سخنی درباره کتاب جدید استاد مطهری؛ اسلام و مسأله ملیت

گروه اجتماعی الف،   3980213052 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

امروز با دعوت خانواده بزرگوار شهید مطهری سخنران مراسم رونمایی از اثر جدید استاد تحت عنوان «اسلام و مسأله ملیت» بودم.

اسلام و مسأله ملیت

به گزارش الف، عزت الله ضرغامی در کانال خود نوشت:  با دعوت خانواده بزرگوار شهید مطهری سخنران مراسم رونمایی از اثر جدید استاد تحت عنوان «اسلام و مسأله ملیت» بودم.


1- این کتاب حاصل 3 سخنرانی در سال 47، 2 مقاله که برای چاپ در مجله آماده شده بود و مقاله‌ای دیگر تحت عنوان «خدمات ایرانیان به اسلام» است.


2- موضوع ملیت در دنیای اسلام همیشه مهم بوده به ویژه آنجایی که «ملیت ایرانی» در مقابل «ترکیب عرب و اسلام» قرار می‌گیرد تا به نام «ایران» با اساس دین مقابله شود.


3- مطهری می‌گوید: هر ابداع مفید بشری که جنبه جهانی دارد و از نظر ملیتی بی رنگ است، اگر با آزادی و اراده مردم پذیرفته شود «ملی» است. او مستندات جالبی ارائه می‌دهد.


4- او می‌گوید اسلام، مکتبی جهانی و فراملیتی است و ایرانیان با آزادی کامل آن را پذیرفتند و خدمات آنان به اسلام بسیار بیشتر از اعراب‌ بوده است. مسلمین هرگز به زور شمشیر اسلام را تحمیل نکردند، بلکه اهل کتاب در حفظ دین و آیین خود آزاد بودند. مسلمین عملاً حافظ آتشکده‌ها، کلیساها و کنیسه‌ها بوده و جز مبلغ کمی تحت عنوان جزیه در مقابل خمس و زکات و جهاد و سایر وظایف مسلمین در جامعه اسلامی، از آنان توقع نداشتند.


5- مطهری می‌گوید سیره نبوی و رهبران صدر اسلام، حاکی از مبارزه بی امان آنان با تفاخر قومی بود. او مستندات خوبی ارائه می‌دهد که دانستن‌اش برای ما مفید است.


6- او می‌گوید: ایران مقتدر آن روز در تمام جنگ‌ها از مسلمین شکست خورد. به رغم اینکه ایران به لحاظ تعداد، پیشرفتگی سلاح و مهارت رزم به مراتب از مسلمین برتر بودند. او معتقد است حتی صرف ایمان مسلمین آنان را پیروز نکرد. ایران پهناور و 140 میلیونی آن روز می‌توانست به راحتی سپاه حداکثری و تجمیع شده 50 هزار نفری مسلمین را تارومار کند. ولی به دلیل نارضایتی مردم از حکومت پادشاهان و جامعه به شدت طبقاتی آن روز ایران و شعار مساوات و برادری و عدالتخواهانه مسلمین، خود ایرانیان با آغوش باز اسلام را پذیرفتند و شاهان را سرنگون کردند.


7- مطهری می‌گوید: ایرانی‌ها پس از صد سال، «بنی امیه» را که به نام اسلام و هویت عربی برخلاف آئین اصیل و حنیف نبوی عمل می‌کردند را سرنگون کرده و سرداران مسلمان و شجاعی چون ابومسلم خراسانی، بنای جدیدی ساختند، هر چند که بعدها آنان هم به انحراف کشیده شدند. او دوران طاهریان و دیالمه و آل بویه و غزنویان و سامانیان و... را مورد تحلیل قرار می‌دهد و می‌گوید در همه فتوحات بزرگ ایرانی‌ها، آنان هرگز به فکر جایگزینی «اوستا» به جای «قرآن» نبودند! بلکه با همه توان، هنر و بضاعت خود اسلام را غنا بخشیدند. استنادات تاریخی شهید مطهری در این کتاب، فوق العاده و هنرمندانه است.


8- شهید مطهری گزارش جامعی از خدمات بی بدیل بزرگان ایرانی در حوزه فقه، تفسیر، ادبیات، حدیث، کلام، فلسفه، عرفان و طب و ریاضی ارائه می‌دهد که بیانگر عشق و علاقه و ایمان ایرانی‌ها به اسلام بوده است.


9- مطالعه این کتاب ارزشمند را به همه علاقمندان به تاریخ ایران و اسلام توصیه می‌کنم، به ویژه اینکه در طول سالهای اخیر، اقدامات سامان یافته‌ای در فضای مجازی با هدف تقابل اسلام و ایران شکل گرفته است.
فایل صوتی سخنرانی دیروز در خانه موزه استاد شهید را در پیام‌رسان‌های شخصی‌ام منتشر کرده‌ام. آن سخنرانی جمع بندی فشرده از ویژگی‌های بی بدیل استاد و ابعاد خدمات ارزشمند اوست.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۸۶۱۰۹۰۰:۴۹:۴۶ ۱۳۹۸/۲/۱۴
ایران کجا آن موقع 140 میلیون جمعیت داشته وقتی که متوسط طول عمر چیزی حدود سی تا چهل سال بوده و جمعیت کل کره خاکی هم شاید به این عدد نمی رسیده. مردم را ناآگاه فرض کردید...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین