مقابله با هنجارشکنی خیابانی

فرشاد مهدی‌پور،   3980214015 ۱۵۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
مقابله با هنجارشکنی خیابانی

در ماه های گذشته، شاهد افزایش حجم متنابهی از هنجارشکنی های خیابانی بوده ایم؛ از مصرف مواد مخدر در خودرو گرفته تا شرب خمر و کشف حجاب و... که مجموعه این هنجارشکنی ها، می تواند در میان مدت به شکل گیری نوعی هراس اخلاقی در جامعه منجر شود و در آن، مردم بیش از آنکه ناامنی توسعه یافته باشد، با تصویر ناامنی مواجه شوند و طبعا اذهانش مخدوش.

امنیت و سلامت دو کالای اختصاصی حکومتهاست که هیچ بخش دیگری نمی تواند آن را تدارک کند و به موازات کاهش آن، می بایست منتظر تضعیف اقتدار و مقبولیت حکومت بود.

هنجارشکنی های موجود محدود به خودورهای سواری نیست و پارکها، فروشگاه ها و حتا اماکنی خاص مانند فرودگاه ها هم درگیر بخشی از انحای آن هست؛ این وضعیت، نارضایتی های زیادی را در گروه های مختلف اجتماعی ایجاد کرده که یک نمونه آن، در ماجرای سگ گردانی و سگ بازی و حمله به کودک خردسال در دی ماه 97 خود را نشان داد و البته تصمیم بهنگام نیروی انتظامی توانست تاحدودی بسیاری بر موج ترسناک سگ بازی، غلبه کند.

اساسا تصمیم می بایست در مرحله ای از آسیب اجتماعی گرفته شود که هنوز فراگیر و دامنه دار نشده و پنهان کردن و نادیده گرفتن مشکل، بدترین سیاستی است که ممکن است تعقیب شود؛ نظیر آنچه سالهاست در برابر بدحجابی پیش گرفته و بعضا از آن به عنوان ول_حجابی سیاستی یاد شده.

برنامه خرابکاری برای درهم ریختن مرزهای هنجاری جامعه، البته سابقه ای چند دهه ای دارد، اما آن چه در یک ساله اخیر بیشتر خود را نشان می دهد، برنامه ای منسجم و هماهنگ از سوی جریان برانداز برای ایجاد خرابکاری های وسیع در حوزه بینشی و شناختی ایرانیان است.

دو سال قبل، دخترکان خیابان، به عنوان بازتابی از تغییر به نمایش درآمدند که جملگی به سرعت از کشور خارج و پناهندگی گرفتند و این فرضیه را به وضوح اثبات کرد که پشت سر این گونه اغتشاشات فکری و فرهنگی، طراحی سرویسهای بیگانه وجود دارد؛ نمونه شاپرک شجری زاده یکی از موارد مشهور این موضوع است که دچار رسوایی رسانه ای و افشاگری نیز شد و پرده از پشت پرده حمایتهای مالی و امنیتی خارجی از این جریان مخرب برداشت.

در هفته قبل نیز ماجرای بوکس زنی یک زن، به نام ایران در فرانسه مطرح شد و آن قدر نمایش مضحکی بود (همراه با پخش زنده برنامه توسط تلویزیونهای ضدایرانی) که از همان لحظه اول میشد حدس زد که انتهای قصه چیست؛ به این فهرست، میتوان عناوین دیگری را نیز افزود، اما آنچه با اهمیت است، درک جامعه از نظارتی موثر و حمایتی دائمی از حقوق شهروندان و حفظ آزادی های مشروع آن، در برابر این هنجارشکنی هاست.

نظارتی منضبط و متقن علیه این نابسامانی و گرفتار کردن خاطیان در گلوگاه های نهایی راهکاری است برای جلوگیری از شکل گیری هراس اخلاقی؛ برنامه ریزی صورت گرفته کنونی (که بخشی از آن در ارسال پیامک هشدار متجلی شد) و نهایتا تنظیم و اعمال قانون در قبال فرد هنجارشکن براساس ادله متقن و اسناد واضح، یک اقدام شایسته تقدیر و حمایت است.

در این شیوه هم از برخوردهای علنی که موجب سواستفاده دشمنان میشد، جلوگیری شده و هم ، هنجارشکنان اجتماعی مطمئن میشوند که چشمانی آگاه در شهر وجود دارد که میتواند در هر نقطه ای، خطایشان را دیده و از ادامه اقدامات شان جلوگیری کند. وضع سیاست در پیش از سرایت عمومی یک بیماری، تامین کننده امنیت و آرامشی است که مردم از حکمرانی خویش توقع دارند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۸۶۳۰۲۰۹:۰۳:۴۱ ۱۳۹۸/۲/۱۴
آنچه از آن به عنوان هنجارشکنی یاد میکنید مراتبی دارد و ازنظر درجه اهمیت با هم تفاوت دارند،لیکن در سالهای اخیر این مراتب در نظر گرفته نشد و همه ان منحصر شد به آشکار بودن چند تارموی خانمها وبرخورد با آن ،آنهم باروشهای کلیشه ای و تکراری که سالهادر جامعه نتیجه عکس داده بودند ، لذا اینک شاهد مشکلاتی به مراتب بدتر در جامعه هستیم .
ناشناس۸۸۶۳۷۷۰۹:۳۳:۲۲ ۱۳۹۸/۲/۱۴
بی حجابی و سگ داشتن بدتر است، یا اختلاس و هدر دادن بیت المال؟
ناشناس۸۸۶۴۸۴۱۰:۰۸:۳۳ ۱۳۹۸/۲/۱۴
در کل کشورهای دنیا و از جمله بسیاری از کشورهای اسلامی حجاب اجباری نیست داشتن سگ با قوانین سفت و سخت همه جا آزاده چرا ما فکر می کنیم با کل دنیا متفاوتیم ؟؟ مگر قران و اسلام ما کشورهای اسلامی دیگه متفاوته که هنجارهای متفاوت تعریف کرده ایم ؟؟
ناشناس۸۸۶۶۶۵۱۱:۰۸:۰۹ ۱۳۹۸/۲/۱۴
هر وقت حکومتشان اسلامی شد بیا ادعای روشنفکری در بیاورید اینها جامعه اسلامی دارند و نه حکومت اسلامی
ناشناس۸۸۶۹۰۴۱۲:۱۴:۲۲ ۱۳۹۸/۲/۱۴
هنجار چیست؟ ملاک هنجار چیست؟ داور و قاضی کیست؟
پیمان۸۸۷۴۳۳۱۵:۰۸:۰۲ ۱۳۹۸/۲/۱۴
یعنی چی قاضی کیست؟ قاضی شخصی هست که اداره مملکت دستشه و وظیفه داره کشور رو از فاسد ها چه بخواد فساد اخلاقی باشه چه مالی و اختلاس و ... پاک کنه.
ناشناس۸۸۷۱۸۴۱۳:۴۵:۴۴ ۱۳۹۸/۲/۱۴
نخیر اسلام برای همه یکسان است بلکه آدمهای کشورهای مختلف ظرفیت مختلف دارند . مثلا ایرانیان خیلی ادعای فرهنگ دارند ؟ پوشش این مدعیان را توی خیابانها می بینیم و حال و روزش رو توی ترکیه و تایلند و.. شنیده ایم . اتفاقا کسانی که ادعایی ندارند و این کارها را نمی کنند آبروی فرهنگی ایرانیان را حفظ کرده اند .
ناشناس۸۸۷۴۳۶۱۵:۰۹:۵۱ ۱۳۹۸/۲/۱۴
توی آمریکا هم سگ نمیشه توی آپارتمان نگهداری کرد
کریمی۸۸۶۴۸۵۱۰:۰۸:۴۴ ۱۳۹۸/۲/۱۴
با هردو باید برخورد شود با دومی شدیدتر
آریابان۸۸۶۷۰۶۱۱:۲۰:۲۳ ۱۳۹۸/۲/۱۴
جناب کریمی ۱۰:۰۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۲/۱۴ ۸۸۶۴۸۵ پابپای این دو مورد ، شوربختانه موارد دیگری هم در زیر پوست شهر در جریانه که هر چند منکراتی نیست ولی بی گمان از درجه اهمیتی بسیار بالا برخورداره : از هجوم و یورش به سایت ثبت نام برای خرید ارابه های مرگ گرفته تا ازدحام عظیم برای دریافت یک باک بنزین با نرخ قبل از سهمیه ای شدن. !!!
ناشناس۸۸۷۱۴۴۱۳:۳۲:۴۵ ۱۳۹۸/۲/۱۴
--- حسن آقا ، شكر خدا انگار خيلي خوش و خوشحالي !! ... مشئوفي !! ... داري با دمت گردو مي شكني ، نكنه حكم حقوقي سال جديد به دستت رسيده !! ... يا اين كه نرخ دلار تنزل ... ويا اين كه دست آقا زاده در جايي بند .... --- نه بابا ! ... داره بنزين گرون ميشه !! --- خدا پدرت بيامرزه !! گران شدن بنزين كجاش خوشحالي داره ، قربونتم ؟ . --- آخه تصدقتم زرنگي كردم و زود رفتم داخل صف بنزين و باكم را پُر ِ پُر ...
ناشناس۸۸۶۴۹۰۱۰:۱۰:۱۸ ۱۳۹۸/۲/۱۴
اصل را ول کرده اند رفته اند دنبال فرع!!!
ناشناس۸۸۶۸۸۹۱۲:۰۹:۲۱ ۱۳۹۸/۲/۱۴
اصل اختلاسه همون اختلاسی که بی بندوباری و سگ گردانی و بی حجابی و بی حیایی رو اداره و هدایت میکنه __________ کسانیکه ولنگاری و بی حیایی و منکرات رو کوچک و ناچبز معرفی میکنن ، یا از ویرانگران و حرامخواران اقتصادی هستن ، یا از آثار انحراف در خانواده و ناموس خودشون غافلن
ناشناس۸۸۶۵۲۵۱۰:۲۲:۵۶ ۱۳۹۸/۲/۱۴
هر دو ولی با سگ کردانی هزینه ها بالا میره و بعد منجر به اختلاس میشه
ناشناس۸۸۶۵۳۱۱۰:۲۴:۵۳ ۱۳۹۸/۲/۱۴
اختلاسیون و آقازاده ها(نکبت زاده ها) همون هنجارشکنها و بی بندوبارها و ولنگارها هستن دوست عزیز. ________________ دستکم میشه گفت ؛ ناهنجاریهای فرهنگی و اجتماعی ، تمام وکمال در اختیار حرامخوارها و اختلاسیها و ۲ تابعیتیها و وطنفروشها و خائنها هستن. درک این موضوع نیازی به هوش خارق العاده نداره
ناشناس۸۸۷۰۵۳۱۳:۰۷:۲۲ ۱۳۹۸/۲/۱۴
کاملا اشتباهه..اگه سری به خیابانهای خاص شهر بزنید متوجه میشوید همین دخترکان و پسران بقول شما هنجارشکن متاسفانه از مناطق حاشیه نشین شهر می آیند
ناشناس۸۸۷۲۴۸۱۴:۰۶:۲۸ ۱۳۹۸/۲/۱۴
مربی و مدیران این بیچاره ها از بی حیاهای اشرافی و طاغوتی و رانتخوارها و دزدها هستن
ناشناس۸۸۷۵۰۷۱۵:۴۲:۰۳ ۱۳۹۸/۲/۱۴
بله همیشه یه عده هستن که فریب فتنه انگیزان و وطنفروشان رو بخورن ___________ و متاسفانه آثار منکرات و بزه اجتماعی در حاشیه شهر دردآورتر و مؤثرتر هست يعنی دقیقاً همون چیزیکه اختلاسیون میخوان
ناشناس۸۸۶۵۹۲۱۰:۳۸:۵۷ ۱۳۹۸/۲/۱۴
امر به معرف اینها فقط شامل حجاب میشه !
ناشناس۸۸۶۶۲۲۱۰:۴۹:۵۱ ۱۳۹۸/۲/۱۴
یعنی تا وقتی اختلاس هست ما حق سگ گردانی و بی حجابی داریم؟!
ناشناس۸۸۶۸۱۱۱۱:۴۸:۱۲ ۱۳۹۸/۲/۱۴
ربطی به هم ندارند این دو موضوع دادا ! تا وقتی این استدلالهای کودکانه را مطرح می کنید انتظار نداشته باشد که پذیرفته بشین دزدی و اختلاس در تمام دنیا جرمه و مجازات سنگین داره ولی حجاب در کل دنیا و اغلب کشورهای دنیا اختیاریه سگ گردانی هم با قوانین محکم و مشخص آزاده این دوتا با هم فرق دارن دادا کاش درک کنی فرقشون را !
هادی۸۸۸۳۵۰۰۲:۳۶:۳۹ ۱۳۹۸/۲/۱۵
گفتید: "حجاب در کل دنیا و اغلب کشورهای دنیا"؟؟ بالاخره کل دنیا یا اغلب اونا؟ جدیدا برقع در آلمان و پوشش اسلامی در برخی اماکن فرانسه ممنوع شده. در هر حال این رو بگید که آیا ما باید حتما تو همه چیز دنباله رو بقیه دنیا باشیم؟ یعنی خودمون عقل نداریم که به کار ببندیم و قوانینی بعضا مستقل از دنیا وضع کنیم؟ حتما اون چیزایی رو باید بپذیریم که بقیه پذیرفتن؟
ناشناس۸۸۶۶۷۱۱۱:۱۰:۴۶ ۱۳۹۸/۲/۱۴
معلومه که بی حجابی بدتر است وگرنه عزیزان اختلاسگر اینجور با خیال راحت جولان نمی دادند
امیر۸۸۶۷۶۴۱۱:۳۴:۳۰ ۱۳۹۸/۲/۱۴
هم بی‌حجابی بد است هم اختلاس. هر دو از جنس بی‌حیایی هستند یکی در عرصه فرهنگ و سبک زندگی و دیگری در عرصه اقتصاد. با هر دو باید برخورد جدی شود
ناشناس۸۸۶۹۷۴۱۲:۴۱:۳۲ ۱۳۹۸/۲/۱۴
این نظر شماست ولی از نظر من حجاب ربطی به حیا نداره همینطور که حجاب ربطی به عفاف نداره می شه با حجاب بود و بی حیا و بی عفت می شه بی حجاب بود و با اخلاق و حیا و عفت در ضمن این موضوع در مورد زن و مرد صدق می کنه و فقط خاص زنان نیست
ناشناس۸۸۷۶۰۹۱۶:۱۷:۰۴ ۱۳۹۸/۲/۱۴
مرز حیا و عفت کجاست؟ بی حیایی فقط رابطه جنسی نیست. کسی که به دستور صریح دین اهمیت نمیده و جلوی چشم دیگران و در عموم بی حجاب می گرده، بی حیا محسوب میشه.
ناشناس۸۸۷۷۹۷۱۸:۰۴:۱۲ ۱۳۹۸/۲/۱۴
اینکه میشه با حجاب بود اما بی حیا و بی عفت درست، اما جمله دومتون، که میشه بی حجاب بود اما با حیا و عفت، خیلی درست به نظر نمیاد. البته باید دید تعریفتون از حجاب، بی حجابی، اخلاق و حیا و عفت چیه. آنچه که تو حوزه اخلاق حیا و عفت گفته میشه، صورت ظاهریش تو حوزه احکام میشه پوشیدگی و سادگی پوشش در حضور اجتماعی، بدون کوشش برای خودنمایی و جلوه گری و خودآرایی.
هادی۸۸۸۳۵۵۰۲:۴۶:۲۸ ۱۳۹۸/۲/۱۵
اینکه در مورد زنان و مردان صدق میکنه درسته اینکه میشه با حجاب بود و بی حیا و بالعکس هم درسته اما این استثناست. شما میخوای از استثنا حکم کلی بدی؟ بله میشه قوانین رو رعایت نکرد اما راستگو هم بود. حالا دلیل میشه که بگیم قوانین رو رعایت نکنیم تا راستگو باشیم. حتما به طور کلی بین کسانی که بی حجابی رو آگاهانه انتخاب کردن بی حیایی خیلی بیشتره از کسانی که حجاب رو آگاهانه انتخاب کردن. به هر حال عقلای کشور تصمیم گرفتن که حکم شرعی حجاب تبدیل به قانون کشور هم بشود. باید به این قانون (که حکم خدا هم هست) احترام گذاشت.
ناشناس۸۸۶۹۸۰۱۲:۴۳:۳۰ ۱۳۹۸/۲/۱۴
دزدی و اختلاس در کل دنیا جرمه و مجازات داره ولی حجاب در کل دنیا اختیاریه و کسی به دلیل بی حجابی بی حیا و عفت شمرده نمی شه بنابراین سلیقه ی شما را نمی شه به کل جامعه تحمیل کرد
ناشناس۸۸۷۹۵۶۱۹:۴۰:۰۷ ۱۳۹۸/۲/۱۴
سلیقه شما رو میشه؟
ناشناس۸۸۷۰۷۵۱۳:۱۵:۰۲ ۱۳۹۸/۲/۱۴
هر دو . البته باید بپذیریم که بی حجابی و سگ داشتن محصول اختلاس و هدر دادن بیت المال بوده و نتجتا کم رنگ شدن معنویت در جامعه است .
ناشناس۸۸۶۳۸۹۰۹:۳۵:۵۱ ۱۳۹۸/۲/۱۴
در اثر مدرنیته همه چیز در حال تغییر و گذر است. نباید توقع داشت که فرهنگ جامعه ساکن بماند.
تهرانیان۸۸۶۴۳۳۰۹:۴۵:۴۳ ۱۳۹۸/۲/۱۴
متاسفانه مردم خصوصا جوانان و خانواده ها قربانی اصلی رها بودن مجرمان بظاهر شهروند در فضای مجازی و خیابانها و اماکن عمومی هستند
ناشناس۸۸۶۶۷۲۱۱:۱۱:۰۶ ۱۳۹۸/۲/۱۴
دوست عزیز جوانان و خانواده ها در کشورهای اسلامی دیگه که در اونها حجاب اجباری نیست و شادی مردم محدود نشده چکار می کنند ؟؟ اینکه کسی با دیدن موی زنها یا شادی اونها به گناه بیافته غیر طبیعی و غیر نرماله اینکه کسی بلد نباشه در یک جمع مختلط چطور رفتار کنه غیر نرماله
سوسن۸۸۷۱۲۷۱۳:۲۷:۰۹ ۱۳۹۸/۲/۱۴
اینجا هم اجباری نیست مگر الان با کسی که بدحجابه برخورد میشه؟ بقیه خودشان با اختیار حجاب دارند لطفا شانتاژ نکنید
مهران۸۸۶۵۲۹۱۰:۲۴:۳۲ ۱۳۹۸/۲/۱۴
پس از نظر من از اونجا که اختلاس و دزدی خیلی مهم تر از بحث رعایت قوانین راهنمایی رانندگی است پس هیچکس نباید به کسانی که قوانین راهنمایی رانندگی رو رعایت نمیکنند اعتراض کنه و جریمه کنه هر وقت موضوع اختلاس حل شد بعدا بیان دنبال قوانین راهنمایی رانندگی
ناشناس۸۸۶۶۶۳۱۱:۰۶:۴۳ ۱۳۹۸/۲/۱۴
دوست عزیز در کل دنیا رعایت قوانین رانندگی اجباریه و رعایت نکردنش هم جرمه اختلاس کردن هم جرمه و مجازات سنگین داره بنابراین هم برای رعایت نکردن قوانین راهنمایی رانندگی و هم برای اختلاس و دزدی به تناسب جرم مجازات هست ولی حجاب در هیچ جای دنیا از جمله کشورهای مسلمان اجباری نیست سگ گردانی و شادی هم همینطور
مهران۸۸۷۱۷۶۱۳:۴۱:۴۲ ۱۳۹۸/۲/۱۴
دوست عزیز ناشناس که این جمله رو ده بار در این جا تکرار کردی که حجاب در هیچ جای دنیا قانون نیست پس از نظر شما قوانین باید حتما مورد تایید غربی ها باشند راستی از نظر غربی ها همجنس بازی هم آزاد است به نظرت اون رو هم راه بیندازیم چطور هست؟ این کشور اسلامی است با عرض معذرت یا به قوانین اینجا احترام بگذارید یا بفرمایید همون کشورهای غربی هر جور دوست داشتید باشید ، در ضمن اگر شما با خانواده رفتی پارک و یه مردی رو دیدی که لخت مادرزاد هم بود حق نداری اعتراض کنی بلکه باید به خانواده خودت بگی شما نگاه نکن
ناشناس۸۸۷۲۱۰۱۳:۵۴:۰۷ ۱۳۹۸/۲/۱۴
کی گفته چون حجاب هیچ جای دنیا اجباری نیست، اینجام نباید اجباری باشه؟ رعایت حجاب یه قانون تو کشورِ، همه جای دنیا احترام به قانون یه اصله.
ناشناس۸۸۷۹۳۹۱۹:۳۲:۱۴ ۱۳۹۸/۲/۱۴
قانون غلط باید عوض بشه و عوض خواهد شد
هادی۸۸۸۳۵۶۰۲:۵۰:۰۷ ۱۳۹۸/۲/۱۵
ملاک شما بقیه دنیاست؟ مگه ما خودمون عقل نداریم که هر چی دیگران گفتن خوبه یا بده بگیم چشم؟ ضمنا بسیاری از کشورهای دنیا قوانین پوشش دارن. در آلمان برقع ممنوع شده و در برخی مناطق فرانسه پوشش اسلامی. اگر بگردید موارد دیگری رو هم پیدا خواهید کرد.
ناشناس۸۸۶۷۲۷۱۱:۲۶:۵۴ ۱۳۹۸/۲/۱۴
نه سفسطه نکن. قوانین راهنمایی رانندگی و مبارزه با مواد مخدر و ... مهمه، خیلی هم مهمه و تمام دنیا و مردم خودمون هم قبول دارن هرچند همه اونها رو دقیق رعایت نکنن، ولی حجاب اجباری و گشت ارشاد رو بخش عظیمی از مردم قبول ندارن و در دنیا هم اجرا نمیشه حتی در کشورهایی مثل عراق و لبنان و سوریه
ناشناس۸۸۷۱۸۲۱۳:۴۴:۲۳ ۱۳۹۸/۲/۱۴
بخش اعظم مردم قبول ندارن را از کجا اوردی؟
ناشناس۸۸۶۶۶۲۱۱:۰۶:۴۳ ۱۳۹۸/۲/۱۴
نتیجه برعکس نداد جانم نتیجه سهل انگاری است که با همه برخورد نمی شود و موردی برخورد می شود مانند دلالان افتاد الان
ناشناس۸۸۶۷۷۳۱۱:۳۶:۰۷ ۱۳۹۸/۲/۱۴
نمی شه نظر شما به کل جامعه تحمیل بشه در حالی که نظر و عقیده ی شما در هیچ جای دنیا متداول نیست من به عنوان یک ایرانی می خوام بدونم فرق من با مسلمانان ترکیه و امارات و مالزی و اندونزی و ... چیه که من گرفتار گشت ارشاد و ... اعصاب خوردی و تحقیرم و اونها حق انتخاب دارند ؟؟
ناشناس۸۸۷۰۹۳۱۳:۱۸:۳۱ ۱۳۹۸/۲/۱۴
ده ها مورد می تونم برات بگم که در کشورهای دیگر قانون است و اینجا ازاد است و برای شما اگر اجرا شود درد اور!!!!!
ناشناس۸۸۷۱۹۱۱۳:۴۹:۲۹ ۱۳۹۸/۲/۱۴
میشه دوتا از اونهایی که در کشورهای دیگه ممنوعه و در کشور ما آزاده و ما هم دردمون میاد رو نام ببری؟
ناشناس۸۸۷۳۳۶۱۴:۳۲:۲۴ ۱۳۹۸/۲/۱۴
مثلا در استرالیا نمی تونی در یکشنبه ها شلوارک صورتی بپوشی
ناشناس۸۸۷۴۱۲۱۵:۰۱:۱۶ ۱۳۹۸/۲/۱۴
مزاحمت برای خانم های جوان در خیابان توسط شهروندان!
ناشناس۸۸۷۹۳۴۱۹:۳۰:۳۸ ۱۳۹۸/۲/۱۴
در ایران هم ایجاد مزاحمت برای زنان ممنوعه و حتی مجازات حبس و شلاق داره.
هادی۸۸۸۳۵۹۰۲:۵۸:۵۶ ۱۳۹۸/۲/۱۵
تحقیر نیست! حجاب حکم شرعیه که به صلاحدید عقلا و قانونگذاران تبدیل به قانون شده و البته حتی اگر قانون هم نباشه وظیفه یک مسلمونه که مثل تمام احکام شرعی دیگه رعایت نکردنشون رو تذکر بده و به رعایت کردنشون دعوت کنه. حالا اینکه به واسطه تبلیغات شدید عده ای شما این حس زور و اجبار رو نسبت به حجاب داری و مثلا نسبت به قوانین راهنمایی و رانندگی (که کسی در موردش تبلیغ منفی نمیکنه) نداری دلیل نمیشه که این قانون رو کنار بگذاریم. اگر کمی از بالا به قضیه نگاه کنیم متوجه میشیم که اینا اثر تبلیغاته و اگر فردا صبح بلند شیم و ببینیم همه خانومایی که تو شبکه های ماهواره ای و مجازی میبینیم با حجابن این حس زور و تحقیر برخی دوستان از بین خواهد رفت. حجاب جزو دینه و دین فطریه.
ناشناس۸۸۷۴۸۹۱۵:۳۶:۵۵ ۱۳۹۸/۲/۱۴
اگر از این جامعه به اصطلاح اسلامی ظواهر دین را بگیرند چی ازش باقی خواهد ماند ؟؟؟؟ . امر به معروف و نهی از منکر فقط برای حجاب نیست . برای اصلاح اخلاق و رفتار و از همه مهتر اجرای عدالت که نتیجه این امر به معروف و... است.
ناشناس۸۸۶۳۰۴۰۹:۰۴:۴۱ ۱۳۹۸/۲/۱۴
مشکل از کسانی است که آیات واضح و آشکار قران رو که خطاب به همه زنان و مردان نازل شده کنار گذاشته و طرفدار بحثی شده اند که در قرآن مخاطبان آن فقط زنان پیامبر و زنان مومنه هستند و نه همه زنان مسلمان! وقتی چندین دهه شاهد فشار و زیاده روی در این زمینه بوده ایم طبیعی است که در سمت مخالف هم زیاده روی رخ میدهد. اگر دقت کنید خواهید دید که یکی از صادرات ما به سایر کشورهای مسلمان پدیده بدحجابی بوده!! به طوریکه اکنون در برخی کشورهای مسلمان که حجاب آزاد هست هم شاهد بدحجابی هستیم، پدیده ای که تا 10-15 سال قبل در این کشورها نبود.
ناشناس۸۸۶۶۷۴۱۱:۱۲:۲۳ ۱۳۹۸/۲/۱۴
بعله بعله!!!! ان وقت نماز هم در قران گفته شده و چند جای ان گفته ای مومنان نماز بخوانید پس همه مسلمانان نباید نماز بخوانند!!!! در ضمن زنان پیامبر را گفته از پشت پرده با مردها سخن بگویند
ناشناس۸۸۶۸۶۱۱۲:۰۱:۳۶ ۱۳۹۸/۲/۱۴
نماز حداقل جزء فروع دین است با دهها آیه و روایت. حجاب اجباری نه جزء اصول است نه جزء فروع. کلا 3 تا آیه منتسب به حجاب هم بیشتر وجود ندارد که تازه در همان هم بین فقها اختلاف است. راستی اگر نماز به همه مسلمانان امر شده و دارای اثرات فردی و اجتماعی هم هست، چرا برای نماز خواندن گشت ارشاد نمیگذارید؟..
ناشناس۸۸۷۰۹۸۱۳:۲۱:۰۷ ۱۳۹۸/۲/۱۴
مثلا جواب دادی و قانون دین را فرعی و غیر فرعی کردی؟!!! نماز قضا دارد و می توان بعدا خواند ولی حجاب قضا ندارد !!!!!!
هادی۸۸۸۳۶۲۰۳:۰۴:۲۵ ۱۳۹۸/۲/۱۵
بزرگوار ماهیت نماز با حجاب فرق داره. نماز نخواندن در جامعه مشخص نیست و باید در زندگی طرف تجسس کنی تا بفهمی نماز میخواند یا نه که در مورد آن نهی شده اما کسی که حجاب ندارد علنی و در جامعه مشخص است. بین برخورد با بدی غیرعلنی (بی نمازی) و علنی (بی حجابی) تفاوت هست. در ضمن حجاب حکم شرعی ای است که به صلاحدید قانون گذاران قانون شده و باید به قانون احترام گذاشت.
ناشناس۸۸۶۹۴۳۱۲:۲۸:۴۳ ۱۳۹۸/۲/۱۴
نماز هم در اسلام واجب دینیه و اجباری نیست.متاسفانه خیلی ها تفاوت واجب دینی و امر اجباری رو درک نمیکنند ..
ناشناس۸۸۷۱۳۵۱۳:۳۰:۰۵ ۱۳۹۸/۲/۱۴
اگر در همان کشورهای الگوی شما حجاب اجباری می بود ودر ایران برعکس حرف شما ۱۸۰ درجه فرق می کرد می دونی چرا چون الان الگوی شما کشورهای غربی هستند و فکرت بیش از حد وابسته است ولو غلط یا درست باشد
ناشناس۸۸۷۴۶۱۱۵:۲۲:۱۷ ۱۳۹۸/۲/۱۴
دوست عزیز چرا سوزن شما روی کشورهای غربی گیر کرده ؟؟ در اغلب کشورهای اسلامی حجاب اختیاریه چرا ایران را با امارات و ترکیه و لبنان و سوریه مقایسه نمی کنی ؟؟
ناشناس۸۸۶۳۰۹۰۹:۰۶:۱۰ ۱۳۹۸/۲/۱۴
کلا مشکل این قبیل مقاله ها این هست که نویسنده بدون مراجعه به نظرات عموم و با تصور اینکه نظر و سلیقه شخصی خودش نظر عموم جامعه است مطالبی را می نویسد و مثلا مخالفان حجاب اجباری را گروه قلیل و بسیار ناچیزی از جامعه می داند و بر عکس نگرانی های خودش را نگرانی اکثریت جامعه می داند.حاصل اینجور تفکر و تحقیق غیر علمی چیزی بهتر از این در نمی اید.
ناشناس۸۸۶۳۶۸۰۹:۳۱:۱۳ ۱۳۹۸/۲/۱۴
در جوامع گذشته هم که به عذاب الهی گرفتار شدند نظر عموم بر خلاف نظر خداوند و عده ای دیندار قلیل بوده پس نظر عموم درباره چیزی دلیل درستی و صحت آن نیست جناب محترم همانطور که در زمان ائمه اطهار هم نظر عموم بر خلاف امامان ع بوده پس لطفا در تحلیل تان تجدید نظر بفرمائید.
ناشناس۸۸۶۵۸۳۱۰:۳۷:۲۲ ۱۳۹۸/۲/۱۴
شما نظر خداوند رو از کجا کشف کردید؟
ناشناس۸۸۶۷۰۸۱۱:۲۱:۰۰ ۱۳۹۸/۲/۱۴
از عذابش!
ناشناس۸۸۶۸۹۴۱۲:۱۱:۳۰ ۱۳۹۸/۲/۱۴
.. اصلا شما مراقب خودت باش
ناشناس۸۸۶۷۱۲۱۱:۲۲:۲۰ ۱۳۹۸/۲/۱۴
یک کم قرآن و حدیث مطالعه بفرمائید
ناشناس۸۸۶۸۳۸۱۱:۵۴:۵۷ ۱۳۹۸/۲/۱۴
من دقیق مطالعه کرده ام در هیچ جای قران حجاب اجباری نیست
ناشناس۸۸۷۱۰۹۱۳:۲۴:۰۵ ۱۳۹۸/۲/۱۴
حتما در دین یهود و مسیحیت هم حجاب اجباری نیست؟!!! یا فکر کردی که الان پیروان این ها بی حجاب هستند پس این دین ها موافق بی حجاب است؟!!!! مطالعه ات زیاد کن و نخواسته باش نظر شخصی خودت را به کرسی بنشانی
ناشناس۸۸۷۴۷۷۱۵:۳۱:۱۸ ۱۳۹۸/۲/۱۴
در یهودیت و مسیحیت حجاب اجباری نیست
هادی۸۸۸۳۶۶۰۳:۱۰:۳۱ ۱۳۹۸/۲/۱۵
حجاب حکم شرعی قطعی اسلامه برای مسلمانان و قبل از آن برای پیروان سایر ادیان. این حکم شرعی توسط مجلس تبدیل به قانون شده و رعایت این قانون مثل تمام قوانین دیگر در ایران برای پیروان شناسنامه ای همه ادیان (مثل پیروان واقعی) و بی دینان نیز الزامی است.
هادی۸۸۸۳۶۴۰۳:۰۶:۴۲ ۱۳۹۸/۲/۱۵
از قرآن نظر خداوند مشخص است.
ناشناس۸۸۶۶۴۱۱۰:۵۷:۳۴ ۱۳۹۸/۲/۱۴
کسی با احکام الهی مشکلی نداره ، منتهی بحث اینه که کدوم حکم اولویت داره؟! مبارزه با فساد و ناکارامدی و فقر که باعث از بین بردن ساختارهای جامعه میشه، یا برقراری یک قرائت خاص از یک آیه ؟!
ناشناس۸۸۷۱۲۵۱۳:۲۶:۴۹ ۱۳۹۸/۲/۱۴
عجب پس دزدهای هایی که می ایند مثلا گوشیت یا از خانه شما دزدی می کنند چون دزدهای خرد و کمی هستند نباید برخوردی کرد و باید به اولویت ها که اختلاس گران است پرداخته شود توجیهات شما رنگی ندارد برای کسی که دنبال شفافیت و راه درست است
ناشناس۸۸۷۶۰۵۱۶:۱۵:۰۴ ۱۳۹۸/۲/۱۴
شما شفاف درست کاری و مردم غافل گمراه ؟؟؟
ناشناس۸۸۶۴۱۴۰۹:۴۱:۱۳ ۱۳۹۸/۲/۱۴
دقیقا درست فرمودید. چیزی که کاملا در جامعه قابل مشاهده است اینه که عموم مردم اعتقادی به اجبار به حجاب ندارند (به جز عده ی بسیار بسیار کمی) من افراد مذهبی و محجبه زیادی رو میشناسم که از کنار دختران بی حجاب به راحتی عبور می کنند و یا با آنها معاشرت می کنند و هیچ مشکلی هم با بی حجابی.. اونها ندارند. .. کجاست اون خواست عمومی که مقاله نویس ازش صحبت کرده؟ شما به جامعه نگاه کن. دختران بی حجاب به راحتی در مغازه ها خرید می کنن. تاکسی سوار میشن. مترو میرن و هیچ کس هم باهشون کاری نداره.
ناشناس۸۸۸۲۳۲۲۳:۳۰:۰۳ ۱۳۹۸/۲/۱۴
چیزی که عموم جامعه نگرانش هست گسترش بی حیائی هست. بی حجابی نمادی از کمرنگ شدن حیا است.
هادی۸۸۸۳۶۸۰۳:۱۶:۲۱ ۱۳۹۸/۲/۱۵
طبق نظر سنجی اگر اشتباه نکنم مرکز پژوهش های مجلس یا ریاست جمهوری حدود 20 درصد مردم موافق برخورد با بدحجاب ها هستند و حدود 15 درصد موافق بی حجابی. حدود 65 درصد موافق حجابن (بعضی به صورت عرفی و بعضی شرعی) اما کاری به بد حجابا و بی حجابا هم ندارن. بنابر این تذکر دادن توسط برخی از مردم انجام میشه.
کاربر تلگرام۸۸۶۴۳۶۰۹:۴۶:۰۵ ۱۳۹۸/۲/۱۴
چقدر دقیق و زیبا فرمودید.
ناشناس۸۸۶۳۱۰۰۹:۰۶:۱۳ ۱۳۹۸/۲/۱۴
فرهنگ هنجار شکنی توسط برنامه های ماهواره ایی ترویج داده شده اند و متاسفانه مانند خوره به جان جامعه افتاده است.
ناشناس۸۸۶۳۶۷۰۹:۳۱:۰۴ ۱۳۹۸/۲/۱۴
خدا لعنت کند هر کس را که پای ماهواره را به این کشور باز کرد.
ناشناس۸۸۶۵۰۸۱۰:۱۵:۱۵ ۱۳۹۸/۲/۱۴
به جای نال و نفرین کردن فکر کن چرا از ماهواره اینقدر استقبال شد ؟؟
حسن بک۸۸۶۵۳۳۱۰:۲۶:۱۵ ۱۳۹۸/۲/۱۴
یعنی اگر کسی که شما لعنتش می کنی نبود، مردم ایران - علیرغم استفاده همه دنیا - از ماهواره استفاده نمی کردند و صدا وسیما نگاه می کردند؟!
ناشناس۸۸۶۳۹۴۰۹:۳۶:۴۶ ۱۳۹۸/۲/۱۴
در ضمن یک نگاه به گسترش ماهواره در بین مردم بیندازید متوجه خواهید شد اگر تغییرات فرهنگ و هنجار از طریق ماهواره انجام شده باشد اوضاع با آنچیز که جناب نویسنده قلم فرسایی کرده اند متفاوت است و افرادی که طور دیگر رفتار می کنند و می پسندند برعکس نظر نویسنده بسیارند
ناشناس۸۸۶۴۱۹۰۹:۴۲:۲۵ ۱۳۹۸/۲/۱۴
هر چی که بابت میل شما نیست اسمش رو خوره نزار.
امیر علی۸۸۶۳۱۵۰۹:۰۷:۴۶ ۱۳۹۸/۲/۱۴
مقابله با فساد و اختلاس و باند بازی و رانت و ریا کاری و رشوه و بی اخلاقی و کم فروشی و احتکار در اولویت باشه
هادی۸۸۸۳۶۹۰۳:۲۰:۴۶ ۱۳۹۸/۲/۱۵
پس اگر یه نفر اومد خونه شما دزدی فعلا پلیس کاری بهش نداشته باشه تا اختلاس رفع بشه بعد. هر چیزی سر جای خودش اولویت داره. هر نهادی وظیفه ای داره که باید بهش عمل کنه.
ناشناس۸۸۶۳۱۶۰۹:۰۷:۴۹ ۱۳۹۸/۲/۱۴
موافقم، فقط راه کار های وجود داره که بدون فشار مستقیم و یا ایجاد تقابل بی مورد تا حد زیادی شرایطو متعادل میکنه. کاش فقط حضرات بفهمن! این همه تکنولوژی در اختیار دارند، ولی هنوز دست به دام برخورد مستقیم باید شد؟! جاش نیست، وگرنه تشریح میکردم!
ناشناس۸۸۶۳۲۵۰۹:۱۱:۴۲ ۱۳۹۸/۲/۱۴
شادی جرم نیست
ناشناس۸۸۶۶۸۵۱۱:۱۵:۵۴ ۱۳۹۸/۲/۱۴
خدا شادی را بین شادی حلال و شادی حرام تقسیم کرده
ناشناس۸۸۶۷۴۹۱۱:۳۲:۰۰ ۱۳۹۸/۲/۱۴
شادی حلال او چیزیه که شما می پسندی و شادی حرام اونه که نمی پسندی ؟؟؟
ناشناس۸۸۶۸۶۹۱۲:۰۳:۴۳ ۱۳۹۸/۲/۱۴
مثلا سوت زدن زنان جزء شادی های حرام است!
پیمان۸۸۷۸۷۴۱۸:۴۲:۱۵ ۱۳۹۸/۲/۱۴
در اختلاس هم چنان شادی هست که در هیچ چیز دیگری نیست آیا اختلاس هم جرم نیست؟
هادی۸۸۸۳۷۱۰۳:۲۹:۲۵ ۱۳۹۸/۲/۱۵
بله شادی قطعا جرم نیست ولی خانوما بی حجاب بشن شادی جامعه زیاد نمیشه بزرگوار. شادی وقتی واقعی و ریشه ای زیاد میشه که شما زندگی پایدار و همسر و فرزند داشته باشی که بهت آسایش و آرامش بدن. ناهنجاری هایی مثل بدحجابی و بی حجابی در جامعه یکی از چیزاییه که این آرامش پایدار رو بهم میزنه؛ (در بسیاری از کشورها آمار حرامزاده ها که اغلب حاصل زندگی های ناپایدارن یا بیشتر از حلالزاده هاست یا نزدیکه) البته یکی دیگش وضع بد اقتصادیه که یکی از موانع تشکیل این زندگی پایداره و عوامل دیگه.
ناشناس۸۸۶۳۳۵۰۹:۱۷:۰۵ ۱۳۹۸/۲/۱۴
چرا فکر می کنید هر چه می گویید درست است؟
ناشناس۸۸۶۳۳۷۰۹:۱۸:۴۰ ۱۳۹۸/۲/۱۴
با این تفکرات معلوم است که چرا کشور افسرده ای هستیم.
ناشناس۸۸۶۶۸۲۱۱:۱۴:۳۵ ۱۳۹۸/۲/۱۴
ما که غمگین نیستبم فکرت را درست کن
ناشناس۸۸۶۸۸۳۱۲:۰۷:۳۸ ۱۳۹۸/۲/۱۴
شما که غمگین نیستی، شاید ژنت خوبه یا به بیت المال وصل هستی و گرین کارت هم داری
ناشناس۸۸۷۱۴۵۱۳:۳۲:۵۸ ۱۳۹۸/۲/۱۴
مگر هر کس غمگین نیست باید به جایی وصل باشد مشکل از درون خودت است با همین تفکرت مشخص است
ناشناس۸۸۷۵۶۴۱۵:۵۹:۱۹ ۱۳۹۸/۲/۱۴
شما اگه بیکار و مستاجر باشی و در خرج خون مانده باشی خوشحالی ؟؟ اگه در شرکت خصوصی کار کنی و چهار ماه مثل من حقوق نگرفته باشی و مدام تهدید به اخراج بشی خوشحالی ؟؟ من الان چطوری باید خوشحالی از درونم بیاد ؟؟
ناشناس۸۸۶۳۵۰۰۹:۲۵:۵۵ ۱۳۹۸/۲/۱۴
آرامش جامعه رو بد حجاب ها به هم نمیزنن.آرامش جامعه رو گرونی و تورم لجام گسیخته و بی صاحاب به هم میزنه آرامش جامعه رو پراید 50 میلیونی به هم میزنه...
هادی۸۸۸۳۷۲۰۳:۳۷:۰۶ ۱۳۹۸/۲/۱۵
آرامش جامعه رو الزاما اون چیزی که من و شما در نگاه اول بدمون میاد بهم نمیزنه. ممکنه من و شما از خیلی چیزا بدمون نیاد ولی آرامش جامعه را بهم بزنه.
ناشناس۸۸۶۳۵۵۰۹:۲۷:۳۱ ۱۳۹۸/۲/۱۴
متاسفانه دولت ما بجای اینکه بره بسمت آزادی بیان و آزادی احزاب و فضای باز سیاسی از تمام آزادی ها فقط از آزادی پوشش و هنجارشکنی اخلاقی حمایت کرد
مهران۸۸۶۳۵۸۰۹:۲۸:۳۲ ۱۳۹۸/۲/۱۴
کسانی که فکر میکنند با زیر پا گذاشتن قوانین مثلا اعتراض خود را نشان دهند فقط دارن بی فرهنگی خودشون و عدم درک خودشون رو نسبت به قوانین اجتماعی رو نشون میدن
ناشناس۸۸۶۳۷۲۰۹:۳۲:۱۶ ۱۳۹۸/۲/۱۴
هنجار اجتماع را چه کسی تعیین می کند ؟؟ قطعا اگر به نوع پوشش و رفتار افراد مورد تایید صدا و سیما نگاه کنیم متوجه می شویم که این نوع پوشش و رفتار سلیقه و خواست یک گروه حداقل مذهبی و متعصب است که تلاش می کنند به حجاب حداکثری و رفتار شبیه افراد بالای شصت سال برای جوانان و نوجوانان قداست ببخشند ولی در متن اجتماع مردم راه دیگر می روند و شادی های دیگری را می پسندند و هنجار اجتماع را طور دیگر تعیین می کنند با گشت ارشاد و کنترلهای فیزیکی و تهدید فقط اجتماعات جوانان زیر زمینی می شود و جوانان قانون گریز و عاصی و سرکش می شوند و این امر آسیب های بیشتر را به همراه خواهد داشت
ناشناس۸۸۶۶۸۹۱۱:۱۶:۵۸ ۱۳۹۸/۲/۱۴
اکثر مردم اعتقاد به حجاب دارند قربان
ناشناس۸۸۶۸۴۳۱۱:۵۷:۳۴ ۱۳۹۸/۲/۱۴
از کجا می گی اکثریت مردم اینطور اعتقاد دارند ؟؟ مگه رای گیری شده ؟؟ در اجتماع که کلا طور دیگه ای نشون داده می شه
ناشناس۸۸۶۸۵۹۱۲:۰۱:۲۷ ۱۳۹۸/۲/۱۴
کی گفته ؟؟
ناشناس۸۸۶۸۷۵۱۲:۰۶:۰۳ ۱۳۹۸/۲/۱۴
ما که تو خیابون یه چیز دیگه میبینم. هنجار هم مردم و جامعه تعریف می‌کنه ..
هادی۸۸۸۳۷۳۰۳:۴۵:۰۵ ۱۳۹۸/۲/۱۵
از دیدگاهی که شما صحبت میکنید هنجارها رو رسانه تعیین میکنه. مهم اینه که شما اطلاعاتت رو از چه رسانه ای (شبکه ماهواره ای، مجازی، سلبریتی، دوست و رفیق) میگیری، هنجارها و ضد هنجارهای شما بر همون اساس تعیین میشه. آزمایش قورباغه زنده در داخل آبی که آرام آرام داغ می شه تا قورباغه بدون عکس العملی میمیره و پخته میشه رو فراموش نکنید. قورباغه (مردم) مردن رو انتخاب نمیکنه اما محیط اونو به این سمت میکشونه. تو جامعه هم همینه محیط رو رسانه ها میسازن. پس نگید هنجار رو مردم انتخاب میکنن.
ناشناس۸۸۶۸۹۱۱۲:۰۹:۳۸ ۱۳۹۸/۲/۱۴
نظرسنجی کردی یا رفراندوم برگزار کردی؟
ناشناس۸۸۷۱۵۱۱۳:۳۴:۴۳ ۱۳۹۸/۲/۱۴
اگر دنبال امار هستید می توانید امارهای رسمی را پیدا کنید و نه بر اساس کوچه و بازار!!!!
ناشناس۸۸۷۵۹۰۱۶:۰۹:۴۷ ۱۳۹۸/۲/۱۴
حتما آمار رسمی هم می گه 99 درصد مردم موافق حجاب اجباری و گشت ارشاد هستند !
ناشناس۸۸۷۶۸۷۱۶:۵۴:۰۹ ۱۳۹۸/۲/۱۴
فقط باید رفراندوم برگزار شود.
ناشناس۸۸۶۴۱۵۰۹:۴۱:۲۱ ۱۳۹۸/۲/۱۴
پرداختن به مسائل سطحی ما را از مسائل اصلی دور می کند. مشکل نویسندگان چنین متونی این است که همانگونه که قبلا دوستمان گفته در میان مردم نیستند و در دفاتر کارشان .. از نظر شما اختلاس، فقر گسترده ، سوء مدیریت ، ازدواج سفید و سیاه و صدها مورد دیگر هنجارشکنی نیست اما سوت زندگی یک خانم هنجار شکنی است. مطلع نیستی سری به لایه های زیرین جامعه بزن ببین چه اتفاقاتی می افتد.
محمد حسین۸۸۶۴۴۳۰۹:۴۹:۰۶ ۱۳۹۸/۲/۱۴
میشود لطفاً بفرمایید «متنابه» یعنی چه؟
ناشناس۸۸۷۴۴۵۱۵:۱۳:۰۵ ۱۳۹۸/۲/۱۴
معنی کلمه متنابه میشه :مقدار قابل توجه - مقدار قابل اعتنا
الف۸۸۶۴۴۸۰۹:۵۲:۵۹ ۱۳۹۸/۲/۱۴
کلا آسمان ریسمان به هم ، بافتنی! بیش نیست
ناشناس۸۸۶۴۶۰۰۹:۵۷:۰۴ ۱۳۹۸/۲/۱۴
جامعه ما جامعه ی تکرار مکرراته. وقتی می خواهید در مورد هنجارشکنی صحبت کنید به شرطی می تونید باهاش مقابله کنید که کل جامعه اون رو هنجار شکنی بدونه و الا مبارزه بی فایدست یا سبب تفرقه میشه. به نظر من شما با همین عکسی که از هنجار شکنی گذاشتید همه چیز رو زیر سوال می برید و اگه فکر می کنید سوت زدن یه خانم هنجاره شکنیه به نظرم بیشتر تابوی بیخوده تا هنجار. اینطوری موفق نمی شید.
پدرام۸۸۶۴۷۳۱۰:۰۴:۴۲ ۱۳۹۸/۲/۱۴
بیشتر از این به اصطلاح هنجارشکنی ها ! خشونت فزاینده در جامعه آزاردهنده هستش .
ناشناس۸۸۶۴۷۴۱۰:۰۴:۴۴ ۱۳۹۸/۲/۱۴
"مقابله" کلمه ایست که برای دشمن به کار میرود!
ناشناس۸۸۶۴۹۷۱۰:۱۱:۱۹ ۱۳۹۸/۲/۱۴
پیروز این جدال قطعا مدرنیته و مظاهر آن است ، نمیتوانید ابزار مدرنیته را بپذیرید و فرهنگ را نپذیرید ، خودتان با خودتان رو راست باشید حل است.
ناشناس۸۸۶۵۱۹۱۰:۲۰:۲۵ ۱۳۹۸/۲/۱۴
مبنای انتخاب این عکس چه بوده ، مشکلی در این عکس وجود ندارد.
ناشناس۸۸۶۵۷۲۱۰:۳۵:۰۸ ۱۳۹۸/۲/۱۴
کلا حرکات شاد خانم ها زیر ذره بین یک عده قرار داره و هر حرکتی بر خلاف سلیقه ی اونها یعنی گناه و هنجار شکنی ! بی خیال کل دنیا که طور دیگری فکر و رفتار می کنند
ناشناس۸۸۶۷۵۸۱۱:۳۳:۳۵ ۱۳۹۸/۲/۱۴
خانمه داره سوت بلبلی میزنه
ناشناس۸۸۶۸۸۵۱۲:۰۸:۱۳ ۱۳۹۸/۲/۱۴
.. مشکل سوت بلبلی چیه ؟؟ شما دوست نداری پس حرامه ؟؟
ناشناس۸۸۶۵۲۳۱۰:۲۲:۳۶ ۱۳۹۸/۲/۱۴
در کشور سودان مصرف مشروب حکم شلاق داشت در خانه عمرالبشیر صدها شیشه مشروب کشف شد
ناشناس۸۸۶۶۹۲۱۱:۱۷:۱۰ ۱۳۹۸/۲/۱۴
منظور ؟؟؟؟
ناشناس۸۸۶۸۵۳۱۲:۰۰:۰۷ ۱۳۹۸/۲/۱۴
منظور اینه که بعضی ها چون به خلوت می روند .. یا آقازاده هاشون در اروپا و آمریکا آن ...
ناشناس۸۸۶۵۲۸۱۰:۲۴:۰۷ ۱۳۹۸/۲/۱۴
آقای فرشاد مهدی‌پور پیشنهاد می کنم حتما حتما بعد برای سری های بعدی که خواستین مقاله بنویسید حتما یک سری به اجتماع بزنید و نظرات مردم رو هم بگیرید . بعضی از آیتمها مصرف مواد و مستی با مشروب همگان موافق برخورد هستند . ولی اون چیزی را که شما اینجا ازش ناهنجاری تعریف کردید حق طبیعی مردم هست . حجاب یک چیز کاملا اختیاری هست و شما و امثال شما این حق رو دارین از مردم می گیرید.
ناشناس۸۸۶۶۷۹۱۱:۱۳:۴۹ ۱۳۹۸/۲/۱۴
دقیقا. اگر این رو درک نکنید، مثل مساله حریم‌رودخانه ها که درک نشد و آخر سر سیلی ویرانگر شد، این مساله هم ممکنه سیلی ویرانگر بشه. فهم درست و دقیق قوانین تحولات جامعه و پدیده‌های دیگر به نفع خود ما ست.
ناشناس۸۸۶۷۱۷۱۱:۲۳:۳۷ ۱۳۹۸/۲/۱۴
در اجتماع هیچ چیز اختیاری نداریم
ناشناس۸۸۸۰۹۱۲۱:۴۲:۰۶ ۱۳۹۸/۲/۱۴
چرا ؟؟ چون شما باید تصمیم بگیری برای همه ؟؟
هادی۸۸۸۳۷۴۰۳:۵۱:۰۰ ۱۳۹۸/۲/۱۵
حجاب فقط حکم شرع نیست. قانون مکتوب کشور ماست و رعایت قانون الزامی است. شما فکر میکنید در مورد هر قانونی باید رفراندوم گذاشت؟ مجلس برای چیست؟ قانون حجاب را مجلس وضع کرده است.
ناشناس۸۸۶۶۱۸۱۰:۴۹:۱۶ ۱۳۹۸/۲/۱۴
به نظر من باید پولیش کرد مثل المان که شهروندان اگر سگ بیارن بیرون بدون قلاده یا سگشون دستشویی کنه یا از خط عابر پیاده رد نشن یا مراعات چراغ قرمز رو نکنند جریمه آنی میشن باید پول بدن بدون برخورد فیزیکی جریمه مالی میدن بعد اگر حریمه رو پرداخت نکنند نمی تونند در بانک حساب داشته باشند و غیره البته اینکه ج ا باید به حق طبیعی عده ای در نداشتن حجاب اجباری احترام بگذاره اما رعایت قانون توسط شهروندان باید اجرا بشه باید یاد بگیرن فعالیت مدنی باید در چهارچوب قانون باشه شما هم چهارچوب قانون رو انقدر تنگ نکنید که منفجر بشه
ناشناس۸۸۶۷۱۱۱۱:۲۱:۴۰ ۱۳۹۸/۲/۱۴
درست گفتی تا جریمه سنگین نکنند وضع بدتر می شود مانند خیلی از قوانین که در ان کشورها که با جریمه های سنگین قانون شکنی های انها به حد اقل رسیده
ناشناس۸۸۶۶۴۴۱۰:۵۸:۲۰ ۱۳۹۸/۲/۱۴
دوباره هوا گرم شد و حجاب اجباری در گرمای تابستان تکرار مکررات۰
ناشناس۸۸۶۷۹۹۱۱:۴۴:۱۷ ۱۳۹۸/۲/۱۴
نمیدونم رو چه حساب فکر می کنید خودتون حق هستید و دیگران باطل؟
ناشناس۸۸۷۰۹۵۱۳:۱۹:۰۴ ۱۳۹۸/۲/۱۴
نه این نگاه شما است شما حق هستید و ما باطل
پیمان۸۸۷۴۱۹۱۵:۰۲:۴۵ ۱۳۹۸/۲/۱۴
خیر و شر کاملا مشخصه اما امثال تو نتونستن بهش برسن مشکل خودتونه! نه پس فساد خیره و خوبی شره.
ناشناس۸۸۶۸۰۴۱۱:۴۵:۲۱ ۱۳۹۸/۲/۱۴
اینقدر که به بد حجابی توجه داریم به عزیزان اختلاسگر و مدیران ناکارآمد و آقازاده ها توجه میکردیم وضع مردم عادی جامعه این نبود فقط بلدیم صورت مسئله پاک کنیم..
ناشناس۸۸۶۸۱۹۱۱:۵۱:۱۳ ۱۳۹۸/۲/۱۴
فرزندان همین یقه سفید های دزد الان در آمریکا و اروپا لباس هالوین می پوشند
مصطفی۸۸۷۸۷۸۱۸:۴۶:۵۱ ۱۳۹۸/۲/۱۴
تو خودت جای اونها اگه بودی بدتر بودی! کی که از فساد تو جامعه حمایت میکنه خودش اگه مسئول یا آقازاده!!! بود همون کارها و حتی بدترش رو میکرد.
ناشناس۸۸۶۸۲۰۱۱:۵۱:۳۰ ۱۳۹۸/۲/۱۴
توی اداره این کشور یه مرد مثل علی دایی میخواد مصاحبه علی دایی رو بخونید با تغییر اسم و فامیل شغلهای آنچنانی میگره چه پولی توی این مملکت به جیب میزنه اگه تونستید اینها رو جمع کنید
ناشناس۸۸۶۸۵۴۱۲:۰۰:۰۹ ۱۳۹۸/۲/۱۴
در عکس ضمیمه ظاهراً آن خانم با گذاشتن دست در دهان دارند سوت میزنند؟ خوب چه کاریه، بدون دست هم میشه که ًًًًًًًًًًًًًًً!!!!!
ايراني۸۸۶۹۰۶۱۲:۱۴:۳۷ ۱۳۹۸/۲/۱۴
با درود به همه ايرانيان... به زبان ساده هنجار در جامعه امري اجتماعي پذيرفتني براي همه عموم آن جامعه است كه در مرور زمان تغيير مي كند كه در اين مقاله به وجوه ديگر آن مانند قانوني و غير قانوني بودن مي پردازند... دراين حال هر فعلي كه منجر به آسيب به هرشكلي به ديگران شود ناپسند و مستوجب نكوهش است و يا درصورت نياز برخورد قانوني....از طرفي ميزان مشكلات ناشي از تداخل و اثر گذاري شديد مسائل اقتصادي، سياسي و اجتماعي در هر جامعه اي از نظام مديريت حاكميت آن جامعه متاثر خواهد بود ... بياييد اول خودتان را ارزيابي كنيد ...به عنوان يك شهروند چقدر اثرات مثبت بر جامعه مي گذاريد ؟... در ساختار غلط فعلي اگر تصميم گير شديد چقدر حاضريد از منافع شخصي خود و عزيزانتان به نفع جامعه كه در طولاني مدت به شما هم برخواهد گشت،بگذريد؟ اول بايد خودمان را درست كنيم يا اول مشكلات جامعه مان را؟...
کیان۸۸۷۰۱۵۱۲:۵۳:۰۴ ۱۳۹۸/۲/۱۴
به جای این کار به فکر اقتصاد مملکت باشید، مشکل مردم الان غذاشون هست نه حجاب عزیز من
پیما۸۸۷۴۱۳۱۵:۰۱:۲۶ ۱۳۹۸/۲/۱۴
یعنی شکم تو مهم تر از فرهنگ و اخلاق در جامعه است؟
ناشناس۸۸۷۵۹۶۱۶:۱۲:۴۴ ۱۳۹۸/۲/۱۴
بله شکم مهمه آدم گرسنه هم دزدی می کنه هم آدم کشی هم تن فروشی البته تن فروشی خاص زنها نیست و اخیرا مردان هم ....
عباس۸۸۷۱۰۱۱۳:۲۲:۰۲ ۱۳۹۸/۲/۱۴
حجاب حریم خصوصی است.
پیمان۸۸۷۸۷۷۱۸:۴۵:۰۵ ۱۳۹۸/۲/۱۴
اگه پسر نوجوان من ممکنه یه زن بی حجاب رو ببینه ذهنش منحرف بشه پس چندان هم خصوصی نیست! اگه نوع پوشش در جامعه خصوصی هست پس اختلاس هم خصوصیه.
هادی۸۸۸۳۷۵۰۳:۵۶:۵۰ ۱۳۹۸/۲/۱۵
حجاب حریم خصوصی نیست. مثلا اگر من چاقو روی دستم بچرخانم و بدون آسیب رساندن به کسی در کوچه و خیابان راه بروم می توانم بگویم به کسی مربوط نیست؟ حریم خصوصی یعنی در خانه ام هفت تیر را در هفت جهت بچرخانم! بله به کسی مربوط نیست.
ناشناس۸۸۷۲۶۷۱۴:۱۲:۲۴ ۱۳۹۸/۲/۱۴
با اي اخبار ميخواهيد حواس مردم رو از دلار ١٥ هزارتوماني پرت كنيد؟ مردم به روحاني راي دادن كه دلار ٥ هزار تومان نشه نه اين كه ١٥ هزار تومان بشه
پیما۸۸۷۴۱۱۱۵:۰۰:۵۸ ۱۳۹۸/۲/۱۴
برخورد ها خیلی سبکه و مناسب نیست باید جوری با فرد هنجار شکن برخورد بشه
ناشناس۸۸۸۱۴۹۲۲:۱۶:۲۸ ۱۳۹۸/۲/۱۴
یک روزی در این کشور پوشیدن شلوار جین، هنجار شکنی بود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین