لطفا ترمز افزایش قیمت‌ها را بکشید؛ سوال مردم از دولت در مورد گرانی‌ها؛ نرخ‌ها تا کجا و تا چه زمانی قرار است بالا برود؟/ آقای جهانگیری آیا مردم باید هزینه ناتوانی دولت را بپردازند

گروه اقتصادی الف،   3980215095 ۹۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

سوالی که این روزها مردم می‌پرسند این است که نرخ‌ها تا کجا و تا چه زمانی قرار است افزایش یابد؟ چرا دولت توان ایجاد رابطه‌ای منطقی بین نرخ اقلام مصرفی و درآمد خانوار را ندارد؟ آیا دست‌هایی در میان است که به بازار خط می‌دهد؟ مگر مردم تا چه حد تحمل افزایش قیمت‌ها را دارند؟

سوال مردم از دولت در مورد گرانی‌ها؛ نرخ‌ها تا کجا و تا چه زمانی قرار است بالا برود؟/ آقای جهانگیری آیا مردم باید هزینه ناتوانی دولت را بپردازند

به گزارش خبرنگار الف، نگاهی به جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت نرخ‌ها و تغییرات قیمتی در سبد معیشت خانوار طی فروردین ماه امسال نشان می‌دهد که نرخ تمامی اقلام پُرمصرف در سبد مصرفی خانوار ایرانی افزایش داشته و در عین حال هنوز دولت موفق به افزایش حقوق کارمندان که قرار بود از فروردین ماه اعمال شود، نشده است.

همچنین بسیاری از کارگران نیز افزایش حقوق خود را در فروردین ماه نگرفته‌اند و تازه دولت در چهارشنبه هفته گذشته میزان افزایش مستمری امسال بازنشستگان تامین اجتماعی را مصوب کرده و در پی آن نیز تامین اجتماعی اعلام کرد تا پایان اردیبهشت ماه افزایش حقوق امسال را اعمال می‌کند، ولی ممکن است پرداخت معوقه مربوط به فروردین ماه به ماه‌های آینده موکول شود!

در چنین شرایطی که بسیاری هنوز افزایش حقوق‌های امسال خود را دریافت نکرده‌اند، نرخ‌ها افزایش یافته و بنا به اعلام مرکز آمار ایران، از ۲۵ تا ۴۵۹.۵ درصد افزایش قیمت در اقلام مصرفی طی فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل اتفاق افتاده است.

موضوع کسری درآمدی خانوارهای ایرانی و شکاف عمیق بین درآمدها و مخارج، همواره در دهه‌های اخیر معیشت افراد را تحت تاثیر قرار داده و به نظر نمی‌رسد دولت در آینده نزدیک نیز اراده و یا توانی برای حل معضلات معیشتی مردم داشته باشد. طی روزهای اخیر نیز شایعه (بخوانیم واقعیت) افزایش قیمت بنزین تا لیتری ۲۵۰۰ تومان نیز باعث ایجاد موج جدیدی از نگرانی در بین مردم و به ویژه گروه‌های کم درآمد شده است البته این موضوع که رسانه‌ای شده بود با توجه به واکنش‌ها بع تعویق افتاد و در جلسه امروز مجلس نیز تصمیم گرفته شد دولت و نمایندگان مردم در این خصوص جلساتی داشته باشند و تصمیم بگیرند و تا برگزاری این جلسات موضوع سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین متوقف است.

ناتوانی در تنظیم بازار و کنترل نرخ‌ها، سوء‌استفاده های پی در پی برخی دلالان از نوسانات قیمتی، کسری درآمدی خانوار و ناتوانی دولت در تثبیت بازارها؛ چالش‌های عمیقی را در اقتصاد ایران ایجاد کرده است. در قضیه هجوم مردم به پمپ بنزین ها در روزهای اخیر برخی انگشت اتهام را به سوی مردم و رفتار هیجانی آنها نشانه رفته‌اند و برخی نیز می‌گویند ناتوانی دولت در مدیریت نرخ‌ها و همچنین تجارب گذشته از افزایش یکباره قیمت ها،‌ باعث واکنش غیرعادی مردم و تشکیل صف در پمپ بنزین ها شده است.

در حالی میزان افزایش حقوق امسال کارگران، کارمندان و مستمری بگیران تامین اجتماعی و سایر سازمان های بازنشستگی به ۵۰۰ هزار تومان نیز نمی‌رسد که برنج ایرانی در فروردین ماه امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته ۲۸.۲درصد و گوشت گوسفند ۱۴۰.۱ درصد رشد یافته؛ همچنین شیر پاستوریزه ۶۷.۶ درصد و موز نیز طبق اعلام مرکز آمار ایران ۹۹.۶ درصد گران‌تر شده است.

پرتقال یکساله ۱۲۰.۸ درصد و خیار ۱۴۰.۹ درصد رشد قیمت داشتند و سیب زمینی نیز ۲۰۷.۸ درصد گرانتر شد و پیاز که اخیرا با کمبود ناگهانی در بازار مواجه و قیمت آن باعث ساختن لطیفه در فضای مجازی شده بود، نیز یکساله ۴۵۹.۵ درصد جهش قیمتی را تجربه کرده و رب گوجه فرنگی نیز ۲۳۴.۷ درصد افزایش قیمت ثبت کرد.

بنابراین مشاهده می‌شود که یکساله تمامی نرخ‌ها در سبد معیشت خانوار رشد یافته و کنترل ها و نظارت‌های احتمالی دولت حتی منجر به کاهش نرخ یک قلم کالای مصرفی مردم نیز نشده است. مهم ترین سوالی که این روزها مردم از یکدیگر می‌پرسند این است که نرخ‌ها تا کجا و تا چه زمانی قرار است رشد داشته باشد؟ چرا دولت توان ایجاد رابطه ای منطقی بین نرخ اقلام مصرفی و درآمد خانوار را ندارد؟ آیا دست‌هایی در میان است که به بازار خط می‌دهد؟ مگر مردم تا چه حد تحمل افزایش قیمت ها را دارند؟ آقای زنگنه وزیر نفت چه توان خریدی در مردم می‌بیند که درباره میزان افزایش قیمت بنزین گفته بود تا جایی که مردم تحمل داشته باشند! (هر چند به شوخی).

تعبیر کارشناسان اقتصادی این است که افزایش حقوق‌ها هنوز اعمال نشده،‌ قدرت خرید خود را از دست داده است! در واقع قدرت خرید جدیدی با افزایش دستمزدها ایجاد نشده و تنها بخشی از کاهش قدرت خرید در یکسال گذشته با اعمال احتمالی افزایش حقوق‌ها جبران می‌شود و معیشت خانوار همچنان با کسری مواجه خواهد بود.

موضوع مربوط به هجوم مردم به پمپ بنزین‌ها علاوه بر تعابیری که از آن می‌شود نشانگر این مسئله نیز است که قدرت خرید بسیاری از گروه‌های اجتماعی آنچنان پایین است که آنها حتی تنها یک باک بنزین با نرخ قبلی را غنیمت می‌شمارند و دیگر توانی برای آنها جهت پرداخت نرخ جدید تا ۲۵۰ درصد بیشتر نمانده است.

موضوع افزایش قیمت بنزین و یارانه پنهانی که به بنزین پرداخت می‌شود و... همه نکات درستی است، به شرطی که درآمد خانوار ایرانی نیز طبق استانداردها و فوب خلیج فارس باشد. نمی شود تنها بخش هزینه‌ای و مخارج خانوار را مطابق استانداردهای جهانی دید، ولی در کفه درآمد چیزی نباشد. تصمیمات خلق الساعه نه تنها باعث فشار مضاعف بر معیشت خانوار می‌شود، بلکه باید منتظر تاثیر منفی افزایش قیمت بنزین در سبد مخارج و موج جدیدی از گرانی‌ها نیز باشیم.

* مردم باید هزینه ناتوانی دولت در کنترل و نظارت را بپردازند؟

فرامرز توفیقی؛ نمایندگان کارگران در شورای عالی کار در گفت‌وگو با خبرنگار الف پیرامون مشکلات معیشتی حقوق بگیران و بی اثر شدن افزایش دستمزدهای امسال با افزایش قیمت‌ها، گفت: در زمان بحث افزایش دستمزد امسال مشمولان قانون کار این صحبت را داشتیم که در صورتی افزایش حقوق‌ها می تواند تاثیرگذار باشد و طی چند سال روند افزایش‌ها بتواند شکاف بین هزینه‌ها و درآمدها را کاهش دهد که دولت بتواند بر عملکرد بازار و نرخ ها نظارت و کنترل داشته باشد؛ در غیر اینصورت و با روند فعلی رشد نرخ‌ها نمی توان انتظار تاثیرگذاری افزایش حقوق ها را داشت و باید جرقه های جدید افزایش تورم را انتظار داشته باشیم.

وی اضافه کرد: دولت در بسیاری از موارد کنترل خود بر نرخ‌ها را از دست داده و این عرضه و تقاضا است که نرخ‌ها را تعیین می‌کند و وجود دلالی‌ها و واسطه گری‌ها نیز بر رشد بی منطق نرخ ها دامن می زند. در برخی اقلام مانند گوشت مرغ که یکساله بیش از ۷۵ درصد افزایش یافته به دلیل ناتوانی دولت در تامین نیاز بازار طی ماه‌های پاییز هر سال و در پی آن افزایش قیمت‌ها است. در مقطعی از فصل پاییز که به دلایلی تولید مرغ کاهش می‌یابست نرخ‌ها افزایش یابد و هر ساله این چرخه را در کشور داریم.

این مقام مسئول کارگری با بیان اینکه مگر دولت برای تامین گوشت قرمز مورد نیاز خانوارها ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص نداد؟‌ گفت: پس چرا تفاوت قیمت چندانی در بازار مشاهده نمی شود؟ آیا جامعه کارگری و حقوق بگیران مشکل تامین ۱۰ هزار تومان اختلاف قیمت گوشت با ارز ۴۲۰۰ تومان و ارز آزاد را داشتند؟

به گفته توفیقی، دولت در فضای هیجانی صادرات برخی اقلام را آزاد و واردات برخی دیگر را ممنوع می‌کند و اقدامات غیرکارشناسی باعث تحریک بازار و کمبود می شود. از آن‌سو با تغییر سیاست‌های ارزی باعث جهش قیمت‌ها می‌شود. بنابراین قوه قضاییه باید پایش کند که آیا دولت در انجام وظایف نظارتی و کنترلی خود در بازار موفق عمل می‌کند و یا خیر؟

عضو شورای عالی کار گفت: معاون اول رییس جمهور می‌گوید بخشی از ارز ۴۲۰۰ تومانی که اختصاص داده شد در جای خود هزینه نشده است. آیا مسئول این امر مردم هستند و آنها باید هزینه ناتوانی دولت در کنترل و نظارت را بپردازند؟ در شرایط فعلی حتی اگر حقوق‌ها چند برابر نیز شود باز هم کارکرد خود را نخواهد داشت و در صورت افزایش قیمت بنزین در روزهای آینده نیز باید منتظر افزایش دوباره قیمت‌ها در بازار باشیم.

دیدگاه کاربران

حمید۸۸۸۸۹۰۱۱:۴۳:۱۲ ۱۳۹۸/۲/۱۵
سوال چیه؟ ما مردم چه اقدامی انجام باید بدهیم که پایان عمر این دولت اعلام بشه ناتوانی یعنی چی ؟ چطو ر باید اثبات بشه؟ تازه در حالت خوشبینی ناتوانیه وقت و سرمایه این مملکتو داره نابود میکنه این دولت یه فکری اقدامی بخدا نا امید شدیم ا زهمه چیز
ناشناس۸۸۹۱۸۲۱۳:۴۴:۴۸ ۱۳۹۸/۲/۱۵
ما مردم به نماینده خود در مجلس رای دادیم و امیدوارم نمایندگان ملت استیضاح رییس جمهور را عملیاتی کنند
ناشناس۸۸۹۱۹۴۱۳:۴۹:۲۱ ۱۳۹۸/۲/۱۵
اصلاح طلبان تا ایران را ونزوئلا نکنند دست بردار نیستن .
ناشناس۸۸۹۳۸۵۱۴:۵۳:۴۷ ۱۳۹۸/۲/۱۵
ناشناساصلاح طلب و اصولگرا نداره همشون به مملکت گند زدند
ناشناس۸۸۹۴۳۶۱۵:۲۱:۰۸ ۱۳۹۸/۲/۱۵
دقیقا...........
تبریزی۸۸۹۸۷۹۱۹:۲۹:۵۰ ۱۳۹۸/۲/۱۵
چرا پیام من رو منتشر نمی کنین؟ آقای زنگنه تو یه مصاحبه در جواب این سوال که "گرانی ها تا کی قراره ادامه پیدا کنه؟" به صراحت گفت "تا زمانی که مردم تحمل کنن" یعنی تا وقتی مردم دم نمی زنن وضع هر روز بدتر و بدتر می شه و مشخصه اون زمانی که دم بزنن چه اتفاقی می افته. البته عاقبت دم نزدن هم تبدیل شدن ایران به اتیوپی و سومالیه. حالا انتخاب با مردم.
ناشناس۸۹۰۷۲۶۱۰:۲۱:۵۹ ۱۳۹۸/۲/۱۶
دقیقا همینه اگه در مورد بنزین هم واکنش مردم درهمان ساعات اولیه منفی نبود الان باید کارت به دست ، شاهد سهمیه بندی و افزایش قیمت بودیم ، در مورد دلار هم یواش یواش می ره بالا ، اونجایی که صدای مردم و رسانه ها بلند میشه کمی میاد پایین و برای چند هفته در آن حول و حوش هست و به این ترتیب از کانالی به کانال بالاتر میره. دی ماه که دلار در کانال 10 هزار تومان بود ، با همین ترفند الان رسیده به کانال 15هزار تومان .
پژمان۸۸۹۹۳۵۲۰:۰۱:۰۹ ۱۳۹۸/۲/۱۵
ما خودمان انتخاب کردیم جور دیگر زندگی کنیم !!!
ناشناس۸۸۸۸۹۹۱۱:۴۶:۳۵ ۱۳۹۸/۲/۱۵
ننگ بر این دولت تدبیر و امید.
رسول۸۸۸۹۰۰۱۱:۴۷:۳۹ ۱۳۹۸/۲/۱۵
همه مردم به اجماع رسیدند که روحانی و دولتش اگر عمدنداشته باشد حداقل ناتوان است چرا مجلس کار را تمام نمیکند؟
امیر۸۸۹۲۳۶۱۴:۰۰:۰۰ ۱۳۹۸/۲/۱۵
چون مجلسمان هم ناتوان است!
چاووشی۸۸۹۳۶۶۱۴:۴۱:۵۹ ۱۳۹۸/۲/۱۵
و شاید هر دو عمد دارند
ناشناس۸۸۹۹۱۸۱۹:۵۱:۲۴ ۱۳۹۸/۲/۱۵
ما خواستار یک دولت اصولگرا هستیم
خلیل۸۹۰۲۰۲۲۳:۲۴:۲۸ ۱۳۹۸/۲/۱۵
بگو‌ دولت مردمی فراجناحی
ناشناس۸۸۸۹۰۱۱۱:۴۸:۵۵ ۱۳۹۸/۲/۱۵
از یک طرف فشار حداکثری تحریم های آمریکا، از طرف دیگر عده ای سود جو و خداناشناس که از آب گل آلود ماهی گرفته و دنبال گرانفروشی، احتکار و قاچاق هستند و از سوی دیگر مسئولان (اعم از دولت ، مجلس و ...) ناکارامد و بی تدبیر. مردم این وسط گرفتار شده اند. مردم توقع دارند حداقل آنچه موجود است عادلانه بین همه تقسیم شود.
ناشناس۸۸۸۹۰۳۱۱:۵۰:۲۵ ۱۳۹۸/۲/۱۵
ما گرانی نداریم چه بسا قیمت ها بسیار ارزان است مشکل انجاست که در امد مردم هر روز کمتر و بی ارزش تر میشود با ازدست رفتن قدرت ریال
ناشناس۸۸۹۴۹۹۱۵:۵۰:۴۱ ۱۳۹۸/۲/۱۵
واحد پول ایران دلار است و نه ریال. ریال صورت کار است و نه اصل کار
ناشناس۸۸۹۹۵۲۲۰:۱۱:۱۲ ۱۳۹۸/۲/۱۵
بعد از مدتها دوری از وطن برای حدود 2 هفته در ایام نوروز به ایران سفر کردم. از ارزانی قیمتها نسبت به گشورهای اروپایی تعجب کردم. نا گفته نماند که درآمد متوسط در محل زندگی من 20 تا 30 برابر درآمد متوسط در ایران است
علی۸۹۰۹۸۶۱۲:۰۸:۲۲ ۱۳۹۸/۲/۱۶
از ارزانی درآمد و حقوق مردم تعجب نکردی؟
ناشناس۸۸۸۹۱۰۱۱:۵۲:۴۸ ۱۳۹۸/۲/۱۵
نوش جونتون
ناشناس۸۸۹۹۴۰۲۰:۰۳:۱۳ ۱۳۹۸/۲/۱۵
ما تا کی باید تاوان اشتباهمان را بدهیم؟ تا کی؟
ناشناس۸۸۹۹۵۹۲۰:۱۳:۱۳ ۱۳۹۸/۲/۱۵
ما خودمون اینرا خواستیم
حجت۸۸۸۹۳۰۱۱:۵۹:۰۹ ۱۳۹۸/۲/۱۵
مگه دولت ترمز داره !!!!
ناشناس۸۸۸۹۳۸۱۲:۰۲:۰۶ ۱۳۹۸/۲/۱۵
چرا دولت ساده ترین کار را هم نمی تواند انجام دهد. نظارت و نظارت و نظارت و تخصیص کالابرگ الکترونیکی به خانوارها
ناشناس۸۸۸۹۴۵۱۲:۰۵:۰۱ ۱۳۹۸/۲/۱۵
علت افزایش ها همه اش دست دولت نیست ولی اکثر آنها توسط دولت کنترل می شود
ناشناس۸۸۹۲۰۱۱۳:۵۰:۳۰ ۱۳۹۸/۲/۱۵
تا دولت روحانی هست تورم هم هست چاره کار رفراندوم است .
ناشناس۸۸۸۹۵۲۱۲:۰۸:۱۱ ۱۳۹۸/۲/۱۵
دولت یا توان مدیریت کشور را دارد که بایستی در عمل ثابت کند یا توان مدیریت کشور را ندارد که بایستی کنار برود
امین۸۸۸۹۵۷۱۲:۱۰:۲۹ ۱۳۹۸/۲/۱۵
هر چی بلا سرمون بیاد حقمونه خودمون این وضعو دوست داریم
حسین۸۸۸۹۷۴۱۲:۱۶:۲۳ ۱۳۹۸/۲/۱۵
من اگه جای آقای روحانی بودم همین الان کلید دولت را می دادم دست نقادان ببینم چه کار می تونن بکنن.این حرفها نیست برادر من در بوجود آمدن شرایط موجود همه ما مقصریم ،لطفا خودمونو از این قطار جدا ندونیم.
خرمی۸۸۹۰۴۲۱۲:۴۸:۰۳ ۱۳۹۸/۲/۱۵
منتقدان الان همه مردمند ضمنا اگر روحانی برود لشکر رانت سازان و دلالان هم با او میروند حالا خودت بگو نتیجه اش چه میشود؟
صیادانی۸۸۹۰۵۶۱۲:۵۷:۳۴ ۱۳۹۸/۲/۱۵
دولتی که نتواند بر بازارش کنترل حداقلی داشته باشد به هیچ دردی نمی خورد و مابقی بهانه هافرافکنی است
ناشناس۸۸۹۱۲۷۱۳:۲۶:۰۳ ۱۳۹۸/۲/۱۵
اگه شما مقصر گرانیها هستید ، لطفا اعترافات خود را بیان کنید
ناشناس۸۸۹۱۵۱۱۳:۳۳:۵۰ ۱۳۹۸/۲/۱۵
گيرم مردم هم مقصر وظيفه دولت چيه؟ يعنى دولت بايد نظاره گر باشه هر كى هر كار دلش خواست بكنه؟
ناشناس۸۸۹۱۸۳۱۳:۴۵:۰۳ ۱۳۹۸/۲/۱۵
عمده مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت دولته و لاغیر.
ناشناس۸۸۹۵۰۴۱۵:۵۳:۱۸ ۱۳۹۸/۲/۱۵
من اگر جای روحانی بودم حقوق های کارکنان و کارگران را 5 برابر میکردم و یارانه را برای هر نفر یک میلیون تومان و کاری نداشتم که دولت بعدی چه خواهد کرد و یا تورم تشدید میشود یا نه. دقیقا کاری که احمدی نژاد کرد
ناشناس۸۹۰۱۷۰۲۳:۰۰:۴۹ ۱۳۹۸/۲/۱۵
آدم با دروغ به جایی نمیرسه
ناشناس۸۹۰۵۴۵۰۸:۳۸:۳۸ ۱۳۹۸/۲/۱۶
میشه بفرمایید مردم عادی چه کاره این قطار بودند؟ دولت روحانی داره کشور روتعمدا در برابر غربی ها به زانو درمیاره.
ناشناس۸۹۱۲۸۲۱۴:۳۵:۵۶ ۱۳۹۸/۲/۱۶
این پیشنهاد شما آرزوی روحانی و دارو دستشونه . آخوندی با این همه خرابکاری رفته دانشگاه شیراز سخنرانی . کسی پرسیده بود مردم برای کنار رفتن دولت چکار کنند ؟ یک راهکار اینه که اینها را به پشت تریبون راه ندهند . اون رییس دانشگاه رو هم دیگه به دانشگاه راه ندهند . هر کسی در پستش به مردم خیانت کرده اجازه کار کردن ندن . مگر آنها برای مردم نمی خواهند کار کنند؟ خوب ما اونها را نمی خواهیم . مطمئن باشید هر کسی ولو .. کم سواد جای اینها بنشیند بهتر از اینها کار نکند بد تر کار نمی کند . چراکه اینها اصلا کار نکردند .البته کار مثبت .
محمود۸۸۹۰۱۸۱۲:۴۱:۵۲ ۱۳۹۸/۲/۱۵
قضیه چیه ؟ خطاب کردن جهانگیری پشت سر هم برای گرانی ها و ارز جهامگیری و و . طعنه ها و ...یعنی چی ؟ مگه رییس دولته ایشان ؟یا پشت پرده چیزی هست و ما بی خبر یم ؟
ناشناس۸۸۹۵۰۸۱۵:۵۴:۱۹ ۱۳۹۸/۲/۱۵
این شیوه جدید تبلیغات اصولگرایان است. انتخابات نزدیک است
ناشناس۸۹۰۱۷۷۲۳:۰۳:۱۸ ۱۳۹۸/۲/۱۵
اول اینکه شما اندکی درباره مقام معاون اول آشنایی پیدا کن بعد نظر بده دوم اینکه این آقا از معاون اول هم بالاتره در انتخابات هم دیدیم چطور سنگ تمام گذاشت سوم اینکه فعلا دارند مردم را بیچاره میکنند شما با اینها چه صنمی داری که اینطور رگ گردنت برایش باد میکنه؟
ناشناس۸۸۹۰۶۱۱۲:۵۸:۵۷ ۱۳۹۸/۲/۱۵
زندگی مردم و نابود کردن خدا نابودشون کنه
ناشناس۸۸۹۹۲۷۱۹:۵۸:۰۷ ۱۳۹۸/۲/۱۵
دیگه هیچ وقت نباید به اصلاح طلبها اعتماد کرد انشاالله در دوره بعدی یه دولت کاری متشکل از موتلفه میاد سرکار همه چیز درست میشه
ناشناس۸۹۰۰۳۳۲۱:۰۹:۱۴ ۱۳۹۸/۲/۱۵
فکر کنم اگه دولت بعدی، دولت نظامی ها باشه وضع از این خیلی بهنر میشه... یه نظامی باید رئیس‌جمهور بشه
حسن۸۸۹۰۸۵۱۳:۰۷:۲۴ ۱۳۹۸/۲/۱۵
مسئله مهم ايسنت كه مجموعه ي دولت و شخص روحاني اصلا بحران را قبول ندارند و ميگويند همه چيز تحت كنترول دولت ميباشد و تا اين تفكر حاكم است هيچ چيز تغيير نخواهد كرد و انتساب گرانيها به مافيا ادرست غلط دادن است همه ي اين عوامل گراني از طريق دولت هدايت ميشوند
ناشناس۸۸۹۱۰۲۱۳:۱۳:۲۱ ۱۳۹۸/۲/۱۵
جناب زنگنه جواب سوال رو دادن که تا هر چقدر که ملت تحمل کنند این افزایش ها رو ادامه میدهند
ناشناس۸۸۹۱۰۴۱۳:۱۳:۴۳ ۱۳۹۸/۲/۱۵
دولت مقصره ولی مطمئن باشین دولت بعدی هم همین آشه و همین کاسه. اقتصاد ما مشکل اساسی داره
ناشناس۸۸۹۱۹۰۱۳:۴۸:۲۵ ۱۳۹۸/۲/۱۵
در دولت هاشمی رفسنجانی اوضاع اقتصاد همین گونه بود با آمدن خاتمی از سال 78 اوضاع نسبتا"خوب شد و تا سال 88 به مدت 10 سال اوضاع خوب بود اما بعد از فتنه 88 و تحریم های بانکی و نفتی اوضاع اقتصادی بهم ریخت و تاکنون ملت روی آسایش و خوشی ندید.
ناشناس۸۸۹۵۷۷۱۶:۳۲:۴۶ ۱۳۹۸/۲/۱۵
زمان احمدی نژاد خوب بود؟ خواب یا یادت رفته که دلار ۸۰۰ تومنی شد ۳۴۰۰ تومن؟ سمند ای اف ۷ خریدم ۱۶ و ۷۰۰ ، رفت تا ۲۸ تومن.
ناشناس۸۹۰۱۸۰۲۳:۰۴:۴۳ ۱۳۹۸/۲/۱۵
بعد از سال ۸۸ این اتفاقات افتاد
نظر اقا را نخوندی۸۹۰۴۶۶۰۷:۵۸:۰۷ ۱۳۹۸/۲/۱۶
گفته تا فتنه 88 یعنی بعد از شورش مردم تهران و چراغ سبز اصلاح طلبان به غرب. دلار هم در سال 91 رفت بالا.
ناشناس۸۹۰۱۸۴۲۳:۰۵:۵۹ ۱۳۹۸/۲/۱۵
در دوره خاتمی دلار ۱۷۵ تومنی شد حدود ۱۰۰۰ تومن (نهصد و هشتاد و خرده‌ای)
ناشناس۸۸۹۲۷۵۱۴:۰۹:۳۲ ۱۳۹۸/۲/۱۵
تنبل رانتی با پرکار مردمی فرق نداره؟؟؟؟
ناشناس۸۸۹۱۴۶۱۳:۳۲:۱۸ ۱۳۹۸/۲/۱۵
انتخابات زود هنگام
ناشناس۸۸۹۱۴۹۱۳:۳۳:۱۱ ۱۳۹۸/۲/۱۵
جواب سوال رو من میدم : تا وقتی هرچی قیمت اجناس بالا میره ما مردم بازم می خریم گرونی ادامه پبدا می کنه ! چون لابد میتونیم که می خریم !!
ناشناس۸۸۹۴۶۲۱۵:۲۹:۳۳ ۱۳۹۸/۲/۱۵
تجربه یکسال اخیر می گوید: مردم می دانند که اگر امروز نخرند فردا باید پول بیشتری بپردازند.
معلم۸۸۹۱۵۹۱۳:۳۸:۲۳ ۱۳۹۸/۲/۱۵
درشرایط تحریم ظالمانه و اقتصاد وابسته به نفت با کدام در امد از دولت انتظار دارید.
ناشناس۸۸۹۱۷۴۱۳:۴۲:۱۳ ۱۳۹۸/۲/۱۵
شما فکر می کنید برای دولت .. سخت است که مشکلات مردم را حل کنند؟ خیلی بعید است. البته عوامل خارجی تاثیرگذار است اما این همه بی تفاوتی نسبت به وضعیت اقتصادی مردم عجیب نیست؟ دولت.. عمدا مردم را به حال خود رها کرده است. والله اعلم ولی فکر کنم ...برخی می خواهند کاری کنند که وضعیت به هم بریزد. باز هم خدا داناتر است.
حسن۸۸۹۱۸۷۱۳:۴۶:۲۹ ۱۳۹۸/۲/۱۵
آقا من نمیدونم چه اصراری دارن خدمت کنن به ملت.کلیدها رو تحویل بده و برو.
بهنام۸۸۹۲۸۵۱۴:۱۱:۳۴ ۱۳۹۸/۲/۱۵
جناب الف مگر غیر از مردم آقازاده های اقایون که در اروپا و آمریکا هستن میان هزینه ها رو تقبل کنن.
ناشناس۸۸۹۳۰۶۱۴:۱۹:۲۱ ۱۳۹۸/۲/۱۵
در گذشته دور براي مبارزه با گراني دانشجويان دانشگاه را اختيارات لازم مي دادند با فرمهايي كه براي فرد گرانفروش تهيه مي كردند و گرانفروش را به كلانتري محل وسپس به دادگاه مي رفت وقانون در مورد جرم او حكم مي داد فلسفه انتخاب دانشجو حكمتي داشت ويا در خصوص مواد غذائي مانند مرغ وگوشت سازمان خاصي .. وارد عمل مي شدند
یزدان۸۸۹۳۳۳۱۴:۳۰:۰۰ ۱۳۹۸/۲/۱۵
نه نظارتی نه هیچی مملکتو به حال خودش رها کردن هی میگه مقصر امریکاست تو این 6سال دنبال برجام اف ای تی اف بود رهبری میگفت برجام رو رها کنید مگر گوش دادن تازگیم رفتند سند 2030 امضا کردن خدا نگذره ..زندگی امید رو از مردم گرفتند خدا نگذره... به حق این ماه رمضان
ناشناس۸۸۹۳۶۳۱۴:۴۰:۳۰ ۱۳۹۸/۲/۱۵
اصولا دولتها از اول انقلاب همينگونه بودند در چهار سال اول تلاش كردند وتورم را كاهش دادند ومردم را تقريبا راضي نگه داشتند ولي در چهار سال دوم قيمتها وبازار تحويل دلالان شده وهيچ گونه كنترلي هم نشده وبه قول معروف افسار گسيخته قيمتها رشد كرده وكسي هم پاسخ گو نبوده واكنون هم اين دولت كه به مشكل ترامپ خورده لا اقل بايد شرايط را كنترل كند كه هيچ برنامه اي ندارد وتقريبا امور اجرايي كشور ول شده كه بهتر است دولت تدبير واميد كه نمي تواند شرايط را كنترل كند دسته جمعي استعفا دهند وانتخابات زودرس در دستور كار قرار گيرد الان خود اقاي روحاني، معاون اول ووزير صنعت و وزير كشورتوانايي انجام هيچ كاري را ندارندالبته به جز حرف ووعده
ناشناس۸۸۹۴۲۵۱۵:۱۶:۰۵ ۱۳۹۸/۲/۱۵
اگر همين امروز اعلام بشه ايران با ترامپ مذاكره ميكنه دلار ميره زير ١٠ هزار تومان، بشين پاي ميز ميشه ٨٠٠٠ . ولي ما هميشه كار اول رو اخر ميكنيم.
ناشناس۸۹۰۱۸۶۲۳:۰۹:۴۵ ۱۳۹۸/۲/۱۵
دانشهای نوین و هسته‌ای را که دادید رفت اقتصاد را هم که نابود کردید حالا تنها از عزت ایرانیها عصبانی هستید میخواهید این را هم نابود کنید؟ فعلا کره‌شمالی از مذاکره با ترامپ شرمنده شده ترامپ به قول خودتان دیوانه ای است که از همه معاهدات بین‌المللی خارج شده به نظرت کدام آدم عاقلی پیشنهاد مذاکره با یک دیوانه را می‌دهد؟
ناشناس۸۸۹۴۴۱۱۵:۲۱:۵۳ ۱۳۹۸/۲/۱۵
اصلاح طلبان پدر مردم را در اوردند................
ناشناس۸۸۹۴۴۸۱۵:۲۴:۲۴ ۱۳۹۸/۲/۱۵
فقط حرف حرف حرف از عمل .. خبری نیست . بعد خود مردم هم مقصر هستند تا یه چیزی گرون می شه همه میرن می خرند . تو چین قرار بود بنزین گرون بشه همه ماشیناشون رو ول کردن رفتن.قیمت رو به حالت قبلی برگردوندند. ما وقتی گرون می شه بیشتر می خریم مسئولین هم زرنگ هستن و بیشتر قیمتها رو میبرن بالا.
ناشناس۸۸۹۴۵۵۱۵:۲۶:۳۹ ۱۳۹۸/۲/۱۵
چرا سوال اشتباه از طرف مردم مطرح میکنید؟ حرف مردم این است که چرا قیمتها اینقدر بالا رفته است؟ مگر مملکت فقیر و مفلوک و بدون منابع است؟ نه دولت و نه مجلس و نه قوه قضائیه هیچ کاری نکرده و نمیکنند.. مردم نابود شده اند و دیگر نه .. امیدی به بهبود اوضاع! نه تقصیر آمریکا است و نه تحریم میتوانست چنین فلاکتی را به بار بیاورد!
ناشناس۸۸۹۴۵۶۱۵:۲۶:۴۲ ۱۳۹۸/۲/۱۵
اینها همش عمدیه تا صبر مردم سر بیاد
ناشناس۸۸۹۵۰۶۱۵:۵۳:۵۹ ۱۳۹۸/۲/۱۵
چرا دائماً دولت رو نقد ميكنيد اين راه اشتباهه مثل اين ميمونه در رابطه با جرم فقط مجرمو سرزنش كنيم مثلاً بگيم دزد دزدى نكنه براى اين موارد كه همه مردم ميدونن دولت خوشبينانه اش كارآيى نداره قانونگذار مجلس رو تعيين كرده كه استيضاح و بركنار كنه حالا بايد پرسيد چرا مجلس بيخياله با ..
ناشناس۸۸۹۵۳۱۱۶:۰۹:۴۴ ۱۳۹۸/۲/۱۵
مردم یادتان هست؟!! که چه جوری با حقه بازی رای گرفتن؟
ناشناس۸۹۱۱۳۸۱۳:۱۶:۲۱ ۱۳۹۸/۲/۱۶
باز هم
ناشناس۸۸۹۵۷۹۱۶:۳۵:۲۷ ۱۳۹۸/۲/۱۵
دلخوش باین مقدار نباشید
رضا۸۸۹۶۳۰۱۷:۰۲:۴۹ ۱۳۹۸/۲/۱۵
چرا اینقدر اصرار دارید که اصل مشکل‌ رو‌نبینید؟. دولت کاره ای نیست و نمیتواند وضعیت رو درست کند. کشور قابلیت تولید به اندازه نیاز مصرف رو نداره بنابراین به واردات خیلی از کالاها وابسته هستیم. وقتی پول نداریم «تحریم نفت» نمیتوانیم وارد کنیم. به همین سادگی. راه حل مشکل اقتصاد سیاسی است ... ولی هنوز حاضر نیستیم چشممون رو باز کنیم و ببینیم به کجا رسیدیم
فرزانه۸۸۹۶۴۶۱۷:۱۱:۱۷ ۱۳۹۸/۲/۱۵
این چه سوالیه؟ بدیهیه که مردم باید هزینه ناتوانی دولت خودشونو بپردازن! پس کی بپردازه؟
ناشناس۸۸۹۶۶۵۱۷:۲۱:۴۵ ۱۳۹۸/۲/۱۵
ملت همه دلالن...باید تا جایی که میشه فشار داد. بنزین بشه لیتری 10 تومن مشکلات حل میشه.
ناشناس۸۸۹۶۶۹۱۷:۲۲:۲۳ ۱۳۹۸/۲/۱۵
تا زمانی که اصوگراها دست از این تنش های بین المللی و ایجاد هزینه بر ندارند وضعیت همین خواهد بود و هزینه کارهای این بزرگواران را ما مردم پرداخت خواهیم کرد
ناشناس۸۹۰۱۹۱۲۳:۱۲:۲۶ ۱۳۹۸/۲/۱۵
باید سربازان امریکایی بلایی که سر مردم سوریه و یمن و ژاپن و ویتنام و ... آوردن سر شما و زن و بچه‌هاتون بیارن تا بیدار شوید؟!!
ناشناس۸۸۹۶۹۹۱۷:۴۲:۴۳ ۱۳۹۸/۲/۱۵
اتفاقیه هروز یه بلوا درست میکنن ۳۶۵ روز ۳۶۵ اتفاق عجیب وغریب نه عمدی دوستان مجلس هم روزه سکوت گرفته مبادا به تریج قبای دولتیها بربخوره لذا تربیت مردم مهمترین کار هست وتغییر ..نهاد سازیها و..
اكبر۸۸۹۷۳۴۱۸:۰۰:۴۲ ۱۳۹۸/۲/۱۵
نرخ‌ها تا کجا و تا چه زمانی قرار است افزایش یابد؟ افزايش نرخها حد و مرز ندارد و عرضه و تقاضا و كشش پذيري تعيين كننده آن است. چرا دولت توان ایجاد رابطه‌ای منطقی بین نرخ اقلام مصرفی و درآمد خانوار را ندارد؟ زيرا مملكت فاقد ساخت هاي اقتصادي و توليدي است. آیا دست‌هایی در میان است که به بازار خط می‌دهد؟ بله در اين موقعيت تمام مردم و واردكنندكان و توزيع كنندكان با رفتار خود به بازار خط ميدهند. مگر مردم تا چه حد تحمل افزایش قیمت‌ها را دارند؟ تحمل مردم در افزايش قيمتها متناسب با ميزان تحمل مردم نسبت به نقدينگي موجود است. بعبارتي حداقل تا ١٥٠٠٠ میليارد تومان. يعني هر خانواده ٤ نفره در هرماه ميتواند تا ٧٢٠ هزارتومان اضافه قيمت را تحمل و مديريت كند. سوال آخر: ايا امكان كنترل قيمتها و يا كاهش آن وجود دارد؟ بله فقط در صورت افزايش توليدات دامي و كشاورزي و صادرات آن به كشورهاي عرب حوزه خليج فارس ممكن است بتوان افزايش قيمتها را كنترل كرد
مصطفي۸۸۹۷۴۷۱۸:۰۹:۱۷ ۱۳۹۸/۲/۱۵
اقايان از كاسبان تحريم نراحت بودند خودشان كاسبان گراني اند
ناشناس۸۹۰۰۲۲۲۰:۵۹:۳۴ ۱۳۹۸/۲/۱۵
...چطور اونا هنوز جوهر امضاشون خشک نشده ، اینجا یا چند تا کالا قیمتش چند برابر میشه یا نایاب ، ارز و طلا هم که قربونشون برم در مسیر صعود، تابع مکتب تکرار ، لااقل بذارید یه چند ماهی بگذره تا باورمون بشه این گرانی ها بر اثر تحریمه نه نابلدی و ناکارآمدی و خدای نکرده عمد و منفعت.
ناشناس۸۹۰۰۳۴۲۱:۱۳:۳۶ ۱۳۹۸/۲/۱۵
تنش بین المللی علیه ایران موجب تحریم و کاهش شدید ذخایر ارزی کشور شده است. وضعیت نه صلح و نه جنگ امنیت روانی مردم را به هم ریخته و نوعی تورم انتظاری را پدید آورده است. از سوی دیگر رفتار فرصت طلبانه برخی کاسبان تحریم، باعث شده است تا شاهد افزایش قیمتها باشیم. راهکار آن است که کلیه ارکان حاکمیت ریخت و پاشهای خود را کاهش دهند و نوعی انضباط مالی برقرار شود تا کسر بودجه کاهش یابد.
ناشناس۸۹۰۰۵۰۲۱:۳۳:۴۱ ۱۳۹۸/۲/۱۵
دولت در تنظیم و کنترل قیمتها توانایی نداره و خیلی راحت با حذف یارانه و افزایش قیمت بنزین از جیب ملت این بی کفایتی رو پوشش میده
ناشناس۸۹۰۱۷۸۲۳:۰۳:۵۵ ۱۳۹۸/۲/۱۵
مشکل کشور الان نبود مدیریت است در زمان حضرت امام مشکلات خیلی بیشتر بود ولی از برکت مدیران انقلابی و دلسوز وضع و روز مردم خیلی بهتر و مردم شاد و با انگیزه ای داشتیم ، اصلاح طلبان آزمایش خود را پس دادند خیلی هم بد پس دادند.
ناشناس۸۹۰۱۹۰۲۳:۱۲:۲۳ ۱۳۹۸/۲/۱۵
لطفا کار سخت از ایشان نخواهید
ناشناس۸۹۰۳۳۶۰۱:۴۴:۲۹ ۱۳۹۸/۲/۱۶
عمدیه آقا
ناشناس۸۹۰۴۸۹۰۸:۱۸:۴۴ ۱۳۹۸/۲/۱۶
مردم دیگر باید متوجه شده باشند بوضوح هم وزیر بهداشت قبل و هم وزیر نفت فعلی توضیح دادند تا جایی که مردم ظرفیت دارند این روند ادامه دارد . یعنی فشار برای سر ریز شدن صبر مردم خواهشا دیگه با سوالات بیهوده وقت کابینه دولت رو نگیرید . متشکرم .
ناشناس۸۹۰۵۵۱۰۸:۴۱:۳۷ ۱۳۹۸/۲/۱۶
خدا روحانی و دار و دسته اش رو هرچه زودتر از سر ملت ایران دفع کنه.
ناشناس۸۹۰۷۴۰۱۰:۲۸:۵۵ ۱۳۹۸/۲/۱۶
دولت اشرافی ضد کارمند و مردم ضعیف و مستضعف باید هر چه زودتر برود؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین