بوئینگ ۱۳ ماه حذف خودسرانه سیستم هشدار هواپیمای۷۳۷مکس را مخفی کرد

گروه جهان الف،   3980216170

شرکت بوئینگ بیش از یک سال به سازمان نظارت هوانوردی آمریکا خبر نداده است که سیستم هشدار داده‌های پرواز را سهوا در هواپیماهای ۷۳۷ مکس به آپشنی اختیاری تبدیل کرده است.

به گزارش مهر به نقل از رویترز، شرکت بوئینگ بیش از ۱ سال به سازمان نظارت هوانوردی آمریکا خبر نداده است که سیستم هشدار در مورد ناهماهنگی داده‌های پرواز، که در هواپیماهای ۷۳۷ اس، قابلیتی استاندارد بوده را سهواً در هواپیماهای ۷۳۷ مکس بهآپشنی اختیاری تبدیل کرده است. حالا با مشخص شدن این موضوع، بوئینگ اصرار دارد که نبود این سیستم هشدار هیچ مشکلی در ایمنی پرواز ایجاد نمی‌کند.

در چند هفته اخیر بوئینگ به سختی تلاش می‌کند دیدگاه به وجود آمده در مورد اینکه مشتریان خود را مجبور می‌کرده برای داشتن ایمنی، پول اضافی پرداخت کنند، از بین ببرد. این دیدگاه زمانی به وجود آمد که مشخص شد در هواپیماهای مکس سیستم هشدار در مورد داده‌های «زاویه حمله» (زاویه بال هواپیما با نیروی جلوبرنده)، از دو سنسور بال، به عنوان یک آپشن اضافی، ارائه شده است.

این در حالی است که خطاهای موجود در مورد این داده‌ها، منجر به بروز اشکالاتی در نرم‌افزار دو هواپیمای بوئینگی که اخیراً سقوط کردند، شده و هواپیماها را به پایین کشیده است.

بوئینگ اعلام کرده است که خود این شرکت هم در موقع آغاز تحویل هواپیماهای مکس در سال ۲۰۱۷، متوجه شده است که این سیستم هشدار، که به آن ای‌اوای (AOA) می‌گویند، اشتباهاً به جای اینکه در حالت استاندار هواپیما ارائه شود، به عنوان آپشن اضافی ارائه شده است.

یک مقام اداره هوانوردی فدرال می‌گوید: بوئینگ ۱۳ ماه صبر کرده است تا بالاخره در نوامبر ۲۰۱۸ این مسأله را به اداره خبر داده است.

با اختیاری کردن این گزینه، بوئینگ این سیستم هشدار را در ردیف سیستم‌های ارائه داده‌های تکمیلی و اضافی، که به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند، قرار داده است.

بوئینگ در بیانیه خود گفت: نه هشداردهنده زاویه حمله و نه هشداردهنده عدم تطابق داده‌های پرواز برای عملکرد ایمن هواپیما ضروری نیستند.

اداره هوانوردی فدرال با این ادعای بوئینگ مخالفتی نکرده است اما در مورد اینکه اطلاع دادن این مسأله خیلی طول کشیده است انتقاد دارد.

این اولین باری است که پس از دو حادثه مرگبار سقوط هواپیمای ۷۳۷ مکس، بوئینگ رسماً اعلام می‌کند که در تولید این هواپیما سهواً اشتباهی انجام داده است.

برخی تحلیل‌گران معتقدند اگر هواپیماهای سقوط کرده دارای این سیستم هشدار بودند، خدمه تعمیر و نگهداری هواپیما، در آخرین پرواز قبل از سقوط احتمالاً متوجه ایرادی که منجر به حادثه شد، می‌شدند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین