الزامات مواجهه با ایالات متحده آمریکا

هادی حق پرست، گروه تعاملی الف،   3980214002 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
الزامات مواجهه با ایالات متحده آمریکا


1. مسائل ما و ایالات متحده آمریکا به دو دسته اساسی تقسیم می شود: اول مسائلی است که منافع دو کشور به هم برخورد می کند و بنابراین مذاکره نمی تواند راه حل مناسبی باشد، تنها کار واقع بینانه ای که می توان داشت به این ترتیب است که از مذاکره به این عنوان استفاده شود که اختلاف ها منجر به مناقشه مسلحانه نگردد.

دسته دوم مسائلی است که منافع ما به طور موازی قرار می گیرد که در این مواقع مذاکره می تواند ما را به منافع مشترک هم برساند که البته این اتفاق کم تجربه شده است و آمریکا سوابق خوبی نزد ایرانیان ندارد و بلکه دنیا.

2. هیچ یک از مدیران وزارت امورخارجه ما مستعد اداره سیاست خارجی و منطقه ای را نداشته و در بهترین حالت در سطح یک کارشناس متخصص و البته خوب قرار دارند. سیاست خارجی و دیپلماسی تنها در مذاکره، دیدارهای دوجانبه و چندجانبه، توافق و اعلام موضع دیپلماتیک نیست. ابزاری برای سازش هم نیست. دیپلماسی در موارد ابزار و وسیله ای برای رقابت است. دیپلماسی هنر بهره گرفتن از همه ظرفیت ها و توان مندی های کشور در جهت تامین منافع است.

برای مثال در توافق برجام هرگز مذاکره کنندگان و دستگاه دیپلماسی برای خود و مردم روشن نکرده است که از 1+5 چه می خواهد؟ برای آنچه که می خواهد چقدر حاضر است از دست بدهد؟ برای اعمال فشار به آنها چه ابزاری در اختیار دارد(قبل و بعد از توافق)؟ همه اینها بعد از توافق در رسانه ها و مجلس شورای اسلامی بحث شد! مثل آنکه ما ابتدا نماز بخوانیم و بعد فکر کنیم و سعی کنیم تا دلیل منطقی برای نماز خواندن ارائه دهیم.

3. دیپلماسی، یعنی با منطق روابط عمومی، مردم را همراه با روند مذاکرات یا عدم مذاکره و رقابت، هدایت کنیم. نه آنکه تسلیم روزمره توده ها شده و سیاست و روند مذاکرات را بر اساس آن پیش ببریم.

4. برای اینکه آمریکا از مواضع اش در برابر ما عقب نشینی کند، باید به مبارزه ای سخت و بی پایان دست زد. ما هرگز در حالی که به بن بست رسیده ایم نباید پای میز مذاکره بنشینیم. کافی است که آمریکایی ها احساس کنند که ما مانند سه سال پیش و در مذاکرات برجام، برای توافق عجله داریم و به مردم قول داده ایم؛ تا منافع ما را به یک معامله بد هدایت کند.

5. اشتباه ما در برجام این بود که از اصول کوچک خود به سادگی و راحت عبور کردیم و تسلیم شدیم، و ناخواسته خودمان آنها را متقاعد ساختیم که ما اصول بزرگ خود را هم زیر پا می گذاریم و به این ترتیب آمریکایی ها برای همیشه ما را آزار خواهند داد و امیدوار خواهند بود.

6. دیپلمات های ما نمی دانند که باید زبان دیپلماتیک و نرم داشته باشند، اما عمل سخت. آنها نمی توانند مواضع خود را پنهان نگه دارند. آنها فکر می کنند بازی می کنند، اما سخت بازی می خورند.

7. ما نباید مواضع خود را مطابق آنچه که مورد قبول آمریکایی هاست یا نیست تنظیم کنیم، بلکه هر تغییری باید بر اساس درست و مطلوب بودن یا نبودن اتخاذ گردد. ما یا باید موضع منطقی داشته باشیم و روی آن ایستادگی کنیم، یا باید مواضع احساسی و متناسب با شرایط بگیریم و مدام کوتاه بیاییم.

8. دیپلمات ها به امضای توافق نامه ها بسیار علاقه مند هستند، اما باید به منافع و مواضع خود و کشور بیشتر علاقه نشان دهند.

9. دیپلمات های ما نباید انتظار داشته باشند که روابط شخصی خوب میان وزیر خارجه ما و آمریکا یا... به روابط سیاسی خوب بین دو کشور تبدیل شود. دیپلماسی شخصی البته با اهمیت است، اما در حد یک تشویق و تحریک، نه عامل تاثیرگذار.

10. ما باید همیشه به یاد داشته باشیم که توافق و عهدنامه با امریکا و 1+5 سایه تهدید امریکا را برای این کشور از بین نمی برد و تنها می تواند از درگیری مسلحانه جلوگیری کند. پس هرگز نباید از روند تقویت دستگاه دفاعی خود که پشتوانه دستگاه دیپلماسی نیز هست، غافل شویم.

دیدگاه کاربران

تبریزی۸۸۶۱۷۳۰۷:۳۳:۲۴ ۱۳۹۸/۲/۱۴
من به شما قول می دم که: 1. هیچ مذاکره ای صورت نمی گیره. 2. در نتیجه سال 98 پایان کاره.
بهروز۸۸۶۳۲۹۰۹:۱۳:۳۵ ۱۳۹۸/۲/۱۴
با سلام. اگرچه نقدهای معین و جدی به سیاست خارجی کشور(از جمله وزارت خارجه دولت های 11 و 12) وارد است, اما مواضع شما در نقد دستگاه دیپلماسی کشور تقریبا هیچ فاصله ای با پروژه تخریب این دولت ندارد که تندروهای جناح محافظه کار از روز نخست انتخاب آقای روحانی در پیش گرفته اند. اما اگر این موضوع را کنار بگذاریم, ضمن دعوت جنابعالی به تماشا و مطالعه مصاحبه اخیر دکتر ظریف با 1; فاکس نیوز -توجه بینندگان محترم این مطلب را به نکتهای مهم جلب میکنم که 1سیاست- آنچیزی نیست که در ذهن من و شما جریان دارد. اساس هر سیاست, از جمله - سیاست خارجی-بر مبنای واقعیات عینی است که برای هر کشور و در هر مقطع ممکن است با محدودیت یا فرصتهائی همراه باشد. اگرچه گاه درایت حکم میکند گاه پی بعضی چیزها را نگیریم, اما بدترین چیز در سیاست انفعال است. تندروهای محافظه کار در اینمورد پیشنهاد میکنند بجای موضع دفاعی, حمله را پیشه کرده و با تهدید تنگه هرمز و بالابردن نجومی قیمت نفت, غرب و بویژه آمریکا را مجبور به عقب نشینی بکنیم. این روش در زمان دولت معجزه هزاره سوم عملیاتی شد و نتایج وخیم و ضدملی آنرا همگان دیدیم. روش دیگر آنست که به اتکای وحدت ملی, بکوشیم با تقلیل کمی و کیفی مخالفان جمهوری اسلامی, میزان تاثیر تهاجم اقتصادی و سیاسی بویژه آمریکای ترامپ را به حداقل ممکن برسانیم. این کار مستلزم بازسازی اعتماد ..ملی, منطقه ای و جهانی است که بعید است بدون همراهی تمام جناحهای قدرت در نظام به سامان برسد. برای شما سلامتی و برای خود و همه انصاف و مروت در نقد آرزومندم.
ناشناس۸۸۶۵۷۸۱۰:۳۶:۲۳ ۱۳۹۸/۲/۱۴
امام علی میفرمایند "فرزند زمانه خویشتن باش"
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین