جزئیاتی از نحوه عرضه نفت در بورس

گروه اقتصادی الف،   3980211185

نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی گفت: بنا به درخواست خریدار، تسویه حساب به یکی از ۳ شیوه اعتباری به صورت ۲۰ درصد نقدی ریالی و ۸۰ درصد اعتباری ارزی و ریالی، نقدی به صورت ۱۰۰ درصد ریالی و تسویه خارج از پایاپای انجام می‌شود.

به گزارش فارس، نشست فرصت طلایی تجارت با نفت ایران، امروز در حاشیه نخستین روز از بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و با حضور امیرحسین تبیانیان، نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی و محمد صالحی‌فر، رئیس اداره عملیات بازار فرآورده‌های هیدروکربوری بورس انرژی ایران برگزار شد.

امیرحسین تبیانیان، نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی، در ابتدای این نشست گفت: شرکت ملی نفت ایران با همکاری بورس انرژی، این فرصت را برای بازرگانان و شرکت‌های خصوصی فراهم کرده است تا در محیطی رقابتی محصولاتی نظیر نفت خام و میعانات گازی صادراتی ایران را با قیمت مناسبی خریداری کنند و بتوانند به وسیله آن در بازارهای بین‌المللی تجارت کنند.

وی به شرایط کلی عرضه نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی اشاره کرد و افزود: حداقل حجم خرید ۳۵ هزار بشکه در نظر گرفته شده که قابل تجمیع با دیگر محموله‌های خریداری شده است، مقصد حمل و فروش محصول خریداری شده آزاد و صادرات به همه کشورها به جز رژیم صهیونیستی مجاز است.

تبیانیان ادامه داد: بنا به درخواست خریدار، تسویه حساب به یکی از ۳ شیوه اعتباری به صورت ۲۰ درصد نقدی (ریالی) و ۸۰ درصد اعتباری (ارزی و ریالی)، نقدی به صورت ۱۰۰ درصد ریالی و تسویه خارج از پایاپای انجام می‌شود.

نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی عنوان کرد: متقاضیان شرکت در معامله باید پیش از آغاز عرضه، ۶ درصد ارزش سفارش را به حساب اعلامی نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به صورت ریالی و یا به حساب‌های معرفی شده توسط شرکت ملی نفت ایران به صورت ارزی و خارج از پایاپای واریز کنند.

وی به بیان شرایط شرکت در معامله پرداخت و عنوان کرد: متقاضیان شرکت در معامله باید حداکثر تا ۲ ساعت پیش از آغاز عرضه معادل ریالی ۶ درصد ارزش سفارش را به حساب اعلامی شرکت سمات یا خارج از پایاپای به حساب‌های معرفی شده از سوی شرکت ملی نفت ایران واریز کنند. قیمت پایه هر بشکه نفت خام برای رقابت در روز معامله توسط شرکت ملی نفت به ارز دلار اعلام می‌شود.

تبیانیان افزود: قمیت پایه هر بشکه میعانات گازی برای رقابت در روز معامله توسط شرکت ملی نفت ایران به ارز دلار اعلام می‌شود و برابر با میانگین روزانه قیمت خام دبی در ۱۰ روز کاری بین‌المللی پیاپی منتهی به ۲ روز تقویمی پیش از انتشار اطلاعیه عرضه خواهد بود.

نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی به شرایط تسویه‌حساب اشاره و تصریح کرد: خریدار باید حداکثر تا ۹۰ روز پس از تاریخ بارگیری محموله تسویه بخش ارزی مبلغ صورت حساب نهایی را براساس شرایط و روش اعلامی شرکت ملی نفت ایران انجام دهد، همچنین پس از واریز وجه توسط خریدار و تسویه نهایی شرکت ملی نفت ایران تاییدیه کتبی مبنی بر تسویه کامل ارزی در قالب فرم‌های تسویه خارج از پایاپای شرکت سمات را از طریق کارگزار فروشنده اعلام کرده و متعاقبا شرکت یادشده ضمانت‌نامه بانکی تعهد پرداخت خریدار را آزاد می‌کند.

وی به موضوع تسویه خارج از پایاپای اشاره و عنوان کرد: بنا به درخواست خریدار و تایید شرکت ملی نفت ایران تسویه‌حساب معامله خارج ازپایاپای انجام می‌شود و ۶ درصد ارزش سفارش به صورت نقدی به عنوان پیش پرداخت حداکثر تا ۲ ساعت پیش از آغاز عرضه به صورت ریالی به حساب شرکت سمات و یا خارج از پایاپای به حساب‌های معرفی شده از سوی شرکت ملی نفت ایران واریز خواهد شد.

تبیانیان شرایط تحویل کالا را برشمرد و گفت: خریدار موکلف است حداکثر تا ۲۰ روز پیش از پایان دوره تحویل کالا که در هر اطلاعیه عرضه اعلام می‌شود دوره‌ای ۵ روزه برای برداشت محموله را به همراه شماره قراردادهای خرید به واحد عملیات فرآورده امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران اعلام کند، سپس واحد عملیات فرآورده امور بین‌الملل حداکثر تا ۲ روز کاری، یک دوره ۳ روزه قطعی بارگیری برای نفت خام و یک دوره ۲ روزه قطعی بارگیری برای میعانات را به خریدار اطلاع خواهد داد.

نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی تاکید کرد هم اکنون عمده عرضه ما در بورس انرژی مربوط به نفت خام سبک و میعانات گازی است و این عرضه هر هفته و روزهای سه شنبه انجام می‌شود، البته دیروز و برای نخستین بار نفت خام سنگین ایران نیز در بورس انرژی عرضه شد.

وی تاکید کرد: عرضه با جدیت و قوت نفت خام در بورس انرژی سیاست وزارت نفت است و شیوه‌نامه جدیدی در این باره براساس قانون بودجه سال ۹۸ کل کشور از طرف وزارت نفت ابلاغ خواهد شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

آخرین عناوین