مختومه‌شدن بزرگترین پرونده کشتار حیات وحش کشور صرفاً با پرداخت جریمه ۱۶۸میلیونی!

گروه اجتماعی الف،   3980216013 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

پرونده بزرگترین کشتار حیات وحش در کشور برای متهمانی که با کشتار و نابودی بیش از ۳۰۰ چهارپا از جمعیت حیات‌وحش کشورمان و ۳۰۰ پرنده خسارتی سنگین به سرمایه‌های ملی وارد کرده‌اند با پرداخت صرفاً ۱۶۸،۷۲۳،۰۰۰ تومان مختومه شد.

تسنیم نوشت: هفته گذشته بود که رئیس دادگاه ارزوئیه، جزئیات بزرگترین  پرونده کشتار حیات وحش را در اختیار رسانه‌ها گذاشت و اعلام کرد که این پرونده پس از اعلام رضایت کتبی مدیرکل سابق و مدیرکل فعلی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان مبنی بر پرداخت تمامی خسارت‌ها از سوی محکوم‌علیه‌ها به محیط زیست، مختومه شده است.

پرونده‌ای که در خرداد 94 گشوده شده و طبق اعلام دهقانی رئیس دادگاه عمومی و انقلاب شهرستان ارزوئیه، به محکومیت 9 شکارچی غیرمجاز که در کشتار بیش از 170 کل و بز و قوچ و میش، 30 جبیر، 2 کفتار، یک روباه، یک خرگوش، 280 کبک و تیهو، 30 چکاوک و یک گراز تحت پیگرد قضائی قرار گرفته بودند، انجامیده است.

دهقانی درباره احکام صادره برای متهمان بزرگترین پرونده کشتار وحش گفته است: طبق ماده 12 و 13 قانون شکار و صید و همچنین ماده 124 قانون مجازات اسلامی و پس از تأیید حکم در دادگاه تجدیدنظر استان کرمان متهم ردیف اول به مجازات حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم و سایر متهمان نیز به پرداخت جزای نقدی و همچنین پرداخت خسارت به محیط زیست محکوم شده‌اند؛ این افراد همچنین طبق قانون سازمان محیط زیست، بابت از بین بردن حیوانات حفاظت‌شده محکوم به پرداخت خسارت شده‌اند.

از آنجا که بر اساس جدول جرایم نقدی صید و شکار غیرمجاز جانوران وحشی مصوب شورای عالی حفاظت محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از حیث مطالبه ضرر و زیان ناشی از کشتار هر قوچ و میش، کل و بز و جبیر، 10 میلیون تومان تعیین شده است، جریمه کشتار این گونه‌ها در پرونده مذکور به رقمی بالغ بر 2 میلیارد تومان می‌رسد؛ رقمی که انتظار می‌رود سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس ماده 18 قانون شکار و صید به‌عنوان شاکی خصوصی، از متخلفان دریافت کرده و سپس به مختومه شدن پرونده رضایت داده باشد.

اما آیا مسئولان محیط زیست، این جریمه 2میلیارد تومانی را از متخلفان دریافت کرده و سپس به مختومه شدن پرونده رضایت داده‌اند؟!

مرجان شاکری که از دی ماه 97 مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست کرمان را عهده‌دار شده در این باره می‌گوید: آقای جزینی‌زاده، مدیرکل پیشین حفاظت محیط زیست کرمان، با استناد به اظهارات ندامت‌آمیز متخلفان، به دادگاه اعلام رضایت کرده بودند و در نتیجه متخلفان از پرداخت حق و حقوق دولت و همچنین گذراندن حبس مصون شده بودند اما اینجانب پس از انتصاب، با اعلام فراخوان به دادگاه ارزوئیه درخواست پرداخت حق و حقوق دولت توسط متخلفان و اعمال مجازات مورد‌نظر دادگاه در خصوص ایشان را مطرح کردم که در نتیجه همکاری دادگاه به پرداخت حق و حقوق دولت و همچنین حبس متخلف اصلی منجر شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا مبلغ دست‌کم 2میلیارد تومانی که انتظار می‌رود سازمان حفاظت محیط زیست بابت جریمه ضرر و زیان ناشی از کشتار بیش از 200 رأس کل و بز و قوچ و میش و جبیر و همچنین 300 کبک و تیهو و چکاوک و تعدادی روباه و کفتار و خرگوش از متخلفان مطالبه کرده باشد به خزانه دولت واریز شده یا نه می‌گوید: "این مبلغی که محاسبه می‌کنید بر اساس جریمه‌های مصوب‌شده در خرداد 94 است در حالی که پرونده این تخلف در اردیبهشت 94 باز شده و در نتیجه مبلغ قابل پرداخت با جریمه‌های قبلی محاسبه شده و مبلغ 168،723،000 تومان از متخلفان دریافت شده است!".

این در حالی است که بر اساس جریمه‌های مصوب پیش از خرداد 94 که شاکری به آن اشاره دارد، جریمه کشتار هر رأس کل و بز و قوچ و میش، یک‌میلیون و 800هزار تومان و جریمه کشتار هر جبیر 200هزار  تومان و در نتیجه مجموع جریمه‌های ناشی از کشتار حیات وحش در این پرونده به دست‌کم 360 میلیون تومان می‌رسد.

شاکری در پاسخ به این تناقض می‌گوید: مبلغی که به آن اشاره می‌کنید، مجموع جریمه ناشی از کشتار حیات وحش توسط این متخلفان در استان‌های مختلف از جمله کرمان است اما جریمه ناشی از شکار حیواناتی که در محدوده کرمان صورت گرفته کلاً 168،723،000 تومان است که از آنها دریافت شده است و جریمه‌ مربوط به شکار سایر حیوانات این پرونده را اداره کل حفاظت محیط زیست استان‌های مربوطه می‌توانند جداگانه مطالبه کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کرمان درباره سرنوشت متخلفان این پرونده می‌گوید: همان‌طور که گفتم با پیگیری‌هایی که پس از انتصاب انجام دادم متهم ردیف اول این پرونده برای گذراندن دوران حبس راهی زندان شد که ظاهراً پیش از سال نو مشمول عفو رهبری شده است. در نهایت، باید بگویم برخورد قانونی لازم درباره متخلفان این پرونده صورت گرفته و پرونده پس از به نتیجه رسیدن مختومه شده است.

بدین ترتیب، پرونده بزرگترین کشتار حیات وحش در کشور برای متهمانی که با نابودی بیش از 300 چهارپا (به‌ارزش بیش از 2 میلیارد تومان) و 300 پرنده (به‌ارزش 60 میلیون تومان)، خسارتی سنگین به سرمایه‌های ملی کشورمان وارد کرده‌اند تنها و تنها با پرداخت 168،723،000 تومان مختومه شد.

جالب آنکه همین مبلغ اندک هم که حالا با پیگیری مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست کرمان از متخلفان دریافت شده، پیشتر با حاتم‌بخشی جزینی‌زاده، مدیرکل پیشین حفاظت محیط زیست استان کرمان به متخلفان بخشوده شده بود!

 

دیدگاه کاربران

سراج الدین۸۹۰۴۸۶۰۸:۱۴:۴۰ ۱۳۹۸/۲/۱۶
اگر شکارچی گوشت آهو و قوچ و میش را فروخته باشد، این جریمه اندک حدود 20 درصد از سود شکارچی قسی القلب را شامل میشود و با این جریمه های کم، شکارچیان و افراد فرصت طلب دیگر هم به این کار ادامه خواهند داد.
عامری۸۹۰۵۴۱۰۸:۳۷:۱۰ ۱۳۹۸/۲/۱۶
ای بابا دلت خوشه ها. محیط زیست کدومه؟؟ آدماش مهم نیستن.
ناشناس۸۹۰۵۶۰۰۸:۴۷:۵۳ ۱۳۹۸/۲/۱۶
دیگه کفتار و برا چی کشتن ؟!
ناشناس۸۹۰۵۹۹۰۹:۰۸:۴۰ ۱۳۹۸/۲/۱۶
این شکار نیست ، نسل کشی است! سلاخی است! - جریمه باید چنان سنگین باشد که بازدارنده باشد. این پولی که دریافت شده پول گوشت یخی برزیلی هم نیست چه به رسد به قتل عام حیات وحش! اصلا چرا باید حیوان نازنینی چون جبیر و تیهو و... جانشان گرفته شود. شرم آور است با تفنگ دوربین دار دست به کشتار بزنی و عکس بگیری!!!
ناشناس۸۹۰۶۱۴۰۹:۲۱:۲۷ ۱۳۹۸/۲/۱۶
یعنی بعد از این همه کشتار متوجه شدند
ناشناس۸۹۰۷۶۱۱۰:۳۸:۲۵ ۱۳۹۸/۲/۱۶
باید چهره این افراد رو در رسانه ها به همه نشون بدن و بگن با این افراد بعنوان افراد نامتعادل اعصاب و روان برخورد خواهد شد. باید یک سوم از باقیمانده عمر رو در آسایشگاه روان و اعصاب سپری کنند
ناشناس۸۹۰۸۸۰۱۱:۳۵:۴۶ ۱۳۹۸/۲/۱۶
کار خیلی ساده است کافیه برید و حساب های مدیران محیط زیست رو بررسی کنید تا متوجه بشید چرا به این جریمه ی بسیار کم برای این جنایت بزرگ رضایت داده اند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین