برجام، نتیجه یک اشتباه در مذاکرات هسته‌ای

محمد صفری،   3980215025 ۱۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
برجام، نتیجه یک اشتباه در مذاکرات هسته‌ای

پیمان ان.پی.تی «منع گسترش سلاح هسته‌ای»، یک پیمان بین‌المللی است که پنج قدرت جهانی آن را تدوین کرده و اکثر کشورهای دنیا را وادار به امضای آن کرده اند.

پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای برای جلوگیری از گسترش ساخت بمب اتم در دنیا از سوی دیگر کشورها تدوین شد. در واقع کشورهای دارای سلاح هسته‌ای با این پیمان سعی کردند تا داشتن سلاح هسته‌ای را برای خود انحصاری کنند. البته برخی کشورها و رژیم ها از این پیمان مستثنی شدند.

جمهوری اسلامی ایران که عضو پیمان ان.پی.تی است، فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای خود را پس از انقلاب از سر گرفت و توانست بدون کمک‌های آژانس و کشورهای برخوردار از فناوری هسته‌ای، به دانش هسته‌ای دست یابد.

قطعاً چنین اتفاقی که از سوی ایران رقم خورده بود، باعث ناخرسندی کشورهای غربی و آمریکا بود، به همین خاطر تلاش‌های خود را علیه جمهوری اسلامی ایران شکل دادند.

با وجودی که ایران عضو پیمان ان.پی.تی است و در طول فعالیت‌های هسته‌ای خود هیچ انحرافی به سوی ساخت سلاح هسته‌ای نداشت، آمریکا و غرب ایران را متهم به اقدام برای ساخت سلاح هسته‌ای کردند و این دروغ در رسانه‌های آنها به طور گسترده پخش شد و افکار عمومی را نیز تحت تأثیر قرار داد.

آمریکا، اروپا و رژیم صهیونیستی هیچ سند و مدرکی دال بر اثبات ادعای خود علیه جمهوری اسلامی ایران در دست نداشتند و همه آنها براساس دروغ هایی بود که مطرح می‌کردند.

سرانجام کار به مذاکرات کشید، مذاکرات هسته‌ای میان ایران و سه کشور اروپایی با تعلیق و تعطیل فعالیت‌های هسته‌ای با وعده هایی که هیچگاه عملیاتی نشد، آغاز شد و پس از آن که سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان به تعهدات خود در جریان توافق سعدآباد عمل نکردند، رهبر معظم انقلاب در دولت اصلاحات دستور فک پلمپ مراکز هسته‌ای را صادر کردند.

مذاکرات هسته‌ای دوره‌های گوناگونی را پشت سر گذاشته است، از زمانی که آقای روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بود، تا آقای علی لاریجانی که پس از او دبیر شورا شد و سپس آقای سعید جلیلی که البته در این دوره مذاکرات هسته‌ای بسیار جدی و محتوایی بود.

یکی از تصمیمات و امتیازاتی که تیم هسته‌ای دوران آقای سعید جلیلی که دبیر شورای عالی امنیت ملی شده بود، داشت، محور قرار دادن پیمان ان.پی.تی منع گسترش سلاح هسته‌ای بود.

تیم هسته‌ای ملاک را ان.پی.تی قرار داده بود که جمهوری اسلامی ایران آن را امضا و اجرا کرده است، هر چند این پیمان در رژیم شاه به امضا رسیده بود، اما پیمانی است که زیانی به جمهوری اسلامی ایران نمی‌رساند، چرا که در قاموس ایران اسلامی داشتن و استفاده کردن از تسلیحات نامتعارف همچون شیمیایی و هسته‌ای حرام است.

به هر صورت تیم هسته‌ای دوران آقای جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی وقت، اساس مذاکرات را بر روی ان.پی.تی نهاده بود. استدلالی هم که تیم هسته‌ای کشورمان در آن زمان مطرح می‌کرد، استدلال منطقی و درستی بود.

تیم هسته‌ای به طرف مقابل پیشنهاد مذاکره با محوریت ان پی تی را داده بود چرا که از یک سو ان.پی.تی که آن را ایران امضا کرده بود تکلیف ساخت سلاح هسته‌ای را روشن کرده بود. کشورهایی که این پیمان را امضا کرده باشند اجازه ندارند دست به ساخت سلاح هسته‌ای بزنند.

اصرار تیم هسته‌ای دوران آقای جلیلی برای همین بود که ثابت کند ایران با امضای این پیمان و اجرای تعهدات خود در چارچوب ان.پی.تی تاکنون هیچ تخلفی در این زمینه نداشته است.

نکته جالب این پیمان در این است که کشورهای برخوردار از فناوری هسته‌ای را موظف و مکلف به کمک به کشورهایی می‌کند که خواهان فناوری هسته‌ای صلح آمیز هستند.

با چنین پیمانی که اکثر کشورها آن را امضا کرده و ایران نیز جزو کشورهای امضا کننده است، هم سلاح هسته‌ای گسترش نمی‌یابد و هم کشورهای بی برخوردار از فناوری هسته‌ای صلح آمیز به این دانش دست پیدا میکنند.

مذاکرات تیم هسته‌ای زمان آقای جلیلی اگر طول کشید، به خاطر این بود که ایران اصرار بر مذاکره در چارچوب پیمان ان.پی.تی داشت.

با تغییر دولت، تیم هسته‌ای نیز تغییر کرد و دولت تدبیر و امید مذاکرات را با شیوه خود به دست گرفت. مذاکره براساس پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای کنار گذاشته شد و براساس سیاست برد-برد تنظیم شد.

در مذاکرات هسته‌ای مذاکره برد-برد در این چارچوب برنامه‌ریزی شده بود که دو طرف برای رسیدن به توافق باید امتیازاتی را به یکدیگر بدهند.

تیم هسته‌ای در مقابل لغو تحریم‌های اقتصادی، تعلیق و تعطیلی فناوری هسته‌ای را در پیش گرفت و سرانجام پس از ۲ سال مذاکره، توافق هسته‌ای به دست آمد. البته باید توجه داشت که لغو تحریم‌های اقتصادی امتیاز نبود، بلکه حق ایران بود که آمریکایی‌ها علیه کشورمان اعمال کرده اند.

کافی بود دولت بعدی نیز سیاست مذاکره در چارچوب پیمان ان.پی.تی را ادامه می داد و اصرار می کرد و آمریکا و اروپا نیز مجبور به توافق براساس همین پیمان می شدند.

اکنون نیز با وجودی که آمریکا از برجام خارج شده و اروپا نیز به تعهدات خود عمل نمی‌کند، خروج از ان.پی.تی هیچ کمکی به جمهوری اسلامی ایران نخواهد کرد، چرا که عضویت در این پیمان برای ایران هزینه‌ای ندارد. به واقع دولت در مذاکرات هسته‌ای با یک اشتباه محاسباتی ان.پی.تی را از دستور کار خارج کرد و راه دیگری را در پیش گرفت که نتیجه آن برجام شد. 

 

منبع: سیاست روز

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۸۸۴۱۱۰۷:۱۰:۲۲ ۱۳۹۸/۲/۱۵
حداقل فایده برجام این بود که پرونده ایران را از شورای امنیت بیرون کشیده و اجماع جهانی را علیه ایران شکست.
ناشناس۸۸۸۶۹۹۱۰:۱۸:۲۲ ۱۳۹۸/۲/۱۵
الان اجماع جهانی علیه ایران نیست واقعا؟ هیچ کشوری حاضر نیست با ما معامله کنه، نفت بخره یا چیزی بفروشه. به نظرتون اجماع جهانی به نفع ایرانه؟
داوود۸۸۸۸۱۶۱۱:۰۵:۰۵ ۱۳۹۸/۲/۱۵
دلیل شکست برجام نفوذ جاسوسان و ممانعت آنها برای اخذ تضمین بود
ناشناس۸۸۸۹۳۵۱۲:۰۰:۵۴ ۱۳۹۸/۲/۱۵
منظور اجماع سیاسی در شورای امنیت و صدور قطعنامه پشت قطعنامه علیه ایران است.
ناشناس۸۸۹۰۳۵۱۲:۴۶:۰۵ ۱۳۹۸/۲/۱۵
قطعنامه بیشتر اثر دارد یا تحریم هایی که الان کردن؟!!!!!!
ناشناس۸۸۹۰۸۷۱۳:۰۷:۳۲ ۱۳۹۸/۲/۱۵
قطعنامه ها کاغذپاره ای بیش نیستن و هیچ نقشی در تحریم ها ندارند زیرا خود روسیه حق وتو دارد و هیچ قطعنامه ای برعلیه اش صادر نمی شود اما تحت تحریم است
1۸۸۹۱۰۹۱۳:۱۶:۴۸ ۱۳۹۸/۲/۱۵
لغو قطعنامه ها چیز خوبی بود منتها باید روند کار طوری پیش می رفت که بعدا منافع آن پایدار بماند . در واقع الآن لغو آن قطعنامه ها هیچ سودی برای ما نداشت .
احمد۸۸۹۸۸۴۱۹:۳۲:۱۵ ۱۳۹۸/۲/۱۵
یه قدری مطالعه ی تاریخی بد نیست ! نفوذ منطقه ای ایران در سوریه و عراق و یمن و شکست داعش دقیقا در زمان برجام و بعد از لغو تحریم ها اتفاق افتاد
ناشناس۸۹۰۲۲۹۲۳:۵۹:۵۳ ۱۳۹۸/۲/۱۵
چون سرنوشت جنگ با داعش دست برجامیون نبود
ناشناس۸۹۰۳۳۷۰۱:۴۵:۵۴ ۱۳۹۸/۲/۱۶
تاریخ دان قبل برجام ایران رفته بود به این کشورها
ناشناس۸۸۹۱۶۲۱۳:۳۸:۳۰ ۱۳۹۸/۲/۱۵
دوست گرامی! عمده نتایج منفی خروج امریکا از برجام، متوجه شرکت هاست نه دولت ها. این شرکت ها بدون توجه به توصیه های دولت هایشان از ایران خارج شدند و از معامله با ما دست کشیدند. سرمایه، یکی از ترسوترین پدیده هاست و در اقتصاد بازار، به هیچ توصیه خطرناک و نامطمئنی اعتنا نمی کند
ناشناس۸۸۹۲۰۵۱۳:۵۰:۵۱ ۱۳۹۸/۲/۱۵
تحریمهای فعلی ناشی از اجماع جهانی نیست . در اجماع جهانی همه در یک هدف با هم هم عقیده ومتحدند. اما وضعیت امروز اجبار جهانیست ! یعنی به محض این که فشار آمریکا بر کشورها کم شود قطعا از همراهی با آمریکا سر باز می زنند .
خسروی۸۸۹۳۱۷۱۴:۲۳:۳۴ ۱۳۹۸/۲/۱۵
تیم هسته‌ای روحانی در92 مذاکرات را با شیوه خود به دست گرفت مذاکره براساس پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای کنار گذاشته شد و براساس سیاست برد-برد تنظیم شد اما نتیجه چی شد؟ دو سر باخت برای ما
ناشناس۸۸۹۴۲۳۱۵:۱۴:۵۸ ۱۳۹۸/۲/۱۵
هم چرخ سانتریفیوژ پنچر شد هم چرخ زندگی مردم !
ناشناس۸۹۰۳۰۷۰۱:۱۲:۱۹ ۱۳۹۸/۲/۱۶
تفاوت دارد. آن اجماع جهانی از طریق شورای امنیت سازمان ملل بود که میتوانست موجبات حمله نظامی همه جانبه را به ایران فراهم نماید
ناشناس۸۸۸۷۲۷۱۰:۲۹:۳۹ ۱۳۹۸/۲/۱۵
چقدر هم این اجماع شکسته شد، شکر خدا الان همه جهان با ما کار میکنه فقط امریکا پا پس کشیده که اون هم به جهنم. یه سری هم وطن ساده لوح و یه سری وطن فروش اون ور آبی با همکاری مسئولین بی کفایت کار مملکت رو به اینجا کشوندن، زبون خودشون هم از همه درازتره
مشیری۸۸۸۷۲۹۱۰:۳۰:۰۳ ۱۳۹۸/۲/۱۵
این یک دروغ بزرگ بود که بعدا مشخص شد اصلا چنین چیزی نبوده و برعکس ما در برجام ما پذیرفتیم اگر آنرا نقض کنیم رسما برویم ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل! آیا این حداقل یک اشتباه استراتژیک نیست؟
دلیری۸۸۸۷۵۸۱۰:۴۱:۲۱ ۱۳۹۸/۲/۱۵
ناشناس تو ایران نیستی؟ زمان محمود هم روابط اینقدر افتضاح نبود
ناشناس۸۸۹۰۳۷۱۲:۴۶:۳۸ ۱۳۹۸/۲/۱۵
نتیجه مذاکرات تیم سابق را هم دیدیم
ناشناس۸۸۹۲۵۹۱۴:۰۵:۵۳ ۱۳۹۸/۲/۱۵
نتیجه مذاکرات ظریف و عراقچی این شد که چالش هسته ای ایران با غرب را به چالش موشکی و منطقه ای تعمیم و گسترش داد و تحریم ها هم تشدید شدند.
راد۸۸۹۲۹۴۱۴:۱۴:۳۱ ۱۳۹۸/۲/۱۵
حداقل به خسارت دلار جهانگیری افتضاح پوشک و پیاز ختم نشد
ناشناس۸۸۹۸۶۲۱۹:۱۶:۳۲ ۱۳۹۸/۲/۱۵
اون مذاکرات رو که نذاشتن به نتیجه برسه!! کل متن منظورش اینه که اگر با اون روش میرفتیم به نتیجه بهتر میرسیدیم.
ناشناس۸۸۹۱۳۶۱۳:۲۸:۵۰ ۱۳۹۸/۲/۱۵
حتی ترکمنچای هم نسخه فارسی داشت چرا برجام نداشت ؟!
حسین۸۸۹۹۷۴۲۰:۲۱:۳۵ ۱۳۹۸/۲/۱۵
نسخه pdf براحتی با یه جستجوی ساده قابل دسترس است و یه نوجوان سواد انگلیس داره و از مترجم های آنلاین نیز می توان استفاده کرد. برجان نبود حداقل الان تکلیفمون مشخص بود.
ناشناس۸۹۰۳۳۴۰۱:۴۱:۳۸ ۱۳۹۸/۲/۱۶
چون به اندازه کافی آدم باسواد هست.
ناشناس۸۸۹۳۵۲۱۴:۳۷:۱۱ ۱۳۹۸/۲/۱۵
اونوقت ، حداکثر فایده برجام چیه؟
ناشناس۸۸۹۴۹۶۱۵:۴۹:۳۷ ۱۳۹۸/۲/۱۵
ترامپ هم همین را میگوید /
ناشناس۸۹۰۱۴۵۲۲:۴۶:۲۶ ۱۳۹۸/۲/۱۵
اگر الان هم مانند دوره ی مذاکرات چند تا موشک آزمایش کنیم و چند تا رزمایش در خلیج فارس راه بیاندازیم ،حساب کار دستشان می آید و ترامپ به برجام بر میگردد. چرا این روزها موشک های جدید آزمایش نمیکنیم ؟چرا رزمایش برگزار نمیکنیم ؟اینها که دست دولت نیست !!
ناشناس۸۸۸۴۱۲۰۷:۱۱:۳۵ ۱۳۹۸/۲/۱۵
چاره ای جز ادامه پذیرش برجام نداریم. اگر داشتیم تا به حال از آن خارج شده بودیم.
ناشناس۸۸۸۹۸۷۱۲:۲۳:۰۹ ۱۳۹۸/۲/۱۵
در حال حاضرما هزینه برجام رو پرداخت کردیم و دستمون خالی شده و قابل بازگشت هم نیست دیگه الان خروج یا عدم خروج ما چیزی رو عوض نمیکنه
ناشناس۸۸۹۲۷۱۱۴:۰۸:۱۶ ۱۳۹۸/۲/۱۵
امریکا و اروپا حفظ برجام و حفظ تحریم ها رو با هم می خواهند ما نباید اجازه بدهیم به خواسته شون برسند دشمن باید هزینه بدعهدی خود را بپردازد.
ناشناس۸۸۹۰۹۳۱۳:۰۹:۵۰ ۱۳۹۸/۲/۱۵
وقتی اروپا و امریکا به تعهدات برجامی شون عمل نمی کنند هیچ دلیلی برای ماندن ایران در برجام وجود ندارد.
ناشناس۸۸۹۱۳۹۱۳:۳۰:۱۰ ۱۳۹۸/۲/۱۵
قرار بود با برجام تحریم نباشد وقتی برجام هست تحریم هم هست یعنی خسارت محض.
ناشناس۸۸۸۴۱۳۰۷:۱۴:۵۳ ۱۳۹۸/۲/۱۵
کاری که الآن ایران انجام می دهد عقلانی است. باید تا انتخابات سال آینده آمریکا صبر کرد. آرزوی آمریکا این است که ایران از برجام خارج شود تا از این قبل اروپا و خیلی از کشورهای دیگر را برای زیر فشار قرار دادن بیشتر ایران با خود متحد کند.
ناشناس۸۸۸۶۲۶۰۹:۴۰:۲۱ ۱۳۹۸/۲/۱۵
ترامپ صد در صد رئیس جمهور بعدی آمریکا نیز هست. از نظر اقتصادی وضعیت آمریکا عالی است پس چرا باید ترامپ را کنار بگذارند؟
ناشناس۸۸۹۳۳۰۱۴:۲۹:۴۵ ۱۳۹۸/۲/۱۵
وقتی طلا گران میشه اوضاع دلار خوب نیست
ناشناس۸۸۸۴۱۶۰۷:۱۹:۵۳ ۱۳۹۸/۲/۱۵
به‌نظر می‌رسد تا آمریکا و شرکای منطقه‌ای آن از سوی دولت ایران تهدید نشوند به گستاخی‌های خود ادامه می‌دهند. باید کاری کرد که دشمن از کرده خود پشیمان بشود و این کار شدنی است.
ناشناس۸۸۹۲۶۲۱۴:۰۶:۱۸ ۱۳۹۸/۲/۱۵
احتمالا شما مفهوم ابرقدرت را درک نمیکنید.شاید به قوانین علمی خلق شده توسط خداوند بزرگ اعتقاد ندارید که نیروی بزرگتر بر نیروی ضعیفتر غالب است.یا نمیخواهید از تجربه جنگ احد استفاده کنید.لااقل به تجربه دهه شصت رجوع کنید.
ناشناس۸۸۹۴۳۱۱۵:۱۸:۰۵ ۱۳۹۸/۲/۱۵
هرکه بغیر از خدا (کدخدا) امید ببندد ناامید خواهد شد و این یک سنت الهی است .
ناشناس۸۸۸۴۱۸۰۷:۲۲:۵۶ ۱۳۹۸/۲/۱۵
قابل توجه امثال آقای صادق خرازی! امروز که بوی تعفن جنازه‌گندیده برجام مشام همه ایرانیان را آزار می‌دهد اعلام مواضع نسبت به ناکارآمدی برجام یک طنز است. به آرشیو خاطرات خود مراجعه کنید که در قامت یک سیاستمدار از برجام دفاع می‌کردید و منتقدین را بدون کوچک‌ترین توجه به استدلال‌هایشان به باد استهزاء می‌گرفتید
ناشناس۸۸۸۴۲۲۰۷:۲۶:۵۷ ۱۳۹۸/۲/۱۵
دقیقا چطور بر پایه ان پی تی باید اروپا و امریکا رو مجبور به رفع تحریم میکرد؟ اگر شدنی بود که آقای جلیلی با بسته های پیشنهادی رنگ و وارنگ اینکار را میکرد نه اینکه تحریم روی تحریم اضافه کنه. اگر زمان آقای جلیلی همه چیز خوب بوده پس انتقادها برای چیه؟ در بدترین حالت وضعیت برگشته به دوره آقای جلیلی
ناشناس۸۸۸۴۴۱۰۷:۳۲:۵۳ ۱۳۹۸/۲/۱۵
اگر برجام نبود چندسال پیش به وضعیت امروز دچار می شدیم. همون تنفس کوتاه از برکات برجام بود. ضمن اینکه دیوانگی ترامپ در این سطح قابل پیش بینی نبود.
ناشناس۸۸۹۰۹۸۱۳:۱۲:۱۰ ۱۳۹۸/۲/۱۵
عمده مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت دولته و به تحریم ها و عوامل خارجی مربوط نیست .
ناشناس۸۸۹۱۵۵۱۳:۳۶:۵۵ ۱۳۹۸/۲/۱۵
نقض برجام از دولت اوباما شروع شد و درست روز بعد از برجام قانون تحریم ویزای امریکا برای اتباع 38 کشور که به ایران سفر می کنند مصوب شد و غارت 2 میلیارد دلاری اموال ایران و تصویب مجدد تحریم آیسا هم در دولت اوباما صورت گرفت .
ناشناس۸۸۹۷۰۶۱۷:۴۶:۵۰ ۱۳۹۸/۲/۱۵
قبل برجام داشتیم به ثبات اقتصادی می رسیدیم اگر نمی دانی چطور برگرد عقب و اخبار و رشد قیمت ها را نگاه کن تا زمان برجام و الان هم بعد برجام
ناشناس۸۸۸۴۴۵۰۷:۴۴:۳۰ ۱۳۹۸/۲/۱۵
توجه داشته باشید که همین برجامی که برخی ها مدام تقبیحش میکنند و برعلیه آن حرف میزنند باعث شد که یک فرصت شش ساله به جمهوری اسلامی بدهد تا نفسی تازه کند و تجدید قوا نماید وگرنه با آن تحریمهای سنگین و همه جانبه همانوقت کار کشور تمام می شد ،
ناشناس۸۸۸۷۲۱۱۰:۲۷:۱۴ ۱۳۹۸/۲/۱۵
الآن تحریم ها صد برابر قبل شده عامو!
ناشناس۸۸۹۱۶۶۱۳:۳۹:۱۲ ۱۳۹۸/۲/۱۵
به گفته خود ظریف قبل از برجام از الآن بیشتر نفت میفروختیم .
ناشناس۸۸۹۱۵۸۱۳:۳۸:۰۵ ۱۳۹۸/۲/۱۵
به قول خود جان کری اگر برجام نبود دیوار تحریم های ایران فرو ریخته بود.
ناشناس۸۸۹۷۴۸۱۸:۰۹:۵۸ ۱۳۹۸/۲/۱۵
این هم هست که ایران هسته ایش را داد رفت(برای ۶ سال به قول شما تنفس!) و الان در یک (چند) خط عقب تر باید مذاکره بکند یعنی مذاکره برای موشک و نفوذ در منطقه و... اگر این ۶ سال برای ایران تنفس بود برای آمریکا و شرکایش یک برد بدون شلیک حتی ۱ گلوله بود در این چند سال خریداران نفت ایران هم دیگر خیلی راحت تر از ایران پاپس میکشند
مهران۸۸۸۴۵۳۰۷:۵۶:۱۸ ۱۳۹۸/۲/۱۵
واقعا من امروز میفهمم که چرا جلیلی حاضر نشد سال نود و یک یه توافق مثل برجام انجام دهد(حتی بهتر) و با این توافق خودش رو به عنوان منجی و رفع کننده تحریم جا بزند و سال نود و دو رئیس جمهور شود ، اما جلیلی حاضر شد حتی از مردم هم فحش بشنود اما چنین کاری نکند امروز نتیجه برجام که هم نیمه تعطیل کردن هسته ای بود و هم افزایش تحریم و افزایش چند برابری مشکلات اقتصادی در مقایسه با زمانی که جلیلی حاضر به دادن امتیاز نشد نشون داد که ایشون این روزها رو پیشبینی میکرد که البته در کمیسیون برجام تمام نواقص برجام رو به آقایان ظریف و عراقچی گوش زد کرد(فیلمش هست) اما انها گوش نکردن
ناشناس۸۸۸۴۵۹۰۸:۰۴:۴۲ ۱۳۹۸/۲/۱۵
یادی کنیم از فیلم مهران مدیری ظاهر مسئولین همه اشتباهی هستند
ناشناس۸۸۸۶۸۰۱۰:۱۲:۱۹ ۱۳۹۸/۲/۱۵
واقعیت فیلم نیست داداش!
ناشناس۸۸۹۱۰۳۱۳:۱۳:۲۵ ۱۳۹۸/۲/۱۵
واقعيت ما از فيلم هم بدتره داداش!
ناشناس۸۸۸۴۶۹۰۸:۱۱:۰۳ ۱۳۹۸/۲/۱۵
همین رو بهشان بگو اگر قبول کردند
ناشناس۸۸۸۴۷۳۰۸:۱۴:۳۸ ۱۳۹۸/۲/۱۵
انقدر تکیه کردن به هسته ای از اساس اشتباه و مصداق کامل از پله اول به پله صدم پریدن بود!مملکتی که هنوز جاهای کار فراوانی در صنایع نفت و گاز و خودروسازی و IT و IOT و هوائی داره واقعا چه نیازی هست تمام فکر و ذکرش بشه صنعت هسته ای؟؟؟
ناشناس۸۸۹۱۴۸۱۳:۳۲:۳۲ ۱۳۹۸/۲/۱۵
بی توجهی به صنعت هسته ای سیاست قاجاری است در زمان قاجار هم یک عده میگفتن نفت یک ماده کثیف و چرب و بدبوست می خواهیم چه کنیم ؟! باید بدهیم به انگلیس ببرد !
ناشناس۸۸۹۵۶۸۱۶:۲۷:۱۰ ۱۳۹۸/۲/۱۵
هسته ای رو باید 1950 جدی می گرفتیم نه اینه بعد سی سال با کمک بازار سیاه با هزارتا قطعه معیوب و میلیاردها دلار تو جیب دلاهای بخاهیم هسته ای بشیم.
ناشناس۸۸۸۴۷۹۰۸:۱۷:۲۷ ۱۳۹۸/۲/۱۵
آقای جلیلی 100 سال دیگه هم مذاکره میکرد به توافق نمیرسید.
ناشناس۸۸۸۶۴۴۰۹:۵۲:۴۵ ۱۳۹۸/۲/۱۵
عوضش الا سیب و هندوانه برجام داریم
نوشین۸۸۸۶۷۵۱۰:۱۰:۵۹ ۱۳۹۸/۲/۱۵
100 سال هم به توافق نمی رسیدیم بهتر بود تا اینکه به توافق برسیم که ما همه چیز هسته ای را فدای هیچ کنیم لااقل اون موقع چرخه هسته ای همچنان بود تا آنها حساب ببرند ولی الان چه فقط دست های خالی و تحریم های مکرر یعنی اگر همین حالا توان موشکی هم نداشتیم دیگر واویلا بود ...
ناشناس۸۸۸۶۹۲۱۰:۱۷:۰۸ ۱۳۹۸/۲/۱۵
توافق نکردن بهتر از زیر بار ذلت رفتنه که
ناشناس۸۸۹۲۷۹۱۴:۱۰:۳۰ ۱۳۹۸/۲/۱۵
بتن ریختن قلب راکتور اراک و تبدیل سایت فردو از مرکز غنی سازی به آزمایشگاه نهایت تحقیر یک ملت بود.
ناشناس۸۸۹۰۳۴۱۲:۴۵:۴۷ ۱۳۹۸/۲/۱۵
بقول غربیها پنج بعلاوه یک توافق نکردن بهتر از یک توافق بده
ناشناس۸۸۸۴۸۰۰۸:۱۷:۴۰ ۱۳۹۸/۲/۱۵
اگر برجام بده خب چرا از اون خارج نمیشیم؟ جراتش رو دارید این کار رو بکنید وگرنه اینقدر روی اعصاب مردم راه نروید.
ناشناس۸۸۸۷۱۴۱۰:۲۵:۳۷ ۱۳۹۸/۲/۱۵
آنقدر بد نوشته شده نه میشه موند نه میشه خارج شد. همون موقع می گفتیم این برجام ما را میبره گوشه رینگ کجا بود گوش شنوا؟
ناشناس۸۸۹۲۱۵۱۳:۵۴:۵۰ ۱۳۹۸/۲/۱۵
چرا نمی شه خارج شد آخرش میشه منشور 7 سازمان ملل که قبلا هم ذیلش بودیم یعنی وضعیت قبل از برجام
ناشناس۸۸۹۰۶۰۱۲:۵۸:۵۳ ۱۳۹۸/۲/۱۵
بنظرم قضیه خیلی واضحه ، فرض کنید شما میخواهید از کسی چیزی را خریداری کنید هرچه قدر اطرافیان خیر خواه به شما تذکر میدهند که طرف داره سر شما رو کلاه میذاره و قابل اعتماد نیست شما انها رو به بی سوادی و نفهمی متهم می کنید و ضمن بی توجهی به هشدارهای آنان باطرف مقابل قراردادی منعقد کرده و مبلغ معامله رایکجا نقد تحویل میدهید طرف شما هم پس از گرفتن پول دبه در میاره و هیچ چیزی رو به شما تحویل نمیده حالا پاره کردن یا نکردن قرار داد چیزی روعوض میکنه؟
ناشناس۸۸۹۲۸۸۱۴:۱۲:۲۷ ۱۳۹۸/۲/۱۵
با خروج از برجام تمام تحریم ها و قطعنامه های قبلی بطور خودکار بر می گردند (مکانیسم ماشه)
ناشناس۸۸۹۸۷۰۱۹:۲۵:۳۲ ۱۳۹۸/۲/۱۵
یعنی کل استدلالت برای خوب بودن برجام همینه!!؟؟
ناشناس۸۸۸۴۸۳۰۸:۱۹:۱۶ ۱۳۹۸/۲/۱۵
نشستی کنار لنگش کن؟
فرشید۸۸۸۴۹۰۰۸:۲۲:۳۳ ۱۳۹۸/۲/۱۵
"توانست بدون کمک‌های آژانس و کشورهای برخوردار از فناوری هسته‌ای، به دانش هسته‌ای دست یابد" بدون کمک آژانس یا بدون اطلاع آژانس؟
ناشناس۸۸۹۸۶۸۱۹:۲۴:۰۹ ۱۳۹۸/۲/۱۵
اگر فرض کنیم اطلاع هم نداشته که داشته, پس چطور بدون داشتن اطلاع کمک کرده؟ در هر دو صورت میشه بدون کمک آژانس.
ناشناس۸۸۸۴۹۴۰۸:۲۵:۲۸ ۱۳۹۸/۲/۱۵
سیاست برد باخت بود .چون همچی برگشت سر جای اولش با تحریم بیشتر و بدون داشتن صنعت هسته ای
ا۸۸۹۲۸۹۱۴:۱۲:۴۴ ۱۳۹۸/۲/۱۵
صنعت هسته ای چه فایده ای داشت یا داره میشه بگید؟ کاش هیچوقت اینو نداشتیم
ناشناس۸۸۹۴۴۶۱۵:۲۳:۲۶ ۱۳۹۸/۲/۱۵
اگر به حرف امثال شماها عمل می شد الآن خودرو و کامپیوتر و اینترنت و موبایل و برق هم نداشتیم .
علی۸۸۸۵۰۳۰۸:۲۹:۲۷ ۱۳۹۸/۲/۱۵
گویند وقتی کفار صلح حدیبیه را امضا می کردند ، عنوان کردند اگر ما محمد (حضرت محمد- ص) را قبول می شدیم با شما از در جنگ وارد نمی شدیم. بردار اگر انها ما را قبول می داشتند ما دیگر این همه داستان با غرب را نداشتیم که بخواهید داستان سرایی کنید!
ناشناس۸۸۸۵۱۳۰۸:۳۵:۵۱ ۱۳۹۸/۲/۱۵
اگر اشتباه بود چرا اینقدر تلاش می کنید حفظش کنید؟
مهران۸۸۸۶۲۱۰۹:۳۸:۲۹ ۱۳۹۸/۲/۱۵
به خاطر اینکه یه عالمه امتیاز در قبال چند امتیاز کوچک دادیم حالا همون امتیازات کم رو هم نمیتونیم بگیریم ، دوست عزیز ما امتیازات رو دادیم تموم شد رفت مثل این میمونه شما یه ماشین یه میلیاردی رو صد میلیون بفروشی ماشین رو تحویل بدی بعد طرف مقابل بزنه زیرش و حتی همون صد میلیون رو هم نده
ناشناس۸۸۹۱۲۹۱۳:۲۶:۴۰ ۱۳۹۸/۲/۱۵
تخریب تاسیسات هسته ای قبل از لغو تحریم ها اشتباه محض بود مثل اینکه تو یک معامله پول نقد بدهی و وعده نسیه بگیری !
ناشناس۸۸۹۲۹۰۱۴:۱۳:۱۱ ۱۳۹۸/۲/۱۵
چقدر زمان و هزینه لازم است که تاسیسات تخریب شده به نقطه قبل از برجام برگردد؟ ما که دانش هسته ای را از دست نداده ایم؟ این به نظر توجیه درستی نیست اگر برجام غلط است از آن خارج شویم و فعالیتهای هسته ای را احیا کنیم
ناشناس۸۸۹۴۳۹۱۵:۲۱:۴۰ ۱۳۹۸/۲/۱۵
چندین میلیارد دلار و چندین سال زمان برای بازگشت پذیری صنعت هسته ای به قبل برجام نیاز داریم .
ناشناس۸۸۹۹۳۲۲۰:۰۰:۳۰ ۱۳۹۸/۲/۱۵
منبع شما چیست،؟ با عدد و رقم بیان کنید
محمد ۱۲۳۸۸۸۵۲۴۰۸:۴۰:۵۰ ۱۳۹۸/۲/۱۵
یک حق که تمام دنیا در اختیار دارن توسط این دولت وتیم مذاکره کننده نادیده گرفته شد قرار بود حتی سایه تهدید از سر ایران گرفته شود مذاکرات از سطح هسته ای به مسائل امنیتی کشیده شد این بود بلد بودن زبان دنیا واقعا متاسفم
ناشناس۸۸۸۵۲۹۰۸:۴۲:۲۱ ۱۳۹۸/۲/۱۵
خروج از NPT می تواند هشداری به اروپا باشد تا به تعهدات خود عمل نماید .
صف۸۸۸۵۳۴۰۸:۴۶:۱۵ ۱۳۹۸/۲/۱۵
این دولت تدبیر و امید کجا اشتباه نکرده ، در آن مورد اگر پیدا کردید مطلب بنویسید...
ناشناس۸۸۸۵۳۸۰۸:۴۹:۱۹ ۱۳۹۸/۲/۱۵
شما تحلیل گر هستی یا متعصب دو آتیشه؟ نفرمودی نتیجه مذاکرات تیم جلیلی، ارسال پرونده ایران به شورای امنیت و صدور قطعنامه های فلج کننده بوده یا همان کاغذ پاره های معروف که از دلش بابک زنجانی ها سربرآوردند. هر چند بار کج هیچ گاه به سرمنزل مقصود نمی رسد
مهندس جنت شهری۸۸۸۵۴۶۰۸:۵۳:۴۸ ۱۳۹۸/۲/۱۵
این متن که تماما توجیه کارهای نکرده جلیلی و تیمش بود....
ناشناس۸۸۹۱۲۴۱۳:۲۳:۵۱ ۱۳۹۸/۲/۱۵
مذاکرات دکتر جلیلی در آلمآتی داشت به نتیجه میرسید و طرف مقابل حق غنی سازی 20 درصدی ایران را پذیرفته بود که دولت و تیم مذاکره کننده عوض شد و ورق برگشت.
ناشناس۸۸۹۵۱۹۱۶:۰۲:۱۵ ۱۳۹۸/۲/۱۵
این یک دروغ بزرگه
ناشناس۸۸۹۶۲۵۱۷:۰۰:۴۹ ۱۳۹۸/۲/۱۵
جدی ؟!!!!
ناشناس۸۸۸۵۷۸۰۹:۱۱:۱۳ ۱۳۹۸/۲/۱۵
طالبی های برجام نرسید؟
ناشناس۸۸۸۷۱۱۱۰:۲۴:۴۸ ۱۳۹۸/۲/۱۵
شما که به نون و پنیر عادت داری به همانها قناعت کن . طالبی مال بقیه است .
ناشناس۸۸۸۹۵۶۱۲:۱۰:۲۵ ۱۳۹۸/۲/۱۵
معلومه کاسب دلار 4200 هستی راضی نیستی یه طالبی به ملت برسه
ناشناس۸۸۸۵۹۰۰۹:۲۰:۰۶ ۱۳۹۸/۲/۱۵
در عوض برد که برد
-----۸۸۸۶۰۷۰۹:۳۱:۵۳ ۱۳۹۸/۲/۱۵
يه سوال از مخالفان برجام: پرونده ايران شوراي امنيت بود و قطعنامه هاي فصل هفتمي عليه ايران صادر شده بود راه حل شما براي خروج پرونده ايران از شوراي امنيت و لغو قطعنامه هاي فصل هفتمي چه بود؟
پاسخ یک مخاطب به شما۸۸۸۹۲۰۱۱:۵۵:۵۶ ۱۳۹۸/۲/۱۵
این یک دروغ بزرگ بود که بعدا مشخص شد اصلا چنین چیزی نبوده و برعکس ما در برجام ما پذیرفتیم اگر آنرا نقض کنیم رسما برویم ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل! آیا این حداقل یک اشتباه استراتژیک نیست؟
ناشناس۸۸۹۱۱۱۱۳:۱۷:۵۱ ۱۳۹۸/۲/۱۵
هیچکدام از قطعنامه های قبلی لغو نشده اند بلکه در قطعنامه جدید 2231 تجمیع شده اند و با شکایت هریک از اعضاء 5+1 در عرض 30 روز قابل بازگشت هستن ضمنا"قطعنامه جدید 2231 هم تحت فصل هفت است .
ناشناس۸۸۸۶۲۷۰۹:۴۱:۲۲ ۱۳۹۸/۲/۱۵
برجام خوب بود و به نفع ایران اگر سودی برای آمریکا و اسراییل داشت مطمئن باشید حفظش میکردند.
ناشناس۸۸۹۱۲۰۱۳:۲۱:۲۰ ۱۳۹۸/۲/۱۵
هدف امریکا و اسرائیل بتن ریزی و تخریب صنعت هسته ای ما بود که محقق شد و هدف ایران لغو تحریم ها بود که محقق نشد.
ناشناس۸۸۹۳۰۳۱۴:۱۸:۵۲ ۱۳۹۸/۲/۱۵
نتانیاهو بعد از برجام گفت خیال ما تا 25 سال از بابت ایران راحت شد این یعنی برجام برای رژیم صهیونیستی مفید بود اما حالا برای تشدید تحریم ها و امتیازگیری در بحث موشکی از برجام خارج شدند.
ناشناس۸۹۰۳۱۸۰۱:۲۵:۲۵ ۱۳۹۸/۲/۱۶
منبع بدید لطفا من هر خبری رسمی که خوندم از برجام بد گفتن/
علی 671۸۸۸۶۶۷۱۰:۰۷:۴۱ ۱۳۹۸/۲/۱۵
این دولت که وا داده .راه حلی که بتوان توی دهن آمریکا بزنیم ارا ئه دهید .چرا سران قوا برای این کار تصمیم نمی گیرند .فقط برای بنزین زبانشان تیز است که به ضرر مردم است .
حسن۸۸۸۷۶۲۱۰:۴۴:۱۳ ۱۳۹۸/۲/۱۵
من دلیل تلاش اوباما برای توافق با ایران رو نفهمیدم .امریکا می دونست ایران دنبال سلاح هسته ای نیست و دلیلی برای کاهش فشار نداشت، با این حالتلاش می کرد به توافق برسه.
ناشناس۸۸۸۸۰۰۱۰:۵۷:۲۰ ۱۳۹۸/۲/۱۵
مادامیکه اتاقهای فکر ما از افراد بی فکر تشکیل شده باشد معاهده هایی بهتر از برام نخواهیم داشت. مسئولین باید در مسایل کلان ملی از تمامی عقلا دانشگاهی و سیاست دانان بدون توجه به جهت گیری آنها استفاده کنند. قبل از ورود به هر نوع معاهده تمامی زوایا را پیش بینی کنند و برای هر حرکت طرف مقابل برنامه داشته باشند. نباید تصمیم گیری های کلان محدود به فکر چند نفر خاص باشد.
کامران۸۸۸۸۳۷۱۱:۱۲:۴۲ ۱۳۹۸/۲/۱۵
سلام ب نظر میرسه که با وجود شکست برجام و بی نتیجه بودن این توافق، حامیان این توافق ناقص و بدون تضمین دست از حمایت بر نمیدارن. البته جای تقدیر داره چرا که پای حرفشون هستن! بیرون رفتن از برجام هم کار و وخیمتر میکنه اما انگار دولت بدش نمیاد از برجام بریم بیرون.
ناشناس۸۸۸۸۴۲۱۱:۱۶:۲۵ ۱۳۹۸/۲/۱۵
گروهی در ایران خود را به لحاظ فرهنگی و عقیدتی به کشورهای غربی نزدیک می دیدند و فکر می کردند غربیها نیز به آنها نزدیکند. اما غربیها فرهنگ کل مردم ایران را می بینند و براساس آن عمل می کنند. کسی که شیطان در او نفوذ دارد مرگ بر شیطان چه معنایی برایش دارد.
ناشناس۸۸۸۹۵۸۱۲:۱۰:۳۳ ۱۳۹۸/۲/۱۵
اگر برجام نبود این فلاکت اقتصادی و بی ارزش شدن پول ملی 4-5 سال پیش اتفاق میافتاد! اصلا برای همین برجام را ایران قبول کرد. منتهی حالا ترامپ امده و بازی را بهم زده!
ناشناس۸۸۹۱۱۶۱۳:۱۹:۴۷ ۱۳۹۸/۲/۱۵
قبل از برجام دلار 3 هزار تومان و گوشت 25 هزار تومان بود با برجام همه چیز 5 برابر شد.
میثم۸۸۹۲۰۳۱۳:۵۰:۴۲ ۱۳۹۸/۲/۱۵
البته درستش اینه: بعد از خروج آمریکا از برجام و گرنه در چند ساله اول برجام قیمتها ثابت بودند.
ناشناس۸۸۹۱۷۵۱۳:۴۲:۲۶ ۱۳۹۸/۲/۱۵
کاهش ارزش پول ملی ناشی از سیاست های اقتصادی دولت هاست زیرا در دولت حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی هم که تحریم نبودیم نرخ دلار چندین برابر شد و نرخ تورم 50 درصد بود.
ناشناس۸۸۹۹۵۵۲۰:۱۲:۱۲ ۱۳۹۸/۲/۱۵
برای اینکه نفت ده دلار بود که با سیاست تنش زدایی خاتمی با عربستان وهمکاری با این کشور تونستیم قیمت نفت را بالا برده واز سال 78 تا سال 90 فقط 400 تومن رو دلار رفت یعنی از 800 به 1200تومن رسید .بعد هم تحریمها اومد واینهم وضعمونه الان.
امین۸۸۹۲۲۸۱۳:۵۸:۲۲ ۱۳۹۸/۲/۱۵
واقعا از حرف های امثال شما خندم میگیره.کاهش ارزش پول ملی هیچ ربطی به تحریم ها نداره.ای کاش فقط اندکی از اقتصاد میدونستید.علت کاهش ارزش پول ملی چهار برابر شدن نقدینگی هستش.یعنی به زبان ساده چون که نقدینگی توسط دولت چهار برابر شده درنتیجه قیمت طلا و دلار چهار برابر شده.
ناشناس۸۸۹۹۶۴۲۰:۱۴:۳۹ ۱۳۹۸/۲/۱۵
سال 96 نقدینگی سه برابرو نیم بود پس چرا دلار رو 4000 تومن بود یا سال 95 نقدینگی سه برابر بود ودلار3700 بود.
سینا۸۸۹۰۳۱۱۲:۴۵:۱۰ ۱۳۹۸/۲/۱۵
واقعا شماها فکر می کنید کشوری مثل ایران میتونه از غربی ها امتیاز بگیره؟؟ امتیازات نقد برجام رو دادیم و نسیه هم به ما ندادن. بهترین سیاست برخورد با غرب رو چین داره که تا وقتی از نظر اقتصادی و نظامی هم تراز اونها نشده از تقابل اجتناب میکنه وگرنه در شرایط ناآرامی و تهدید هیچ کشوری رشد نمیکنه.
ناشناس۸۸۹۰۸۹۱۳:۰۸:۳۸ ۱۳۹۸/۲/۱۵
از NPTبیرون بیایم از برجام هم همینطور جدا چه مزیتی برای ایران داشته ؟
ناشناس۸۸۹۳۰۸۱۴:۱۹:۵۴ ۱۳۹۸/۲/۱۵
تقریبا"هیچ !
ناشناس۸۸۹۹۶۵۲۰:۱۵:۳۰ ۱۳۹۸/۲/۱۵
پس اماده ی جنگ بشیم.
ناشناس۸۸۹۱۵۳۱۳:۳۴:۴۹ ۱۳۹۸/۲/۱۵
دلیلی شکست برجام جلو گیری از ورود آمریکا به بازار ایران بود
ناشناس۸۸۹۲۴۶۱۴:۰۳:۰۱ ۱۳۹۸/۲/۱۵
قابل توجه برجامیون از طلا گشتن پشیمون شدم مرحمت فرما مس ما نما سر کند محمود نگهمان دارید خوب هم وطن تدبیری کلاه سرت رفته هنوز نمی خواهی بپذیر ید
م۸۸۹۲۶۴۱۴:۰۶:۴۲ ۱۳۹۸/۲/۱۵
سیاست امریکاو اروپا =هم هسته ای تعطیل هم فشار اقتصادی برای اینکه ایران گنده نشه انها خوب میدانند اگر ایران ازنظر اقتصادی رشد کنه هیچکسی جلودارایران نیست وانها ایران ضعیف رو میخواهند وفرقی براشون نمیکنه حکومت ایران دست کیه انها دارند درتفکر خودجلوی تشکیل یک امپراطوری رو میگیرند
ناشناس۸۸۹۳۰۴۱۴:۱۹:۱۲ ۱۳۹۸/۲/۱۵
این را همه بدانند هر کاری بکنیم امریکا همینه حتی اگر امتیازات بالاتری به انها بدهیم ایران درموقعیت نابودی همه منافع امریکا است وانها از منافع خود دست برنمیدارند وموانع رسیدن به منافع خود را اگر بتوانند نابود میکنندمقاومت ایران دربرابر فشار امریکا برای تصاحب منافع امریکا درمنطقه ماست که از ما دزدیده اند
ناشناس۸۸۹۴۰۵۱۵:۰۵:۳۵ ۱۳۹۸/۲/۱۵
برجام نتیجه یک راهبرد غلط بود که بدون بررسی هزینه و منفعت کشور را درجهت هسته ای شدن قرار داد و هزینه های کمرشکن به کشور و مردم تحمیل نمود
شاهرخ۸۸۹۶۱۷۱۶:۵۵:۵۹ ۱۳۹۸/۲/۱۵
بزرگترین اشتباه معامله برجام این بود منافع آمریکا به اندازه اروپا دیده نشد واسه همین آمریکاییها زدن زیر بازی....
بانکی۸۸۹۶۲۲۱۶:۵۹:۳۴ ۱۳۹۸/۲/۱۵
اینا همه بازیه...فقط فشار به ملت هدفه که داره انجام میشه....فشار بیشتر، مردم رامتر. برجام و غیر برجام هم نداره. مگه جناب جلیلی دکترای چی دارن که بتونن در مورد هسته ای مذاکره کنن؟؟
ناشناس۸۹۰۰۷۱۲۱:۴۷:۰۹ ۱۳۹۸/۲/۱۵
مذاکرات محتوایی دانش زبان انگلیسی میخواد که بعید میدونم که تیم آقای جلیلی و هفکران ایشان از آن برخوردار باشند!!!
علی۸۹۰۰۸۸۲۱:۵۷:۵۷ ۱۳۹۸/۲/۱۵
اقای ترکان کجاست که میگ گفت هر روز تایید نکردن برجام فلان قدر ضرر
ناشناس۸۹۰۳۱۵۰۱:۲۳:۱۹ ۱۳۹۸/۲/۱۶
اگر ضمانت کافی در یک بند در سند برجام گنجانده میشد، امروز آمریکا به این آسانی نمی توانست زیر قولش بزند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین