عمر جنگل‌های کشور چقدر است؟

گروه اجتماعی الف،   3980216037

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: عمر جنگل‌های کشور که حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال بوده، اکنون به ۵۰ یا ۶۰ سال رسیده و این مسئله از تغییر ابعاد درختان نیز کاملا مشهود است.

به گزارش صداوسیما، تقی شامخی کارشناس جنگل در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما در خصوص عوامل جنگل خواری گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی و وضعیت زیست بوم‌های کشور، ایران باید بیش از سایر کشور‌ها به فکر حفاظت از جنگل‌های خود باشد.

 او افزود: از اوایل پیدایش جنگلداری نوین ایران که نخستین قانون آن نیز در سال 1321 نوشته شد، دغدغه تخریب جنگل همیشه مدنظر بوده است. بررسی‌های تازه بر روی جنگل‌ها هم نشان می‌دهدجنگل‌های کشور از نظر کیفی تنزل پیدا کرده است.

شامخی با تاکید بر اینکه طرح جنگل‌ها نباید به چوب متکی باشد، تصریح کرد: جنگل برای تولید مستمر نیاز به طرح‌های مدیریت و حفاظت دارند.

این استاد دانشگاه با انتقاد از تفکیک مدیریت گونه‌های گیاهی و جانوری و مناطق مختلف و بررسی آسیب‌های حاصله از این شیوه مدیریتی، تنها راه حفظ جنگل‌های ایران را مدیریت یکپارچه دانست.

وی با تاکید بر اهمیت حفظ درختان افتاده به عنوان زیستگاه‌های تازه، تصریح کرد: کشوری که سرشار از منابع نفت و گاز است برای تامین منابع ارزی خود نباید به جنگل فکر کند.

شامخی افزود: جنگل کاری‌های تازه باید با حفظ گونه‌های بومی و تاکید بر ضرورت حفظ تنوع گونه‌ها صورت پذیرد.

علی محمد شاعری نماینده مجلس دیگر میهمان برنامه با انتقاد از تخریب‌های بی رویه جنگل‌های کشور، اعلام کرد: تخریب‌هایی که اتفاق افتاده عمدتا کیفی است و بر اساس تحقیقاتی که ترتیب داده ایم، باید بر میزان درختان افتاده و ایستاده تجدید نظر کنیم.

او با بیان اینکه حفظ محیط زیست نباید فقط در گفتار اولویت نخست ما باشد، تصریح کرد: در عالم واقع نیز باید به این مهم اهمیت دهیم و بر اساس بررسی‌های ما در بسیاری موارد، در تخریب‌ها عامل انسانی نقش اصلی داشته است.

همچنین بر اساس بررسی‌ها در سال‌های 75 - 74، بیشترین تخریب جنگل‌ها و بهره برداری از آن‌ها در مساحتی حدود 2.5 میلیون متر مربع اتفاق افتاده  که این هیچ تناسبی با میزان رویش‌ها ندارد و صرفا نشان دهنده اینست که دخالت غیرکارشناسی در میان بوده است.

شاعری ادامه داد: بر اساس مشاهدات همچنین عمر جنگل‌هایی که حدود 400 تا 500 سال بوده، اکنون به 50 یا 60 سال رسیده  و این مسئله از تغییر ابعاد درختان نیز کاملا مشهود است. 

به گفته وی بهره‌برداری از جنگل‌ها باید برای تجدید حیات آیندگان در طرح‌های گردشگری، توریستی و طبیعت‌گردی طی یک برنامه‌ریزی مدون در دستور کار قرار گیرد چراکه در این بازه زمانی با وجود جنگل خواری‌ها و برداشت‌های بی‌رویه از این مناطق، جنگل‌ها نیازمند بازنگری دوباره هستند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: مساحت جنگل‌های کشور در سه دهه اخیر از 18 میلیون به 14 میلیون هکتار کاهش پیدا کرده و 14 میلیون هکتار باقیمانده هم وضعیت مطلوبی ندارند.

 بهره برداری غیراصولی، قاچاق چوب و تغییرات اقلیمی که در قالب آفات و بیماری‌ها خود را بروز می‌دهد، ازعوامل تخریب جنگل‌ها هستند. 

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به 600 هزار هکتار جنگل مخروبه در شمال کشور تصریح کرد: متأسفانه با دخالت عوامل انسانی در حوزه منابع طبیعی و جنگل‌های کشور 600 هزار هکتار جنگل مخروبه در سطح شمال کشور وجود دارد و بر این اساس سطح جنگل‌های شمال از سه میلیون و 200 هزار هکتار جنگل به دو میلیون هکتار رسید که تخریب جنگل موجب مشکلات فراوانی  و  بروز حوادثی مانند سیل می‌شود. 

عباسعلی نوبخت معاون سازمان جنگل‌ها در ادامه این برنامه تلفنی اظهار کرد: اجرای طرح تنفس و ممنوعیت برداشت چوب تا پایداری جنگل‌های شمال کشور ادامه می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه با وجود مشکلات اقلیمی فعلی بهره‌برداری از جنگل‌ها مفهومی ندارد، گفت: در سال 95 نزدیک 550 هزار مترمکعب از جنگل‌های شمال کشور برداشت چوب داشته‌ایم و در سال 96 به طور کامل این برداشت ممنوع شد؛ اما قاچاق چوب در نقاط بحرانی اتفاق می‌افتد.

نوبخت افزود: در واقع با برداشت چوب از جنگل‌های شمال کشور تنها 10 درصد نیاز چوبی صنایع ما تامین می‌شد که با حذف آن، این میزان نیاز از محل زراعت چوب و حتی واردات قابل تامین است.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون حدود 220 هزار هکتار زراعت چوب در کشور داریم که بر اساس قانون توسعه برنامه‌ی ششم 75 هزار هکتار دیگر باید به آن اضافه شود که از این بخش می‌توان نیاز مصرف داخلی را تامین کرد.

معاون سازمان جنگل‌ها ادامه داد: در طرح تنفس جنگل قرار بود درختان شکسته و افتاده از جنگل خارج شوند که البته این مهم به تشخیص کارشناسان سازمان جنگل‌ها برمی‌گردد به شکلی که اگر درختان شکسته به صورت تجمعی در عرصه جنگل باشند، از این محل خارج شوند و این موضوع ارتباطی به درختان افتاده و شکسته به طور پراکنده در جنگل ندارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین