چرا وزیر صنعت به دنبال تشکیل وزارت بازرگانی است؟

گروه اقتصادی الف،   3980216034 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

ازجمله مهم‌ترین دلایل پافشاری وزیر صمت بر تشکیل وزارت بازرگانی، فرار از پاسخگویی است زیرا درصورت جدا شدن بخش بازرگانی از وزارت صمت، رحمانی هیچ‌گونه مسئولیتی را در حوزه‌های تنظیم بازار، واردات و صادرات نمی‌پذیرد.

چرا وزیر صنعت به دنبال تشکیل وزارت بازرگانی است؟

به گزارش فارس، 8 اسفند 97، طرح تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و تشکیل وزارت بازرگانی با امضای 72 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد. طرح مذکور پس از اعلام وصول، جهت بررسی بیشتر به کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون اصلی و کمیسیون‌های کشاورزی، برنامه و بودجه، اقتصادی و صنایع و معادن و تولید ملی ارجاع داده شد. کلیات طرح مذکور پس از دو جلسه و به صورت ضربتی در 20 اسفند 97 به تصویب کمیسیون اجتماعی مجلس رسید. در ادامه روند بررسی، کمیسیون‌ صنایع و معادن مجلس هم با آن موافقت کردند. موافقت زودهنگام و ضربتی این کمیسیون ها با طرح تشکیل وزارت بازرگانی درحالی بود که سال گذشته این طرح سه بار نیز در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته بود و نمایندگان مجلس با تصویب آن مخالفت کرده بودند.

*فشار وزیر صمت برای تشکیل وزارت بازرگانی

یکی از مهم‌ترین دلایل موافقت کمیسیون‌های مربوطه با طرح تشکیل وزارت بازرگانی، تاکید فراوان وزیر فعلی صنعت، معدن و تجارت بر جدا شدن بخش بازرگانی از این وزارتخانه است. داریوش اسماعیلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره این موضوع گفت: «جلسه‌ای با حضور آقای رحمانی، وزیر صمت درخصوص طرح تفکیک وزارتخانه و تشکیل مجدد وزارت بازرگانی در مجلس برگزار شد. در این جلسه، آقای رحمانی با بیان اینکه توان مدیریت بخش تجارت را ندارند از نمایندگان درخواست کردند که این بخش را از وزارت صمت جدا کنند». تاکید رحمانی بر تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت درحالی است که دو وزیر قبلی صنعت دولت تدبیر و امید با جدا شدن بخش بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت مخالف بودند.

*مخالفت وزرای قبلی صمت دولت تدبیر و امید با تشکیل وزارت بازرگانی

 6 دی 95 بود که محمدرضا نعمت زاده وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت ضمن مخالفت با ثبت سفارش واردت واگن از سوی وزارت راه و شهرسازی گفته بود: «روی ریل‌ها می‌خوابم تا واگن خارجی وارد نشود». نعمت زاده در توضیح صحبت‌های خود متذکر شده بود که متولی تولید و بازرگانی بخش صنعت است و اجازه نخواهد داد با وجود تولید واگن توسط شرکت‌های واگن ساز داخلی، از کشورهای خارجی واگن وارد کشور شود. محمد شریعتمداری، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت هم علی‌رغم تاکید فراوان دولت بر تفکیک وزارت صنعت در دوران وزارتش روی خوشی به این موضوع نشان نداد و نتیجه آن عدم موافقت مجلس با تشکیل وزارت بازرگانی شد.

تلاش رحمانی برای تفکیک وزارت صمت و تشکیل مجدد وزارت بازرگانی درحالی است که چند ماه پیش وی به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت به مجلس شورای اسلامی معرفی و از نمایندگان مردم رأی اعتماد گرفته‌اند. نکته قابل تأمل این است که آیا رحمانی نمی‌دانست چه مسئولیتی را خواهد پذیرفت و اینکه آیا تلاش وی برای تفکیک وزارت صمت علی رغم مخالفت مکرر مجلس با این پیشنهاد، بی احترامی به مجلس محسوب نمی‌شود؟ علاوه بر این، چه لزومی دارد به دلیل عدم توان مدیریتی یک شخص، ساختار جدیدی در کشور ایجاد شود؟ به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، منطقی‌ترین اقدام در شرایط فعلی، کناره‌گیری رحمانی است زیرا وی فاقد انگیزه و توان لازم برای مدیریت یکپارچه بخش تولید و تجارت است.

*چرا وزیر صمت به دنبال احیای وزارت بازرگانی است؟

براساس این گزارش، یکی از دلایل اصلی پافشاری وزیر فعلی صمت بر تشکیل وزارت بازرگانی، فرار از پاسخگویی است زیرا درصورت جدا شدن بخش بازرگانی از این وزارتخانه، رحمانی هیچ‌گونه مسئولیتی را در حوزه‌های تنظیم بازار، واردات، صادرات و ... نخواهد داشت. مشابه این اتفاق در سال‌های گذشته و قبل از انحلال وزارت بازرگانی به وقوع پیوسته است. در اواخر دهه هشتاد، وزارت بازرگانی به بهانه تنظیم بازار اقدام به واردات بی رویه محصولات خارجی می‌کرد به همین دلیل با اعتراض تولیدکنندگان مواجه شد ولی وزارت صنعت که متولی تولید بود هیچ گونه مسئولیتی را نمی‌پذیرفت. در آن سال‌ها تعرفه‌های واردات همیشه به ضرر تولید بود ولی وزیر صنعت در این زمینه پاسخگو نبود زیرا واردات جزو ماموریت‌های وارتخانه آن محسوب نمی‌شد. آنچه مسلم است وزارت بازرگانی در صورت احیاء فقط به دنبال افزایش واردات خواهد بود و انگیزه‌ای برای تقویت تولید و صادرات محصولات ایرانی نخواهد داشت.

گفتنی است قانون تمرکز، ستاد تنظیم بازار، معاونت‌های بازرگانی وزارتخانه‌های صمت و کشاورزی و غیره ازجمله ابزارهای هستند که به واسطه آن به راحتی می‌توان بر مشکلات  ناشی از بازار فائق آمد بدون آنکه نیازی به ایجاد هزینه و ساختار جدید در دولت باشد. به همین دلیل، اظهارات رئیس‌جمهور در جلسه بررسی رای اعتماد وزیر بهداشت در تاریخ ۱۵ بهمن ماه ۹۷ مبنی بر «بدون وزیر بازرگانی مستقل، مسائل و مشکلات صادرات، واردات و تنظیم بازار در کشور حل نمی‌شود. اگر می‌خواهید مردم، برای خرید اجناس‌، کمتر معطل بشوند، به عنوان مسئول دولت خدمت شما عرض می‌کنم که راهی جز جدا شدن وزارت بازرگانی وجود ندارد» نوعی فرافکنی است و توجیه کارشناسی ندارد.

دیدگاه کاربران

آزاده۸۹۰۵۳۸۰۸:۳۶:۰۶ ۱۳۹۸/۲/۱۶
چون توان مدیریت وزارت خانه رو نداره نتنها این آقا حتی بسیاری از باصطلاح وزرا
ناشناس۸۹۰۵۳۹۰۸:۳۶:۴۲ ۱۳۹۸/۲/۱۶
ایشان توانایی مدیریت ندارند خب کنار بروند چرا به خاطر حفظ وزارت ایشان باید یک وازرتخانه اشکال دار جدید تاسیس بشه؟ مگه قحط الرجاله؟
ناشناس۸۹۰۵۸۲۰۸:۵۶:۵۳ ۱۳۹۸/۲/۱۶
دلیل اصرار بر تشکیل وزارت بازرگانی =بنظرم وزیر آینده بازرگانی که نورچشمی می باشند، معاونت یکی از وزارتخانه را نپذیرفته و گفته حتما باید وزیر بشوم چون وزارت خانه خالی نداشتند وزارت خانه تشکیل دادند
ناشناس۸۹۰۷۵۳۱۰:۳۴:۳۲ ۱۳۹۸/۲/۱۶
يعنی وزير به دنبال محدوديت اختياراتش است؟!
ناشناس۸۹۱۰۰۴۱۲:۱۶:۰۰ ۱۳۹۸/۲/۱۶
کدامیک از وزراء در مورد وزارت خانه ی خود کمترین اشراف و علمی دارد که ایشان داشته باشد ! ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  5. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  6. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  7. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  8. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  9. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  10. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  11. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  14. فریب نخوریم! 

  15. دبی؛ چند روز پس از سیل

  16. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین