چه کنیم هوای بهار اشک‌مان را درنیاورد؟

گروه سلامت الف،   3980215131

حساسیت فصلی زندگی را مختل می‌کند. غیر از اینکه فرد بیمار دائم باید دستمال به دست آب بینی‌اش را پاک کند، عطسه و سرفه مدام در محل کار یا کلاس درس، همه را کلافه می‌کند.

صبح نو نوشت: کاهش کیفیت زندگی: حساسیت فصلی زندگی را مختل می‌کند. غیر از اینکه فرد بیمار دائم باید دستمال به دست آب بینی‌اش را پاک کند، عطسه و سرفه مدام در محل کار یا کلاس درس، همه را کلافه می‌کند.

خواب ضعیف: علائم حساسیت فصلی می‌تواند فرد را بیدار نگه دارد یا خوابیدن را سخت کند که طبیعتا به خستگی و احساس ناخوشایند منجر می‌شود.

 تشدید آسم: تب یونجه می‌تواند علائم و نشانه‌های آسم مانند سرفه و خس‌خس سینه را بدتر کند.

 تشدید سینوزیت: التهاب طولانی مدت سینوس‌ها می‌تواند بیماری سینوزیت را تشدید کند.

 عفونت گوش: حساسیت فصلی به‌ویژه در کودکان، عامل عفونت گوش میانی می‌شود.

راه‌های جلوگیری از بروز حساسیت فصلی

حقیقتا هیچ راهی برای جلوگیری از ابتلا به حساسیت فصلی وجود ندارد؛ به‌ویژه اگر این عارضه ارثی وجود داشته باشد. 

اگر حساسیت فصلی دارید، بهترین کاری که باید انجام دهید، این است که درمعرض آلرژن‌هایی قرار نگیرید که علائم بیماری شما را تشدید می‌کنند. قبل از اینکه زیرنظر پزشک قرار بگیرید، بهتر است از داروهای آنتی‌هیستامین استفاده کنید که داروخانه‌ها بدون نسخه آن‌ها را می‌فروشند.

موارد تشدید بیماری

 داشتن سایر آلرژی‌ها یا آسم
  داشتن اگزما
  ابتلای پدر یا مادر یا یکی از خواهران و برادران به آلرژی یا آسم
  زندگی یا کار در محیطی که به‌طورمرتب فرد بیمار را درمعرض مواد آلرژی‌زا قرار می‌دهد؛ مانند گرده‌های گیاهان یا گرد و غبار
  مصرف دخانیات یا حضور در محلی که دخانیات مصرف می‌شود

علائم حساسیت فصلی

  گرفتگی یا آبریزش بینی
 سوزش و خارش چشم همراه با ریزش اشک 
 درموارد حاد بیماری قرمزشدن چشم 
 عطسه زیاد
  سرفه‌های خشک و طولانی
خارش سقف دهان یا گلو
التهاب‌های پوستی یا کبودی زیر چشم 
خستگی مفرط

عادات غذایی مناسب برای درمان حساسیت فصلی

مسلما پزشک برای رفع مشکل حاد شما استفاده از دارو را پیشنهاد می‌کند؛ ولی می‌توانید بعد از آنکه کمی از شرایط اضطراری خارج شدید، توجه بیشتری به تغذیه خود داشته باشید. یکی از روش‌های درمان حساسیت فصلی مصرف مواد خوراکی و میوه‌هایی است که برای کاهش حساسیت فصلی اثرگذار هستند. رژیم غذایی سالم علائم حساسیتی را 
کمتر می‌کند.

 بیشتر امگا 3 بخورید
موادغذایی مانند ماهی، تخم‌مرغ، گردو، روغن آفتابگردان، تخم‌کدو، تخم‌کتان، کنجد و فندق خصوصیات ضدالتهابی هم دارند.

از محصولات پروبیوتیک استفاده کنید
ماست و برخی دیگر از مواد خوراکی حاوی باکتری پروبیوتیک هستند که ضدالتهاب است و می‌تواند برای درمان حساسیت فصلی تأثیر مثبتی داشته باشد.

از خوردن میوه‌های آلرژی‌زا اجتناب کنید
مصرف برخی میوه‌ها مثل گوجه‌فرنگی، خربزه، طالبی، پرتقال و موز یا برخی موادغذایی مثل غذاهایی که با بادمجان درست می‌شوند یا سوسیس و کالباس، می‌تواند آلرژی‌زا باشد و علائم حساسیتی را تشدید کند. 

حساسیت به مواد خوراکی به این دلیل حاصل می‌شود که پروتئین موجود در آن‌ها مشابه پروتئین موجود در دانه گرده است. افراد حساس به گرده‌افشانی گیاهان، ممکن است به خوراکی‌هایی مانند هویج، مغز آجیل، کرفس و هلو هم حساسیت نشان بدهند. 

بیشتر میوه و سبزیجات مصرف کنید
به‌غیر از موارد بروز حساسیت به مواد خوراکی که به آن اشاره شد، خوردن میوه و سبزی یکی از روش‌های درمان حساسیت فصلی به‌شمار می‌رود و آن‌هم به‌دلیل آنتی‌اکسیدان و ویتامین C موجود در آن‌هاست. ویتامین C درواقع آنتی‌هیستامینی طبیعی است که به بدن در مبارزه با آلرژن‌ها کمک می‌کند.

عسل بخورید
عسلی برای بدن مفید است که کاملا طبیعی باشد. در همین عسل طبیعی هم به‌دلیل حضور زنبور در فرایند آماده‌سازی، میزان کمی گرده درونش وجود دارد که تا حدی موجب مقاومت بیشتر بدن به دانه گرده می‌شود. برای مصرف بیشتر عسل مطمئن شوید که به همان مقدار کم از گرده هم حساسیت نشان نمی‌دهید.

مراجعه به پزشک
بعضی‌ها با کوچک‌ترین علائم بیماری به پزشک مراجعه می‌کنند؛ اما برای درمان حساسیت فصلی مهم‌ترین کار این است که عامل آلرژن یا عاملی را پیدا کنید که موجب بروز حساسیت می‌شود. آلرژن در بدن باعث ترشح هیستامین می‌شود؛ پس برای کاهش ناراحتی‌ها مثل آبریزش بینی، استفاده از آنتی‌هیستامین‌ها مثل سیترزین تجویز می‌شود.

 بااین‌حال اگر نگران ویزیت پزشک نیستید یا حوصله نشستن در نوبت معاینه را دارید و از همه مهم‌تر به یکی از مشکلاتی دچارید که در ادامه به آن اشاره می‌شود، حتما به پزشک مراجعه کنید. توجه داشته باشید که بسیاری از مردم، به‌ویژه کودکان، دچار حساسیت فصلی می‌شوند. تا وقتی درمعرض آلرژن باشید، بیماری مداوا نمی‌شود. باوجوداین، درمان مناسب موجب کاهش ناراحتی و تسکین بیمار می‌شود.

نمی‌توانید عامل حساسیت‌زا را تشخیص دهید.
داروهای آنتی‌هیستامین برای شما عوارض جانبی داشته باشند.
مشکل یا بیماری دیگری مثل آسم یا پولیپ بینی یا عفونت‌های مکرر سینوسی داشته باشید که حساسیت فصلی بیماری شما را تشدید می‌کند.

روش‌هایی برای مبارزه با آلرژی قبل از ابتلا

به‌مرور زمان و با گذشت سال‌ها از داشتن حساسیت فصلی، خود فرد متوجه می‌شود که در چه ماه یا فصلی از سال حساسیتش آغاز می‌شود. درست است که نمی‌توان زمان را برای نرسیدن فصل حساسیت متوقف کرد؛ ولی می‌توان با رعایت برخی راهکارها از بروز حساسیت جلوگیری کرد یا میزان آن را تخفیف داد.

 زمان مناسب خروج از منزل را پیدا کنید
حواس‌تان باشد در چه مواقعی میزان گرده‌های موجود در هوا بیشتر است. در روزهای آلوده هم از خانه بیرون نروید. اگر برایتان مقدور است، کارهای بیرون از خانه را به بعدازظهر، یعنی زمانی‌ موکول کنید که سطح دانه‌های گرده پایین می‌آید. بعد از بارش باران، بهترین زمان برای بیرون‌رفتن افراد حساس است.

عامل اصلی حساسیت را بشناسید
دانه گرده‌ای که این بلا را سرتان آورده، شناسایی کنید و تاحدممکن به فضایی نروید که این درخت یا گیاه در آن زندگی می‌کند. همچنین در آن فصل، تاحدممکن به‌ویژه به طبیعت و سبزه‌زار نروید و اگر چاره‌ای جز رفتن ندارید، حتما از ماسک استفاده کنید.

به نظافت خانه اهمیت بدهید
تمیزکردن خانه را به‌طور مرتب انجام دهید. وجود گردوغبار هوا روی وسایل و سطح زمین می‌تواند علائم آلرژی را تشدید کند. در طول فصل حساسیت، پنجره‌های خانه و ماشین را بسته نگه دارید.

بهداشت فردی را رعایت کنید
حین حساسیت فصلی، از لنز چشمی استفاده نکنید. اگر دانه گرده در زیر لنز به‌دام بیفتد، مشکلات بیشتری خواهید داشت. دانه‌های گرده فقط به لباس نمی‌چسبند؛ بلکه روی مو و پوست بدن هم می‌نشینند. مشکل این است که این دانه‌ها ذرات بسیار ریزی هستند که با چشم دیده نمی‌شود. بعد از بازگشت به خانه و صبح بعد از بیدارشدن، دوش بگیرید و لباس‌هایتان را عوض کنید. این کار به کاهش حساسیت فصلی کمک می‌کند. شستن صورت و مو در اولویت قرار دارد.

رطوبت محیط را کم کنید
قارچ در شرایط بالابودن رطوبت و دمای محیط بهتر رشد می‌کند. ازآنجاکه قارچ یکی از عوامل حساسیت‌زاست، موجب افزایش مشکلات آلرژیک می‌شود. در روزهای بارانی که رطوبت هوا بیشتر می‌شود، ذرات قارچ ظهور پیدا می‌کنند؛ پس سطح رطوبتی محل زندگی را پایین نگه دارید.

از لوازم غیرضروری و معطر استفاده نکنید
استفاده از عطر یا هرآنچه رایحه اضافی را در خانه پخش می‌کند، مانند شمع و عود، می‌تواند برای حساسیت فصلی مضر باشد. عروسک‌های پشمالو منبع اصلی جذب گردوغبار و مواد حساسیت‌زایی مانند دانه گرده به‌شمار می‌روند. 

از کالای خواب غیرطبیعی استفاده نکنید
در مورد مواد پرشده درون بالش، لحاف و تشک تحقیق کنید. برخی از آن‌ها از پر طبیعی پرندگان ساخته شده است که در این حالت، شکستن پرهای درون رختخواب و خردشدن آن باعث بروز حساسیت می‌شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین