اوضاع خوزستان پس از سیل چگونه است؟

گروه اجتماعی الف،   3980216095

بیش از یک ماه از جاری شدن سیلاب در استان خوزستان گذشته است؛ سیلابی که برخلاف استان‌های دیگر، به تدریج ۲۱ شهرستان خوزستان را درگیر کرد. ۱۳۳ روستای خوزستان دچار آبگرفتگی و ۳۷۴ روستا به صورت کلی و جزئی تخلیه شدند.

به گزارش ایسنا، در پی وقوع سیلاب در خوزستان ۹۱ اردوگاه اسکان اضطراری برپا شد اما به گفته علی خدادادی مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با توجه به عادی شدن شرایط مناطق سیل‌زده و برگشت مردم به شهرها و روستاهای خود، تعداد اردوگاه‌ها به ۹ اردوگاه کاهش یافته است.

همچنین از چهارم فروردین ماه تاکنون ۱۵۶ هزار و ۵۵۶ نفر در اردوگاه‌های اسکان اضطراری اسکان داده شده‌اند اما جمعیت فعلی حاضر در اردوگاه‌ها، یک هزار و ۴۹۱ نفر است که ساعت به ساعت کاهش می‌یابد.

در حال حاضر وضعیت روستاهای دچار آبگرفتگی در برخی شهرها از جمله شوش و شوشتر بهتر شده و مردم به منازل خود بازگشته‌اند. البته روستای مگرن ۳ از توابع بخش شاوور شوش در سیلاب اخیر صد در صد زیر آب رفت که اهالی آن اکنون در چادرها اسکان دارند و فرماندار شوش از تعیین زمین جهت جابه‌جایی این روستای سیل‌زده خبر داده است.

وضعیت روستاهای بخش مرکزی اهواز که تقریباً کاملاً زیر آّب رفته بودند و در برخی نقاط برای تردد در این روستاها تنها راه ارتباطی از طریق قایق بود، بهبود یافته و راه ارتباطی آنها برقرار شده است.

همچنین ۱۶ روستای بخش اسماعیلیه در معرض خطر سیل بودند اما اکنون وضعیت در این بخش پایدار است.

البته هنوز برخی روستاهای حمیدیه، دشت آزادگان، کارون و شادگان متأثر از سیلاب هستند اما آب در این مناطق نیز در حال فروکش است.

اکنون با پشت سرگذاشتن شرایط تهدید کننده در خوزستان تقریباً وضعیت شهرستان‌های متأثر از سیلاب بهتر شده است و سیلاب به سمت پایین دست در حال حرکت است و شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان را درگیر کرده است. مسئولان نیز برای جلوگیری از ورود آب به این شهرها در حال هدایت آب به سمت دشت‌های اطراف و خلیج فارس هستند.

طبق گفته غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، «نگرانی‌هایی در خصوص سیلاب در آبادان و خرمشهر وجود دارد اما شرایط کنترل شده است.»

همچنین زین‌العابدین موسوی فرماندار آبادان از ادامه تلاش جهت هدایت سیلاب اطراف آبادان به خلیج فارس خبر داد.

طبق گفته وی این روان‌آب‌ها تهدیدی برای آبادان ایجاد نمی‌کند و تنها باید از این مسیر عبور کند. همچنین ذخیره‌سازی آب در کانون‌های ریزگرد در حال انجام است.

کورش مودت فرماندار خرمشهر نیز در خصوص آخرین وضعیت سیلاب خرمشهر از سمت طلائیه گفته است که در حال حاضر مشکل ما سیلاب از سمت طلائیه به خرمشهر است اما سیل‌بندها در این منطقه احداث شده‌اند. همچنین تلاش جهت هدایت آب به سمت بیابان‌ها، دشت‌های اطراف و سپس دریا در حال انجام است.

همچنین وی از ادامه کنترل و هدایت آب‌های رها شده به سمت خرمشهر تا دو تا سه ماه دیگر خبر داد.

در حال حاضر وضعیت سیلاب در خوزستان به تدریج در حال بهبود است اما در حالی که هنوز وارد مرحله پساسیلنشده‌ایم مشکلات ناشی از آن از جمله مشکلات بهداشتی آغاز شده است.

با توجه به وضعیت بهداشتی روستاهای سیل‌زده و کمبود امکانات بهداشتی در برخی اردوگاه‌ها، مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که سلامت مردم را تهدید می‌کند.

به گفته دکتر ایرج نظری رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز «بیماری‌های ناشی از سیل می‌تواند گریبان‌گیر خوزستان شود و اکنون ناگ انسانی که پیش درآمد وبا است در حمیدیه رو به افزایش است و یکی از نگرانی‌ها در این زمینه است. مشاهده بیماری هاری در حیوان نیز گزارش شده است.»

همچنین استاندار خوزستان بر آهک‌پاشی همه روستاهای سیل‌زده و تأمین اولویت، بهداشت حمیدیه تاکید کرده است.

طبق گفته مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت نشانه‌های قریب الوقوع بودن همه‌گیری التور در خوزستان وجود دارد. همچنین نگرانی انتقال بیماری‌ها از حشرات در مناطق سیل‌زده خوزستان وجود دارد.

حالا که مردم خوزستان در حال پشت سر گذاشتن سیلاب هستند، تأمین بهداشت و جلوگیری از وقوع بیماری‌ها در اولویت قرار می‌گیرد. سیلاب بدون تلفات جانی پشت سر گذاشته شد و حال باید از بروز بیماری‌ها پس از سیل جلوگیری کرد که این موضوع نیازمند همکاری همه‌جانبه است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین