۲ راه‌حل یک عضو کمیسیون صنایع برای بازشدن قفل فضای بازار خودرو

گروه اقتصادی الف،   3980213027 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در شرایط تحریم صنایعی باید مورد حمایت قرار بگیرند که کمترین وابستگی ارزی را دارند و می‌توانند نیاز خود به مواد اولیه و تجهیزات و ابزارآلات تولید را از منابع داخلی تامین کنند.

عبدالله رضیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تشدید تحریم ها و عدم تمدید معافیت‌های نفتی آمریکا درباره تاثیر این موضوع بر بخش تولید و صنایع کشور، اظهار داشت: وابستگی ارزیِ بخش بزرگی از تولیدکنندگان و واردکنندگان کشور پاشنه آشیل اقتصاد کشور است در حالی که برای رونق تولید و صنعت باید شرایطی به وجود آورد که تکیه‌گاه واحدهای تولیدی، وابستگی به ارز نباشد.

این عضو فراکسیون مستقلین مجلس تاکید کرد: متاسفانه تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان وابستگی شدیدی به فناوری‌ها، تجهیزات، مواد اولیه و لوازم و تجهیزات خارجی دارند و به همین دلیل است که با تشدید تحریم‌های آمریکا با چالش‌ها و مشکلات عدیده‌ای در تولید محصول نهایی و تامین نیاز بازار داخلی روبرو هستند.

نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس به موقعیت حساس و تاثیرگذار تولیدکنندگانی که به فناوری، مواد اولیه و لوازم مصرفی خارجی وابسته نیستند، اشاره کرد و گفت: واحدهای تولیدی نظیر صنایع خودروسازی کشور این توان را دارند که از نظر تکنولوژیکی و مواد اولیه از وابستگی به خارج بی نیاز شوند. این واحدهای اقتصادی به دلیل امتیازات ویژه و سهم انحصاری که از بازار مصرف خودرو دارند، مشکل تامین نقدینگی و فروش محصول هم ندارند، مشتریان این شرکت‌ها نیز مجبور به خرید خودرو با هر کیفیت و وضعیتی هستند. در شرایط تحریم چاره‌ای جز این وجود ندارد.

این عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تشریح راهکارهایش برای توقف نابسامانی‌های قیمتی در بازار خودرو، گفت: به نظر بنده برای باز شدن قفل فضای بازار خودرو دو راه‌حل وجود دارد، یا باید با باز کردن درهای واردات کشور فضای رقابتی را بار دیگر در صنعت خودروسازی کشور به وجود آوریم که البته ارزبری بسیار زیادی دارد و یا اجازه کنترل بازار خودرو از دلال‌ها و واسطه‌گران مالی سلب شود.

رضیان متذکر شد: به دلیل رانتهای اقتصادی ناشی از قیمت‌گذاری خودرو بر اساس پنج درصد بازار و تشدید نابسامانی‌ها در قیمت و در بازار خودرو باید از طریق سیاست‌های سخت قضایی با دلالان و وابسته‌ها برخورد قاطع و بدون اغماض شود تا فضای به شدت نابسامان بازار خودرو از این حالت خارج شود.

وی تاکید کرد: تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران کشور برای جلوگیری از استمرار نابسامانی‌های قیمتی به ویژه در بازار خودرو هر چه زودتر اجرای سیاست‌های قضایی را در دستور کار قرار دهند در غیر این صورت بیم تشدید بحران‌های ناشی از کاهش قدرت خرید مردم کار را به جایی سوق خواهد داد که مهار این شرایط آسان نخواهد بود.

دیدگاه کاربران

آریابان۸۸۵۲۸۳۱۲:۴۶:۳۳ ۱۳۹۸/۲/۱۳
در این دوره ای که همه جا صحبت از ضرورت ایجاد صنایع رقابتی و الزام برای رو آوردن به صادرات است و در ایران نیز صحبت از اقتصاد مقاومتی اوج گرفته ، واقعا چه اصراری وجود داره که این صنعت خودرو سازی (بخوانید : خودرو اندازی !!!!!) با این وضعیت بسیار ناخوشایند و زیانده و بدتر از همه با این حد از کشتار جاده ای !!!!! تداوم پیدا کنه ، اونهم به چه قیمیتی و با چه سوبسید کلانی از سوی دولت ولی از جیب مردم !!!!!؛ مردمی که البته ناچارند و بدون هیچ گزینه ای دیگر در مواجهه با یک پدیده ;من-درآوردی; از سوی خودروسازان موسوم به تعیین قیمت نهائی بر اساس ;قیمت بازار; !!!!!!!!؛ البته ناگفته پیداست که مقصود از -بازار-یعنی همون بازاری که توسط خود خودرو سازان و دقیقا در آستانه گسیل خودرو های جدید برای فروش ، مهندسی می شود با بالاترین قیمت ها !!!!!!!؛
ناشناس۸۸۵۴۲۵۱۴:۳۶:۰۴ ۱۳۹۸/۲/۱۳
به نظر من الان کسی که خودرو بخره اسمش مردم نیست بلکه قشر مرفه هست. حالا بخواهیم قیمت خودرو رو کم کنیم باز به نفع این قشر مرفه هست. بهتر هست خودروسازان برن خودروهایی مثل لامبورگینی بسازن و از بازار خودروهای ارزان قیمت خارج بشن چون ارزان قیمت ترین ماشین هم باز مال قشر مرفه هست. توی این شرایط کسی که بخواد قیمت خودرو رو کم کنه باز به قشر مرفه کمک کرده
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین