براساس گزارش استراتفور آمریکا وعده‌های پوچ بن سلمان رویاهای شهروندان عربستانی را به باد داده است

گروه جهان الف،   3980215107 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

طبق گزارش جدید یک سایت آمریکایی قرارداد اجتماعی توافق شده بین حاکمان عربستان و شهروندان این کشور، با افزایش ناامیدی مردم نسبت به برنامه‌های توسعه اقتصادی با هدایت محمد بن سلمان ولیعهد این کشور که به طرح چشم انداز ۲۰۳۰ موسوم است، رو به نابودی است و عربستانی‌ها آن را تنها وعده‌ها و رویاهایی پوچ می‌دانند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت خبری "خلیج آنلاین"، طبق گزارش منتشر شده از سوی سایت مؤسسه تحقیقاتی استراتفور آمریکا، افزایش نارضایتی‌های مردمی در عربستان باعث شد سیاستمداران این کشور به دنبال استراتژی‌های جدیدی باشند که بتوانند فرصت‌های بیشتری را برای مردم فراهم کنند اما چنین کاری احتمالاً موجب سیاسی‌سازی استراتژی‌های توسعه‌ای ریاض و تغییر مسیری می‌شود که عربستان از آن برای اجرای طرح‌های خود استفاده می‌کند.

طبق این گزارش، تحولات اقتصادی که عربستان به دنبال اجرای آنهاست، رویاهای مردم را از بین برده است و طبق سبک زندگی طبقه متوسطه این کشور بسیاری از عربستانی‌ها رویای زندگی خود را نابود شده می‌ببیند.

در شرایطی که ریاض از الگوی اقتصادی خود متکی بر تولید هیدروکربن فاصله می‌گیرد، عربستانی‌ها به دنبال فرصت‌های شغلی هستند و به همین دلیل به شهرهای مرکزی این کشور مهاجرت می‌کنند. آنهایی که آموزش دیده و از تحصیلات دانشگاهی برخودار هستند نیز خود را در رقابت برای دستیابی به شغل‌های بهتر می‌ببنند اما همه آنها نیز همیشه موفق نمی‌شوند.

سایت مؤسسه تحقیقاتی استراتفور افزود: در واقع این مساله تنها به افزایش شکاف میان طبقه ثروتمند که در استان‌های اصلی ساکن هستند و طبقه فقیر عربستان که ساکن استان‌های دورتر هستند، منجر می‌شود. علاوه بر این در داخل شهرهای بزرگ و اقتصادی عربستان نیز مردم خود را در جنگی ناامید کننده به ویژه از منظر اقتصادی می‌ببینند.

این سایت آمریکایی در ادامه نوشت: فشارهای موجود بر جامعه عربستان که ناشی از اختلاف در فرصت دستیابی به شغل و مسکن است، مانع از اجرای سیاست‌های اقتصادی خواهد شد.

در این گزارش درباره شهرهای مرکزی عربستان نیز آمده است مهمترین شهرهای عربستان یعنی ریاض، مکه، مدینه، جده و الدمام نقش بزرگی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی عربستان از زمان تاسیس آن در سال ۱۹۳۲ ایفا کرده‌اند.

این امر ناشی از ساختار سیاسی و اقتصادی است که حاکمان عربستان دنبال می‌کنند، در واقع رشد و توسعه ریاض پایتخت عربستان به ارتباط جدی این شهر با خاندان حاکم، وزارتخانه‌ها و دفاتر مختلف دولتی متکی است.

تغییرات جمعیتی عربستان موجب بروز اختلافاتی در فرصت‌های شغلی و مسکن میان ساکنان شهرها و ساکنان مناطق کم‌تر توسعه یافته شده و با مهاجرت عربستانی‌ها از مناطق دور به شهرها برای یافتن شغل، این مناطق در سال ۲۰۱۷ با وضعیت خلأ جمعیتی مواجه شده‌اند.

سایت استراتفور در ادامه گزارش خود آورد، مهاجرت مستمر در عربستان موجب وخامت اوضاع و افزایش مشکل نابرابری شده و به نظر می‌رسد تلاش‌های که ریاض تا این لحظه برای کاهش مشکلات اجتماعی ناشی از این فرصت‌های نابرابر انجام داده، هرگز نتوانسته مشکلات اصلی را حل کنند.

طبق این گزارش برنامه‌های حمایتی ریاض از شهروندان مشکلات اصلی آنها از جمله افزایش اجاره‌بها و کمبود مسکن را حل نمی‌کند و ضامن رونق بازارهای کار برای تمامی تحصیل کرده‌ها نمی‌شود.

همچنین این برنامه‌ها برای حمایت مناطق دور افتاده عربستان سرمایه گذاری معنادار و ارزشمندی محسوب نمی‌شود، طرح‌های مسکن عربستان با هدف اعطای مسکن برای ۷۰ درصد مردم این کشور تا سال ۲۰۳۰ آغاز شده‌اند اما زیرساخت‌ها در این کشور همسو با نیازها نیستند.

تنظیم کنندگان این گزارش بر این باورند که طرح‌های مسکن عربستان هیچ گونه تضمینی را ارائه نخواهد کرد و راهکاری که تضمین کند مشتری قادر به بازپرداخت وام در طولانی مدت خواهد بود، ارائه نمی‌دهند.

در گزارش مذکور پیش بینی شد، اختلافات مستمر در خاندان حاکم عربستان آنها را مجبور می‌کند توجه بیشتری به واکنش‌های مردم نسبت به طرح‌های توسعه‌ای داشته باشند.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با علما، کارشناسان، چهره‌های اقتصادی، تاجران و روزنامه نگاران مخالفت کرده و آنها را بدون محاکمه واعلام اتهاماتی مشخص به زندان انداخته، چیزی که مشخص است تمامی آنها منتقد طرح چشم انداز ۲۰۳۰ بوده‌اند و در گزارش‌های اقتصادی قبل نیز این طرح غیرواقع بینانه توصیف شده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین