لطفاً شما سدی در مقابل تسهیل ازدواج نباشید!

زهره حسنی سعدی،   3980212019 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

یکی از مهم‌ترین دلایل به تأخیر افتادن ازدواج جوانان مسائل مالی است. با تسهیل ازدواج جوانان از طریق حمایت خانواده‌ها، قوانین و طرح‌های دولت و مجلس، می‌توان به حل این معضل پرداخت. با این حال جریانی به بهانه کودک‌انگاشتن افراد بالغ و نادیده‌گرفتن واقعیت‌های اجتماعی به مخالفت با طرح‌های تشویقی در این زمینه برخواسته‌اند.

 لطفاً شما سدی در مقابل تسهیل ازدواج نباشید!

تشکیل خانواده و ازدواج از مهم‌ترین مسائل فرهنگی جامعه ایران هستند. ازدواج به دلیل برطرف کردن نیازهای عاطفی و جنسی مقوله مهمی برای جوانان محسوب می‌شود. این نیازها مانند بسیاری از نیازهای اولیه باید در موقع مناسب خود پاسخ داده‌ شود. در صورتی که ازدواج جوانان به تأخیر بیفتد، علاوه بر ایجاد مشکلات فردی، در جامعه هم تاثیرات منفی برجای می‌گذارد. جامعه ایران در سال‌های اخیر با افزایش سن ازدواج رو به رو است. بر اساس سال‌نامه آماری ۱۳۹۶ میانگین سن ازدواج در دختران به ۲۴.۲ و در پسران به ۲۹.۱ رسیده‌است.

نداشتن مهارت زندگی، سخت‌گیری خانواده‌ها، شغل و درآمد، تغییر نگرش، فاصله‌گرفتن از اعتقادات، تجمل‌گرایی، نبود آموزش‌های لازم از جمله عوامل بالارفتن سن ازدواج در جوانان ‌است. در این میان، مشکل مالی و هزینه‌های بالای ازدواج در چند سال اخیر علت بسیار مهم و کلیدی در افزایش سن ازدواج است.

این معضل تنها یک مشکل فردی نبوده و در جامعه نیز اثرات منفی و مخرب خود را دارد. با بالارفتن سن ازدواج مشکلات روحی برای افراد ایجاد می‌شود. هم‌چنین به دلیل برآورده نشدن نیاز جنسی، جوانان به سمت روابط نامشروع سوق داده‌می‌شوند. علاوه بر این قشر جوان که از پایه‌های اصلی پیشرفت و توسعه یک جامعه محسوب می‌شوند و جامعه علمی و نخبه کشور را تشکیل می‌دهند، با معضلات ذکر شده کارآیی و میزان فعالیت مفیدشان به خطر می‌افتد. این معضل به طور غیرمستقیم نیز می‌تواند، بر روی پیشرفت و روند توسعه کشور اثر بگذارد.

همان‌طور که ذکر شد، یکی از دلایل مهم بالارفتن سن ازدواج؛ مشکلات مالی است. جوانان از ترس نداشتن شغل، مسکن و هم‌چنین هزینه‌های ازدواج برخلاف میل باطنی خود ازدواجشان را به تعویق می‌اندازند.

رضا فکوری جامعه‌شناس و آسیب‌شناس اجتماعی در این زمینه معتقد است که ازدواج آسان، از راهکارهای مؤثر در مقابله و مهار افزایش سن ازدواج است. ازدواج آسان برای عملیاتی‌شدن نیازمند همگرایی و هم‌افزایی مؤثر میان دو بخش و بازیگر اصلی حوزه اجتماعی هم‌چون خانواده‌ها و دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است. خانواده‌ها با برداشتن شرط‌های غیرضرور و مشکل و پرهیز از تجمل گرایی کمک موثری در تسهیل ازدواج جوانان دارند. دولت نیز در این‌جا نقش پررنگی می‌تواند ایفا کند. این نهاد با سیاست‌گذاری درست و هدف‌مند در راستای تسهیل ازدواج مانند؛ پرداخت وام و تسهیلات در این زمینه، می‌تواند، کمک شایانی به برطرف کردن معضل افزایش سن ازدواج کند.

بنابراین سیاست‌گذاران و قانون‌گذاران باید با طرح‌های تشویقی و تسهیلات مختلف جوانان را به ازدواج به هنگام ترغیب کنند. قانون تسهیل ازدواج جوانان که در سال ۱۳۸۴ تصویب شده‌است، در عرصه عمل نمودی نداشته‌است. همچون حمایت مالی از مسکن متأهلین و حقوق سربازان متأهل که کاملاً به عرصه اجرا نرسید.

با این حال کمیسیون فرهنگی مجلس موارد تشویقی مختلفی برای حمایت از ازدواج جوانان در طرح جمعیت و تعالی خانواده تنظیم کرده‌است. به استناد ماده ۲۹ این طرح دولت مکلف شد به دخترانی که زیر ۲۰ سال و پسرانی که زیر ۲۴ سال ازدواج می‌کنند هدیه ازدواج پرداخت کند.

ماده ۱۲ این طرح نیز دولت را ملکف کرده‌است، سربازان متأهل را از کمک هزینه مسکن متاهلی برخوردار کند. هم‌چنین مجلس در اسفندماه ۹۷ مجلس مبلغ وام ازدواج را به ۳۰ میلیون تومان در سال ۹۸ افزایش داد. این طرح‌های تشویقی و تسهیلات با وجود حداقلی بودن، برای حمایت از ازدواج به‌هنگام جوانان در شرایط فعلی سودمند هستند. بسیاری از کارشناسان مسائل اجتماعی نیز معتقدند این طرح‌ها و قوانین همراه با فرهنگ‌سازی می‌تواند معضلات ازدواج جوانان را حل نماید.

با این‌حال جریانی به بهانه کودک‌انگاشتن جوانان و بی‌توجه به افزایش سن ازدواج و نتایج آسیب‌زای آن به مخالف با این طرح‌ها برآمده‌اند. در همین راستا یکی از حامیان کودک‌انگاری طرح هدیه ازدواج به دختران زیر ۲۰ سال و پسران زیر ۲۴ سال را غیرکارشناسی خواند و معتقد است، در صورت قانونی شدن وقت و انرژی زیادی می‌گیرد و موجب اسراف می‌شود. و مسول دیگری نیز با مخالفت با این طرح و انتقاد از وام ۳۰ میلیونی ازدواج، همسو با جریان کودک‌انگاری نتیجه طرح را سوء استفاده از دختران و معامله دختران زیر ۱۸سال در عوض پول دانست.

در شرایطی که ازدواج جوانان علی‌رغم وجود نیاز آنان، به دلیل مشکلات ذکر شده به تعویق می‌افتد و هم‌چنین تبعات زیان‌باری برای جامعه دارد، این جریان به سنگ‌اندازی در راه قوانین تسهیل و کمک به ازدواج جوانان، قدم برداشته‌اند. این مخالفت‌ها بدون ارائه راه‌حل جایگزین و نادیده انگاشتن جوانان و نیازهای آنان راه به جایی نمی‌برد و مشکل را حادتر خواهد کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۸۳۵۰۲۰۸:۴۲:۱۸ ۱۳۹۸/۲/۱۲
مسایل مالی بهانه است. انگیزه ای برای ازدواج وجود ندارد. چرا باید ازدواج کرد؟
ناشناس۸۸۳۶۹۳۱۰:۴۲:۰۹ ۱۳۹۸/۲/۱۲
ازدواج دل خوش می خواهد که نیست.
محمدرضا۸۸۳۶۹۸۱۰:۴۶:۴۶ ۱۳۹۸/۲/۱۲
اتفاقا شخصا بسیاری پسران جوانی (از همین نسلی که به نظر خیلی ها فرهنگ ازدواج در میانشان از بین رفته)را دیده ام که علیرغم تمایل تنها به دلیل مشکلات مالی ازدواج نمی‌کنند.
ناشناس۸۸۳۷۱۱۱۰:۵۵:۲۱ ۱۳۹۸/۲/۱۲
اگر شرایطش فراهم باشه چرا نباید ازدواج کرد؟!
ناشناس۸۸۳۵۰۴۰۸:۴۳:۳۱ ۱۳۹۸/۲/۱۲
خانواده ها خودشون الان هزار تا مشکل مالی دارند، تو این وضعیت چطور از بچه هاشون حمایت کنند؟!
ناشناس۸۸۳۵۰۷۰۸:۴۵:۲۳ ۱۳۹۸/۲/۱۲
بیکاری و عدم امنیت شغلی
ناشناس۸۸۳۵۲۴۰۹:۰۱:۰۶ ۱۳۹۸/۲/۱۲
خدمت سربازی رو حذف یا تسهیل کنید لطفا
ناشناس۸۸۴۵۹۷۱۹:۵۹:۲۶ ۱۳۹۸/۲/۱۲
یه پسر در 18 سالگی دبیرستان رو به پایان میرسونه لیسانس در 4 سال و در 22 سالگی با سربازی 24 سالگی و حداقل 5 سال کار برای شروع زندگی یعنی 29 سالگی. کار گیرش بیاد بین یک و نیم تا دو و نیم میلیون درآمد در ماه. هزینه ها نزدیک به بی نهایت. این روال زندگی معمولی پسر هست. حال شما بگو با این شرایط متزلزل اقتصادی میشود یک زندگی آبرومندانه سالم داشت؟
ناشناس۸۸۳۵۵۸۰۹:۲۰:۱۹ ۱۳۹۸/۲/۱۲
خواسته های طرف خانواده دختران خیلی زیاده
ناشناس۸۸۳۶۱۷۰۹:۵۲:۰۷ ۱۳۹۸/۲/۱۲
مهریه رو بردارین
ناشناس۸۸۳۷۸۰۱۱:۳۸:۳۹ ۱۳۹۸/۲/۱۲
حق طلاق و حضانت و ارث و دیه و .... را هم اصلاح کنید نمی شه فقط قوانینی که به ضرر مردان هست اصلاح بشه تمام قوانین باید اصلاح بشه
ناشناس۸۸۳۹۹۵۱۳:۲۱:۱۷ ۱۳۹۸/۲/۱۲
حق طلاق برای شما،حاضری بدون مهریه ازدواج کنی یا موقع ازدواج میگی دختر بیشتر آسیب میبینه پس مهریه بده؟
سعید۸۸۴۸۹۷۰۲:۳۶:۲۵ ۱۳۹۸/۲/۱۳
اولا حضانت هم برای مرد هست هم برای زن یعنی وقتی بچه کوچیک باشه پیش مادر و از هشت نه سالگی هم پیش پدر تا پانزده سالگی آخرش دیگه تا هجده بعدش دیگه بچه خودش تصمیم میگیره پس این از حق حضانت! در مورد ارث و دیه هم الان قانون کاملا عادلانه هست ارث و دیه زن و مرد با هم برابر نیست به خاطر اینکه مرد سرپرست خانواده هستش و نفقه و .. بر عهده مرد هست و وقتی که فکر کنید شما شوهرتونو یکی بزنه بکشه چیکار میخوای بکنی؟ از دیه همون مرد میتونی زنده بمونی و بچه هاتو نگه داری و ... کمی فکر بکنی و حالات مختلفو بسنجی متوجه میشی فقط (فقط) زمانی میتونه همه چیز 50-50 برابر باشه که همونطوری که مرد کار میکنه بدون اینکه وظیفه اش باشه زن هم باید کار بکنه مهریه وجود نداشته باشه تمامی حقوق برابر باشه مرد هیچ وظیفه ای در قبال تامین مایحتاج زندگی نداشته باشه و هر چی باشه برای زن و مرد یکسان باشه مهریه هم نباید باشه عروسی و اینجور چیزا رو مرد نباید بگیره و جهیزیه هم از اونطرف نباید باشه همه چی برابر در ضمن ازدواج هیچ ربطی به ارث نداره شما ارث باباتو با خواهر و برادرات نمیتونی مساوی بگیری چه ربطی به شوهرت داره؟ در ضمن همونم مشکلی نیست ولی وقتی همه چی برابر شد اونا هم برابر
ناشناس۸۸۳۷۰۳۱۰:۵۱:۴۰ ۱۳۹۸/۲/۱۲
نمیشه پس انداز کرد
علی۸۸۳۷۰۶۱۰:۵۳:۲۳ ۱۳۹۸/۲/۱۲
بهانه های مالی ملاک نیست وضعیت دختران و توقعات بسیار نامعقول هست طرف میگه باید وکالت طلاق بهم بدی و تمام اموالتم به نامم کنی این که نمیشه
ناشناس۸۸۳۸۵۹۱۲:۲۳:۲۹ ۱۳۹۸/۲/۱۲
همچین دخترایی فقط 6ماه زندگی مشترک دوام میارن. پس مراقب باش ..
محمدرضا۸۸۵۱۸۲۱۱:۳۸:۲۱ ۱۳۹۸/۲/۱۳
یکیش میشه. دوتاش همزمان نمیشه
ناشناس۸۸۳۷۷۵۱۱:۳۶:۱۶ ۱۳۹۸/۲/۱۲
کشورهای غربی که دارای اقتصادی با ثبات و قوی هم هستند در مورد سن ازدواج و تعداد آن بهتر از ما نیستند برای افزایش ازدواج باید فرهنگ تشکیل خانواده احیا شود و به خانواده بها داده شود، دادن هدیه یا وام باعث هدر رفت منابع می شود و کمک عمده ای نمی کند فرهنگ سازی شود مشکل خودش حل می شود
ناشناس۸۸۳۷۸۱۱۱:۳۸:۴۲ ۱۳۹۸/۲/۱۲
فروش کودکان مسیله مهمیست دختر ۱۳_۱۴ ساله با این نظام اموزشی هنوز کودک است و نباید ازدواجش تشویق شود
ناشناس۸۸۳۷۸۸۱۱:۴۲:۳۷ ۱۳۹۸/۲/۱۲
ازدواج بدون شغل ومسکن!!!!!!!! با گفتار درمانی مشگلات حل نمیشود فعلا برای هزینه روزانه گرفتار هستند
ناشناس۸۸۵۱۴۷۱۱:۱۳:۳۷ ۱۳۹۸/۲/۱۳
حتی اون هایی که حقوق نجومی میگیرند هم ازدواج نمی کنند.
ناشناس۸۸۳۹۰۲۱۲:۴۳:۲۸ ۱۳۹۸/۲/۱۲
ازدواج بكنم كه هم خودم بدبخت بشم ، هم همسرم ، وهم چند تا بچه بيگناه بچه آوردن در چنين شرا يطي خيانت به آنان است ، همچنانكه خيلي از جوانان امروز به پدرشان مي گويند كه به ما خيانت كردي كه ... حالا بايد بسوزيم و بسازيم ..
جوان مجرد۸۸۳۹۰۷۱۲:۴۵:۴۴ ۱۳۹۸/۲/۱۲
مسائل مالی و مسکن از موانع اصلی برای ازدواج جوانان هستند.اما نمی توان انکار کرد که تعداد قابل توجهی از دختران و خانمها نیز با لباس نامتعارف، ..خود، باعث می شوند که پسران و مردان مسئولیت گریز و هوسران به آنها روی آورده و خلأ نداشتن همسر را از این راه جبران نمایند. لذا دیگر نیازی به ازدواج نمی بینند.
روناک۸۸۴۱۱۰۱۴:۲۴:۲۷ ۱۳۹۸/۲/۱۲
چرافکرمیکنید اگرمسائل مادی نباشد میشه ازدواج کرد؟ پس ازکرایه خونه خبرندارید؟ خوش بحالتان.
ناشناس۸۸۴۲۲۳۱۴:۵۹:۰۰ ۱۳۹۸/۲/۱۲
من تا قبل از این جهش قیمتها، تا اوایل سال 97، شرایط ازدواج کردن را داشتم، یک شغل آپارتمان، ماشین، مشکلم این بود که نمی توانستم کسی را پیدا کنم، که مورد نظرم هست، اهل دوستی هم نبودم، بماند که الان با این شرایط غیر طبیعی اقتصادی و قیمت لجام گسیخته طلا و بقیه اجناس دیگر نمی توان به ازدواج فکر کرد، ولی در هر صورت، هنوز هم کسانی را میبینم که الزاما مشکلشان پول نیست، مساله شان پیدا کردن همسر هست
ناشناس۸۸۴۲۵۶۱۵:۱۰:۳۸ ۱۳۹۸/۲/۱۲
رفتم خواستگاری طرف بهم گفته تحت هیچ شرایطی از شهر خودمون برای زندگی خارج نمی شم شاید خدایی نکرده یکی رو کشتم خواستم فرار کنم اون وقت چی؟
ناشناس۸۸۴۳۴۶۱۶:۰۵:۳۸ ۱۳۹۸/۲/۱۲
به نظر نویسنده محترم شغل و سرپناه تجمل؟ انصافا چند درصد جوانان شغل دارند یا از پس رهن یک واحد ۵۰ متری برمیان؟ همچین میگید تجمل انگار جوانان پنت هاوس میان! !!!!
ناشناس۸۸۴۳۵۹۱۶:۲۴:۴۷ ۱۳۹۸/۲/۱۲
باید در قوانین قضایی مربوط به خانواده یک تجدید نظر کلی بوجود آید که نه به ضرر دختر باشد و نه پسر بطوریکه در صورت عدم توافق هرکدام از طرفین راحت و بدون کش و قوس بتوانند از یکدیگر جدا شوند قوانین فعلی در این دوره از زمان ناکارآمد هستند .
باهر۸۸۴۳۷۰۱۶:۳۸:۴۸ ۱۳۹۸/۲/۱۲
مشکل اصلی نبودن شغل ثابت و درآمد متناسب با هزینه های زندگی است و چون امنیت شغلی وجود ندارد حتی با تامین مسکن از طرف والدین، کسی از جوانان حاضر به ازدواج نیست. علت نبودن شغل ویا فضای کسب و کار مطمئن هم وجود مدیریت نالایق در مملکت هست و تا این معضل مدیریتی حل نشود،هیچ تغییری در شرایط بغرنج جامعه رخ نخواهد داد و این گفتارها و مقاله ها و...هیچ دردی را دوا نخواهدکرد.
ناشناس۸۸۴۴۳۵۱۷:۳۰:۵۳ ۱۳۹۸/۲/۱۲
بدون داشتن درآمد وقتی ازدواج کنید چون خرجتون ده براب میشه گرفتار میشید بعد به خاطر ندادن مهریه تحت تعقیب قرار میگیرید
ناشناس۸۸۴۴۶۱۱۷:۵۳:۴۶ ۱۳۹۸/۲/۱۲
قبلا طرف چند تا دختر داشت میخواست زودتر نونخور کم بشه ودختره هم تو خونه ی پر جمعیت زودتر میخواست به یه زندگیه بهتر و آرومتر برسه با شرایط راحت تر شوهرشون میدادند الان طرف یه دختر داره همه جور امکاناتی دختره داره والا بابا هه خودش پراید سوار میشه برای دخترش برلیانس میگیره(اونایی که یه کم وضعشون بهتره) خوب با یه همچین وضعی شرایط ازدواج رو یا خیلی سنگین میگیره یا تا 30 سالگی ازدواج نمیکنه.البته استثنائاتی هم هست.
ناشناس۸۸۴۴۹۷۱۸:۱۸:۱۷ ۱۳۹۸/۲/۱۲
یکی از بزرگترین موانع ازدواج در ایران بحث مهریه از یک سو و از سوی دیگر نداشتن حق طلاق و غیره برای زنانه که ازدواج رو تبدیل به یک تعهد سنگین و مشکل ساز کرده.
ناشناس۸۸۴۵۰۲۱۸:۲۱:۴۷ ۱۳۹۸/۲/۱۲
۳۸ سالمه مجردم پس انداز کرده بودم خونه بخرم دیگه نمیتونم حقوقمم قدی نیست که بتونم کرایه کنم پس کلا دور ازدواج خط میکشم
ناشناس۸۸۴۵۱۳۱۸:۲۸:۵۵ ۱۳۹۸/۲/۱۲
این نتیجه‌ی فرهنگ شهرنشینی و صنعتی شدن هست و هیچ گریزی از آن نیست. حتی دامن کشورهای توسعه یافته را هم گرفته و ارتباطی هم با بی‌پولی ندارد. به عنوان مثال رهبران غربی هر کدام ۴ بار ازدواج کردن و طلاق گرفتن یا حتی بیشتر. تقویت فرهنگ دینی و تشویق دینداران به صبر در زندگی مشترک و توجه به روایات در حوزه‌ی ازواج راهگشاست وگرنه اگر اختیار کشور را به دست غرب‌گرایان بدهیم صراحتا در جامعه می‌گویند با اساس ازدواج مخالفند و فقط هم‌خانگی رو می‌پسندن منتها از تریبون رسمی جرئت نمی‌کنن حرفی بزنن.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین