرهاد۸۹۲۳۱۳۰۸:۱۱:۰۱ ۱۳۹۸/۲/۱۷
طرح کارشناسی و عالی است.
ناشناس۸۹۲۳۲۶۰۸:۱۶:۱۵ ۱۳۹۸/۲/۱۷
فکر خوبی است. چرا برای تصویب به مجلس پیشنهاد نمی شود؟
ناشناس۸۹۲۳۴۵۰۸:۲۳:۴۸ ۱۳۹۸/۲/۱۷
شما فکر می کنید با بگیر و ببند اقتصاد درست میشه! اگر دلسوز کشورید حداقل مقاله فوبیای تورم بنزینی روزنامه دنیای اقتصاد را مطالعه کنید، هر موقع قرار بوده یک کار اساسی تو اقتصاد انجام بشه، یک عده عوام فریب نگذاشتن و هر روز این طرح ها را بیرون میدن. سیستم مالیاتی باید درست بشه ولی نه اینطوری!
ن نیکخواه۸۹۲۳۵۲۰۸:۲۸:۳۴ ۱۳۹۸/۲/۱۷
من به عنوان کارشناس ارشد مالی طرح های پیشنهادی را خیلی سطحی نگر می بینم . مشکل از ریشه فرهنگی ،نقدینگی زیادبه دلیل بی اعتمادی به آینده است که در دو سه دهه اخیر نهادینه شد .
صف۸۹۲۳۵۵۰۸:۲۹:۰۹ ۱۳۹۸/۲/۱۷
سفته باز در تمامی موارد فوق ملک یا خودرو یا ارز و طلا را به نام تک تک افراد خانواده میخرد کما اینکه قبل از شما به این فکر افتاده اند مثال : یکی از سرمایه داران آشنا چند هفته پیش به محض تولد نوه اش یک آپارتمان و یک ماشین خارجی مدل بالا بعنوان هدیه تولد برایش خرید و بنام طفل تازه به دنیا آمده زد. شما چگونه میتوانید از آدمی که تازه دنیا آمده و 18 سال فرصت دارد تا به سن قانونی برسد مالیات بگیرید؟ و صدها ترفند دیگر که شیطان را هم به تعجب وا میدارد.
ناشناس۸۹۲۳۶۰۰۸:۳۳:۴۹ ۱۳۹۸/۲/۱۷
ميخواي از خانه هر كي هم كه بوي كباب جوجه امد يك ماليات از ش بگير يك ٥٠تام شلاق بزنيم مشكل گوشت مرغم كلا درست بشه بري دنبال كاراي اساسي تر مردم
ناشناس۸۹۲۳۶۶۰۸:۳۶:۰۷ ۱۳۹۸/۲/۱۷
پیشنهاد خوبی است
ناشناس۸۹۲۳۷۳۰۸:۳۹:۱۵ ۱۳۹۸/۲/۱۷
بنظرم نویسنده محترم حداقل تاملی در باب علل سفته بازی در جامعه و اطلاعات مختصری در علم اقتصاد داشت به معلول سفته بازی نمی پرداخت و انواع مالیات و عوارض را پیشنهاد نمی داد که هم هزینه برای شهروند است و درآمد برای دولت. ساده ترین روش جهت مقابله با سفته بازی فعلی در جامعه، حفظ و افزایش ارزش پول ملی است. بانک مرکزی و سایر مسئولین که وظیفه حفظ ارزش پول ملی را بعهده دارند چوب حراج به ارزش پول ملی زده اند، اکثر مردم جهت حفظ ارزش پول خود به خرید ملک، خودرو و طلا و ارز روی آورده اند.
ققنوس۸۹۲۳۷۸۰۸:۴۱:۵۶ ۱۳۹۸/۲/۱۷
اگه اين اتفاق رخ دهد و اين حجم از سرمايه سفته بازان به بازار مواد غذايي يا بازار لوازم ضروري برود چه فاجعه ايي رخ ميدهد؟؟؟؟ اتفاقا بايد كاري كرد كه اين سرمايه در بازار خودروهاي خارجي بماند ما كه توانايي خريد سانتافه ١ ميلياردي نداريم حالا بشه ٢ ميليارد چه فرقي ميكنه؟؟ در عوض سرمايه آنها در آنجا خواهد ماند هم كنترل ميشود و هم اينكه خوشحالند كه ١ ميليارد شده ٢ ميليارد !!!! خودرو خارجي نان شب نيست كه نبودش كسي را محتاج كند!!!!
ناشناس۸۹۳۳۹۶۱۶:۳۴:۰۵ ۱۳۹۸/۲/۱۷
جان پدرت آدرس نده گرسنگی می میریم
ناشناس۸۹۲۳۷۹۰۸:۴۲:۳۰ ۱۳۹۸/۲/۱۷
ما حصل صحبتاتون اینکه سهم ما رو بدین و گرون فروشی کنین
ناشناس۸۹۲۳۸۵۰۸:۴۴:۱۵ ۱۳۹۸/۲/۱۷
فقط سپرده ارزی یک جای مطمئن!
ناشناس۸۹۲۳۸۶۰۸:۴۴:۱۵ ۱۳۹۸/۲/۱۷
راه های منطقی و معقول و کار آمد و درستی است ولی متاسفانه خیلی از کسانی که باید این راه هارو تصویب و اجرا کنن،خودشون سردسته دلالان و سفته بازان و محتکرانن و این کشور به روز کشوندن وگرنه از کارمند و کارگر و دانشجو و بیکار و مردم عادی این کارا برنمیاد
ناشناس۸۹۲۳۸۹۰۸:۴۵:۳۷ ۱۳۹۸/۲/۱۷
روشهای غیر کارشناسی و غیر عملی. طرف 10 تا خونه به اسم ده تا کَس و کارش میخره نه به اسم خودش. در مورد خودرو هم بدترین راه ممکن به فکر نویسنده رسیده. سانتافه توی ایران یک میلیارده در همه جای دنیا یک معلم ساده هم به راحتی اون را با قیمت حدود 400 میلیون و البته به صورت ماهی 200 دلار قسط میخره. نمیشه که یکبار 600 میلیون از طرف مالیات یکباره بگیریم و بعد به جرم مالیاتی که ازش گرفتی دوباره جریمش کنیم! در مورد ارز و سکه هم خود نویسنده میدونه که چنین راهکارهایی عملی نیست و فقط بازار سیاه و غیر رسمی را قوی تر میکنه. همون مواد مخدر که تا چند وقت قبل جرمش اعدام بود در هر گوشه قابل تهیه هست چه برسه به دلار و طلا!
ناشناس۸۹۲۴۰۴۰۸:۵۲:۱۰ ۱۳۹۸/۲/۱۷
پیشنهادهای شما به درد کشور های کمونیستی میخوره بهتره بری کره شمالی راحت زندگی کنی
مدرس دانشگاه۸۹۲۶۹۴۱۰:۵۶:۱۱ ۱۳۹۸/۲/۱۷
این دیدگاه شما نشان دهنده بی اطلاعی شما از مدیریت سفت و سخت اقتصادی دولتهای غربی بر اقتصاد کشورهایشان است. فقط همین قدر بدانید که در کشورهای اروپایی آنقدری که مردم از سازمان مالیاتی می ترسند از پلیس یا سرویس های اطلاعاتی شان نمی ترسند. تخلفاتی مثل عدم گزارش کامل دارائی های خود به دولت، پولشوئی و فرار مالیاتی جزو جرایمی است که در این کشورها در دادگاههای جنایی رسیدگی می شود و مجازاتهای سنگینی مانند ضبط کامل (100%) دارائی مربوطه توسط دولت و محکومیت به پرداخت جرایم سنگین را در پی دارد.
ناشناس۸۹۲۴۰۵۰۸:۵۲:۵۳ ۱۳۹۸/۲/۱۷
تور مالیاتی رو اول برای خودتون پهن کن بعد برای مردم
مرادی۸۹۲۴۰۹۰۸:۵۵:۳۲ ۱۳۹۸/۲/۱۷
با سلام واحترام پیشنهاد های خوبی است، که البته مثل این پیشنهاد ها هست ولی نه مقننین عرضه تقنین دارند و نه مجریان عرضه و عزمی برای اجرا، از خود دکتر توکلی می خواهیم با توجه به اینکه سالها در مجلس و دولت های مختلف کار کرده و راه های ورود را می دانند نامه ای به مقامات عالی کشور تنظیم و پیگیری نماید و طوماری را هم بنویسد تا مردم با امضاء آن چه به صورت الکترونیکی و چه فیزیکی حمایت خود را پشتیبان آن پیگیری ها قرار دهند. با تشکر
ناشناس۸۹۲۴۳۴۰۹:۰۹:۰۷ ۱۳۹۸/۲/۱۷
مردم نتیجه یک عمر تلاش و پس انداز خود را به شما مالیات مجدد نخواهند داد
ناشناس۸۹۲۴۳۹۰۹:۱۰:۲۲ ۱۳۹۸/۲/۱۷
باید بین کسی که یک عمر نخورده و پس انداز کرده با کسی هر روز دنبال خریدت گوشی جدید باشه مگر نه سنگ روی سنگ بند نمیشه و سرمایه بیشتری از کشور فراری میشه
مهرداد رجبی۸۹۲۴۴۱۰۹:۱۱:۲۲ ۱۳۹۸/۲/۱۷
متاسفانه از 85 میلیون جمعیت ایران، حداقل 50% آن ن دلال و معامله گر و واسطه گر هستند. تمام معاملات مسکن, سکه و خودرو باید در دفترخانه های اسناد رسمی یا مراجع ذی ربط دیگر درج و ثبت شود. وضع مالیات بر خریدار و فرشنده از 20 % تا 80% قیمت مورد معامله. 20% برای حالتی که خریدار و فروشنده برای بار اول خرید و فروشی انجام می دهند. 40% برای بار دوم و 60% برای بار سوم و 80% برای بار چهارم و بالاتر. با وضع مالیات سنگین دلال بازی و معامله گری از رونق می افتد و شغل های تولیدی و خدماتی به تدریج رونق می یابند. مهرداد رجبی
سید حسام۸۹۲۴۴۲۰۹:۱۱:۲۸ ۱۳۹۸/۲/۱۷
در موارد 2 به بعد همون استثناء هایی که گذاشتید، نشون میده قابل اجرا نیست. استثناء قائل شدن یعنی فساد و رشوه و... و به ضرر حلال خور هه وقانون مدار ها خواهد شد و به سود دلال ها و فاسد ها. در مورد خودرو هم فروشنده، مالیات رو روی قیمت خودرو میکشه و ماشین گران تر میشه.
ناشناس۸۹۲۴۴۹۰۹:۱۳:۳۸ ۱۳۹۸/۲/۱۷
اصولا در دنیای شما فرق کسی که پس انداز میکنه و ملک میخره با کسی که هر روز دنبال مسافرت و خرید موبایل چند میلیونی چیه ؟ هر چه کشور کمونیستی تر بشه سرمایه دار های بیشتری از کشور خارج میشن
ناشناس۸۹۲۴۵۱۰۹:۱۴:۵۰ ۱۳۹۸/۲/۱۷
نویسنده مطلب اینجا رو با کره شمالی اشتباه گرفته . راه حل فقط تعامل با دنیاست نه مالیات و زور
ناشناس۸۹۲۴۵۲۰۹:۱۵:۵۸ ۱۳۹۸/۲/۱۷
این پیشنهادات رو اون وقت چه کسانی باید تصویب کنند؟ مردم زجر کشیده و متضرر این گرانی ها یا همان کسانی که باعث این اوضاع شده اند؟ این اوضاع را عمدی پیش آورده اند تا کشور آشوب شود آنوقت شما پیشنهاد می دهید که آنها به نفع مردم کار کنند؟
ناشناس۸۹۲۴۹۳۰۹:۳۳:۵۴ ۱۳۹۸/۲/۱۷
این پیشنهادات رو تنهایی طرح کردید؟!!! آخه با کدام مکانیزم از تعداد سکه یا مقدار ارز خریداری شده مردم باخبر میشید؟ یا وقتی خرید و فروش وکالتی و بدون سند در کشور رواج داره چطوری مالکیت رو شناسایی میکنید؟ یا واحدهایی که شخص به نام همسر و فرزندان میخره رو جز کدوم داراییهاش میذارید؟!!؟؟
ناشناس۸۹۲۴۹۴۰۹:۳۴:۲۳ ۱۳۹۸/۲/۱۷
چرا اينهمه لقمه رو دور سرتون ميچرخونيد؟؟ الان ديگه تمام مبادلات و نقل و انتقالات پولي از طريق بانكها انجام ميشه و هر شخص حقيقي يا حقوقي يه شناسه ملي منحصر به فرد و مخصوص خودش داره . كافيه گردش مالي كد ملي يا شناسه ملي ها رو كنترل كنيد و هر نقل و انتقال و واريز و برداشت از حساب بانكي رو مستنداتش رو مطالبه كنيد يعني اگه از يه حساب يك ميليارد تومن جابجا شد ازش علت جابجايي رو بخواييد. برا انجام اينكار سازمان امور مالياتي قوي و مطمن و پاك دستي نياز هست با قدرت فوق العاده در حد وزارت اطلاعات كه بتونه همه جا و برا همه كس ورود كنه و مدارك رو بررسي كنه بعدش ببينيد كسي جرات ميكنه دلالي كنه؟؟؟
ناشناس۸۹۲۴۹۶۰۹:۳۴:۵۶ ۱۳۹۸/۲/۱۷
بهترین راهکار برای مسکن و خودرو 1-مالیات بر عایدی سرمایه ( یعنی مالیات بر اختلاف مبلغ خرید و فروش ) 2- الزام به حسابرسی مالیاتی و بررسی حسابهای بانکی برای کسانی که معاملات بالاتر از مبلغ معینی می کنندو حذف آنان از گرفتن یارانه. برای سکه و ارز هم بانک اطلاعات می خواهد و زمانبر است تا مشخص گردد چه قدر سکه یا ارز دست چه کسانی می باشد اما از بند 2 می شود استفاده کرد. در هر صورت باید سرعت اجرا خیلی بالا باشد یعنی به محض مراجعه برای انتقال اسناد بررسی و محاسبات انجام و مبلغ اخذ گردد.
ناشناس۸۹۲۵۳۵۰۹:۴۹:۱۹ ۱۳۹۸/۲/۱۷
اولا مسوولین این راه ها را می دونند اما اراده (عمدا)وجود ندارد چون می خواهند این گونه باشد -محد.دیت ها باید شناور باشد و بهترین گزینه فعلا اعکال محدودیت معاملاتی در تمام موارد است مثلا ملاک کد ملی سرپرست خانوار برای خرید خودرو یا مسکن چندمی قرار گیرد نه کد ملی افراد فقط دلال ها حذف شوند مالیات بر معاملات بیش از یک یا دوبار سنگین شود معاملات صوری یا دلالی یااضافه بر ضروریات باید محدود شود
ناشناس۸۹۲۵۳۹۰۹:۵۰:۱۲ ۱۳۹۸/۲/۱۷
سطحی و شعار گونه. گاهی آدم فکر می کند که این پیشنهادات را خود دلالها می دهند.
محمود۸۹۲۷۹۰۱۱:۳۱:۱۴ ۱۳۹۸/۲/۱۷
شما که دلال نیستین !!! مالیات تون رو هم به موقع دادین پیشنهاد عمقی شما چیه؟ ....می دونم می خواین مالیات نداده خودرو لوکس سوار شین و به قیمت بیچارگی طبقه ضعیف به سفته بازی دامه بدین ..!!!...
ناشناس۸۹۲۹۰۶۱۲:۲۵:۲۹ ۱۳۹۸/۲/۱۷
عوارض میلیونی کدام مستضعف داد
ناشناس۸۹۲۵۷۸۱۰:۰۸:۳۲ ۱۳۹۸/۲/۱۷
این که فشار بیشتر بر مردمه تنها راه حل کوچک شدن حجم دولت هست این همه ارگان و رییس و معاون و کارمند برای چیه کشوره باید دولت رو به حداقل ممکن برسونیم و خیلی از کارها رو از طریق سیستم وب انجام بدیم هم هزینه ها میاد پایین به شدت و هم فساد کمتر میشه
صمصام۸۹۲۶۵۹۱۰:۴۲:۰۴ ۱۳۹۸/۲/۱۷
یک مقایسه ساده نشان میدهد چرا بازار مسکن در ایران به این روز افتاده یک خودرو ممکن است از کارخانه تا پایان عمر مفیدش تا 10 بار یا بیشتر دست به دست شده و به اصطلاح خرید و فروش شود و هر بار فروشنده پول خودرو را از خریدار میگیرد و طبق توافق و در طول این خرید فروش ها به دلیل استهلاک خودرو از قیمت اول آن کاسته خواهد شد اما تغییر قیمت چه کاهشی وچه افزایش تا یک سقف معینی خواهد بود و طبیعی است که خودرو قابل جابجایی است . اما در مورد مسکن ممکن است یک واحد مسکونی دهها بار دست به دست شود تا اینجا مشکلی نیست اما اگر دقت کنیم قیمت مسکن از دوبخش تشکیل شده: ارزش زمین و قیمت تمام شده که شامل مواد و مصالح و هزینه های دیگر به کار رفته مانند حقوق کارگر یا شهرداری و..و است .در مورد یک واحد مسکونی خریداران بیش از دهها بار قیمت زمین را هم معامله میکنند در حالی که زمین تا قیام قیامت پا برجاست و قابل انتقال از جایی به جایی نیست در واقع یک خریدار زمین خانه اش را با خودش نمیبرد که مثلا کیفیت آن را افزایش داده باشد !!! و غیر منطقی است که یک قطعه زمینی که کیفیت آن هیچ ارزشی پیدا نکرده و قابل انتقال هم نیست دو یا چند برابر شود و این به دلیل این است که قیمت زمین در هر بار معامله مسکن بدون هیچ دلیل موجه افزایش پیدا میکند !در واقع افزایش قیمت مسکن باید فقط شامل افزایش در قیمت مواد و مصالح به کار رفته باشد . به نظر من بهترین راه برای حل معضل مسکن این است که در معاملات مسکن ارزش زمین از قیمت مسکن حذف شود .
ناشناس۸۹۳۲۵۳۱۵:۱۳:۴۱ ۱۳۹۸/۲/۱۷
یعنی اگر شما برای خرید یک خانه کلنگی در مثلا نیاوران یا فرمانیه مراجعه کنید باید خانه را بصورت مجانی به شما بفروشند؟
مرتضی حاجی احمدی۸۹۲۷۳۰۱۱:۱۱:۰۵ ۱۳۹۸/۲/۱۷
عالی
ناشناس۸۹۳۵۹۱۱۹:۳۵:۰۸ ۱۳۹۸/۲/۱۷
این راه حل ها عملی نیست چون کسانی باید آنرا پیاده کنند که خودشان از این کارها بیشترین ضرر را متحمل می‌شوند.
ناشناس۸۹۳۶۰۳۱۹:۴۵:۱۰ ۱۳۹۸/۲/۱۷
ساده ترین کار اینه بروید ببینید کشورهای توسعه یافته قوانین نقل و انتقال وجه نقد و سپرده گذاری و مالکیت ملک و املاک منقول و غیر منقول به چه نحوی است ما هم همانگونه اعمال کنیم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  19. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  20. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  21. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  22. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  23. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین